بهشتی به نام لوندویل

به گزارش وبلاگ عکس، لَوِندویل را اگر بخواهیم در چند عبارت کوتاه خلاصه کنیم، می توانیم بگوییم: شهر گل های بنفش، شهر آبشار و جنگل، شهر دریا و ساحل و کوه، که یک جهان دیدنی دارد؛ از آب های گرم و شفابخش گرفته تا پارک حیات وحش و تالاب زیبای لوندویل

بهشتی به نام لوندویل

وبلاگ عکس: در سفر نوروزی فرود از بلندترین آبشار ایران به ارتفاع 108 متر، با منظره بسیار زیبایی از مراتع و تپه های سرسبز، گیاهان و درختان جنگلی روبرو می شوید که انگار تصویری از یک نقاشی خیال انگیز است.عمود بر دیواره صخره های کنار آبشار و یک حرکت نمایشی برای فرود از بلندترین آبشار ایران با ارتفاع 108 متر، باید چند ساعت جنگل نوردی کرد. آبشار لاتون در میان جنگل های انبوه گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس، در مرز میان گیلان و اردبیل قرار گرفته است.

از تالش که به سمت آستارا حرکت کنید، در فاصله حدود 14کیلومتری آستارا، شهری به نام لوندویل دیده می گردد. اهالی منطقه، در ریشه یابی نام لوندویل می گویند در زمان جنگ جهانی، جمعی از آلمانی ها در اینجا زندگی می نموده اند و آن را به این نام نامیده اند که در اصطلاح زبان آلمانی، به سرزمین خوش ترجمه می گردد.

لَوِندویل را اگر بخواهیم در چند عبارت کوتاه خلاصه کنیم، می توانیم بگوییم: شهر گل های بنفش، شهر آبشار و جنگل، شهر دریا و ساحل و کوه، که یک جهان دیدنی دارد؛ از آب های گرم و شفابخش گرفته تا پارک حیات وحش و تالاب زیبای لوندویل.

کوته کومه هم نام روستایی است در 9 کیلومتری لوندویل که به وسیله یک جاده آسفالته به این شهر وصل شده است. این روستای سرسبز، در دل خود آب گرم کوته کومه را دارد که همه ساله تعداد زیادی جهانگرد بومی و غیربومی به آنجا می روند و برای مداوای بیماری هایی مفاصل و رماتیسم و بعلاوه بیماری های پوستی، از آب شفابخش آن استفاده می نمایند.

روستای کوته کومه به علت فاصله نزدیک آن به لوندویل و بعلاوه با داشتن امکاناتی مانند اماکن اقامتی و مراکز پذیرایی، یکی از منظرههای مهم جهانگردی این منطقه و محلی مناسب برای اتراق خانواده ها محسوب می گردد. فاصله کوته کومه تا لوندویل، 10 کیلومتر بیشتر نیست.

طبیعت گردی در لوندویل

آستارا اگرچه بیشتر به خاطر بازارهای مقرون به صرفه قیمتش معروفیت پیدا نموده است، اما اگر اهل گشت و گذار در طبیعت باشید، می توانید روی این بندر مرزی به عنوان یکی از بکرترین مقاصد طبیعت گردی حساب باز کنید.

آستارا با لوندویل و آبشار لاتون و روستاهای بکر و دست نخورده ای که دارد، میزبان خوبی برای یک سفر متفاوت و یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود.

برای رفتن به پای آبشار لاتون و دیدنی آن، باید از تپه ها و آبشارهای کوچکی بگذرید که عبور از آنها احتیاج به آمادگی بدنی کافی دارد. بنابراین، توصیه می کنیم چند بار در مسیر آبشار توقف نموده و تجدید قوا کنید. در این مسیر، از داخل رودخانه هایی رد خواهید شد که ماهی های ریز و درشت آن قابل دیدن است. پس از دو ساعت پیاده روی، به قهوه خانه نورمحمد می رسید که باید نفسی تازه کنید و یک چای تازه دم ایرانی بخورید.

به 500 متری آبشار لاتون که برسید، نشانه های اولیه آن را به چشم خواهید دید. آبشار لاتون از دامنه های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می گیرد و به رودخانه 17 کیلومتری لوندویل می رسد و در سرانجام وارد دریای خزر می گردد. وقتی مه پایین می آید و مانند یک سقف شیشه ای مات، درختان جنگلی را فرا می گیرد، با طبیعتی پر رمز و راز روبرو خواهید شد.

در میانه های مسیر، قله اسپینه و سمت راست آن آبشار لاتون که از همان کوه سرچشمه می گیرد، کاملاً مشخص است. اسپینه یعنی کوه اسب و قلعه ای که روی آبشار قرار گرفته است، همان قلعه بز معروف است که می گویند منسوب به بابک خرم دین است که متأسفانه هیچ کاوشی روی این قلعه رسوخ ناپذیر انجام نگرفته است.

صعود به آبشار لاتون

برای صعود به آبشار لاتون باید به 6 کیلومتری روستای کوته کومه برویم. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون 108 متر است که سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی، بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوضچه بزرگ طبیعی با سه آبشار 10 متری وجود دارد که از زیبایی های بی نظیر و منحصر به فرد این منطقه است.

مسیر صعود به آبشار، تپه هایی جنگلی و بسیار زیبایی است که در ادامه آن، چشمه های فراوانی با آب خنک و قابل نوشیدن دیده می گردد. البته در مسیر صعود به آبشار لاتون، به روستای قدیمی آسیو شوان می رسیم که تقریباً خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.

در حاشیه آبشار، اما یکی از زیباترین جنگل های متراکم بکر و دست نخورده گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در سه فصل سال، سرسبزی و زیبایی خود را همچنان حفظ می نماید.

در کمرکش اسپیناس

چسبیده به آستارا و در جنوب غربی آن، روستای زیبای عباس آباد در کمرکش کوه و قله دیدنی اسپیناس قرار گرفته است. اگر بتوانید شبی را در یکی از باغ های این روستا سحر کنید و هنگام طلوع بیدار شوید، همزمان با منظره بی مانند طلوع خورشید، می توانید منظره دشت های سرسبز گیلان را در سمت راست خود ببینید و به پشت سر که بچرخید، می توانید قله قلعه مانند اسپیناس و دامنه های سرسبز آن را دیدن کنید. پایین دست عباس آباد و در حاشیه جاده اصلی نیز یکی از زیباترین تالاب های ایران نشسته است.

از قلعه بز تا کوه اسب

قلعه لاتون یا قلعه بز درست روبروی قله اسپیناس که به کوه اسب معروف است، به خوبی دیده می گردد. منظره ها جنگلی زیبایی در دوردست ها و درختان تنومند راش و بلوط در منظره ما، تابلوی زیبایی از طبیعت کوههای سحرآمیز گیلان را به نمایش می گذارد.

قارچ های برآمده از دل زمین هم زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است، در حالی که مراتع و چمنزارهای سرسبز آن، همراه با آواز پرندگان و صدای ریزش آب های روان در دره ها، تجربه ای بسیار شیرین و خاطره انگیز می آفریند.

حیات وحش لوندویل

یکی از جذابیت های لوندویل، حیات وحش این منطقه است. پارک حیات وحش لوندویل، هم اکنون جزو نادر زیستگاه های گوزن زرد و مارال محسوب می گردد و در سال های گذشته، به ویژه با فراهم آمدن شرایط بهتر برای زیست مارال ها، زاد و ولد این گونه حیوانی فراهم آمده است و هر ساله به جمعیت آن افزوده می گردد. بعلاوه در پناهگاه حیات وحش لوندویل، تالابی وجود دارد که با توجه به مجاورت آن با دریای خزر، پرندگان بسیاری در آن زیست می نمایند و در عین حال، انارستان های این منطقه از معدود انارستان های به جامانده در کرانه دریای خزر است.

زادبوم لوندویل

چنانچه قصد سفر به لوندویل را دارید، خوب است بدانید به علت موقعیت خاص لوندویل که بین تالش و آستارا قرار گرفته است، این شهر، مینیاتوری زیبا از فرهنگ های مختلف است؛ فرهنگ گیلکی، فرهنگ تالشی و فرهنگ ترکی. به همین علت، در این منطقه علاوه بر گویش گیلکی که البته کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، زبان های ترکی و تالشی هم رایج است. این درحالی است که شاید کمتر کسی بداند استان گیلان نیز از جمله مناطقی است که اقلیت اهل تسنن در آن زندگی می نمایند و همین تنوع فرهنگی منطقه باعث شده است که در کنار اکثریت شیعه، اقلیت شافعی هم در کمال مسالمت در لوندویل به سر می برند..

بازار آستارا

ملاقات از بازارهای آستارا نیز برای گشتی کوتاه و سرگرم نماینده و شکار عکس هایی خوشرنگ، فرصت مناسبی است. آستارا، دارای بزرگ ترین بازار ساحلی است. این بازار علاوه بر اینکه راهروهای شلوغ و رنگارنگی از انواع پارچه و لباس و خرده ریزهای جورواجور دارد، چسبیده به دریا هم هست و می توان در چند قدمی آن به دیدنی موج هایی نشست که آرام آرام سنگ های بزرگ ساحلی را پاشویه می نمایند.

بازارچه ای کنار جاده

روزهای چهارشنبه در نزدیکی پلیس راه، دو طرف جاده اصلی آستارا، چهارشنبه بازاری به سبک همه بازارچه های شهرهای شمالی کشور برپاست و رو به روی آن هم دکه ها و رستوران هایی هست که هروقت از راه رفتن در بازارچه خسته شدید، می توانید برای ناهار یا چای دقایقی را در آنها بگذرانید.

خورد و خوراک

اگر اهل جهانگردی خورد و خوراک هم هستید، حتماً برای صبحانه، بال قیماق (سرشیر و عسل) و برای ناهار یا شام، لونگی را امتحان کنید. لونگی در واقع ماهی شکم پری است که با موادی همانند رب انار و گردو پر شده و سرخ یا کباب می گردد و طعمی به یادماندنی دارد. گاهی نیز به جای ماهی، جوجه را با همین مواد پر می نمایند که مثل اکبرجوجه پخت می گردد، با این تفاوت که موادی مثل آنچه در زیتون پرورده می بینید، داخل شکم جوجه را پُر می نمایند.

برترین زمان سفر

برترین فصل سفر به آبشار لاتون، فصل بهار یا اواخر تابستان است که آب و هوای منطقه معتدل است و رطوبت، کمتر اذیتتان خواهد نمود. با این حال، توصیه می کنیم این مسیر را حتماً با یک گروه حرفه ای طبیعت گردی یا کوهنوردی طی کنید تا دچار مسائل احتمالی نشوید.

در نزدیکی آبشار لاتون پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی، حمام آبگرم معدنی و اتاق های کرایه ای هم وجود دارد که می توانید از آنها برای یک اقامت کوتاه بهره ببرید. در راه برگشت، با بچه ها دوست داشتنی روستای کوته کومه روبرو می شوید که با میوه های جنگلی و رب انار، جهانگردان را بدرقه می نمایند.

منبع: توریسم آنلاین

به "بهشتی به نام لوندویل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی به نام لوندویل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید