توزیع رانت 6000 میلیاردی در آخرین لاتاری ایران خودرو

به گزارش وبلاگ عکس، آخرین طرح فروش فوق العاده ایران خودرو با حواشی بسیاری برگزار گردید. این طرح که به رغم قطع سایت ثبت نام با رکوردشکنی ثبت نام متقاضیان همراه شد، رانتی 6000 میلیارد تومانی بین برندگان قرعه کشی این لاتاری توزیع کرد.

توزیع رانت 6000 میلیاردی در آخرین لاتاری ایران خودرو

به گزارش تجارت نیوز، مراسم قرعه کشی چهار محصول ایران خودرو برای سه گروه متقاضی عادی، طرح مادران و خودرو های فرسوده روز گذشته برگزار گردید. بر اساس آمار منشرشده، بیش از 11 میلیون نفر در طرح فروش ایران خودرو ثبت نام کردند. درحالی که تعداد خودرو های عرضه شده در این طرح فروش تنها 20 هزار خودرو بود.

در آخرین دوره از برگزاری طرح فروش فوق العاده ایران خودرو، 3000 دستگاه پارس سفارشی (ELX)، 14 هزار دستگاه پارس سفارشی، 3000 رانا پلاس و 1000 سورن پلاس دوگانه سوز در هر سه طرح عادی، مادران و خودرو های فرسوده عرضه شدند.

رانت 6000 میلیاردی طرح فروش ایران خودرو

پس از این طرح فروش باید پرسید که در فروش فوق العاده ایران خودرو چقدر یارانه رانتی میان برندگان توزیع شد؟

مجموع رانت های توزیع شده میان برندگان این طرح فروش ایران خودرو، 6305 میلیارد تومان برآورد شده است.

قیمت مصوب پارس سفارشی در این طرح فروش ایران خودرو 185 میلیون تومان اعلام شد. این خودرو در بازار آزاد با قیمت 450 میلیون تومان خرید و فروش می گردد و اختلاف قیمت بازار و کارخانه این خودرو در حال حاضر به 265 میلیون تومان می رسد. به عبارتی دیگر، رانت و یارانه موجود در خرید پارس سفارشی مجموعاً 3710 میلیارد تومان است.

از طرفی دیگر، سهم رانا پلاس از این جریان رانتی، 750 میلیارد تومان بود. این خودرو با قیمت 215 میلیون تومان در این طرح فروش عرضه شد و اختلاف قیمتی آن با بازار به 215 میلیون تومان رسید.

بعلاوه سهم پارس سفارشی (ELX) که با قیمت 209 میلیون تومان به فروش رفت، با توجه به اختلاف قیمتی 426 میلیون تومانی بازار و کارخانه، هزار و 278 میلیارد تومان سود نصیب متقاضیان این خودرو شد.

قیمت مصوب سورن پلاس دوگانه سوز نیز 281 میلیون تومان اعلام شد که با اختلاف قیمتی 189 میلیون تومانی بین بازار و کارخانه 567 میلیارد تومان محاسبه می گردد.

چرا از قرعه کشی ایران خودرو استقبال شد؟

در این دوره قرعه کشی که ایران خودرو برگزار کرد، بار دیگر تعداد ثبت نامی ها رکورد زد و 11 میلیون نفر تنها برای خرید 20 هزار خودرو ثبت نام کردند. حال، این مساله مطرح می گردد که دلیل این استقبال بی سابقه از یک طرح فروش چه بود؟

اختلاف فاحش قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه در این طرح فروش ایران خودرو کافی بود تا خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای حکم طلا بگیرد. چنین اتفاقاتی در حالی رقم می خورد که مسئولان وزارت صمت بار ها وعده داده اند که افزایش عرضه خودرو به بازار موجب کاهش مقدار تقاضا های کاذب گردد و دیگر افراد خودرو را به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری انتخاب نمی نمایند.

رانت قیمت کارخانه و بازار برای چهار محصول که از 17 دی ماه در طرح فروش ایران خودرو عرضه شدند، بین 200 میلیون تا 400 میلیون تومان بود.

با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه کشی خودرو طی سال های اخیر جولانگاه دلالان خودرو بوده است که در پی کسب سود از این رانت قیمتی هستند.

باید یادآور شد که همه افراد در پی خرید خودرو در طرح فروش ایران خودرو شرکت نکرده اند. در این میان، حتی افرادی که توانایی خرید خودرو ندارند و تنها شرایط ثبت نام را دارند، در قرعه کشی شرکت می نمایند که پس از برنده شدن، اقدام به فروش حواله ها نمایند تا سودی نصیب آن ها گردد.

منبع: فرارو

به "توزیع رانت 6000 میلیاردی در آخرین لاتاری ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع رانت 6000 میلیاردی در آخرین لاتاری ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید