سفرنامه دریاچه اوان

به گزارش وبلاگ عکس، دریاچه اوان چشم اندازی بینظیر دارد و از بهترین مکانهای دیدنی استان قزوین می باشد. اگر می خواهید بدانید دریاچه اوان در کجا واقع شده است باید بدانید که دریاچه اوان در بین چهار روستای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد قرار گرفته است. معنی دریاچه اوان، وان پر از آب و محل گرد آمدن آب می باشد. دریاچه اوان دارای مساحتی بیش از 70 هزار متر مربع بوده که عمق دریاچه اوان در عمیق ترین جا به حدود 6 متر هم خواهد رسید. اوان از محیط بیرونی خود آبی را مستقیما دریافت نمی کند و تنها منبعی که دارد، بارش ها و چشمه های موجود در کف دریاچه است. علاوه بر آن با سرریز شدن آب دریاچه اوان رود کوچکی نیز تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

سفرنامه دریاچه اوان

سفرنامه دریاچه اوان

جهت دریاچه اوان

برای رفتن به دریاچه اوان باید از جهت اتوبان تهران قزوین خود را به ورودی قزوین و در اصطلاح مردم محلی، به میدان غریب کش برسانید. در سمت راست این میدان تابلوی الموت قابل مشاهده است. جهت قزوین و الموت جاده ای زیبا و مملو از دشت های سرسبز و علاوه بر آن کوهستانی و صعب العبور است که گردنه های خطرناک و بسیار زیبایی نیز دارد. بعد از گذشتن از رجایی دشت و پیمودن حدود سه ساعت راه، به یک دو راهی خواهید رسید که یک راه به الموت و دیگری شما را به طرف دریاچه اوان هدایت می کند. بعد از پیمودن حدود هشت کیلومتر و پشت سر گذاشتن روستای زرآباد و گردنه آخر، دریاچه اوان قابل مشاهده است.

فاصله قزوین تا دریاچه اوان: 75 کیلومتر

فاصله تهران تا دریاچه اوان: 215 کیلومتر

فاصله کرج تا دریاچه اوان: از آزادراه کرج - قزوین 175 کیلومترِ

گونه های گیاهی و جانوری دریاچه اوان

با نگاه کردن از بالای کوه های اطراف آن را محاصره شده با پوشش گیاهی بی نظیری می بینید که تا پای کوه هایی مرتفع اطراف دریاچه ادامه پیدا کرده اند. کوه های پایدار هم از نگین در آغوششان یعنی دریاچه اوان محافظت می کنند. در اطراف دریاچه اوان گونه های درختی مثل بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو و گیاهان علفی همچون گون، کنگر، شیرین بیان روییده اند. علاوه بر این گونه های گوناگون، موارد دیگری نیز از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان به چشم می خورد. از گیاهان داخل دریاچه نیز می توان نی بن در آب، گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی را نام برد.

عمق دریاچه اوان

حیات وحش دریاچه اوان

حیات وحش اوان دارای کل و بز می باشد اما متاسفانه به علت شکار بی رویه و تخریب زیستگاه این حیوانات، تعداد آنان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. پلنگ، خرس قهوه ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه گوش یا گربه وحشی، انواع عقاب ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشک سانان، قورباغه، لاک پشت، خرچنگ و بسیاری گونه های دیگر نیز در اطراف دریاچه اوان در حال زندگی هستند. انواع ماهی مثل قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی هم آبزیان موجود در دریاچه می باشند.

تفریحات دریاچه اوان

  • پرنده نگری در دریاچه اوان: دریاچه اوان گزینه بسیار خوبی برای دوستداران حیات وحش و کسانی که به پرنده گری علاقه مند هستند، می باشد. دریاچه اوان در زمان کوچ پرندگان و فصل پاییز، از پرندگانی مثل قو، غاز و مرغابی میزبانی می کند.
  • دریاچه اوان ماهیگیری: ماهی گیری در دریاچه اوان ممنوع می باشد ولی هرساله اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین طبق شرایط اکولوژی دریاچه اوان و تنها در چند نوبت، اقدام به صدور مجوز می کند و ماهی گیری تنها در صورتی مجاز است که صیدورزشی (بگیر و رها کن) باشد. بیشتر صیادان ورزشی و دوستداران ماهی گیری از کل کشور در این برنامه ورزشی - تفریحی شرکت می کنند.
  • اسکیت روی یخ در دریاچه اوان: یکی از تفریحاتی که تجربه بی نظیری را در دریاچه اوان برای شما می آفریند، اسکیت روی یخ می باشد و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح دریاچه امکان پذیر است.
  • قایق رانی در دریاچه اوان: دریاچه اوان دارای قایق های پدالی می باشد که می توانید آن ها را کرایه کنید و از قایق سواری لذت ببرید.
  • کوه پیمایی در اطراف دریاچه اوان: ارتفاعات اطراف دریاچه اوان فرصت مناسبی را برایتان فراهم می کند تا کوهنوردی کنید و منظره بی نظیر دریاچه را از بالای کوه ببینید.
  • عکاسی در دریاچه اوان: زیبایی ها و منظره های اطراف اوان بهترین سوژه را برای عکاسی فراهم کرده است. اگر اهل عکاسی هستید، منظرههای زیبای اوان بخصوص مه صبحگاهی روی دریاچه را از دست ندهید.

اقامتگاه دریاچه اوان

بهترین فصل سفر به دریاچه اوان

دریاچه اوان در فصل بهار طبیعتی زیبا و چشم نوازی دارد و در فصل تابستان هم تفرجگاهی مفرح برای گردشگران محسوب می شود. به منظور لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر دریاچه اوان، بهترین زمان رفتن به دریاچه اوان اردیبهشت تا مهرماه می باشد. ارتفاع بالایی که دریاچه دارد و علاوه بر آن واقع شدن در دامنه کوه خشچال، آب و هوای دریاچه اوان در زمستان و پاییز بسیار سرد است.

اقامتگاه دریاچه اوان

اگر می خواهید شب را در کنار دریاچه اوان کمپ بزنید، حتما وسایل و لوازم لازم را از قلم نیاندازید، چرا که فاصله دریاچه ار شهر دور می باشد.. در فصل های پاییز و زمستان دمای هوای دریاچه اوان بسیار کاهش می باشد و برخی اوقات تا 20- درجه سانتی گراد و در شب هم می رسد. بنابراین اگر قصد کمپ زدن در اطراف دریاچه اوان را دارید لباس گرم و مناسب همراهتان باشد. اگر نمیخواهید کمپ بزنید، شب را در اقامتگاه سپری کنید. اقامتگاه های بومگردی بسیاری در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مثل زرآباد و وربن هستند که می توانید شب را در آن ها بگذرانید.

امکانات دریاچه اوان

امکانات دریاچه اوان

دریاچه اوان امکانات گردشگری زیادی را برای گردشگران ندارد و بهتر است غذا و وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید. در کنار دریاچه اوان تخت هایی برای نشستن و لذت بردن از منظره، سرویس های بهداشتی و مکانهایی برای چادر زدن بازدیدکنندگان وجود دارد. همچنین فضایی برای پارک خودرو نیز در این مکان تعبیه شده است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در رجایی دشت و معلم کلایه (11 کیلومتر بعد از دو راهی دیکین) نیز کافه و رستوران هایی هستند که می توانید به آن ها بر صرف وعده غذایی مراجعه کنید. علاوه بر رستوران و کافه، رجایی دشت و معلم کلایه نیز هر دو دارای پمپ بنزین می باشند.

نکات بازدید از دریاچه اوان

برای حفظ زیست بوم دریاچه اوان صید و شکار در این مکان ممنوع می باشد و به خاطر حفظ حیات وحش و محیط زیست دریاچه اوان از این فعالیت ها جدا خودداری کنید. همچنین شنا کردن در دریاچه اوان ممنوع است، چرا که رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود در آن باعث شده است که یک فعالیت پر خطر برای گردشگران محسوب شود.

دریاچه اوان

تهدیدات محیط زیستی دریاچه اوان

دریاچه اوان فقط یک تفرجگاه و محلی برای تفریح گردشگران و مسافران نیست. این دریاچه دارای اهمیت اقلیمی و اقتصادی زیادی بخصوص برای مردمان منطقه می باشد و تغییرات در شرایط دریاچه اوان، زندگی مردم و زیست بوم ناحیه را تحت تأثیر قرار می دهد. این مسئله به قدری مهم است اگر دریاچه اوان وجود نداشته باشد، قسمت زیادی از محصولات کشاورزی و اقلیم الموت نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت از بین می رود. در پیامد آن نیز اقتصاد منطقه دچار چالش خواهد شد.

سوالات متداول در مورد دریاچه اوان

دریاچه اوان کجاست؟

دریاچه اوان منظرهی بینظیر دارد و از بهترین مکانهای دیدنی استان قزوین می باشد. دریاچه اوان در بین چهار روستای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد قرار گرفته است.

دسترسی به دریاچه اوان چگونه است؟

برای رفتن به دریاچه اوان باید از جهت اتوبان تهران قزوین خود را به ورودی قزوین و در اصطلاح مردم محلی، به میدان غریب کش برسانید. در سمت راست این میدان تابلوی الموت قابل مشاهده است. جهت قزوین و الموت جاده ای زیبا و مملو از دشت های سرسبز و علاوه بر آن کوهستانی و صعب العبور است که گردنه های خطرناک و بسیار زیبایی نیز دارد. بعد از گذشتن از رجایی دشت و پیمودن حدود سه ساعت راه، به یک دو راهی خواهید رسید که یک راه به الموت و دیگری شما را به طرف دریاچه اوان هدایت می کند. بعد از پیمودن حدود هشت کیلومتر و پشت سر گذاشتن روستای زرآباد و گردنه آخر، دریاچه اوان قابل مشاهده است.

امکانات دریاچه اوان چیست؟

دریاچه اوان امکانات گردشگری زیادی را برای گردشگران ندارد و بهتر است غذا و وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید. در کنار دریاچه اوان تخت هایی برای نشستن و لذت بردن از منظره، سرویس های بهداشتی و مکانهایی برای چادر زدن بازدیدکنندگان وجود دارد. همچنین فضایی برای پارک خودرو نیز در این مکان تعبیه شده است.

منبع: تریپ

به "سفرنامه دریاچه اوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه دریاچه اوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید