از تنبل ها دوری کنید&ampamphellip تنبلی یک مرض واگیردار است!

به گزارش وبلاگ عکس، طبق تحقیقات و بررسی های فراوان این نظریه به اثبات رسیده که تنبلی خصلتی واگیردار و مسری است.

از تنبل ها دوری کنید&ampamphellip تنبلی یک مرض واگیردار است!

دانشمندان دریافته اند که رفتار انسان ها در هر یک از سه دسته تنبلی، بی حوصلگی و ملاحظه کاری که قرار بگیرد، ممکن است باعث فرسودگی شخصیتی در فرد شود. آنها به این نتیجه رسیدند که افراد نه تنها تحت تأثیر حالات و رفتار دیگران در رابطه با این ویژگی شخصیتی قرار می گیرند، بلکه شدیداً سعی دارند از آنها تقلید کنند. تنبلی، بی حوصلگی و ملاحظه کاری ویژگی های شخصیتی هستند که باعث می شوند افراد تحت تأثیر این خصلت ها نسبت به انجام کارهای مختلف تصمیم گیری کنند و از سه عمل مخاطره کردن، به تأخیر انداختن و تلاش کردن یکی را انتخاب کنند.

ویژگی اول احتیاط است که در نتیجه آن شخص سعی می کند تا حد امکان از ریسک کردن خودداری کند. به عنوان مثال، زمانی که فرد از نتیجه عمل خود اطمینان کامل داشته باشد اقدام به انجام آن می کند و زمانی که احساس کند عملی که انجام می دهد ممکن است تا حدی مخاطره آمیز باشد با وجود نتیجه بهتر از انجام آن صرف نظر می کند.

ویژگی دوم بی حوصلگی است که به موجب آن شخص تمایل زیادی به انجام کاری دارد؛ منتها به دلایلی مرتباً کار را به تأخیر می اندازد و از انجام آن سر باز می زند.

ویژگی سوم تنبلی است. افراد تنبل آن دسته از افراد هستند که طبق محاسبات خود همیشه به این نتیجه می رسند که پاداش نهایی هر کاری، هرچه که باشد، ارزش تلاش کردن یا به زحمت افتادن ندارد.

این سه ویژگی شخصیتی تقریباً در وجود افراد نهادینه شده است و به سختی می توان آنها را تغییر داد. در تحقیقات و بررسی های اجرا شده، مشخص شد که افراد ممکن است ندانسته در پی عادت ها و خصلت های خود در اقدام به سه عمل مخاطره، تأخیر و تلاش تا حد زیادی تحت تأثیر دیگران قرار گیرند.

رفتارهای اجتماعی واگیردار و مسری

محققان در پی مطالعات بیشتر در این زمینه 56 نفر را برای شرکت در آزمون انتخاب کردند تا بتوانند رفتارها و حالت های آنها را در سه گروه عمل مخاطره، تأخیر و تلاش مورد بررسی قرار دهند و مقیاس بندی کنند. در این آزمون یک سری وظایف به افراد محول شد که هر شخص باید بین دو گزینه یکی را انتخاب می کرد. به عنوان مثال، به شرکت کنندگان گفته شد هر کس دو انتخاب می تواند داشته باشد: یا طی سه روز به پاداشی کوچک برسد، یا طی سه ماه به پاداشی بزرگتر برسد، یا بین یک راه پر مخاطره بردن لاتاری و یا یک راه مطمئن بردن لاتاری یکی را انتخاب کنند. در مرحله بعد به آنها گفته شد که می بایست انتخاب یک شخص غائب را در رابطه با مرحله قبل حدس بزنند. سپس، به آنها اعلام شد که چه کسی انتخاب شخص غائب را درست حدس زده است. اما در حقیقت این شخص غائب وجود حقیقی نداشته و در اصل یک شرکت کننده فرضی بوده است. این شخص غائب یا همان شرکت کننده فرضی طوری طراحی شده است که می تواند تصمیمات افراد را پیشگویی کند و یا مشخص کند هر کدام از آنها تحت تأثیر کدام ویژگی شخصیتی بوده، کدام یک از سه عمل مخاطره، تأخیر و تلاش را بر می گزیند و در کدام دسته از سه ویژگی شخصیتی تنبلی، بی حوصلگی و ملاحظه کاری قرار می گیرد.

در مرحله نهایی آزمون، شرکت کنندگان باید کاری که در مرحله قبل انجام داده اند را مجدداً تکرار کنند؛ با این تفاوت که هرکدام از طرف خود تصمیم بگیرند. در پایان این مرحله، محققان دریافتند که شرکت کنندگان تحت تأثیر ویژگی های شخصیتی تنبلی، بی حوصلگی و ملاحظه کاری دیگران سعی کرده اند تصمیم بگیرند؛ یعنی یکی از سه عمل تلاش برای رسیدن، صبر کردن و یا به تأخیر انداختن را متأثر از انتخاب های دیگران برگزیده اند.

طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات و بررسی های فراوان در این زمینه، مشخص شد که سه ویژگی شخصیتی تنبلی، بی حوصلگی و ملاحظه کاری تا حدی موروثی است. به علاوه این ویژگی ها تحت تأثیر محیط اطراف و تأثیرات اجتماعی ممکن است دستخوش تغییر گردند؛ به خصوص در دوران بزرگسالی. شرکت کنندگان در آزمون نیز از اینکه محیط اطراف و ویژگی های افراد دیگر تا چه حد در تصمیمات و انتخاب های آنها مؤثر بوده است، بی اطلاع بودند.

چرا این سه ویژگی شخصیتی ممکن است مسری باشد؟

توضیح اول می تواند این باشد که افراد در نتیجه هنجارهای اجتماعی و باید و نبایدهای جامعه از رفتار یکدیگر تقلید می کنند و این مسئله از احساس نیاز به بودن در یک گروه و یک اجتماع سرچشمه می گیرد. توضیح بعدی این است که هر شخص در تصورات خود بر این باور است که افراد دیگر ممکن است نسبت به آن مسئله اطلاعاتی داشته باشند که در نتیجه آن بتوانند تصمیم بهتری اتخاذ کنند. بنابراین، سعی می کند تصمیم دیگران را تقلید کنند. در نهایت هرکس در پی تقلید از تصمیم گیری دیگران و تحت تأثیر ویژگی های آنها تصمیم می گیرد. در ادامه مطالعات، محققان در پی آن بودند تا دریابند آیا این ویژگی های شخصیتی و تأثیرات اجتماعی در تصمیم گیری افراد در مورد مبتلایان به اوتیسم (وهم گرایی) و اسکیزوفرنی (روان گسیختگی) نیز به همین ترتیب است یا خیر؟

منبع: فوت و فن

به "از تنبل ها دوری کنید&ampamphellip تنبلی یک مرض واگیردار است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تنبل ها دوری کنید&ampamphellip تنبلی یک مرض واگیردار است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید