دانشمند آمریکایی برنده جایزه جهانی اخلاق در علم ابن سینا

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران/همدان مراسم اهدای پنجمین دوره جایزه جهانی ابن سینا برای اخلاق در علم با حضور نماینده ایران و قائم مقام یونسکو در مقر این سازمان در پاریس برگزار گشت.

دانشمند آمریکایی برنده جایزه جهانی اخلاق در علم ابن سینا

مراسم اهدای پنجمین دوره جایزه جهانی ابن سینا برای اخلاق در علم که در سالجاری به موضوع اخلاق زیست محیطی اختصاص دارد، در مراسمی با حضور قائم مقام یونسکو و احمد جلالی سفیر و کننده دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان برگزار گشت.

پروفسور دونالد ای. براون Donald A. Brown برنده امسال این جایزه که به اجماع از سوی هیئت داوری بین المللی انتخاب شد، استاد شهیری است که سالیان درازی از عمر خود را مصروف اخلاق در علم و خاصه پیرامون اخلاق زیست محیطی، با ارائه پژوهش های بسیار وزین و تدریس در دانشگاه های معتبر جهان کرده است.

دستاوردهای آکادمیک دونالد ای براون در برجسته کردن جایگاه اخلاق در موضوعات مربوط به تغییرات آب و هوایی در سطوح ملی و بین المللی و تحلیل های مؤثر او بر چرایی غفلت از اصول اخلاقی در زمینه تغییرات اقلیمی و زیست محیطی و نحوه رفع این کاستی ها در مقالات و کتاب های ایشان ارائه شده است. مشارکت و مشاوره وی در ساختارهایی مانند IPCC و IUCN تأثیر زیادی بر سیاست های آب و هوایی در سطوح بین المللی برجای گذارده است.

نامبرده هراسی از به چالش کشاندن سیاست های ملی نامناسب (دولت آمریکا) در قبال موضوعات مربوط به محیط زیست کره زمین نداشته و موضوعات اخلاق زیست محیطی، رابطه اخلاق و سیاست های توسعه پایدار و جهان شمولی اخلاق در علم از زمینه های مورد علاقه و فعالیت جدی این دانشمند بوده است.

دونالد ای. براون از سال 2012 تا به امروز به عنوان استاد و پژوهشگر در دانشگاه وایدنر اشتغال داشته است. علاوه بر این در دانشگاه های گریفت استرالیا، ناگویا ژاپن، اوکلند نیوزیلند، نانجینگ چین و پن استیت در آمریکا تدریس و تحقیق کرده است.

بعضی از مسئولیت و فعالیت های پروفسور براون در حوزه اخلاق، شامل مدیریت برنامه دفتر سیاست بین المللی زیست محیطی سازمان ملل متحد، مشاور دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص همگرایی اخلاق و مذاکرات مربوط به تغییرات آب و هوایی، مشاور سردبیران در موضوعات اخلاق زیست محیطی است. او همچنین از تهیه کنندگان متون ارائه شده در کارگروه سوم نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی(IPCC) و ارزیاب برنامه یونسکو در خصوص اخلاق تغییرات آب و هوایی است.

جایزه ابن سینا برای اخلاق در علم از سال 1382 (2003) به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسمیت یافت. این جایزه که هر دو سال یک بار اعطا می شود، به افراد یا گروه هایی تعلق می گیرد که پژوهش های علمی آنان در زمینه اخلاق در علم و فناوری مرجعیت آکادمیک یافته و مورد استناد علمی قرار گیرد و همچنین همراه با فعالیت هایی باشد که منشأ توجه و تحرک محافل علمی و دانشمندان و نخبگان و افکار عمومی نسبت به ارتباط وثیق مؤلفه اخلاق در توسعه علمی است و به تفکر عمیق در این باره بینجامد.

طبق مقررات جوایز رسمی یونسکو، دبیرخانه یونسکو و کشور حامی و مؤسس جایزه در بررسی صلاحیت علمی نامزدهای دریافت این جایزه دخالتی ندارند. انتخاب برنده با هیئت داوران بین المللی است که مرکب از سه عضو با ملیت های مختلف است که از سوی مدیر کل یونسکو از میان اعضای کمیسیون جهانی اخلاق در علم و فناوری منصوب می شوند و یکی از آنها باید از منطقه جنوب غربی و مرکزی آسیا باشد.

رئیس روابط عمومی وامور بین الملل بنیاد بوعلی سینا در این زمینه گفت: این جایزه که به افتخار میراث علمی شیخ الرئیس که در جهت خدمت به بشریت است، با مصوبه کنفرانس عمومی یونسکو به صورت دوسالانه اعطا می شود که بر پایه اساسنامه جایزه سه عضو کمیسیون جهانی اخلاق در علم و فناوری با انتخاب مدیرکل یونسکو برنده را انتخاب و معرفی می کنند.

توکل دارائی با اشاره به اهمیت اهدای این جایزه به نام ابن سینا و ایران اظهار کرد: تأسیس این جایزه جزء فعالیت های ماندگار سفیر دائم جمهوری اسلامی در یونسکو دکتر جلالی است که عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا نیز است. او که هم اکنون هم بعد از چند سال، دوباره به عنوان سفیر دائم ایران در یونسکو فعالیت می کند، خود از دانشمندانی است که در زمینه معرفی مفاخر ملی ایران هم مقاله و کتاب های متعدد دارد و هم پیگیر تأسیس بنیادهایی مثل بوعلی سینا و شمس و مولانا بوده است.

وی ادامه داد: اهدای این جایزه در سطح بین الملل به نام ایران نشان از پذیرش پیشگامی کشورمان در تولید علم و از سویی اعتراف به خاستگاه ایرانی شیخ الرئیس است. انتخاب شیخ الرئیس به عنوان نابغه ای جهانی و پرچمدار اخلاق در علم جزء افتخارات ملی است و ما ارج گذار وزرای علوم در گذشته و حال که پیگیر تأسیس و راه اندازی این جایزه و تأمین اعتبار آن برای تداوم اهدای آن بوده اند، هستیم. نقش دکتر جلالی در احیای دوباره این جایزه قابل ستایش است و به کنندگی از بنیاد بوعلی از دستور و پیگیری دکتر غلامی، وزیر علوم در تأمین اعتبار برای برگزاری این جایزه در شرایط تحریم نیز کمال تشکر داریم.

رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا اعلام کرد: به علت پرداخت نکردن تعهدات مالی ایران که از طریق وزارت علوم پرداخت می شود، اهدای این جایزه به مدت دو دوره از 88 تا 92 متوقف شد و بعد از آن نیز شورای اجرایی یونسکو در سال 93 می خواست جایزه را لغو کند که با تلاش وزیر وقت علوم دکتر فرجی دانا احیا و به چهارمین برنده آن دکتر شینواری از پاکستان جایزه داده شد.

دارائی با تبریک اهدای پنجمین دوره این جایزه پیشنهاد داد مسئولان استان همدان با همکاری و هماهنگی کننده ایران در یونسکو از فرصت اهدای این جایزه برای معرفی تاریخ و تمدن این منطقه به عنوان نماد سیاست و علم در ایران زمین استفاده کنند.

جایزه ابن سینا برای اخلاق در علم تنها جایزه ای در موضوع اخلاق در علم است که در سطح سازمان ملل رسمیت دارد و نیز تنها جایزه ای است که ایران در نظام سازمان ملل تأسیس کرده و به برجسته کردن موضوع آن در یونسکو همت گمارده است. سند تأسیس و توالی سه رکن عنوان جایزه ابن سینا + اخلاق + علم معنای نمادین بسیار پرقدرتی دارد.

ارتباط این اجزاء، تداعی کننده تاریخ علم و تمدن در کشوری است که از پیشتازان دانش در جهان بوده، ستایش علم را به اخلاق و این دو را به بوعلی سینا، این نابغه جامع الاطراف و چهره جهانی ماندگار علم و اندیشه و اخلاق پیوند می دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا، از آغاز تأسیس این جایزه تا به امروز، هیئت داوران بین المللی، دانشمندان و پژوهشگران برجسته و فعال زیر را شایسته دریافت این جایزه دانسته است:

در سال 2005، Professor Margaret Somerville ، از استرالیا-کانادا، مدیر مرکز دارو، اخلاق و قوانین دانشگاه مک گیل در مونترال

در سال 2007، Professor Abdallah S. Daar ، از عمان، مدیر برنامه اخلاق کاربردی و فناوری زیستی و معاون برنامه ژنومی و بهداشت جهانی دانشگاه تورنتو

در سال 2009، Professor Renzong Qiu ، از چین، پژوهشگر ارشد مؤسسه فلسفه و رئیس کمیته علمی مرکز اخلاق زیستی در کالج پزشکی پکن

در سال 2015، Professor Zabta Khan Shinwari ، از پاکستان، رئیس دپارتمان فناوری زیستی دانشگاه قائداعظم اسلام آباد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دانشمند آمریکایی برنده جایزه جهانی اخلاق در علم ابن سینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمند آمریکایی برنده جایزه جهانی اخلاق در علم ابن سینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید