اولین هواپیمای مسافربری بزرگ چینی

به گزارش وبلاگ عکس، برنامه ریزان چینی امیدوار هستند که کوماک سی 919 با شش سال تاخیر در زمان وعده داده شده در نهایت در امسال میلادی تحویل ناوگان هوایی چین داده گردد.

اولین هواپیمای مسافربری بزرگ چینی

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از گلوبال تایمز، این هواپیمای با بدنه باریک به علت مسائل فنی و تاخیر در حمل و نقل زمان و فرایند فراوری طولانی مدتی داشته است. چین امیدوار است به وسیله سی 919 وابستگی ناوگان هوایی آن کشور به هواپیما های ساخته شده به فناوری خارجی هم، چون بوئینگ و ایرباس کاهش یابد.

این هواپیمای مسافربری باریک به وسیله شرکت هواپیمایی تجاری چین (کوماک) سازنده هوافضای دولتی ساخته شده است.

پس از شروع فراوری در دسامبر 2011 میلادی، اولین نمونه اولیه سی 919 در نوامبر 2015 میلادی از خط مونتاژ خارج شد و پرواز افتتاحیه خود را بر فراز شانگ های در مه 2017 میلادی انجام داد. فراوری آن راستا سختی برای سازنده بوده که در ابتدا امیدوار بود این هواپیما در سال 2016 میلادی وارد بازار گردد. با این وجود، سال ها مسائل فنی و مسائل مربوط به تامین، توسعه آن را به تاخیر انداخت. به طور خاص، کوماک تحت تأثیر محدودیت های اعمال شده به وسیله دولت ترامپ در سال 2020 میلادی نهاده شد که محموله هایی مانند موتور های هواپیما را در لیست سیاه قرار داد. کابین خلبان سی 919 در سال 2017 میلادی به نمایش گذاشته شد.

طبق گزارش مرکز استراتژیک و بین المللی، حدود 60 درصد از قطعات سی 919 به وسیله شرکت های آمریکایی تامین می شوند بنابراین کوماک مجبور شد برای دریافت قطعات مورد احتیاج برای این هواپیما به مجوز های ویژه از شرکت هایی مانند جنرال الکتریک تکیه کند.

در حالی که این شرکت با چالش های سیاسی و فنی روبرو بوده است هم چنین پیروز نشد تا انتها سال 2021 میلادی گواهینامه محلی مورد احتیاج برای سی 919 را از تنظیم کننده هوانوردی چین یعنی اداره هواپیمایی کشوری (CAAC) آن کشور دریافت کند.

با این وجود، کوماک اکنون در پی دریافت گواهینامه 2022 است. یانگ ژنمی سخنگوی اداره هواپیمایی کشوری چین در دسامبر 2011 به رویترز گفته بود که این شرکت تعداد پرواز های آزمایشی مورد احتیاج را تکمیل ننموده است. به گفته ژنمی، سی 919 تنها 34 پرواز از 276 پرواز لازم را انجام داده است. به گفته ژنمی، آژانس، استاندارد های صلاحیت پروازی سخت گیرانه ای را برای این هواپیما اعمال نموده است از جمله لزوم بیش از 40 هزار آنالیز تمام موارد به وسیله روز نیروی انسانی.

علیرغم تاخیر که به علت شیوع ویروس کرونا تشدید شد سی 919 امیدوار است تحویل هواپیما را در امسال شروع کند.

سی 919 قرار است در شانگ های مستقر شده و در راستا های داخلی به شهر هایی مانند پکن، گوانجو، چنگدو و شیامن پرواز خواهد نمود.

علیرغم آن که قیمت نهایی این هواپیما اعلام نشده برآورد ها نشان می دهد احتمالا در حدود 50 میلیون دلار خواهد بود که 50 درصد مقرون به صرفه تر از قیمت بوئینگ 737 و ایرباس 320 است که 106 و 111 میلیون دلار قیمت دارند.

این هواپیمای چینی قادر به پرواز در محدوده ای 4075 تا 5555 کیلومتری است و می تواند 158 تا 168 مسافر را در خود جای دهد.

منبع: فرارو

به "اولین هواپیمای مسافربری بزرگ چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین هواپیمای مسافربری بزرگ چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید