نکاتی درباره مراقبت از گوش ها با چند روش ساده

به گزارش وبلاگ عکس، مسائل شنوایی و مسائل تعادل می تواند هر آن اتفاق بیفتد وقتی آسیب به بخش های اصلی گوش مانند پرده گوش، کانال گوش، استخوانچه ها، لوله استاش یا عصب وستی بیلی وارد می شود، در پی ان مسائل به وجود می ایند.

نکاتی درباره مراقبت از گوش ها با چند روش ساده گوش همانند سایر اعضای بدن بسیار حساس است و نیاز به مراقبت های ویژه دارد.سقوط، ضربه به سر، آسیب های ورزشی و حتی گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث آسیب شنوایی می شود که می تواند شنوایی و تعادل را تحت تاثیر قرار دهد.

بچه ها باید به خوبی برای توسعه و استفاده از مهارت های گفتاری، اجتماعی و شنیداری خود توانایی داشته باشند. حتی کاهش شنوایی ملایم یا جزئی ممکن است بر توانایی آنها در صحبت کردن و درک زبان تاثیر بگذارد، در حالی که مسائل در تعادل می توانند بر چگونگی حرکت آنها تاثیر بگذارد و احساس خوبی نداشته باشند. گوش: مراقبت ها و صدمات جهت جلوگیری از خطرات احتمالی

فرایند شنیدن صدا

برای درک صدمات گوش، مفید است که به بررسی درون و بیرون گوش بپردازیم. اساسا گوش از سه قسمت تشکیل شده است: گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی.

شنیدن وقتی شروع می شود که امواج صوتی که به وسیله هوا عبور می نمایند، به گوش بیرونی یا پینا (قسمت قابل مشاهده گوش) می رسد. گوش بیرونی لرزش صدا را ضبط می کند و آن را به وسیله کانال گوش به گوش میانی می فرستد که حاوی پرده گوش (یک لایه نازک بافت) و سه استخوان کوچک است. صدا موجب ارتعاش پرده گوش می شود. استخوانچه های گوش میانی این ارتعاشات را تقویت می نمایند و آنها را به گوش داخلی انتقال می دهند

گوش داخلی ، از یک محفظه حلقوی (حلزون شکل) تشکیل شده است که با مایع پر شده و با چهار ردیف سلول های مو ظریف مجهز شده است. هنگامی که ارتعاشات به وسیله این سیالات حرکت می نمایند، سلول های موی بیرونی به جلو و عقب حرکت می نمایند و صدا را تقویت می نمایند.

هنگامی که ارتعاشات به مقدار کافی بالا هستند، سلول های موی داخلی آنها را به امواج الکتریکی عصب رابط(همچنین عصب شنوایی، عصب گوش و یا هشتمین عصب جمجمه نامیده می شود) می فرستند، که سیگنال ها را به مغز می فرستد تا به صورت صوتی تفسیر شود. عصب نامبرده همچنین به تعادل کمک می کند.

انواع آسیب های گوش

مسائل شنوایی و مسائل تعادل می تواند هر آن اتفاق بیفتد وقتی آسیب به بخش های اصلی گوش مانند پرده گوش، کانال گوش، استخوانچه ها، لوله استاش یا عصب وستی بیلی وارد می شود، در پی ان مسائل به وجود می ایند. در اینجا نگاهی اجمالی به شایع ترین علل آسیب های گوش و نحوه تاثیر آنها بر بچه ها را بررسی می کنیم:

قطع، سوزش و سوختگی

هنگامی که یک آسیب (حتی جزئی) به گوش خارجی یا کانال گوش وارد می شود، خونریزی و عفونت ممکن است بر سایر قسمت ها نیز تاثیر بگذارد.

قرار دادن چیزی در گوش

چیزهایی مانند سواب پنبه، ناخن یا مداد می تواند کانال گوش را خراش دهد یا باعث ایجاد پارگی یا سوراخ در پرده گوش شود .

ضربه مستقیم به گوش یا سر

سقوط، تصادفات اتومبیل، آسیب های ورزشی یا دعوا ممکن است پرده گوش را از بین ببرد یا به ان صدمه وارد کند، استخوانچه های گوش میانی را اسیب بزند یا گوش داخلی را صدمه برساند.

کشتی گیران، بوکسورها و سایر ورزشکاران که در معرض آسیب های بیرونی مکرر قرار دارند، می تواند خونریزی شدید یا لخته های خون ایجاد نمایند که جریان خون را به غضروف گوش خارجی می رسانند و به شکل و ساختار گوش خارجی آسیب وارد کرده و شکل ظاهری آن را زشت و ناقص می نمایند(به اصطلاح گل کلم می گویند).

صدای بلند

برای بچه ها این امکان وجود دارد که شنوایی قابل توجه خود را به صورت موقت یا دائمی به هنگام روبرو شدن با صدای بلند در طول روز و یا در طول مدت زمانی طولانی از دست بدهند.این نوع از اسیب گوش ،آسیب شنوایی صوتی یا کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا نامیده می شود.

وقتی این اتفاق می افتد، موهای کوچک در حلزون آسیب می بینند. صداهای بلند (مانند یک گلوله ای، حیرت انگیز یا انفجار) می توانند باعث ایجاد این مسئله شوند، مثل موانعی که در طول زمان تکرار می شوند (مانند ابزار های پر قدرت و پر سر و صدا، ، سر و صدا از رویدادهای ورزشی، کلاسهای گروهی ، موتورسیکلت، حتی سینما)

اما برای بچه ها و نوجوانان، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند (در کنسرت ها، در ماشین، به وسیله هدفون) یکی از علل اصلی این نوع کاهش شنوایی قابل پیشگیری است.

تغییر ناگهانی و قابل توجهی در فشار هوا

هنگامی که ما پرواز یا غواصی می کنیم، فشار هوا با بالا رفتن ما افزایش می یابد و با پایین آمدن آن افزایش می یابد. اگر فشار هوا برابر نباشد، فشار هوای بالایی در یک طرف پرده گوش قرار میگیرد و موجب درد و برخی مواقع ضعف شنوایی می شود.

علائم از دست دادن شنوایی یا مسائل تعادل

آسیب های گوش می توانند متفاوت باشند. برخی ها ممکن است از دست دادن شنوایی جزئی داشته باشند که علائم ان مانند علائم زیر است:

* مشکل در شنیدن هنگام شنیدن صدای پس زمینه

* مشکل در شنیدن صداهای بلند یا صدای موسیقی

* شنیدن فقط صداهای خاص یا خفیف

* زنگ زدن در گوش یا صداهای عجیب و غریب دیگر مانند صدای زنگ، وزوز، آواز خواندن یا گریه و زاری

* دشواری توجه در کلاس و مدسه

* مشکل در صحبت کردن

* صحبت کردن با صدای بلند

* عدم نوسان به صدای بلند و یا عدم واکنش به سخنرانی و گفتگو

* پاسخ نادرست به دلیل درست نشنیدن

در موارد دیگر، بچه ها ممکن است کم شنوایی کامل یا ناشنوایی داشته باشند (زمانی که آنها نمیتوانند چیزی بشنوند). بسته به اینکه آیا به یک یا هر دو گوش ان ها صدمه وارد شده یا نه..

اگر بخواهیم بحث را کمی علمی کنیم، باید بگوییم معیار سنجش طول صوت واحدی به نام دسی بل است و هر صدایی بلندتر از 85dB می تواند به گوش های شما آسیب برساند. این بدان معناست که اگر در پی روشی برای محافظت از سلامت گوش خود هستید، حتماً باید از قرار گرفتن طولانی مدت در مجاورت این اصوات با طول موج زیاد خود داری کنید. ضمناًً اگر مجبور به قرار داشتن در چنین شرایطی هستید، حتماً باید از نویز گیرها و پوشش های ضد صدا و محافظ نماینده از گوش استفاده کنید.

چند مثال برای مقدار شدت صداهای مختلف:

* زمزمه کردن - 30dB

* مکالمه - 60dB

* ترافیک سنگین - 70 تا 85dB

* موتور سیکلت - 90dB

* گوش دادن به موسیقی با حدبیشتر صدا به وسیله هدفون - 100 تا 110dB

* تیک آف هواپیما - 120dB

بچه ها مبتلا به آسیب های گوش که تحت تاثیر تعادل هستند ممکن است علائم مانند:

* سرگیجه (احساس ناگهانی چرخش یا چرخشی که مانند حرکت است در حالی که نشسته یا ایستاده است)

* حساس ناامنی

* مسائل بینایی

* مشکل رفتن از پله ها یا ایستادن بدون افتادن(نبود تعادل)

* مسائل راه رفتن (عدم توانایی در راه رفتن بدون وقفه، پیاده روی با پاهای بیش از حد دور از هم، یا مشکل در راه رفتن در منطقه ها تاریک و یا بیش از حد ناهموار)

* حالت تهوع یا استفراغ

* سردرد

* خستگی زیاد

جلوگیری از آسیب های شنوایی

شما نمیتوانید بچه ها را از هرگونه صدمه زدن محافظت کنید - حوادث و جراحات در این دوره با توجه به بالا بودن شیطنت و جنب و جوش بچه ها قابل توجه است. اما با تشویق بچه ها به جلوگیری از آسیب های مربوط به شنوایی می توانید از موارد زیر جلوگیری کنید:

* هرگز چیزی را در گوش خود ننمایند حتی سواب پنبه، بعد از حمام هم در صورت وجود اب احتمالی یا رطوبت با دقت و اهسته به وسیله یک دستمال کاغذی ان را خشک نمایند

* در صورت وجود هر گونه ناراحتی در شنیدن صدا، درد ان ها را نزد پزشک ببرید. با صدای بلند با ان ها صحبت نکنید یا داد نکشید.

* هنگام گوش کردن به موسیقی به ویژه با هدفون یا زمانی که در ماشین هستید از حجم پایین استفاده کنید و اسیب ان را جدی بگیرید.

* حفاظت از گوش در کنسرت ها،به ویژه هنگام نشستن در نزدیکی صحنه و یا بلندگو ها،وسیله چمن زنی موجود در پارک ها و یا به هنگام استفاده از ماشینالات پر سرو صدا

جستجوی درمان

مدت زمان شنوایی یا تعادل مسائل و چگونگی درمان آنها بستگی دارد به اینکه چه بخشی از گوش صدمه دیده است، چه آسیب و با چه شدتی این اسیب وارد شده است. در حالی که آسیب های جزئی معمولا باعث مسائل موقت می شوند، آسیب های جدی می توانند باعث کم شنوایی یا مسائل تعادل و ناشنوایی دائمی شوند.

اگر فرزند شما دچار مشکل در ارتباط با شنوایی شد با پزشک خود تماس داشته باشد:

* هر گونه آسیب گوش یا سر، حتی اگر به نظر کوچک باشد

* هر گونه نشانه ای از مسائل در ارتباط با تعادل یا شنیدن

* درد شدید گوش

* خون یا مایع تخلیه از گوش

* عدم شنیدن اصوات به درستی

10 روش فوق العاده حرفه ای برای مراقبت از گوش

1-تست سلامت گوش داشته باشید!

بیشتر بزرگسالان تا اکنون هرگز تست سلامت شنوایی انجام نداده اند. اما برای جلوگیری از مسائل شنوایی و عدم پرداخت هزینه های بالا برای درمان آن ، باید هزینه های اندکی را اکنون متحمل شوید. بنابراین بهتر است ، دوره های یکساله ای برای تست شنوایی خود در نظر گرفته و این کار را برای خود یک روتین قرار دهید.

توجه داشته باشید که هر سال از پزشک خود بخواهید تا نتایج امسال را با سال های قبل مقایسه کند و در صورت بروز مشکل ، شما را از آن آگاه سازد. با این کار می توانید از آسیب هایی که ممکن است به گوش شما وارد شود ، جلوگیری کنید.

2-به گوش خود فرصت بازیابی بدهید!

اگر به مدت طولانی در معرض سر و صدای بلند قرار داشته اید ، مانند یک کنسرت و… ، گوش شما برای ریکاوری نیاز به استراحت خواهد داشت. اگر می توانید ، هر چند وقت یکبار به مدت 5 دقیقه به بیرون از آن محل بروید و به گوش خود فرصت استراحت بدهید.

علاوه بر همه این ها ، محققان دریافته اند که گوش شما برای ریکاوری ، بعد از گذراندن یک شب با صداهای بلند (مانند عروسی و …) ، نیاز به 16 ساعت استراحت دارد. بنابراین برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به شنوایتان ، حتما گوش خود استراحت دهید.

3-از گوش پاک کن استفاده نکنید!

معمول است که بیشتر افراد برای تمیز و یا خشک کردن گوش خود ، از گوش پاک کن های پنبه ای استفاده می نمایند ، اما این مورد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. وجود داشتن اندکی موم گوش در داخل آن طبیعی و ضروری است ، این موم ها از ورود گرد و غبار ، سایر ذرات مضر و حشرات به داخل گوش جلوگیری می نمایند. علاوه بر این ، تمیز کردن گوش با ابزار هایی مانند گوش پاک کن ممکن است به اندام های حساس گوش مانند: پرده و درام آن آسیب وارد نماید.

اگر احساس می کنید که مقدار موم ها در گوش شما زیاد است ، می توانید آن ها را با استفاده از یک حوله مرطوب ، تمیز نمایید. همچنین محلول هایی برای خارج ساختن موم های اضافی از گوش وجود دارند که این کار را برای شما به راحتی انجام می دهند.

4-با پزشک خود صحبت کنید!

برخی از دارو های خاص مانند: دارو های ضد التهابی ، آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن ، برخی اوقات می توانند در کاهش شنوایی نقش داشته باشند. بنابراین در صورتی که نگران این گونه آسیب ها هستید حتما قبل از مصرف این گونه دارو ها با پزشک خود مشورت نمایید.

5-گوش خود را خشک نگه دارید!

رطوبت بیش از حد در گوش می تواند باعث ، ورود باکتری ها و در نتیجه آسیب به کانال گوش شما شود. همچنین توجه داشته باشید که رطوبت زیاد ، می تواند باعث عفونت گوش شده و بسیار برای شنوایی شما مضر باشد. بنابراین حتما بعد از حمام و یا شنا کردن ، گوش های خود را با استفاده از حوله خشک نمایید.

همچنین برای خشک ماندن گوشتان می توانید از محافظ های گوشی که شناگران استفاده می نمایند استفاده کنید. این محافظ ها چه برای بزرگسالان و چه برای بچه ها مناسب هستند و به صورت شگفت انگیز از گوش شما مراقبت خواهند کرد.

6-ورزش کنید!

آیا می دانستید که ورزش کردن بر روی سلامت گوش شما بسیار مفید است؟ ، بله درست است ، انجام ورزش هایی مانند : پیاده روی ، دوچرخه سواری و دویدن باعث پمپاژ خون به تمامی قسمت های بدن از جمله گوش می شود و بر روی سلامتی آن ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین برای افزایش سطح سلامتی خود ، حتما حداقل 30 دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

حتما در هنگام ورزش گردن موارد ایمنی را رعایت نمایید. چون در صورتی که ضربه ای بر سر شما وارد شود ، این امر می تواند بر روی شنوایی شما بسیار تاثیر منفی داشته باشد.

7-استرس خود را کاهش دهید!

آیا می دانستید که استرس و اضطراب با وزوز کردن گوش به صورت موقتی و یا دائمی ارتباط دارد. زمانی که استرس دارید ، بدن شما پر از آدرنالین می شود و این تاثیرات مخربی بر روی : اعصاب ، جریان خون ، گرمای بدن و… می گذارد. بنابراین کارشناسان توصیه می نمایند که حتما در مواقعی که استرس دارید ، سعی کنید مقدار آن را کم کرده و آرامش خود را حفظ نمایید. با استفاده از ترفند های زیر می توانید این کار را انجام دهید:

-نفس عمیق بکشید

-از تصویر سازی مثبت استفاده کنید

-یک موسیقی آرام بخش گوش کنید

-کمی قدم بزنید

-حتی به روز ، کمی بخندید

-با دیگران صحبت کنید

-کمی چرت بزنید

-به طبیعت بروید و از زیبایی های آن لذت ببرید

-و…

8-محافظ گوش ، همراه خود داشته باشید!

هنگامی که در محیطی پر از سر و صدا قرار دارید از محافظ گوش ویا هدفون برای پوشاندن گوش خود استفاده کنید. احتمالا می توانید این محافظ گوش را از داروخانه ها ، محل های عرضه تجهیزات موسیقی و یا ابزار فروشی ها تهیه نمایید. همچنین برای اخذ راهنمایی بیشتر می توانید از یک متخصص شنوایی ، راهنمایی بگیرید.

برای افرادی که به صورت مداوم در معرض صدا های بلند هستند ، حتما توصیه می شود که از محافظ های گوش استفاده نمایند. همچنین در صورتی که شما قبل از مراجعه به محلی ، از وجود صدا های بلند در آن محل اطلاع دارید حتما محافظ گوش خود را به همراه بردارید. این محیط ها عبارتند از:

-سایت های ساختمانی

-کنسرت و یا هر اجرا با صدای بلند

-فرودگاه ها و یا ایستگاه های قطار و اتوبوس

-مسابقات اتومبیل رانی

-شکار و یا تیراندازی

9-مراقب صدای لوازم صوتی تصویری خود باشید!

زمانی که در حال تماشای تلویزیون و یا استفاده از گوشی همراه خود هستید ، حتما مقدار صدای آن را در یک سطح نرمال نگه دارید. این صدا باید به مقدار ای باشد که نیاز به گوش دادن با دقت برای شنیدن آن نباشد و همین طور ، نباید به صورتی باشد که اگر اتاق را ترک کردید از دیگر بخش های خانه نیز صدای آن قابل شنیدن باشد. با رعایت این نکته می توانید از وارد شدن آسیب به گوش خود جلوگیری کنید.

10-از هدفون سفارشی استفاده کنید!

اگر اغلب عادت دارید که با استفاده از دستگاه های قابل حمل موسیقی و یا گوشی همراه ، موسیقی گوش کرده و یا ویدئو تماشا می کنید ، ایده خوبی است که از هدفون هایی که قالب آن ها سفارشی می باشد استفاده نمایید. این قالب ها معمولا با هزینه های ارزان قیمت به صورت اختصاصی برای لاله گوش شما طراحی می شوند و به شما کمک می نمایند تا صداهای اضافی و مزاحم محیط اطراف را نشنوید.

برای ساخت قالب با کیفیت هدفون برای گوش ، می توانید از مختصص شنوایی خود کمک بگیرید.

نحوه مراقبت از گوش هایی با پرده سوراخ شده

چنانچه پرده گوش شما پاره شده باشد، یا به اصطلاح دقیق تر دارای پرده پوش سوراخ شده باشید، باید موارد و نکات دیگری را نیز بدانید. در واقع باید گفت که نحوه مراقبت از گوش دارای پرده سوراخ شده با گوش افراد سالم تفاوت هایی دارد که ناشی از شرایط خاص موجود در فرد است. علائم زیر می توانند در صورت ابتلا به این عارضه در فرد مشاهده شوند:

* کم شنوایی ناگهانی - ممکن است قدرت شنیدن به طور کامل از بین برود یا صداها کمی خفه شوند.

* گوش درد

* خارش در گوش

* نشت مایعات از گوش شما

* احساس حرارت بالا

* زنگ زدن یا وزوز گوش

عمل جراحی ترمیم پرده گوش

چنانچه پرده گوش شما پاره شده باشد و علائم آن پس از گذشتن زمان بهبود نیافته باشد، پیش از هر چیزی باید به درمان آن به کمک یک پزشک جراح گوش توانمند بپردازید. پس از اتمام مراحل درمان پزشک متخصص گوش شما، توصیه های لازم را به شما منتقل خواهد کرد. با این حال اگر می خواهید درمورد نحوه مراقبت از گوش با پرده سوراخ شده اطلاعاتی بدانید باید به موارد زیر توجه کنید.

ضمناًً اگر نمی دانید عمل ترمیم پرده گوش یا تمپانوپلاستی چیست، توصیه می کنیم مطلبی را که پیشتر در این باره تهیه کرده ایم مطالعه کنید.

نکات مهم که باید برای مراقبت از گوش با پرده سوراخ شده رعایت کنید

نحوه مراقبت از گوش با پرده پاره شده شامل موارد زیر است. این موارد می توانند احتمال ابتلا به عفونت را کاهش داده و همچنین در کم شدن علائم تاثیر داشته باشند:

* هیچ چیز را به گوش خود وارد نکنید. (از پنبه و گوش پاک کن گرفته تا قطره های گوش می توانند مسائل شما را تشدید نمایند.)

* از ورود آب به گوش جلوگیری کنید. در این مورد باید اشاره کنیم که باید در هنگام استحمام دقت بیشتری به خرج دهید و به هیچ عنوان به استخر نروید.همچنین بعد از استحمام گوش خود را با باد ولرم سشوار از فاصله 15 سانتی خشک کنید.

* با شدت در بینی خود فوت نکنید. این کار می تواند آسیب موجود را بیشتر کند.

* گوش خود را با کلاه پشمی گرم نگاه دارید.

* اگر درد بیش از حد بود از مسکن ها استفاده کرد و در اولین فرصت به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید. (توصیه می شود برای جلوگیری از تشدید بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.)

منبع: سایت دکتردکتر

سایت مینی بیاب

سایت دکتر یعقوبی

منبع: راسخون

به "نکاتی درباره مراقبت از گوش ها با چند روش ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره مراقبت از گوش ها با چند روش ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید