تارا وی 1 پلاس بخریم یا دنا توربو شش دنده؟ ، قبل از خرید حتما بخوانید
به گزارش وبلاگ عکس، تارا وی 1 پلاس بهتر است یا دنا پلاس توربو شش دنده؟ شاید برنده این مقایسه روی کاغذ دنا پلاس باشد اما آیا در واقعیت هم همین طور است؟ در ادامه گزارش به آنالیز موشکافانه دو خودرو می پردازیم.
وبلاگ عکس - مجتبی اسماعیلی: تارا وی 1 پلاس از پیشرانه 1.6L تنفس طبیعی TU5 پلاس (EC5) که در تارا معمولی هم وجود دارد، استفاده می نماید. این موتور قادر به فراوری 113 اسب بخار قدرت و 146 نیوتون متر گشتاور است. وزن خودرو نیز 1160 کیلوگرم است. گیربکس خودرو از نوع شش سرعته دنده ای است. دنا پلاس توربو نیز به پیشرانه EF7 توربو شارژ به قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتون متر مجهز است. وزن این خودرو هم 1275 کیلوگرم است و از گیربکس شش سرعته دستی بهره می برد.
تا اینجای کار به نظر می رسد که دنا پلاس توربو حداقل از لحاظ توان و کشش تارا وی 1 پلاس را شکست می دهد. اما واقعیت چیست؟
معجزه کلاچ هیدرولیک!
هر چند پیشرانه تارا وی 1 پلاس ضعیف تر از دنا توربو است اما کلاچ هیدرولیک و رابط کابلی گیربکس این خودرو باعث انتقال بهتر قدرت پیشرانه می گردد. سیستم کلاچ هیدرولیک باعث نرم شدن پدال، درگیری بیشتر و بهتر دیسک و صفحه کلاچ و در نهایت انتقال قدرت بهتر و تعویض دنده لذت بخش تر می گردد. در واقع بخشی از توان کمتر تارا همین جا جبران می گردد. هرچند دنا پلاس توربو همچنان در دورهای بالا کشش بیشتری دارد اما شتاب تارا هم حالا راضی کننده است.
در نتیجه شما در تارا توانی کمتر از دنا توربو دارید اما مصرف سوخت تان کمتر است و رانندگی لذت بخش تری هم دارید. شتاب تارا وی 1 پلاس واقعا بهتر از نسخه های قبلی است و اینجا اهمیت سیستم انتقال قدرت معین می گردد.
شرمندگی در گرما!
همان طور که از نظرتان گذشت، پیشرانه توربوشارژ 150 اسب بخاری دنا پلاس توربو می تواند 37 اسب بخار قدرت و 71 نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به تارا وی 1 پلاس فراوری کند. این اختلاف توان بسیار قابل توجه است اما همواره در دسترس راننده نیست!
واقعیت این است که بسیاری از نقاط کشور ما گرم سیر هستند. پیشرانه توربو دنا هم به شدت به گرمای هوا و کیفیت سوخت حساس است. بدون تعارف باید گفت که دنا پلاس توربو در فصل های گرم و به خصوص در ترافیک، توانی مشابه دنا تنفس طبیعی و شاید کمتر دارد!
اما تارا وی 1 پلاس از پیشرانه تنفس طبیعی TUP پلاس استفاده می نماید که حداقل تمام توان پیشرانه همواره در دسترس راننده است.
راندمان بهتر با سیستم خنک کاری تازه
اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن ها، رادیاتور قرار گرفته است و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.
این چیدمان در تارا فرق دارد. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می نماید. فن ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.
واقعیت این است که سیستم خنک کاری تارا تازهتر و خیلی بهتر از دنا است و همین نکته در فصول گرم یاری شایانی به خودرو می نماید. اما اگر دنا پلاس توربو را حتی در سرما هم کمی تحت فشار بگذارید، به دلیل همین سیستم خنک کاری قدیمی و ضعیف با افت توان روبرو می شوید. البته عملکرد نسخه دنده ای دنا پلاس از نسخه اتومات آن بهتر است اما باز هم مسائل افت توان در گرما و فشار را دارد.
در مجموع باید گفت شما با دنا پلاس توربو در مواردی شتاب بسیار خوبی را تجربه می کنید اما با رسیدن به فصل گرما، ورود به منطقه ها گرم سیر یا تحت فشار قرار دادن خودرو، بالافاصله با افت شدید توان روبرو می شوید و توی ذوق شما می خورد. آن خودروی پر شتاب خیلی زود به خودرویی حتی ضعیف تر از نسخه تنفس طبیعی خود تبدیل می گردد.
گرما و ترافیک دو عاملی است که احتمال قرار گرفتن خودرو در شرایط آن بسیار زیاد است. پس در یک کلام تارا وی 1 پلاس برای ترافیک، گرما و منطقه ها گرم سیری گزینه بهتری است.
هندلینگ و سواری
شاید یک دنا پلاس در هوای خنک و یک اتوبان خلوت تارا وی 1 پلاس را جا بگذارد اما این قضیه احتمالا تا رسیدن به اولین پیچ شدید ادامه می یابد. یعنی جایی که مالک دنا باید روی ترمز بزند اما راننده تارا با اطمینان وارد پیچ می گردد!
تارا از پلت فرم به روز IKP1 استفاده می نماید که در مقابل پلت فرم قدیمی پژو 405 که دنا روی آن قرار گرفته است، حرف های زیادی برای گفتن دارد. هندلینگ و پایداری تارا به وضوح از دنا پلاس بهتر است و این نکته غیر قابل انکار است. سواری تارا نیز به دلیل استفاده از پلت فرم خوب و بعلاوه تعلیق عقب تازهتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرم تر و بی صدا تر است.
هر چند قیمت دنا پلاس توبو شش دنده دستی حدود 135 میلیون تومان گران تر از تارا وی 1 پلاس است اما کیفیت سواری و هندلینگ تارا حداقل یک کلاس بالاتر از دنا پلاس است!
تارا اولین خودرو ایرانی بود که به کنترل پایداری مجهز شد اما بر اساس استانداردهای 85 گانه تازه کلیه محصولات خودروسازان داخلی به کنترل پایداری مجهز خواهند شد.
طراحی و فضا سازی
شاید تنها فزونی دنا پلاس توربو به تارا وی 1 پلاس همین طراحی ظاهری و داخی اش باشد. دنا پلاس در ظاهر و داخل طراحی بهتری از تارا دارد و این نکته هم غیر قابل انکار است.
اما هر چه قدر فضای داخلی دنا پلاس زیبا است، غیر کاربردی هم هست! شیب بی حساب و کتاب داشبورد باعث می گردد تا پاهای سرنشینان جلو بین داشبورد و رودری ها گیر کند. برای خلاصی نسبی از این وضع مجبور هستید که صندلی های جلو را بیش از حد معمول به عقب ببرید و بخشی از فضای پای سرنشینان عقب را فدا کنید.
در مقابل تارا وی 1 پلاس فضای داخلی ساده اما خوب و کاربردی دارد که برای چهار سرنشین کافی است.
امکانات رفاهی و ایمنی
تارا وی 1 پلاس و دنا پلاس توربو به امکانات نسبتا مناسبی مجهزند. صندلی های برقی جلو، ایموبلایزر، مانیتور، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، کنترل پایداری و کشش، سنسور نور و باران و… از جمله امکانات مشترک دو خودرو هستند. دنا پلاس به سانروف هم مجهز است.
البته در تارا وی 1 پلاس علاوه بر گیربکس 6 سرعته دستی، دوربین دید عقب، شیشه های دودی عقب، گرافیک تازه برای چراغ های عقب، کنسول وسط، انتقال محل دکمه های بالابر شیشه ها از وسط به روی درب ها، رو دری های تازه، زیر آرنجی سرنشینان عقب، سنسور نور و باران، چراغ خوش آمدگویی و آنتن کوسه ای را خواهیم دید که در تارا دنده ای معمولی وجود ندارد.
اما این تیپ همچنان بدون سانروف، دکمه استارت، سامانه ورود بدون کلید، رینگ های آلومینیومی و آیینه های برقی فراوری و به فروش می رسد. این امکانات در نسخه V3 تارا دنده ای وجود دارند.
جمع بندی
در مجموع باید گفت که دنا پلاس در شرایط مطلوب، شتاب بهتری از تارا وی 1 پلاس دارد و از لحاظ ظاهری و داخلی نیز زیبا تر از آن است. در مقابل تارا دردسرهای توربو را ندارد و توان آن همواره در دسترس راننده است. تارا سواری و هندلینگ بهتری دارد و فضای داخی آن هم خیلی کاربردی تر از دنا است.
به نظر می رسد که تارا وی 1 پلاس برای خرید گزینه بهتری نسبت به دنا پلاس توربو است. در حال حاضر قیمت تارا وی 1 پلاس در بازار حدود 800 میلیون و دنا پلاس توربو شش دنده دستی هم قیمتی معادل 935 میلیون تومان دارد.
جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!
پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟
منبع: بیت ران