تنها نکته مثبت ایران در بحث گردشگری، رقابت پذیری قیمتی است

به گزارش وبلاگ عکس، ما جزو 10 کشور اول جهان از نظر جاذبه های گردشگری و پنج کشور اول جهان از نظر جاذبه های طبیعی هستیم، اما در زمینه جذب توریست همواره در میانه ها یا پایین جدول قرار گرفته ایم.

تنها نکته مثبت ایران در بحث گردشگری، رقابت پذیری قیمتی است

وبلاگ عکس: ابوالفضل قنبری؛ استاد دانشگاه در میزگرد راه های رفع موانع دنیاگردی در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما جزو 10 کشور اول دنیا از نظر جاذبه های دنیاگردی و پنج کشور اول دنیا از نظر جاذبه های طبیعی هستیم، اما در زمینه جذب دنیاگرد همواره در میانه ها یا پایین جدول قرار گرفته ایم.

وی افزود: ما برای توسعه باید چرخش و گردش آزاد اطلاعات داشته باشیم و تصمیم گیرها باید نوع نگرش خود را در بسیاری از مسائل تغییر بدهند. ما باید تعامل خود را با کشورهای همجوار افزایش داده و همچنین با تجهیز زیرساخت ها به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی توسعه دنیاگردی، شرایط را مساعدتر کنیم.

قنبری با بیان این که استان آذربایجان شرقی و ایران از نظر کمی و کیفی در زمینه زیرساخت ها و توزیع متقارن با مشکل روبرو است، اظهار کرد: رابطه معنی داری بین زیرساخت های دنیاگردی و توسعه یافتگی شهرستان ها وجود دارد.

قایسه تعداد امکان اقامتی تبریز با استانبول افزود: مهمانپذیرهای فعال تبریز 30 باب (561 اتاق با 1518 تخت) و 45 هتل و هتل آپارتمان (با 5021 تخت) است، در حالی که حدود 900 هتل (با 56 هزار و 500 اتاق) در استانبول وجود دارد. بر این اساس اگر ما بخواهیم دنیاگرد دعوت کنیم، جایی برای پذیرش آن ها نداریم.

این استاد دانشگاه گفت: فرودگاه استانبول سالانه به بیش از 64 میلیون مسافر خدمات رسانی کرده و پر رفت و آمدترین فرودگاه اروپا و هفتمین فرودگاه دنیا است.

قنبری با اشاره به آمارهای سال 2019 مجمع دنیای اقتصاد گفت: در این آمار که آماده ترین کشورها برای جذب دنیاگرد خارجی با بررسی 90 شاخص و 140 کشور از جمله ایران را بررسی کرده است، اسپانیا رتبه اول و فرانسه و آلمان دوم و سوم در این زمینه هستند. ایران نیز رتبه 89 را به دست آورده است. کشورهای امارات و قطر نیز در رتبه 33 و 51 آماده ترین کشورها برای جذب دنیاگرد خارجی هستند.

وی با بیان این که رتبه ایران در زیرساخت های حمل و نقل زمینی 79، سلامت و بهداشت رتبه 89 و محیط کسب و کار 121 است، گفت: ایران دارای رتبه 108 دنیا در زیرساخت دنیاگردی است. تنها نکته مثبت ایران در بحث اقتصاد دنیاگردی و رقابت پذیری قیمتی به دلیل پایین بودن ارزش پول است که رتبه یک را در این خصوص دارد.

قنبری ادامه داد: کشور ترکیه 90 میلیون دنیاگرد خارجی برای 2028 افق خود قرار داده و این کشور 56 میلیارد دلار در سال 2023 درآمد داشته که این رقم را می خواهد در سال 2028 به 100 میلیارد دلار رساند. در حالی که مجموع فروش نفت ایران در سال 2022 مبلغ 40 میلیارد دلار بوده است.

وی تأسیس هنرستان های فنی دنیاگردی و آموزش سه زبان به دانش آموزان را از جمله ویژگی های توسعه دنیاگردی در ترکیه عنوان کرد و افزود: علیرغم افزایش تورم در کشور ترکیه اما توانسته به این پیشرفت ها برسد که یکی از دلایل آن نیز تبلیغ دنیاگردی در کشورهایی است که دنیاگرد کمتری به ترکیه می آیند.

منبع: توریسم آنلاین

به "تنها نکته مثبت ایران در بحث گردشگری، رقابت پذیری قیمتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها نکته مثبت ایران در بحث گردشگری، رقابت پذیری قیمتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید