تفاوت اسکلت فلزی و بتنی

به گزارش وبلاگ عکس، اسکلت ساختمان، بعد از فوندانسیون، مهم ترین بخش آن در حفظ استحکام و مقاومت سازه به شمار می رود. بر پایی یک ساختمان بدون ساخت یک اسکلت مقاوم و مستحکم، کاری غیر ممکن است. اما در معقوله طراحی و ساخت اسکلت ساختمان، دو گزینه همواره پیش پای پیمانکاران و کارفرمایان قرار گرفته است.

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی

برای ساخت ساختمان با اسکلت فلزی به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

یکی اسکلت فلزی ساختمان و دیگر اسکلت بتنی که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب نوع اسکلت بر اساس شرایط و نیازهای ساختمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، مقایسه اسکلت فلزی و بتنی ساختمان، پرسشی متداول است. در این مطلب قصد داریم مقایسه هزینه اسکلت فلزی و بتنی ساختمان را در کنار مقایسه دیگر شرایط، به طور روشن انجام دهیم.

اسکلت بتنی یا فلزی؟

زمانی که عملیات ساخت و ساز ساختمان ها آغاز می گردد، در زمان پی ریزی ساختمان، یکی از مواردی که باید درباره آن تصمیم گرفته گردد، نوع اسکلت ساختمان است. در این مرحله دو گزینه پیش روی سازندگان قرار گرفته است: یکی ساخت ساختمان با اسکلت فلزی و دیگری ساخت ساختمان با اسکلت بتنی!

هر یک از این دو راه، در سطحی جهانی رایج هستند. بسکمک از ساختمان های جهان با اسکلت های فلزی طراحی می شوند و بسکمک نیز اسکلت بتنی دارند. همچنین برخی ساختمان ها به اقتضای شرایط و طراحی، ممکن است تلفیقی از هر دو نوع اسکلت ساختمان را در خود داشته باشد. بنابراین نمی توان هیچ یک از این روش ها را نفی نمود!

البته که می توان با توجه به شرایط هر ساختمان و هدف نهایی، بهترین گزینه را انتخاب نمود؛ اما در اینجا گویی یک الگو برای سنجش و مقایسه نیاز است.

در این مطلب، ما قصد داریم که ضمن معرفی مزایا و معایب هر یک از این اسکلت های ساختمانی، مقایسه ای چند جانبه بین این دو داشته باشیم. در حقیقت می خواهیم از زوایای مختلف مقایسه ای داشته باشیم که کارفرمایان بتوانند با توجه به شرایط خود، به انتخاب مناسب خود دست یابند.

مزایا و معایب اسکلت فلزی و بتنی

ضروری است بدانیم که هر یک از این نوع اسکلت های ساختمانی مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر مزیت و عیبی نیز دلیل مطلقی بر ارجعیت هیچ یک نخواهد بود. در ادامه این مطلب خواهید دید که عوامل متعددی می توانند در تعیین تصمیم نهایی نقش داشته باشند؛ اما پیش از هر چیز بد نیست که نگاهی به مزایا و معایب هر یک از انواع این اسکلت داشته باشیم.

مزایای اسکلت فلزی:

  • سرعت اجرای بالا
  • انعطاف بیشتر در طراحی و اجرا
  • نیاز به حجم کمتر در مساحت زمین (ایده آل بودن طرح معماری)
  • طول عمر سازه
  • امکان بازیافت تمام و کمال پس از عمر مفید ساختمان
  • سبک تر شدن ساختمان
  • کنترل کیفیت مناسب اسکلت فلزی با توجه به ساخت در کارخانه های صنعتی

معایب اسکلت فلزی:

  • مقاومت کمتر در برابر آتش سوزی
  • امکان خوردگی فلز در رطوبت زیاد
  • تمایل قطعات تحت فشار نسبت به کمانش
  • نیاز به نیروی فنی ماهر جهت اجرای با کیفیت اسکلت بتنی

مزایای اسکلت بتنی:

  • مقاومت بیشتر در برابر آتش سوزی
  • مقاومت بیشتر در برابر رطوبت
  • دسترسی فراگیر به مصالح مورد نیاز
  • شکل پذیری بیشتر بتن در انواع قالب ها

معایب اسکلت بتنی:

  • مدت زمان طولانی ساخت و اجرا پروژه
  • محدودیت در طرح های معماری (استفاده از مقاطع بزرگتر در اسکلت بتنی)
  • افزایش وزن سازه
  • تحمل نیروی کششی کمتر
  • ظرفیت بار کمتر
  • هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر
  • محدودیت اجرایی به لحاظ آب و هوا

مقایسه اسکلت فلزی و بتنی

نمی توان با قطعیت گفت که برای همه ساختمان ها اسکلت بتنی مناسب تر است یا اسکلت فلزی! این مسئله، امری بر عهده کارفرما است و باید با توجه به شرایط آب و هوایی، شرایط ژئوفورمولوژی زمین، کاربری ساختمان، تعداد طبقات، مساحت زمین در دسترس، بودجه کارفرما و… تصمیمش گرفته گردد. برای تشخیص دقیق تر همین شرایط است که ما قصد داریم مقایسه خود را از چند زاویه مختلف انجام دهیم:

میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی و بتنی

در یک قیاس ساده و برابر، اسکلت فلزی با قاب خمشی میانه، به طور میانگین در حدود 65 الی 105 کیلوگرم آهن در هر متر مربع نیاز خواهد داشت. در اسکلت های بتنی در هر متر مربع بسته به نوع سقف و بار تحمیلی، بین 8 الی 16 کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع نیاز خواهد بود.

مقایسه مقاومت ساختمان در اسکلت فلزی و بتنی

یکی از معیارهایی که می توان در آن اسکلت فلزی را در برابر اسکلت بتنی به چالش کشید، موضوع مقاومت آن است. در هر دو نوع اسکلت، اگر تمام موارد استاندارد رعایت شده باشند، بدون شک می توانند در برابر زلزله مقاومت کافی را از خود نشان دهند. مقاومت ساختمان اسکلت فلزی در زلزله اگر نوع اتصالات آن پیچ و مهره ای باشد، از نوع جوش کاری شده آن بیشتر خواهد بود. در اسکلت بتنی نیز عیار سیمان، اجرای درست بتن ریزی و استفاده از میلگرد های استاندارد، می تواند این اسکلت ها را حتی بیش از اسکلت های فلزی مستحکم و مقاوم نماید.

مقایسه وزن ساختمان با اسکلت فلزی و بتنی

یکی دیگر از معیارهای مقایسه اسکلت فلزی و بتنی ساختمان، وزن نهایی سازه است. اسکلت های فلزی نسبت به نوع بتنی وزن کمتری دارند و این امر باعث سبک تر شدن ساختمان و کاهش بار تحمیلی به پی بنای آن می گردد.

مقایسه هزینه اسکلت فلزی و بتنی

یکی از مهم ترین دغدغه های کارفرمایان در هنگام انتخاب نوع اسکلت ساختمان، میزان هزینه نهایی هر یک از آن ها است. برای مقایسه دقیق هزینه اسکلت فلزی و هزینه اسکلت بتنی، باید شرایط مشابهی را به وجود آورد.

همان طور که پیش تر توضیح داده شد، هر نوع از اسکلت ساختمانی می تواند حداقل یا حداکثر استانداردها را رعایت کرده باشد.

باتوجه به اینکه مدت زمان اجرا اسکلت بتنی بیشتر و طولانی تر از اسکلت فلزی می باشد، در فرایند ساخت و اجرا اسکلت بتنی، قیمت ها دچار تورم می گردد و عملا قیمت ساخت اسکلت فلزی و بتنی تفاوت چندانی نخواهد داشت

مقایسه سرعت اجرای اسکلت فلزی و بتنی

یکی دیگر از مواردی که برای بسکمک از کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است، سرعت اجرای اسکلت ساختمان است. این امر در سرعت پیشروی پروژه و کاهش هزینه های مربوطه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از این حیث نیز اسکلت فلزی به شکل قابل توجهی نسبت به اسکلت بتنی ارجعیت دارد. اگر با یک تیم حرفه ای وارد کار شوید، می توانید انتظار اسکلت یک ساختمان سه طبقه را طی یک ماه نیز داشته باشید و این در مقایسه با اسکلت بتنی یک ساختمان مشابه، ایده آل قلمداد می گردد.

اجرای ساختمان اسکلت فلزی

یکی از مهم ترین عوامل انتخاب اسکلت فلزی ساختمان یا نوع بتنی آن، دسترسی به تیمی مجرب و حرفه ای است که بتواند با رعایت اصول و استانداردها، بدون دردسر، بدون فوت وقت، به دقیق ترین شکل ممکن اجرای اسکلت ساختمان را به عهده بگیرد.

در صورت عدم حضور چنین تیمی، دشواری های بسیار پیش روی کارفرمایان خواهد بود و آن ها فارغ از مزایا و معایب هر نوع از انواع اسکلت ساختمان، در فرآیند طراحی و اجرا یا حتی در ادامه، به خاطر اشکالات اجرایی اسکلت ساختمان می توانند متحمل رنج و هزینه شوند.

یکی از بزرگ ترین و بهترین مجموعه های طراحی و ساخت اسکلت فلزی در شمال کشور، شرکت پولاد سازه است که در تمام ایران و به ویژه استان های شمالی (گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل) پروژه های متنوعی را به اجرا در آورده است.

شرکت پولاد سازه با دو کارخانه بزرگ تولید قطعات اسکلت فلزی در لنگرود و لاهیجان، ظرفیت تولیدی بالا و تیم اجرایی قدرتمندی را برای کار در این خطه، گرد هم آورده است. این تیم قدرتمند قادر به اجرای انواع پروژه های عمرانی مانند:

  • ساخت اسکلت فلزی ویلا
  • ساخت اسکلت فلزی آپارتمان های کوچک و بزرگ
  • ساخت سوله با اسکلت فلزی
  • ساخت پل با اسکلت فلزی
  • و…

است. کار با شرکت پولاد سازه می تواند مزایای متعددی برای کارفرمایان داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.تعامل بالا با کارفرما

تعامل با کارفرما، می تواند یکی از مهم ترین اصول اجرایی یک تیم عمرانی باشد که منجر به درک نیازها و خواسته های وی و اجرای هر چه مطلوب تر کار گردد. مجموعه پولاد سازه علاوه بر مشاوره ابتدایی، در تمام مراحل طراحی و اجرا، تایید کارفرمایان را نیز خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد تا در تمام مراحل، رضایت کارفرما را اولویت امور قرار دهد.

2.قابلیت اجرای پیچیدگی ها

از جمله ویژگی های ممتاز شرکت پولاد سازه، استفاده از مهندسین متخصص و با تجربه ای است که می توانند پیچیده ترین سازه ها را نیز در نقشه و اجرا، برای کارفرمایان عملی کنند. برای کارشناسان طراحی و تیم اجرایی این شرکت، چالش برانگیز بودن کار یک انگیزه به شمار می رود! با دیدن برخی از نمونه پروژه های این مجموعه، به سادگی به این امر پی خواهید برد.

3.دقت در اجرای کار

برای کارفرمایان دقت در طراحی و اجرای اسکلت فلزی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه اصلی ترین اصول شرکت پولاد سازه، دقت و ظرافت در انجام دقیق کارهاست.

4.خلاقیت در طراحی و اجرا

تیم طراحان و گروه اجرایی پولاد سازه، مهندسین جوان و خلاقی هستند که انگیزه بسکمک برای بروز خلاقیت های مثبت در کار دارند و این خلاقیت ها معمولاً باعث شگفت زده شدن کارفرمایان می گردد.

5. کار کردن با کارفرمایان و معماران مطرح کشور

کار کردن با کارفرمایان و پروژه های بزرگ و معتبر، یکی از افتخارات مجموعه پولاد سازه است که رزومه ای درخشان برایشان پدید آورده و این رزومه را می توانید در قالب نمونه پروژه های ایشان در سایت مجموعه، مشاهده نمایید.

جمع بندی:

با توجه به مقایسه اسکلت فلزی و بتنی ساختمان که در این مطلب انجام شد، اگر قصد ساخت ساختمان با اسکلت فلزی را دارید، به خصوص اگر در استان های شمالی کشور هستید، می توانید از تیمی مجرب و حرفه ای مانند پولاد سازه برای انجام هر چه سریع تر و بهتر کار کمک بگیرید. همچنین شما می توانید همین حالا با مشاوران این مجموعه ارتباط بر قرار کنید و از خدمات مشاوره رایگان ایشان بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع: اتاق

به "تفاوت اسکلت فلزی و بتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت اسکلت فلزی و بتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید