آیا می دانستید برترین روش برای یادگرفتن زبان، خلاف روش های رایج است؟
به گزارش وبلاگ عکس، نویسنده معروف مکزیکی، کارلوس فانتس (Carlos Fuentes) به این موضوع معتقد بود که تک زبانه بودن آمریکایی ها یک تضاد بزرگ است (بیشتر آمریکایی ها فقط به زبان انگلیسی که زبان مادری آن ها است، تسلط دارند). از یک سو قدرت جهانی را در دست دارند و از طرف دیگر به لحاظ دستور زبان اجازه ورود هیچ موردی از زبان های دیگر را به زبان مادری خود نمی دهند. آماری که استاد دانشگاه استنفورد (Stanford University) یعنی پروفسور راسل اِی (Professor Russell A) ارایه می دهد، گویایی همین موضوع است. از این آمار می توان دریافت که تنها 17 درصد از اتباع کشور آمریکا به زبانی غیر از انگلیسی مسلط هستند، ولی در کشورهای اروپایی این رقم برابر با 54 درصد است.
برمن(Berman)، رئیس سابق انجمن زبان های مدرن (former president of the Modern Language Association)، در گذشته این تذکر را داده بود که کشور آمریکا در بحث زبان دوم بسیار فقیر محسوب می گردد و اگر آمریکایی ها نتوانند با مردم دیگر نقاط جهان ارتباط برقرار نمایند، فرصت های تجاری زیادی را از دست خواهند داد. علاوه بر این، شهروندان این کشور به زودی شغل های خود را به فارغ التحصیلانی از دیگر کشورها که مهارت های زبانی خوبی دارند، خواهند باخت.
پس از آزمون و خطای بسیار و آزمایش های متعدد، راهکار این مشکل نیز پیدا شده است. اگر کشور ایالات متحده آمریکا زمان و البته پول بیشتر درباره ساختار زبان (language instruction) رسمی خود هزینه کند، به راحتی می توان این مرض مهلک و همینطور وابستگی بیش از حد جامعه آمریکا به زبان اول خود یعنی انگلیسی را درمان کرد.
هرچند حل این مشکل بسیار ریشه دارتر از این است که با این راهکار و به سادگی حل گردد، چون مردم آمریکا هنگامی که در قالب یک ملت مورد ارزیابی قرار گیرند، هنوز نمی دانند چگونه یک زبان دیگر را آن هم به شکل نتیجه بخشی به یکدیگر آموزش دهند. در برنامه درس های مقدماتی هر موسسه آموزش زبان در آمریکا بیشتر توجه ها روی دستور زبان (گرامر) متمرکز شده است. ایراد اینجا است که دانش آموختگان این روش بعد از اتمام آموزش در صرف فعل و دستور زبان بسیار ماهر هستند اما وقتی قصد صحبت کردن و برقراری ارتباط رودررو را دارند، از انجام آن عاجز خواهند بود.
چیزی که این افراد برای یادگیری زبان لازم دارند، فرصتی است تا آن را برای هدفی استفاده نمایند که اختراع شده است که علت اصلی اختراع زبان هم چیزی نیست به جز استفاده از آن به عنوان یک وسیله برای برقراری ارتباط، بنابراین هرگز هدف اختراع زبان ایجاد قواعد پیچیده دستور زبانی نبوده است. مردم کشورهای اروپایی بحث نوشتاری و دستورالعمل های پیچیده را به زمانی که با کتاب سروکار دارند، سپرده اند. محتوا و یادگیری زبان یکپارچه (content and language integrated learning)، روشی نو برای آموزش زبان است که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان راهی نتیجه بخش، مورد استقبال قرار گرفته است. این روش به این شکل است که فرد باید با استفاده از یک زبان خارجی، سوژه های غیر زبانی را شرح دهد. تحقیقات اولیه هم گویای این مطلب است که این روش در پرورش محیطی که منجر به یادگیری پیروز زبان خارجی گردد، بسیار اثربخش بوده است.
همان طوری که در این مقاله وبلاگ عکس گفته شد روش محتوا و یادگیری زبان یکپارچه می تواند بسیار مفید باشد و باید اشاره نمود که در تلاشی که با الهام از این روش صورت گرفت، اداره امور گمرکی و محافظت از مرزهای ایالات متحده آمریکا (U.S. Customs and Border Protection) دست از آموزش دستور زبان برداشت و توجه خود را بر آموزش اصطلاحات ضروری زبان اسپانیایی متمرکز کرد، به ویژه اصطلاحاتی که این اداره و کارمندان در حال آموزش آن بیشتر با آن سروکار داشتند و به نوعی دانستن آن ها احتیاج اساسی محسوب می شد. نتایج بسیار رضایت بخش بود. این کارمندان نه تنها توانستند از پس وظایف شغلی خود که با زبان اسپانیایی درگیر بود، بربیایند، حتی با وجود اینکه دوره های نو آموزشی آن ها دستور زبان محور نبود ولی در یادگیری آن نیز پیشرفت بسیار محسوسی داشتند.
این نتایج باعث شد تا تحقیقات علمی زیادی در این باره شکل بگیرد. نتایج آن ها گویای این موضوع بود که اگر کشوری میخواهد تا در یادگیری یک زبان خارجی پیشرفت واقعی داشته باشد، باید از پایه، ساختار آموزش این زبان ها را در مدارس خود تغییر دهد و علاوه بر این باید مفهوم کلاس های آموزش زبان (آکادمی های خصوصی) به کلی تغییر پیدا کند. به طور مثال به جای کلاس های خشک و یکنواخت اسپانیایی یا عربی باید ساختار و دستور زبان آن ها را در طول مدت زمان آموزش پخش کنیم. یک روش برای دست یافتن به این موضوع این است که نسل جوان را به کلاس هایی تخصصی مانند موسیقی، هنر و ورزش بفرستیم که یادگیری فنون این مهارت ها به در آن ها به زبان خارجی موردنظر صورت می گیرد. از نکات مثبت دیگر این روش این است که فرد یادگیرنده نیز به خوبی درگیر روند آموزش می گردد.
با استفاده از این روش، وقتی نسل جوان به سن دبیرستان برسند، این ویژگی را خواهند داشت که به راحتی از زبان خارجی که در دوران اولیه زندگی خود یاد گرفته اند، برای آموختن موارد جدی تری مانند ادبیات درام و مباحث مالی استفاده نمایند یا در صورت تمایل دوره های بسیار پیشرفته زبان خارجی موردنظر را بگذرانند. از نکات مهمی که شما باید در این مقاله وبلاگ عکس با آن آشنا شوید این است که به وسیله انجام این نوع نو آموزش زبان، به مرور زمان روش منسوخی که در آن مهارت های مختلف زبان به طور جداگانه آموزش داده می شد، به فراموشی سپرده خواهد شد و دانش آموزان مشتاق بسیاری می توان پرورش داد که در پی یادگیری ادبیات و فرهنگ یک کشور خارجی آن هم در سطح پیشرفته هستند.
منبع:Forbes
منبع: کجارو