تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک چیست؟

به گزارش وبلاگ عکس، گیتار یکی از سازهای محبوب در جهان بوده که انواع مختلفی دارد. حتم داریم شما هم تا کنون گیتار را دیده اید و یا شناخت کلی نسبت به آن دارید، اما ممکن است تمامی گیتارها را به طور دقیق نشناسید. چرا که گیتارها تنوع زیادی دارند. یکی از این موارد گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک بوده که هم تفاوت ها و هم شباهت های زیادی دارند. با این که این 2 گیتار از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت های زیادی حتی در آموزش گیتار دارند که در اینجا به آن ها اشاره خواهیم کرد. پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک چیست؟

آشنایی با ویژگی های گیتار کلاسیک

گیتار کلاسیک یا (Classical Guitar) بدون هیچ گونه دستگاه برقی نظیر آمپلی فایر و یا افکت نواخته می گردد و صدای بسیار دلنشینی دارد. بعضی از سیم های گیتار کلاسیک، یعنی 3 سیم پایینی، از جنس نایلون یا نوعی پلاستیک است. همین موضوع باعث شده تا نوع صدای گیتار کلاسیک بسیار متفاوت تر از گیتارهای دیگر باشد. در بعضی از سبک های پاپ و… از این ساز برای آرپژ، ملودی و یا آکورد استفاده می گردد که فضای بسیار زیبایی به اثر هنری می بخشد. بدنه اصلی این گیتار از چوب ساخته شده است که داخل آن کاملا توخالی بوده تا بتواند صدای سیم ها را به خوبی انعکاس دهد.

بعضی از گیتارهایی که کاملا استادانه و با دقت بالایی به وسیله دست ساخته می شوند، قیمت بسیار بالایی دارند. با این حال گیتارهای دیگری هم در بازار وجود دارد که از کیفیت معمولی و بعضی دیگر هم از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. این موضوع بستگی به نوع برند گیتار کلاسیکی خواهد داشت که می خواهید بخرید. چرا که نوع چوب استفاده شده در آن و سیم هایی که قرار است در این گیتار قرار بگیرد، از اهمیت بالایی برخوردار خواهند شد. دسته گیتار کلاسیک هم از چوب ساخته شده که روی آن تعداد زیادی میله های فلزی باریکی قرار می گیرد تا نت های متفاوتی را در آن به وجود آورد. هنرجویان با قرار دادن انگشتانشان روی این فواصل، می توانند آکوردهای متعددی را گرفته و آهنگ های متنوعی را بنوازند.

آشنایی با ویژگی های گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک (Acoustic Guitar) هم از بدنه و دسته چوبی ساخته شده است که داخل بدنه اصلی اش کاملا توخالی بوده تا بتواند صدا را به خوبی منعکس کند. تعداد سیم ها و پرده های گیتار آکوستیک کاملا شبیه به گیتار کلاسیک است، اما نوع سیم ها و جنس صدای گیتار آکوستیک کاملا فرق دارد. از این ساز برای انواع آرپژها و آکوردها در سبک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

گیتار آکوستیک هم برندها و انواع مختلفی در بازار دارد که هر کدام از آن ها می توانند قیمت های کاملا متفاوتی داشته باشند. اما به طور کلی اگر بخواهیم 2 گیتار هم رده آکوستیک و کلاسیک را از لحاظ قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که معمولا گیتار آکوستیک قیمت بیشتری نسبت به کلاسیک خواهد داشت. در کنار آموزش آواز نوع ساز مکمل اهمیت بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از تفاوت های گیتار کلاسیک با آکوستیک خواهیم پرداخت تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

نوع سیم ها و نحوه نواختن هر 2 گیتار

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که سیم های گیتار کلاسیک جنس پلاستیکی یا نایلونی دارد که در نوع صدای آن تاثیر بسزایی می گذارد. اما جنس سیم های گیتار آکوستیک تماما از سیم های فولادی بسیار ضخیم و سفت است. در واقع گرفتن آکورد یا قرار دادن انگشتان روی سیم های فولادی و بسیار سفت گیتار آکوستیک، کمی سخت تر از گیتار کلاسیک است. به همین علت، ممکن است بعضی از هنرجویان به خاطر اذیت شدن بیش از حد نوک انگشتانشان، پس از مدتی به سمت نواختن گیتار کلاسیک رفته و این ساز را ادامه دهند. با این حال بسیاری از هنرجویان پس از مدتی نواختن گیتار آکوستیک به آن عادت نموده و نواختنش را ادامه می دهند.

گیتار کلاسیک معمولا با ناخن دست راست نواخته می گردد. به همین علت ناخن بیشتر گیتاریست های کلاسیک بلند بوده تا بتوانند به راحتی سیم های گیتار کلاسیک را به لرزش در بیاورند. با این حال ممکن است بعضی از اساتید گیتار و یا نوازنده های حرفه ای حتی برای نواختن گیتار کلاسیک از پیک استفاده نمایند. پیک یک نوع پلاستیک کوچک مثلثی شکل بوده که به صدا درآوردن سیم ها را بسیار آسان تر می نماید. به همین علت، برای نواختن گیتار آکوستیک با سیم های سفت فولادی معمولا از پیک استفاده می گردد. چرا که نمی توان به یاری ناخن، این سیم های محکم و سفت را به راحتی به صدا درآورد و باید حتما از پیک برای نواختن آن استفاده کرد.

دسته باریک گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک

گیتار آکوستیک دسته یا فرت بورد باریک تری نسبت به گیتار کلاسیک دارد. همین موضوع نواختن و یا آکوردگیری گیتار آکوستیک را راحت تر می نماید. چنین ویژگی در خصوص بیشتر گیتارهای الکتریک هم صدق می نماید. این در حالی است که گیتار کلاسیک دسته یا فرت بود پهن تری داشته و گرفتن آکورد در آن نسبتا سخت تر بوده و احتیاج به تمرین بسیار زیادی دارد. بیشتر نوازندگان حرفه ای گیتار کلاسیک توانسته اند در کمترین زمان ممکن گیتار آکوستیک را هم یاد گرفته و حتی سخت ترین قطعات را هم با آن بنوازند. این در حالی است که نوازندگان گیتار آکوستیک احتیاج به تمرین های طولانی برای پیدا کردن قلق گیتار کلاسیک داشته اند.

اما به طور کلی تفاوت زیادی میان سبک و سلیقه هنرجویان وجود دارد. برای مثال، بعضی از هنرجویان بر این باورند که پهنای دسته یا فرت بورد گیتار برایشان مهم نبوده و سفت و یا نرم بودن سیم ها برایشان اولویت بالایی دارد. بعضی دیگر هم کاملا برعکس فکر نموده و بر این باورند که سفت و یا نرم بودن سیم ها تاثیر چندانی روی نواختنشان نداشته و فقط پهنای دسته یا فرت بورد برایشان اهمیت دارد. شما باید خودتان با امتحان کردن هر 2 گیتارها به این موضوع پی برده و ببینید که کدام یکی از مواردی که برایتان شرح دادیم برایتان اولویت دارند تا دقیقا بر همان اساس گیتار مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

کلام آخر

در این مطلب تفاوت های اصلی گیتار آکوستیک و کلاسیک را برایتان شرح دادیم و تفاوت های هر کدام را هم برایتان آنالیز کردیم. اما به طور کلی اگر برای یادگیری این 2 ساز دو دل هستید و نمی دانید باید کدامیک از آن ها را انتخاب کنید، می توانید با مراجعه حضوری به آکادمی موسیقی فردوس در تهران، از مشاوره کارشناسان این آکادمی بهره مند شوید. سپس می توانید هر 2 گیتار را از نزدیک ببینید و حتی آن ها را امتحان کنید تا بتوانید یک تصمیم درست برای انتخابتان بگیرید.

منبع: فوت و فن

به "تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید