چرا بچه ها دوست دارند گاز بگیرند؟

به گزارش وبلاگ عکس، گاز گرفتن کودک، بر اساس سنی که دارد، می تواند گویای بعضی موارد باشد که برای برطرف آن، راهکار هایی ساده و در عین حال کاربردی وجود دارند.

چرا بچه ها دوست دارند گاز بگیرند؟

چرا بچه ها گاز می گیرند؟ گاز گرفتن دیگران به وسیله کودک نشانه ترس است یا خشم؟ کودک برای اعلام گرسنگی هم گاز می گیرد؟ کودکی که از قبل از 1 سالگی تا بعد از 3 سالگی گاز گرفتن را ادامه می دهد چه می خواهد؟

گاز گرفتن، یک رفتار است که اغلب در بچه ها، به خصوص بچه ها نوپا و 2 ساله دیده می گردد. زمانی که بچه ها بالغ می شوند و کنترل خود را به دست می آورند و مهارت های حل مساله را توسعه می دهند، معمولاً این رفتار را ترک می نمایند. اگر چه معمول و رایج است، اما گاز گرفتن می تواند یک رفتار غیر معمول و بالقوه مضر باشد. این بخش به شما یاری خواهد نمود تا دلایل گاز بچه ها را درک نموده و چند ایده و استراتژی برای واکنش به طور مناسب به شما می دهد.

چرا کودک گاز می گیرد؟

بعضی از بچه ها به طور غریزی گاز می گیرند، چون آن ها توانایی کنترل خود را ندارند. برای مثال، وقتی مارکوس 3 ساله بود عروسک خواهر 2 ساله اش، جی نا، را می گرفت، اولین واکنش او این است که گازش بگیرد و عروسکش را پس بگیرد. او مکث نمی نماید تا درباره دیگر شیوه ها فکر کند و یا نتیجه اعمالش را ببیند، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا بچه ها ممکن است گاز بگیرند.

سایر علل گاز گرفتن کودک

1- تسکین درد دندان درآوردن

2- ارضای احتیاج تحریک دهانی - حرکتی

3- تقلید از بچه های دیگر و بزرگسالان

4- احساس قوی بودن و کنترل داشتن

5- جلب توجه کردن

6- عمل دفاع از خود

7- برقراری ارتباط بین احتیاج ها و خواسته های خود، مانند گرسنگی یا خستگی

برقراری ارتباط بین بروز احساسات سخت، مانند ناامیدی، عصبانیت، گیجی و یا ترس (افراد زیادی در اینجا وجود دارند و من احساس می کنم شلوغ است)

خانواده ها برای جلوگیری از گاز گرفتن کودک چه کاری انجام دهند؟

انواعی از کار ها وجود دارند که خانواده ها می توانند برای جلوگیری از گاز گرفتن، انجام دهند. این کار به انتظارات مناسب از سن کودک برای رفتار کودک براساس مهارت ها و توانایی های فعلی او یاری می نماید.

دقت کنید که برنامه زمانبندی، روتین و گذار کودک قابل پیش بینی و سازگار باشند.

در هنگام غذا و زمان خواب کودکتان دقت کنید تا دچار مشکل نگردد.

برای آن ها تفریح معین کنید و برای تمرکز کردن هایشان چاره ای بیندیشید. بعضی از بچه ها می توانند کارهایی، چون یوگا و یا تنفس عمیق را انجام دهند. خمیر بازی، توپ های فوم، حباب بازی، موسیقی نرم و دیگر موارد برای کاهش استرس پیشنهاد می شوند، که برای آرام شدن و دور شدن آن ها از جو ممکن بسیار مناسب خواهد بود.

از استراتژی های راهنمایی مثبت بهره ببرید تا به کودک خود یاری کنید کنترل خودش را به دست آورد. به عنوان مثال، بعضی یادآور های آرام، به شیوه ای که به آن ها می گوید چه رفتار هایی انتظار می رود، به او یاد بدهید.

از مسواک های مناسب هم برای خود و هم فرزندتان بهره ببرید. برای تمیز کردن دندان هایتان به چیز های زیادی احتیاج نخواهید داشت، مانند حلقه های دندانی و یا پارچه های تمیز، مرطوب و سرد که در یخچال بودند. این کار به بچه ها یاری می نماید تا یاد بگیرند چطور می توانند بدون آسیب زدن به کس دیگری، گاز بگیرند.

راهکار گاز گرفتن کودک در سنین مختلف

در حالی که هر شرایطی فرق دارد، اما در اینجا بعضی دستورالعمل های کلی برای پاسخ دادن به هنگام گاز گرفتن یک کودک وجود دارد.

کودک زیر 1 سال

آن ها با دنیای اطرافشان، با آنالیز دست ها، چشم ها و دهان شان آشنا می شوند، اما چنانچه اشاره شده است اغلب به یاری احتیاج دارند تا یاد بگیرند که چه باید بنمایند و چه نباید بنمایند.

اگر آن ها یک گاز آزمایشی بر روی شانه مادر یا پدربزرگش می گیرد، خونسردی خود را حفظ کنید و از سیگنال های واضح برای برقراری ارتباط بهره ببرید که درست نیست که کسی را گاز بگیرد. یک کلمه نه و گاز نگیر! پاسخ مناسبی است.

بچه ها نوپا و پیش دبستانی دارای احساسات قوی زیادی هستند که تنها قادر به مدیریت آن هستند. بچه ها نوپا می توانند خشم یا خستگی خود را ابراز نمایند و یا به این دلیل که مهارت های زبانی لازم برای ابراز احساسات خود را ندارند، گاز بگیرند.

گاز گرفتن در بچه ها پیش دبستانی کمتر از بچه ها نوپا است. هنگام گاز گرفتن، ممکن است به خاطر چیزی در خانه و یا در برنامه مراقبت از کودک باشد که باعث می گردد کودک ناراحت، ناامید، گیج، یا ترسیده باشد. یک کودک پیش دبستانی ممکن است برای جلب توجه و یا اقدام در دفاع از خود نیز گاز بگیرد.

کودک نوپا و پیش دبستانی

اگر اقدام به گاز گرفتن را به وسیله فرزندتان دیدید، به سرعت به صحنه بروید و به کودکی که گاز می گیرد واکنش نشان دهید. با یک لحن جدی و محکم، یک حرف قوی را بیان کنید: گاز گرفتن نداریم. گاز گرفتن باعث آسیب می گردد.

سپس، یک انتخاب ارائه دهید: می توانی به دوستت یاری کنی احساس بهتری داشته باشد، یا می توانی آرام بنشینی تا زمانی که من بتوانم با تو صحبت کنم و اگر لازم باشد، به کودک یاری کنید و به کودکی که فرزندتان گازش گرفته است، بگویید: من متاسفم که اذیت شدی. اجازه بده کمی یخ بیاورم. کودکی که گاز گرفتن را انجام داد می تواند به راحتی کودک را تسکین دهد اگر هر دو طرف موافق باشند.

با این اعمال باعث می شوید که پی به کار اشتباهش برده باشد. پایان، با کودکی که گاز گرفتن را انجام داده صحبت کنید. با استفاده از لحن آرام، محکم و صریح، ارتباط چشمی برقرار کنید و با کلمات ساده صحبت کنید.

سعی کنید بفهمید چه اتفاقی افتاد که منجر به این حادثه شد. در این قانون، گاز گرفتن مجاز نیست، از کلماتی را که احساسات را توصیف می نمایند، بهره ببرید.

شرح دهید که چگونه کودک می تواند در شرایط های مشابه در آینده واکنش نشان دهد.

اگر گاز گرفتن یک عادت برای فرزندم گردد، چه کار کنم؟

اگر گاز گرفتن برای کودک به یک عادت تبدیل گردد و راهنمای مثبت مداوم موثر نباشد، وقت آن است که با معلم فرزندتان دیدار کنید. شما می توانید با هم یک روش برای پرداختن به رفتاری که می تواند به طور مداوم در خانه و در برنامه اعمال گردد، برنامه ریزی کنید.

با هم می توانید رفتار او را مورد بحث قرار دهید و تعریف کنید و دلیل آن را بیابید سپس، شما و معلم (های) او می توانید برنامه ای برای رسیدگی به علل و یاری به کودک خود برای جایگزینی گاز گرفتن با رفتار های قابل قبول دیگری ایجاد کنید.

برای چند هفته برنامه ای را امتحان کنید، اما شکیبا باشید. زمان می برد تا رفتارهایش را تغییر دهد که به عادات تبدیل شده اند.

با معلم فرزندتان تماس بگیرید تا اطلاعات مربوط به تغییرات رفتاری را به اشتراک بگذارید. بعد از چند هفته، اثربخشی برنامه را ارزیابی نموده و در صورت احتیاج تغییراتی ایجاد کنید.

راهکار کارشناسان برای غلبه بر عادت گاز گرفتن کودک

در این بخش چند استراتژی برای پرداختن به عادت گاز گرفتن کودک وجود دارد که شامل:

1- کودک خود را زیر نظر بگیرید تا بفهمید کجا، چه زمانی، و در چه شرایطی گاز می گیرد.

2- به سیگنال ها توجه کنید، اگر به نظر می رسد که کودک آماده گاز گرفتن است، نزدیک شوید و پیش بروید.

3- راه های قابل قبول برای بیان احساسات قوی پیشنهاد کنید. به فرزند خود یاری کنید یاد بگیرد که خواسته ها و احتیاج های خود را منتقل کند و آن ها را به زبان بیاورد، نه اینکه به زور متوسل گردد.

4- از یک سیستم یادآوری برای یاری به فرزند خود برای یاد گرفتن احساسات قوی با کلمات و اقدامات مناسب بهره ببرید.

5- رفتار مثبت با پذیرفتن کلمات و اقدامات مناسب کودک را به او یاد دهید.

6- فرصت هایی برای کودک خود فراهم کنید تا انتخاب هایی کند و احساس قدرت داشته باشد. دقت کنید که انتظارات رفتاری شما برای کودک مناسب بوده و به طور انفرادی مناسب باشند.

7- داشتن یک کودک برای انجام کاری که او قادر به انجام آن نیست می تواند باعث گردد که بچه ها استرس بگیرد و همین استرس می تواند به گاز گرفتن منجر گردد.

8- غذا های مختلف را با انواع بافت ها ارائه دهید تا احتیاج های حسی کودک خود را برآورده کنید.

9- کلماتی را به کودک خود برای ایجاد محدودیت ها باید دهید، مانند نه، بسه، یا آن مال منه آموزش دهید البته این استراتژی ها نباید برای پرداختن به عادت گاز گرفتن کودک مورد استفاده قرار گیرند بلکه به صوت عمومی باید استفاده شوند.

10- از برچسب زدن به کودک به عنوان یک گاز گیر اجتناب کنید. برچسب های منفی می توانند بر چگونگی نگرش شما نسبت به کودک تاثیر بگذارند و حتی بر احساسات کودک در خصوص او تاثیر گذار هستند.

11- هرگز کودک را گاز نگیرید تا تنبیه گردد و یا به او نشان دهید که گاز گرفتن چیست.

12- گاز گرفتن یک کودک پیامی را می فرستد که استفاده از خشونت رفتاری قابل قبول است که می تواند برای حل مسائل مورد استفاده قرار گیرد.

13- از عصبانی شدن، فریاد زدن و یا خجالت دادن کودک اجتناب کنید.

14- از دادن توجه زیاد به بچه ای که بعد از یک حادثه گاز می گیرد خودداری کنید. در حالی که این معمولاً مورد توجه منفی است، اما هنوز می تواند رفتار را تقویت کند و باعث گردد که کودک بتواند آن را تکرار کند.

15- کودک را مجبور نکنید که با کودکی که گازش گرفته بازی کند، راحتش بگذارید و اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد.

16- بچه های را که گاز می گیرند تنبیه نامناسب نکنید، تنبیهی مشابه مجازات به بچه ها برای یادگیری انضباط و خویشتن داری یاریی نمی نماید. در عوض باعث می گردد که بچه ها عصبانی، ناراحت، جسور و دستپاچه شوند، بعلاوه رابطه بین شما و فرزندتان را تضعیف می نماید.

منبع: نمناک

منبع: فرارو

به "چرا بچه ها دوست دارند گاز بگیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بچه ها دوست دارند گاز بگیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید