نقشه گنج جاهای دیدنی لواسان را بیابید

به گزارش وبلاگ عکس، ناف شهرهای ییلاقی را با گردش و سرگرمی بریده اند و هرکس هم که راهی آن جا شده است به همین علت بوده. یکی از این شهرها لواسان نام دارد که مطمئنم اسمش را شنیده اید. منطقه ای ییلاقی، مرکز شهرستان شمیرانات و بخش لواسان. اسمش را هرچه دوست دارید بگذارید، اما این جا جای عشق وحال است. جاهای دیدنی لواسان، اماکن تاریخی، باغ و ویلاهای بزرگ اجاره ای، مهم تر از همه هوای بدون دود و… که هرکدام ستاره روی دوش لواسان را سنگین تر می نماید.

نقشه گنج جاهای دیدنی لواسان را بیابید

در این مطلب قصد داریم جاهای تماشای لواسان را با دقت بیشتر دنبال کنیم. همراه مجله گردشگری وبلاگ عکس باشید تا ببینیم چه چیزی از خدا می رسد.

Accordion 1

روستاهای افجه، امامه، سینک و لالون جزو معروفترین روستاهای منطقه لواسان تهران هستند.

آبشارهای حوالی لواسان برای طبیعت گردی چه نام دارند؟

دو آبشار کند علیا و برگ جهان اطراف لواسان هستند که بازدید از آن ها پیشنهاد می شود.

برترین جاذبه های طبیعی لواسان کدام ها هستند؟

اگر قصد طبیعت گردی در لواسان را دارید بهتر است سراغ روستای افجه، منطقه حفاظت شده ورجین، تپه حصارک، غار هملون و… بروید.

Accordion 4

روستاهای تماشای لواسان

با این که به کل منطقه، لواسان گفته می شود، اما اگر بخواهیم با دقت و ریزبینی بیشتری نگاه کنیم می فهمیم هر نقطه از این منطقه قصه طولانی برای خود دارند. روستاهای تماشای اطراف لواسان از هر نظر که فکرش را بکنید مهم اند.

زیبایی های خاص، آب وهوای خاص، دشت و کوه های متفاوت و… از جمله ویژگی های آن هاست. من همواره فکر می کردم چرا تهرانی ها هر هفته راهی لواسان می شوند؟ مگر این جا چقدر مکان تماشای دارد که تمام نمی شود. حالا فهمیدم جاهای تماشای لواسان اصلا تمامی ندارد، هر هفته که هیچ، هرروز هم برای بازدید و گردش در منطقه ها آن کم است.

روستای افجه در جاهای تماشای لواسان

اولین روستایی که معرفی می کنیم افجه نام دارد. روستای افجه در 5 کیلومتری شمال لواسان بنا شده. اهمیت این روستا نه برای جاهای تماشای، بلکه برای باغ و دشت گیاهش است. این روستا دو منطقه گردشگری بسیار معروف دارد.

دشت هویج افجه، جای تماشای و البته مهمی است. در این دشت منطقه وسیعی پوشیده از سرسبزی و طراوت آماده میزبانی شماست. محل دیگر آبشار افجه است که سمت شمال شرق روستا قرار داد. بالای کوه بالادستی دشت هویج آبشاری که حصار اطرافش درختان چنار هستند، وجود دارد. مطمئنم قدم زدن میان درختان و پیاده روی تا آبشار، طبیعت خونتان را تا هفته ها 100 درصد نگه می دارد.

آّب وهوای این منطقه سردسیر است و برای سفرهای تابستانی انتخاب می شود. بااین حال هستند افرادی که زمستان و لباس سفید دشت را به تابستان و سبزپوشی ترجیح می دهند. اگر جزو این دسته هستید بهتر است قبل از آغاز سفر از وسایل کوهنوردی و سلامت خودروها مطمئن شوید و سپس دل به جاده افجه بزنید.

روستای افجه روی گوگل مپ

روستای سینک

بعد از افجه، سینک رتبه دوم فاصله با تهران را دارد. سینک پایین دست رودخانه افجه واقع شده و این امر فاصله اش با تهران را کمتر می نماید. به جرئت می توان گفت این قرارگیری کنار رودخانه برای سینک، جز نعمت هیچ چیز دیگری نبوده است.

آب وهوایی که به لطف همین رودخانه در این روستا ساخته می شود در هیچ روستا این منطقه نیست و احتمالا تا زمان حیات رودخانه نیز نخواهد بود. اگر راستاتان به سمت افجه هست حتما سری هم به سینک بزنید، زیرا این جا بعد از لواسان دومین روستای راستا است و اولین روستای خوش آب وهوا. خدا را چه دیدی شاید اصلا دلتان نیامد جای دیگری بروید.

قدمت روستای سینک باتوجه به حفاری و تحقیق هایی که اجرا شده به دوران زرتشت برمی شود. این روستا جزو قدیمی ترین منطقه ها مسکونی و نیز جاهای تماشای اطراف تهران محسوب می شود. شما می توانید این مسئله را در نامگذاری، لهجه و گویشی که مردم سینک دارند هم تشخیص دهید.

روستای سینک روی گوگل مپپ

روستای لالون

لالون، لالان، لاله گون فرقی نمی نماید، مهم آن بهشتی است که پشت این نام مخفی شده است. روستای لالون را نباید از دست داد. سفر یک روز و دو روز ش فرقی نمی نماید، زیرا مطمئنم اگر به آن جا بروید هر هفته دلتان پر می کشد که دوباره برگردید.

لالون یکی از روستاهای شرقی فشم است. چیزی حدود 70 کیلومتر که از تهران دور شوید و به سمت فشم و سپس به سمت زایگان بروید به لالون می رسید.

این جا یعنی موزه جاذبه های گردشگری طبیعی تهران، پر است از موقعیت های بکر و دست نخورده ای که با یک بار تماشا عاشقش خواهید شد. روستای لالون غار دارد، دشت دارد، آبشار دارد، دشت لاله ها دارد، چشمه دارد، درخت دارد، دره دارد، کوه دارد، هرچه بخواهید دارد، اما به آن میزان که باید تماشاچی مرتب و تمیز ندارد.

این منطقه سردسیرِ سردسیر است و شاید خرداد و تیرش هم با کمی سوز شبانه همراه باشد، اما بازدید و اتراق دو سه روزه در طبیعتش اگر با سرماخوردگی هم باشد، می ارزد.

روستای لالان روی گوگل مپ

روستای امامه در جاهای تماشای لواسان

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران امامه است. روستایی نه چندان دور از مرکز با قدمت زیاد و جمعیتی بیشتر از تمام روستاهای منطقه. این جا همه چیز برای پیاده روی و ریلکسینگ فراهم است. پیشنهاد می کنم سراغ امامه بروید، زیرا کوچه پس کوچه ها، باغ ها و درختان میوه اش هوش از سرتان خواهد برد.

مطمئنم اگر پایتان به کوچه های این روستا برسد دست از تکیه به دیوارها و تنفس هوای پاک، مرطوب و خنک بر نمی دارید.

امامه جایی برای استراحت و ییلاق شاهان قاجار بوده و همین امر باعث شده که این روستا از قدیم امکانات رفاهی نسبتا کاملی داشته باشد. عاجزانه از شما درخواست می کنم اگر به این روستاها سفر کردید اولا ننشینید دوما از جاهای تماشای لواسان تماشا کنید و حواستان به طبیعت و کثیف کاری انسان ها در آن باشد.

روستای امامه روی گوگل مپ

روستای ناران

اگر حالش را ندارید به هیچ یک از روستاهای تا به امروز گفته شده بروید حداقل تابی در نارون لواسان بخورید که ناکام از جهان نروید. ناران یکی از محله های قدیمی و اصلی لواسان تهران است. منطقه ای تماشای و مجذوب نماینده پر از ابنیه تاریخی با قدمتی چند صدساله که مورخان هم به دوران ساسانیان و هم هخامنشایان نسبتش می دهند.

این محله چند جاذبه و ابنیه تاریخی دارد که حضور در آن ها و تماشایشان خالی از لطف نیست. یکی از این ابنیه مذهبی-تاریخی امام زاده فضل علی نام دارد. قدمت این امام زاده به سده 7 و 8 هجری برمی شود و همین مسئله اهمیت تاریخی آن را افزایش داده است. از دیگر ابنیه تاریخی می توان به حمام ناران هم اشاره نمود.

روستای ناران روی گوگل مپ

جاذبه های طبیعی لواسان

اگر جست وجو در جاهای تماشای لواسان را کمی بیشتر عمیق تر کنیم کم کم جاهای تماشای جای خود را به جاذبه های طبیعی لواسان می دهند. منطقه های بکر و دست نخورده پر از غار، کوه، دره تا دشت و آبشار و رودخانه. در این سرای سرسبزی به میزان ای جاذبه طبیعی و تماشای وجود دارد که روزها بگردید و تمام نشود.

گردنه قوچک

یکی از جاهای تماشای لواسان، گردنه تماشای و بسیار بلند قوچک است. اگر در جاده منتهی به لواسان رانندگی نموده باشید، متوجه خواهید شد که این گردنه چقدر بلند و البته زیباست. از این جاده راستاهای مختلفی جدا می شود که همه به بهشت می رسند. یکی بهشت لواسان، دیگری بهشت زردبند و فشم و…

با این که گردنه بیشتر برای رانندگی و ردشدن ایجاد می شود، اما این گردنه جایی برای استراحت و لذت از چشم انداز های بکر و تماشای است که در پایین دست آن وجود دارد.

در این راستا رستوران های باکیفیت و پارک جنگلی قوچک ساخته شده که بازدید شما از محل را راحت تر و مجذوب نماینده تر می نماید. در راستا قوچک کوه های بلندی هم وجود دارد که برای صعود بد نیستند، البته به شرطی که آمادگی کامل همراه با تجهیزات داشته باشید.

گردنه قوچک روی گوگل مپ

تپه حصارک در جاهای تماشای لواسان

تل یا تپه های تاریخی، جزئی انکارناپذیر و درواقع بسیار مهم مکان های تاریخی هستند. از اکتشافات و تحقیقاتی که در این تپه ها انجام می شود به حقایقی می رسند که شاید با سال ها آنالیز متون هم نصیبشان نشود. یکی از این تپه های تاریخی و البته تماشای، تپه حصارک لواسان است.

تلی بزرگ، ایجاد شده از آثار تاریخی، درست وسط یکی از رودخانه های قدیمی لواسان. بازدید از منطقه حصارک به عنوان یکی از پایگاه های زندگی در گذشته می تواند چیزهای جالبی در تاریخ را نصیبتان کند.

خیلی از کارشناسان تاریخی معتقدند این تپه قدمتی چند هزارساله دارد و همین مسئله باعث شده تا حفاظت های شبانه روزی برای محوطه و منطقه حصارک اعمال شود.

تپه حصارک روی گوگل مپ

پارک جنگلی تلو

تهران پاک، همواره جزو آرزروهای شهردار و حتی رییس جمهورهای ایران بوده است. همین مسئله علت خوبی بود تا طرح پارک سازی و جنگل کاری های مطرح شده را دنبال نمایند. پارک جنگلی تلو نتیجه همین تصمیم هاست.

پارکی بزرگ و تماشای که باب جوجه سیخ کردن، نشستن و استراحت است. اگر واقعا تا به امروز به این پارک نرفته اید، بهتر است همین الآن جای تفریخ آخر هفته خود را رزرو نموده و سری به تلو جنگل تهران بزنید یا یکی از جاهای تماشای لواسان را دیده باشید.

این پارک امکاناتی مثل آلاچیق و وسایل بازی بچه ها دارد. منقل برای پخت کباب و جوجه دارد و همین باعث شده تا بیشتر موقع غذا به این جا بیایند. خبر بد این که امکان حضور شبانه در این پارک نیست و اگر می خواهید این جا را ببینیند، باید از ساعت 6 صبح تا 7 عصر حضور داشته باشید.

پارک جنگلی تلو کنار اتوبان بابایی قرار گرفته پس به سمت بابایی برای خوردن نهاری لذت بخش حرکت کنید.

پارک جنگلی تلو روی گوگل مپ

منطقه حفاظت شده ورجین

از قدیم همه ورجین را با قوچ و بزکوهی هایش می شناختند. منطقه ای بسیار تماشای با پوششی عموما کوهستانی و تپه های بلند که تمشایشان الحق حس غرور را در وجودمان افزایش می دهد. این منطقه به لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. از دوران ناصرالدین شاه قاجار تا همین الآن که این منطقه قرق حکومتی است همه دوست داشتند برای شکار راهی ورجین شوند، اما به در بسته خورده اند.

این منطقه پر است از گونه های گیاهی و جانوری بسیار مهم که وجودشان غنا زیستی را افزایش می دهد. متاسفانه هرجا که نشانه ای از از زوال و نابودی ببینید پای انسان ها در میان است. از خرابی و نابودی های زیست محیطی تا کشتار گونه های جانوری که معلوم نیست چه زمانی دوباره متولد می شوند.

این منطقه نیز از هجوم خرابکاران زیست محیطی دور نبوده است. با کم توجهی مسئولان شرایط بدی خصوصا کنار رودخانه های اطراف آن به وجود آمده است. تعدادی از اراضی آن تغییرکاربری داده خانه های بزرگی ساخته شده است.

منطقه ورجین روی گوگل مپ

کوه مهرچال در جاهای تماشای لواسان

اگر اهل کوهنوردی هستید، بهتر است سراغ کوه مهرچال بروید. قله مهرچال جزئی از رشته کوه البرز است. تقریبا می توان گفت، بلندترین قله این رشته کوه همین مهرچال است. منطقه اطراف این کوه جز برف، سنگ و کوه چیزهای دیگری هم دارد. رودخانه نشئت گرفته از قله همین کوه به سمت پایین و روستای امامه حرکت می نماید.

قله مهرچال روی گوگل مپ

دشت هویج

بین تمام جاهای تماشای لواسان یکی از برترین آن ها دشت هویج است. دشتی سراسر سبز و تماشای پر از گونه های گیاهی زیبا. دشت هویج بین جاذبه های گردشگری افجه فهرست شده است. علت آن نزدیکی دشت به این روستا است پس برای رسیدن به آن فقط کافیست راستا تهران-افجه را دنبال کنید.

دشت هویج جایی تماشای برای آن هایی است که جز طبیعت علاقه به هیچ چیز دیگری ندارند. هرچند برخی ها دوست دارند برای این منطقه ویژگی های تاریخی بتراشند، اما این طبیعت است که به هر موضوع دیگری می چربد. دشت هویج چشمان شما را با جاذبه های گردشگری آشنا می نماید، فکر نکنم با این امکانات جای دیگری گیرتان بیاید.

دشت هویج روی گوگل مپ

پارک ملی لار

نمی دانم از منطقه ای طبیعی چه انتظاری دارید، اما تمام انتظارات من از جاذبه گردشگری طبیعی در پارک ملی لار یا همان دشت لار برآورده می شود. محیطی مجذوب نماینده و تماشای که حضور در آن نه برای من که برای هرکسی مجذوب نماینده است. این منطقه همواره جزو امنیتی ترین منطقه ها طبیعی و تماشای لواسانات بوده است.

علت آن نیز چیزی جز محیط زیستش نیست. اگر دوست دارید بام ایران را در نزدیک ترین نقطه تماشا کنید و لذت ببرید، بهتر است سری به پارک ملی لار بزنید. این منطقه بعد از لواسانات، نزدیک پلور و منشا واقع شده است.

در این منطقه گونه های جانوری مثل بز کوهی، مارهای سمی، غزل آلا خال قرمز، عقاب طلایی، فلامینگو و… زندگی می نمایند. حضور در این منطقه نکاتی دارد که بهتر است رعایت کنید. اول این که موبایل در این منطقه خط دهی ندارد. نکته دوم شرایط رفت وآمد به منطقه لار است که تا 15 خرداد در فصل بهار اجازه ورود خودرو به پارک داده نمی شود. بهتر است کلاه یا سایه بانی همراه خود داشته باشید، زیرا کل محیط پارک ملی هیچ سایه ساری ندارد.

پارک ملی لار روی گوگل مپ

آبشارهای لواسان

یکی از برترین گزینه ها برای آن های که عاشق طبیعت گردی در جاهای تماشای لواسان هستند، مشاهده و بازدید از آبشارهاست. خوشبختانه جاهای تماشای لواسان پر است از آبشارهایی که بازدید از آن ها راحت نه، اما لذت بخش است و خطر و زحمتش به جان خریدن شیرین.

بهتر است بدانید که بازدید از آن ها بدون زحمت نیست و اگر می خواهید سراغ آبشارهای این منطقه بروید، ملزوماتی مثل کفش خوب، لباس اضافه، کوله، تجهیزات ایمنی، طناب و… را باید به همراه خود داشته باشید.

آبشار برگ جهان در جاهای تماشای لواسان

آبشار برگ جهان یکی از مرتفع ترین آبشارهای منطقه لواسان است. محیطی بسیار تماشای که از سطح دریا چیزی حدود 2200 متر ارتفاع دارد. این آبشار جای خوبی برای پیاده روی و تنفس هوای پاک بین درختان روستای برگ جهان است. این روستا بعد از روستای افجه واقع شده و تقریبا شبیه همان روستا هم است.

راستاهای دسترسی به این روستا از تهران به سمت اتوبان شهید بابایی، جاده لشگرک سپس لواسان و روستای افجه رد می شود. بعد از روستای افجه، کافیست سر اتومبیل خود را به سمت روستای برگ جهان خم کنید تا ضمن حرکت به سمت آبشار از راستا بسیار زیبای آن جا هم لذت ببرید.

آبشار برگ جهان روی گوگل مپ

آبشار کند علیا

آبشار کفترلو یکی از نزدیک ترین گزینه ها برای آبشارنوردی لذت بخش به تهرانی هاست. روستای کفترلو جایی است که این آبشار کنارش ساخته شده. شما می توانید با حضور کنار آبشار لذت پیاده روی و کوه نوردی را هم تجربه کنید.

فضای کلی راستا به علت موقیعت مکانی خاکی است. جاده و راستا پیاده روی خاکی که برای رسیدن به آبشار هست کمی بد راستا و البته خراب است. شما می توانید، کل این راستا حدود 50 دقیقه ای را با پای پیاده بروید یا با خودرو تا 15 دقیقه قبل از آبشار را رانندگی کنید.

بعد از این که به آخر راستا رسیدید شرایط برای رسیدن به آبشار فراهم و معین تر است. با عبور بین باغ گیلاس و آلبالوهای سرخ رنگ راستا رسیدن به آبشار کفترلو تمام می شود. اگر دوست دارید برترین زمان به سمت این آبشار بروید، پیشنهاد می کنم تابستان و تیرماه را انتخاب کنید، زیرا شرایط جوی این روستا به شکفهرست که هوای تابستانش هم سرد است.

آبشار کندعلیا روی گوگل مپ

رودخانه جاجرود در جاهای تماشای لواسان

همان طور که انتظار می رود تمام جاهای تماشای گفته شده تا به امروز به علت وجود رودخانۀ مواج و بزرگ جاجرود و… ایجاد شده اند. شما می توانید با حضور در رودخانه جاجرود شنا و خنکی آب را تجربه کنید. رودخانه ای که تمام جاهای تماشای لواسان زیبایی هایشان را از آن دارند.

رودخانه جاجرود یکی از رودهای اصلی رشته کوه های البرز مرکزی است. این رودخانه تا زمانی که به رودخانه دماوند بپیوندد با سه رود دیگر نیز ترکیب می شود. تقریبا می توان گفت یکی از دلایل تشکیل گروه های مختلف زندگی در این منطقه ها همین رودخانه باشد که تا سد لتیان ادمه دارد.

رودخانه جاجرود در تمام روستاهای منطقه لواسانات می شود و شادابی و طراوت را به آن ها هدیه می نماید. اگر دوست دارید کنار این رودخانه باشید از روستای کلون بستک تا دریاچه نمک قم حق انتخاب دارید.

رودخانه جاجرود روی گوگل مپ

سد لتیان در جاهای تماشای لواسان

لتیان یا فرحناز، سدی قدیمی است که جنوب شهر لواسان ساخته شد. این سد را قبل از انقلاب و با هدف تامین آب شرب تهران در محل طغیان رودخانه جاجرود احداث کردند. همان روز با خرید زمین های مردم و اسکان آن ها در لواسان بخش های وسیعی از زمین های مردمی این سد خریداری و روستای لتیان به محل سد تبدیل شد.

درحال حاضر کنار تامین آب و توربین های برق، این مردم هستند که کنار دریاچه، پشت سد و رودخانه جاجرود سرگرمی می نمایند. لتیان البته چشم انداز بسیار زیبایی هم پیش روی مردم قرار می دهد و برای سفری یک روزه حرف ندارد. این جا امکانات خاصی برای سکونت ندارد و همین مسئله ممکن است اذیتتان کند. بین جاهای تماشای لواسان سد لتیان اهمیت بسیار زیادی دارد پس از آن غافل نشوید.

سد لتیان روی گوگل مپ

غارهای لواسان

اگر اهل غارنوردی هستید، جاهای تماشای لواسان فهرستی از غارهای ناب و بکر را برای شما فراهم نموده است. جاهایی که مطمئنم تا به امروز شکلش را هم ندیده اید. غارهای نمکی، برفی و… که حضور و تماشای آن ها لذت بخش، اما پر مشقت است.

غار موزه وزیری

فرقی نمی نماید به موزه علاقه مند باشید یا غارنوردی؛ شما می توانید باحضور در غار موزه وزیری با یک تیر دو نشان بزنید. این جا جایی برای تماشای هنر ناب و خالص استادی است که برای اعتلا فرهنگ از هیچ هزینه ای دریغ ننموده است.

در غار موزه وزیری هزاران تکه از هزار نقطه جهان جمع شده اند و اشیایی را خلق نموده اند که فقط یک هنرمند می تواند آن ها را بسازد. اگر دوست دارید راهی این موزه شوید باید راهی لواسان تهران شوید.

باغ موزه وزیری چند ویژگی دارد. اولا اصل جنس را فقط در این موزه می توان یافت. مشاهده هنر به صورت آزادانه، نظر دادن درباره آن و پرسیدن نظر خود استاد و مشاوره با او برای هر قسمت از فکرتان. دوما شما می توانید از هر قسمت این آثار عکس بگیرید و آزادانه در کل موزه بگردید. ویژگی بعدی محیط و آب وهوای لواسان است که شما را خسته از گردش نمی نماید.

غار موزه وزیری روی گوگل مپ

غار خمیده تهران در جاهای تماشای لواسان

غار بعدی که تقریبا شرایط راحتی برای رفت وآمد دارد، غار خمیده است که در منطقه لواسان روستای برگ جهان واقع شده است. این غار تقریبا 2 متر در 2 متر دهانه دارد.

یعنی ورودی آن بزرگ است و یک فرد بلند قد هم به راحتی می تواند حرکت کند. غار خمیده از نظر جاذبه های تماشای و… خیلی برجسته نیست، اما تماشای آن نیز چیزی از شما کم نمی نماید.

جاهای تماشای لواسان کم کیفیت و باکیفیت دارد پس انتظار زیادی از آن جا نداشته باشید. درون این غار تقریبا 30 متر عمق دارد. چند راه فرعی هم از آن جدا می شود که اهمیت خیلی زیادی ندارند. هرچند این غار از نظر طبیعی ویژگی های خاصی ندارد، اما می توان در صنعت گردشگری از آن استفاده کرد.

غار خمیره روی گوگل مپ

غار هملون

داستان دوقلوهای هملون با تمام غارهایی که تا به امروز معرفی شده است، فرق دارد. اگر دوست دارید غار نوردی واقعی را تجربه کنید، از شیب زیاد کوه بالا بروید و سری به سوراخ های داخل غار بکشید، بهتر است راهی روستای میگون شوید. غارهای هملون دو گزینه بسیار مناسب برای علاقه مندان به این جهانست.

یکی از غارها کوچک تر و دیگری بزرگ تر است. غار کوچک تر دسترسی راحت تری دارد، اما برای رسیدن به غار بزرگ هملون باید از راستا شیب داری بالا بروید. پیشنهاد می کنم زمستان به این محل نروید، زیرا واقعا شرایط جوی سختی دارد، اما این دو غار انتخاب بسیار مناسبی برای تابستان هایی با شب های کوتاه و روزهای بلند است که هرچه راه بروید روز به اتمام نمی رسد.

غار هملون روی گوگل مپ

جاذبه های تاریخی لواسان

جهانی جاهای تماشای لواسان به همین جا ختم نمی شود. شما می توانید سراغ جاهای تاریخی این منطقه بروید تا هم شرایط متفاوتی را تجربه کنید و هم از دانش تاریخی بهتری استفاده کنید.

حمام سبو کوچک

از دوران قاجار جز تخریب فضای طبیعی و پارک های حفاظت شده با شکار، سودی هم به منطقه لواسان رسیده است. حمام سبو کوچک که در روستای سبو کوچک ساخته شده است، شاید گزینه خوبی باشد که سری به آن بزنید. این حمام که در دوران قاجار ساخته شده دهه هشتاد به عنوان آثار ملی به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد.

اطراف این حمام اقامتگاه های زیادی ساخته شده که شرایط را برای سکونت شبانه شما هم فراهم می نمایند پس اگر در این روستا رفتید چنین قابلیتی هم دارد.

حمام سبو کوچک روی گوگل مپ

حمام راحت آباد در جاهای تماشای لواسان

اگر کمر همت بسته اید که سری هم به جاهای تماشای لواسان که موضوعی تاریخی دارند بزنید، بهتر است انتظار خیلی زیادی از آن ها نداشته باشید. حمام راحت آباد یکی دیگر از ابنیه تاریخی است که در این منطقه یعنی بخش لواسانات روستای راحت آباد ساخته شده است. این حمام از نظر زیبایی و معماری اهمیت چندانی ندارد، زیرا بدون تعمیر و بازسازی حتی بخش هایی از آن هم کاملا تخریب شده است. با این حال شما می توانید با مشاهده سیستم حمام، جایگاه خزینه و… هنر معماری را به خوبی تجربه کنید.

حمام راحت آباد روی گوگل مپ

قلعه باستانی باغ دره

یکی از دلایلی که قدمت و اهمیت منطقه لوسانات را ثابت می نماید وجود همین قلعه باستانی است. مورخان و کارشناسان تاریخی قدمت قلعه باستانی باغ دره را به دوره های هخامنشی یا ساسانیان نسبت می دهند. این مسئله باعث شده هیچکس شکی در اهمیت و بزرگی این منطقه نداشته باشد. با این که قدمت و اهمیت این قلعه را می دانند، اما هیچ تحرکی برای بازسازی آن انجام نشده و شرایط قلعه هرروز بدتر از دیروزش است.

این قلعه در مجاورت روستای باغ دره لوسان ساخته شده است. حضور در این محل جز تماشای این مکان تاریخی، حس وحال خوبی هم با آب وهوا و محیطی که دارد برایتان رقم می زند.

قلعه باغ دره روی گوگل مپ

کاروانسرای چشمه دو برار

یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه کاروانسرای چشمه دوبرار است. این کاروانسرا که قدمتی چند صدساله دارد و ساختش به دوران صفویه برمی شود، محل مناسبی است که اتراق کوچکی داشته باشید و از سایه سار مخروبه، اما با صفایش لذت ببرید. اطراف این کاروانسرا دشت وسیعی از سبزه وجود دارد که چشم انداز خوشی را رقم زده اند.

خود کاروانسرا وقت زیادی برای تماشا نمی خواهد، اما حضور در محیط چشمه دوبرار لواسان بزرگ و مشاهده آن ها تمام وقتتان را پُر می نماید. به نظرم حیف است تا کاروانسرا بروید و چندین چشمه فصلی و چشمه دوبرار را نبینید.

کاروانسرای چشمه دوبرار روی گوگل مپ

لواسان، نعمتی که باید هوایش را داشت

اگر تا این جای مطلب فقط به فکر این بودید که سری به جاهای تماشای لواسان بزنید و پس از بازدید از آن به خانه برگردید پس شما هم با کسی که زمین های منطقه را می گیرد، می برد، می خورد و راه خود شما را می بندد هیچ فرقی ندارید.

این جاذبه های گردشگری و مکان های تماشای خصوصا در شهری مثل لواسان که بیشتر جاهای تماشای آن طبیعی هستند باید مراقبت شوند. پیشنهاد می کنم از غار موزه وزیری الهام بگیرید در کمپین های پاکسازی طبیعت شرکت کنید و دِین خودتان به این نعمت خدایی را بپردازید. بیایید جزو آن دسته انسان ها نباشیم که با مرگشان طبیعت دوباره احیا می شود.

منبع: علی بابا

به "نقشه گنج جاهای دیدنی لواسان را بیابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه گنج جاهای دیدنی لواسان را بیابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید