یوز، اولین خودرو برقی ایرانی چگونه است؟

به گزارش وبلاگ عکس، تا کنون خودروهای برقی مختلفی درایران معرفی شده است اما خودرو یوز اولین خودرو برقی در ایران است که توانسته است مجوز شماره گذاری بگیرد.

یوز، اولین خودرو برقی ایرانی چگونه است؟

وبلاگ عکس - ماجرای ساخت و طراحی این موتور سیکلت چهارچرخ برقی به شش سال پیش یعنی سال 1394 بر می شود. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین توانستند با تکیه بر دانش فنی خود طراحی و ساخت اولین خودروی برقی ایرانی را با نام یوز به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان پاراکس موتورز تاسیس کنند و پس از پنج سال تلاش و فرازو نشیب استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از دریافت مجوز شماره گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: : خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان ها می شود و خواهید دید که خودروی زیبایی است.

او در ادامه گفته بود: خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، 5 سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می کنند.

این خودرو قرار است از طریق شرکتی با نام پاراداکس موتور تولید شود.

خودرو یوز

پاراکس موتورز درباره احتیاج راندن این چهارچرخ به گواهینامه اعلام کرده است: نوعی که احتیاج به گواهینامه ندارد, توئیزی 45 است که حداکثر سرعت آن محدود است. راندن توئیزی 80 به گواهینامه احتیاج دارد.

یوز محصول ایران نیز به گواهینامه احتیاج دارد. پلیس راهور در حال به روز رسانی دسته بندی گواهینامه ها است. و جهت تصویب به هیئت دولت ارسال شده و دسته بندی کنونی احتمالا به مشایه دسته بندی در اتحادیه اروپا تغییر خواهد کرد.

خودرو یوز نسخه محدود، بر پایه پلتفرم متن باز رنو توئیزی است.

مشخصات فنی خودرو

خودروی برقی یوز که از طریق متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده است مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید 20 اسب بخار قدرت یا 15 کیلو وات را دارا است و با هر بار شارژ در حدود 3 ساعت و 30 دقیقه به طول می انجامد به اندازه یک اتو، برق مصرف می کند. این خودرو با هربار شارژ توانایی پیمایش جهتی 100 کیلومتری را دارد اما درسفرهای درون شهری در جایی مانند تهران می تواند روزانه 60 کیلومتر جهت را طی کند.

این موتور چهارچرخ دو نفره است و وزنی معادل 480 کیلوگرم دارد و می تواند تا وزن 250 کیلوگرم بار را تحمل می کند. یوز ایرانی حداکثر 80 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد.این خودروی برقی برای حرکت در تندترین شیب های خیابان های تهران نیز مسئله ای ندارد.

نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن 2 .32 متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن 1.19 متر و ارتفاع آن 1.46 متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. علاوه بر این درب های آن به سمت بالا باز می شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش 4.3 اینچی، ایموبلایز و… از دیگر مشخصات و ویژگی های این خودرو است.

این خودروی برقی از 900 قطعه تشکیل شده است که علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از 90 قطعه ساز داخلی و افرای با تخصص های مختلف در ساخت آن مشارکت داشته اند. به صورت کلی حدود 85 درصد از قطعات این محصول در داخل کشور ساخته شده و مابقی آن از خارج کشور تهیه شده است.

قیمت خودرو

خبرگزاری فارس گزارش داده است :براساس اظهارات مدیرعامل شرکت دانش بنیان پاراکس موتورز نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین 7000 تا 8500 یورو بدون باتری به فروش می رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود 5000 یورو به هزینه آن اضافه کرد. اما تلاش می شود خودروی تمام برقی یوز با قیمت کمتری به بازار عرضه شود.

برخی رسانه ها البته قیمت نمونه های اولیه این خودرو را بیش از 600 میلیون تومان دانسته است که البته این قیمت واقعی خودرو یوز نیست بلکه اگر تیراژ آن افزایش پیدا کند قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابر گفته شرکت پاراکس موتورز چندین سال تعریف و اجرای قوانین مربوط به محصول کوادریسایکل با پیگیری مداوم پاراکس موتورز به طول انجامیده است.

این شرکت تیراژ تولید یوز را در این مرحله محدود و به تعداد 100 دستگاه اعلام کرده است.

پاراکس موتورز هنوز نحوه فروش این صد دستگاه را اعلام نکرده و گفته است که قیمت و نحوه فروش در آینده اعلام خواهد شد.

این وسیله نقلیه مجوز تردد جاده ندارد و تا کنون تنها برای تردد در سه شهر تهران، کرج و اصفهان مجوز گرفته است.

باتری لیتیوم یونی ابن خودرو با ظرفیت 7,7 کیلووات ساعت، تولید شرکت kokam کره جنوبی است.

کابل شارژ فنری با گرید خودروی برقی و شارژر onboard ساخت شرکت فرانسه استفاده شده و با برق شهری در مدت سه ساعت و نیم شارژ می شود.

فریم فلزی محصول از طریق رنو اسپرت طراحی شده و در آزمون های تصادف نسبت به خودرو سواری نمره نسبتا خوبی دریافت کرده است. در عین حال نسبت به موتور سیکلت دو چرخ، ایمنی بسیار بالاتری دارد.

پاراکس موتورز مدعی است طرح ارگونومی این موتورچهارچرخ برای محدوده وسیعی از قد و وزن مناسب است.

این چهارچرخ برقی با پلاک موتورسیکلت عرضه می شود.

سرعت این خودرو بالای 50 کیلومتر در ساعت است به همین دلیل احتیاج به گواهینامه دارد.

بر اساس مصوبه 25/12/1395 دولت، موتورسیکلت از وسیله ای دو یا سه چرخه به چهارچرخ متحرک ارتقا و چهارچرخ موتور الکتریکی هم در رده موتور سیکلت قرار گرفت، به شرط آنکه وزن آن بیشتر از 550 کیلو و باتری آن دارای توان بیش از 15 کیلو وات نباشد.

منبع: بیت ران

به "یوز، اولین خودرو برقی ایرانی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوز، اولین خودرو برقی ایرانی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید