ثبت جهانی ابیانه فراموش شده است ، مدیران اصفهانی از پرونده ثبت جهانی ابیانه خبر ندارند ، ابیانه 17 سال قبل در فهرست انتظار یونسکو ثبت شد

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران: 17 سال از ثبت روستای ابیانه در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو گذشته است. اما از سال 2007 تا به امروز که ابیانه به این فهرست جهانی افزوده شد، تا همین امروز که به سال 2024 میلادی رسیده ایم، ثبت جهانی ابیانه فراموش شده است.

ثبت جهانی ابیانه فراموش شده است ، مدیران اصفهانی از پرونده ثبت جهانی ابیانه خبر ندارند ، ابیانه 17 سال قبل در فهرست انتظار یونسکو ثبت شد

روستای تاریخی ابیانه و روستای تاریخی ماسوله هر دو در یک سال در فهرست انتظار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. ماسوله اما گویی گوی سبقت را در ثبت جهانی از ابیانه ربوده است و حتی پس از یکبار شکست در طرح پرونده ثبت جهانی آن به یونسکو در اجلاس سال گذشته میلادی، قرار است پرونده ثبت جهانی ماسوله بار دیگر از نو نوشته و در اجلاس آینده یونسکو مطرح شود. ثبت جهانی ابیانه اما برغم آن متن اولیه 4 فصل از 6 فصل پرونده ثبت جهانی آن نوشته شده همچنان در اغماء فرو رفته است.

روستای تاریخی ابیانه در سال 54 به شماره 1089 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و سال 76 حریم آن به تصویب سازمان میراث فرهنگی کشور رسید. روستای تاریخی ابیانه 24 هکتار وسعت دارد و در خاتمهی دره برزرود، در دامنه رشته کوه های کرکس در 40 کیلومتری شهرستان نطنز واقع شده است. این روستای زیبا با برخورداری از بافت سنتی و سرخ گونگی آن یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور است که هر سال در سبد گردشگری ایرانیان و گردشگران خارجی قرار داشته است.

آثار و بناهای تاریخی که در ابیانه وجود دارد مربوط به دوره های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار است .به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی پرتنوع آن، از روستاهای مشهور ایران است. ابیانه با آب و هوای معتدل، دارای موقعیت طبیعی مساعدی است. سندی که دقیقاً قدمت زمانی ابیانه را معلوم کند در دست نیست؛ ولی پیشینه هزار و پانصد ساله را برای آن تخمین می زنند و آن را از کهن ترین زیست گاه های انسانی در حاشیه دشت کویر ایران می دانند. قدیمی ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده ای است که مانند دیگر بناهای روستا در سراشیبی قرار گرفته است. آتشکده ابیانه را نمونه ای از معابد زرتشتی دانسته اند که در جوامع کوهستانی ساخته می شد. اثر تاریخی دیگر این روستا مسجد جامع آن و قدیمی ترین اثر تاریخی این مسجد منبر چوبی منبت کاری آن است که در سال 466 هجری قمری ساخته شده است. مسجد قدیمی دیگر ابیانه مسجد برزله است که دارای فضای دلبازی است و روی لنگه در شرقی آن سال 701 هـ.ق. نوشته شده است که مربوط به دوره ایلخانی است.

سال 99 زمانی که موضوع ثبت جهانی ابیانه داغ شده بود و بازرس یونسکو برای بازرسی میدانی ابیانه به ایران آمد، حسین یزدان مهر سرپرست وقت پایگاه میراث فرهنگی ابیانه به رسانه ها گفت که طرح مشارکتی ساماندهی بافت تاریخی ابیانه با هدف تسریع ثبت جهانی این منحصر به فرد ترین بافت تاریخی کشور، شامل تراشیدن کاهگل فرسوده، استحکام بخشی، پی بندی، بسترسازی، جمع آوری ناودان های ناهمگون با بافت، کاهگل کاری، سیم گل و اجرای شمشه گیری گچی، سازماندهی تابلوها و سنگ فرش معابر در حال انجام است.

اما همین تلاش ها نیز به ثبت جهانی ابیانه کمک نکرد چون به گفته برخی کارشناسان، هیچ اراده ای برای ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه وجود ندارد. بازرس یونسکو که به ابیانه سفر کرده بود ثبت جهانی ابیانه را منوط به برچیدن چند ساختمان ناهمگون با بافت تاریخی و برچیدن درها و پنجره های فلزی و بازگرداندن این شاخصه های معماری به نمونه سابق آن یعنی ارسی ها و درهای چوبی گفت. اقدامی که تا به امروز انجام نشده و هنوز هم اراده ای برای تحقق آن وجود ندارد.

حالا اما گویی پرونده ثبت جهانی ابیانه برای همیشه فراموش شده است. چون براساس پیگیری وبلاگ عکس، هیچ یک از مسئولین میراث فرهنگی استان اصفهان از خاتمه پرونده ثبت جهانی این اثر اطلاع ندارند.

خبر نداریم از دیگری بپرسید

وبلاگ عکس پیگیری ثبت جهانی ابیانه را که همزمان با ماسوله در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو ثبت شده اند با طرح این سوال از مسئولین استان اصفهان آغاز کرد که شرایط ثبت جهانی ابیانه چگونه است؟ اما پاسخ مدیران میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرستان نظنز و پایگاه ملی میراث فرهنگی ابیانه خنده دار بود.

حمیدرضا محققیان که چندی پیش با حکم عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی به مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان منصوب شد در پاسخ به سوال وبلاگ عکس از خاتمه ثبت جهانی ابیانه گفت: من در جریان نیستم و رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز می تواند پاسخ این سوال را بدهد.

اما پاسخ حسین یزدانمهر رییس اداره میراث فرهنگی نطنز که سال 99 مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه بود، به سوال وبلاگ عکس از خاتمه ثبت جهانی ابیانه قابل تامل است:به نظرم بهتر است با مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی ابیانه صحبت کنید چون ایشان در این مورد اطلاع کافی دارند.

اما مجید نوری مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی ابیانه هم پاسخ جالبی برای سوال وبلاگ عکس دارد. خاتمه پرونده ثبت جهانی ابیانه چه شد؟ مجید نوری به این سوال اینچنین پاسخ داده است: کارهایی قبلا در ابیانه انجام شده و آسیب ها و دخل و تصرف هایی در این روستا صورت گرفت که ثبت جهانی ابیانه منوط به حل این موضوعات است. مثل تغییر در و پنجره ها و ارتفاعاتی که ساخته شده و بناهایی که خارج از ضوابط احداث شده اند. در عرصه و حریم ابیانه از گذشته اتفاقاتی افتاده است که باید رفع شوند. نزدیک به 20 سال است که موضوع ثبت جهانی ابیانه مطرح شده و اعتبارات خاص برای رفع آن ها نیاز است. حداقل باید درصدی از آسیب ها کاهش بیابد و اگر نیمی از این آسیب ها از بین برود امکان ثبت جهانی ابیانه وجود دارد. بنابراین هیچ اتفاق خاصی در این پرونده نیفتاده است و ماسوله ای ها برای ثبت جهانی روستایشان پیگیرتر بودند. ولی ثبت جهانی ابیانه هنوز به نتیجه نرسیده است.

منبع: صدای میراث

به "ثبت جهانی ابیانه فراموش شده است ، مدیران اصفهانی از پرونده ثبت جهانی ابیانه خبر ندارند ، ابیانه 17 سال قبل در فهرست انتظار یونسکو ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی ابیانه فراموش شده است ، مدیران اصفهانی از پرونده ثبت جهانی ابیانه خبر ندارند ، ابیانه 17 سال قبل در فهرست انتظار یونسکو ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید