دروغ سیزده بدر یا اول آوریل چه تاریخچه ای دارد؟

به گزارش وبلاگ عکس، به طور معمول، بسیاری از افراد در روز سیزده بدر، با مطرح کردن وقایع و اتفاقاتی شگفت انگیز و گاه غیر قابل باور با اطرافیان خود شوخی می کنند و اصطلاحاً آن ها را سر کار می گذارند! به همین دلیل، در این مطلب فلسفه به وجود آمدن دروغ سیزده بدر یا دروغ اول آوریل را شرح داده و چند مورد از جالب ترین دروغ های مطرح شده را ارائه می کنیم.

دروغ سیزده بدر یا اول آوریل چه تاریخچه ای دارد؟

فلسفه به وجود آمدن دروغ سیزده بدر

اظهار نظرهای بسیار زیادی در مورد تاریخچه پیدایش دروغ آوریل وجود دارد. با این حال یکی از نظراتی که بیش از دیگر نظرات توجه سایرین را به خود جلب کرده است، به وجود آمدن سنت دروغ آوریل در زمان حکم رانی کارل نهم پادشاه فرانسه است. برخی معتقد هستند که کارل نهم به طور ناخواسته باعث به وجود آمدن چنین رسمی در میان مردم شده است.

کارل در سال 1564 و به هنگام اعمال اصلاحات در تقویم گرگوری، جشن های سال نو را به روز اول ژانویه منتقل کرد؛ این در حالی است که جشن سال نو تا آن زمان هر ساله در روزهای پایانی ماه مارس تا اول آوریل برگزار می شد. پس از آن مخالفان اعمال تغییرات در تقویم گرگوری همچنان روز اول آوریل را به عنوان اولین روز سال به شمار آورده، در این روز به دیدن نزدیکان و آشنایان رفته و برایشان هدیه می بردند. با این وجود در سال های بعد بسیاری از افراد کسانی را که اصرار بر برپایی جشن های سال نو از روز اول آوریل داشتند، دست انداخته و به آن ها می خندیدند. همچنین به تدریج این افراد القابی مانند احمق های آوریل به خود گرفتند!

تاریخچه دروغ سیزده بدر در ایران

دروغ سیزده در ایران بیشتر از 60 سال است که از سوی چند روزنامه نگار ایرانی رواج پیدا کرده است. در واقع، سیزدهم فروردین مصادف با اول آوریل بوده و این موضوع دستاویزی شده است تا دروغ سیزده بدر نیز در میان ایرانیان به عنوان یک رسم پذیرفته شده رواج پیدا کند. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان نیز در روز سیزدهم فروردین به شوخی دروغ های جالب و گاه شگفت انگیزی به مخاطبین مورد نظر خود می گویند! در ادامه جالب ترین دروغ های سیزده بدر مطرح شده را آورده ایم.

جالب ترین دروغ های سیزده بدر

1. کج شدن برج میلاد

یکی از جنجالی ترین دروغ های سیزده بدر یا دروغ آوریل در ایران خبر کج شدن برج میلاد و احتمال سقوط آن بود. این خبر را روزنامه شرق در سال 1383 منتشر کرد که توسط رسانه های اپوزیسیون جدی گرفته شد و بسیاری از محققان به تحلیل آن پرداختند! گروه دیگری نیز این خبر را به برنامه ها و تحقیقات اتمی ایران نسبت دادند. به علاوه، در پی انتشار این خبر قیمت ملک در مناطق اطراف برج میلاد در حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد!

2. رنگی شدن تلویزیون با نایلون

در سال 1962 تنها کانال تلویزیونی سوئد، به عنوان دروغ آوریل اظهار داشت که تکنولوژی های جدیدی به امواج تلویزیونی خود اضافه کرده است. به همین دلیل، مردم می توانند از این پس با کشیدن نایلون روی صفحات تلویزیونی خود تصاویر را به صورت رنگی مشاهده کنند! این در حالی است که تلویزیون رنگی 8 سال بعد از ماجرای دروغ مذکور به مخاطبین عرضه شد.

3. کنترل Gmail با حرکات بدن

کمپانی گوگل در اول آوریل سال 2011 اظهار داشت که امکان جدیدی به سرویس ایمیل خود اضافه کرده است که به کاربران امکان می دهد تا بدون استفاده از ماوس و صفحه کلید ایمیل های خود را مدیریت کنند. به عبارت دیگر، در این خبر دروغ اعلام شده بود که کاربران با حرکات بدن و از طریق وب کم خواهند توانست تا به مدیریت ایمیل های خود بپردازند.

4. صدور پلاک ماشین به رنگ صورتی

در کشور آلمان و در سال 2009 میلادی حدود 28 پایگاه رادیویی به صورت هماهنگ خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه رانندگان وسایل نقلیه می توانند پلاک های ماشینی به رنگ صورتی برای خود تهیه کنند. همچنین از جمله دیگر خصوصیات این پلاک ها امکان پارک خودروهای مربوطه در قسمت های ویژه بانوان بود! در ادامه برای واقعی تر جلوه دادن این خبر، سایت اینترنتی ویژه ای برای تأیید و ثبت نام جهت دریافت پلاک های ماشین صورتی طراحی شده بود!

5. پیدا شدن آب روی مریخ

در سال 2002 ناسا نیز به سنت دروغ آوریل پیوست و با انتشار خبری شگفت انگیز اظهار داشت که روی مریخ نشانه هایی از وجود آب پیدا کرده اند. این خبر در اول آوریل مصادف با سیزده فروردین انتشار یافت که بسیاری از افراد و همچنین سازمان ها آن را باور کرده و بازتاب های جالبی به این خبر داشتند.

6. تحویل کوه نور به ایران

سازمان میراث فرهنگی در سیزده فروردین ماه 1394 اظهار داشت که دفتر ملکه بریتانیا با تحویل کوه نور به ایران موافقت کرده است. در این خبر آمده بود که ملکه بریتانیا کوه نور را به ایران پس می دهد. پس از مدتی نیز این خبر تکذیب شده و شوخی سیزده بودن آن در رسانه مربوط به سازمان میراث فرهنگی منتشر شد.

7. همبرگر مخصوص چپ دست ها

موسسه معتبر مواد غذایی به نام برگر کینگ به عنوان دروغ آوریل اعلام کرده بود که از این پس همبرگرهایی مخصوص افراد چپ دست تهیه و عرضه می کند. همچنین در این خبر اعلام شده بود که تمام مواد اولیه غذایی در همبرگرهای مخصوص در سمت چپ چیده خواهند شد. در پی انتشار این خبر نیز افراد زیادی درخواست خرید همبرگرهای مخصوص چپ دست ها را ثبت کرده بودند!

8. کشف یک گونه جدید جانوری

در سال 1995 نشریه دیسکاوری اعلام کرده بود که گونه ای جدید از جانوران در قطب شمال کشف شده اند که در فصل زمستان نیز سرشان گرم می ماند. این خبر هم مانند بسیاری از دروغ های آوریل از سوی بسیاری از مخاطبین مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و بازتاب های مختلفی در پی داشت؛ اما پس از گذشت مدت زمان اندکی از سوی رسانه مربوطه تکذیب شد.

9. کشف پنگوئن های پرنده

در سال 2008 شبکه تلویزیونی بی بی سی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه نوعی پنگوئن های پرنده در قطب جنوب کشف شده است. همچنین برای باورپذیرتر کردن این خبر نیز ویدئویی از پنگوئن های در حال پرواز در جنگل آمازون منتشر کرد.

جمع بندی

در این مطلب فلسفه به وجود آمدن دروغ سیزده بدر یا اول آوریل را بررسی کرده و معنا و مفهوم آن را تشریح کردیم. همچنین چند مورد از جالب ترین دروغ های اول آوریل یا سیزده بدر را بیان کردیم. شما چه دروغ های جالبی در روز سیزده بدر شنیده اید؟ آیا خودتان تجربه مطرح کردن چنین دروغ هایی را در روز سیزده بدر داشته اید؟ نظرات و تجربیات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

همچنین برای دسترسی به اشعار و متن های تبریک به مناسبت روز سیزده بدر می توانید به مطالبی مانند شعر سیزده بدر یا متن تبریک سیزده بدر مراجعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "دروغ سیزده بدر یا اول آوریل چه تاریخچه ای دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروغ سیزده بدر یا اول آوریل چه تاریخچه ای دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید