راز شگفت انگیز جت استریم، قابلیت افسانه ای بادها ، ژاپنی ها با این قدرت جادویی می خواستند آمریکا را بمباران نمایند!

به گزارش وبلاگ عکس، شاید تعجب کنید که یک پدیده هوایی می تواند دلیل آتش سوزی جنگل ها، و موج سرما و سیل های ویرانگر در نقاط مختلف دنیا باشد. برای بهتر فهمیدن این موضوع باید با جریان های هوایی آشنا شویم که به طور کلی به آن جت استریم گفته می گردد. پدیده ای که غیر از چالش های آب و هوایی ، یک تکنیک نظامی و ناوبری هوایی است.

راز شگفت انگیز جت استریم، قابلیت افسانه ای بادها ، ژاپنی ها با این قدرت جادویی می خواستند آمریکا را بمباران نمایند!

پریسا عباسی- جت استریم این بی شک یکی از جالبترین واژه های هواشناسی است که در سال های گذشته به آن بسیار پرداخته شده است. تغییرات اقلیمی و خشک سالی ها و البته بارش های یکباره سیل آسا در کشورمان سبب شد تا این واژه را عموم مردم بیش از قبل بشنوند. ویدیوهایی که در سال های اخیر از چهره های مروج شبه علم سیاسی مثل علی اکبر رائفی پور هم در چرخش این واژه تخصصی در فضاهای عمومی بیش از قبل رواج یابد . جت استریم یا رودباد چیست و چه جایی از این واژه استفاده می گردد؟ جت استریم ها در حقیقت جریان های قدرتمند و کم عرض هوا هستند که در اتمسفر برخی سیارات از جمله زمین وجود دارند. جت استریم در اصل یک جریان هوا با سرعت بسیار زیاد می باشد، که بصورت یک تونل باد فرضی در ارتفاعات بالای اتمسفر زمین در لایه تروپوپاز قرار گرفته و در نقطه انتقال بین تروپوسفر(جایی که دمای جو با افزایش ارتفاع کاهش می یابد) و استراتوسفر(جایی که درجه حرارت با افزایش ارتفاع افزایش می یابد)واقع شده است.

جت استریم چیست؟

برای شرح ساده جت استریم شاید برترین تعریف آکادمیک تعریفی باشد که دکتر بهلول علی جانی استاد برجسته دانشگاه خوارزمی و سرشناس ترین اقلیم شناس این روزهای ایران در گفت و گو با وبلاگ عکس به آن پرداخته است:در ارتفاعات بالای 1500 متر از زمین تا ارتفاعات بالا تر یعنی 4 تا 5 هزار ، 7 هزار تا 10 هزار متر همواره شاهد بادهای سردی هستیم که به دور کره زمین و از مسیر غرب به شرق در حال وزیدن هستند و به این بادها، بادهای غربی گفته می گردد. در برخی زمان ها و جاها سرعت این بادها خیلی شدید است. سرعت هایی بیش از 30 متر بر ثانیه. هر جایی سرعت باد از 30 متر بر ثانیه بیشتر گردد به آن می گویند جت استریم یا رود باد و این بادهای غربی با خودشان برای منطقه ها زمین هم از دریا ها و اقیانوس ها رطوبت می آورند و هم عوامل نا پایداری جوی. یعنی همین جبهه هواها . مثلا در مدیترانه خیلی اوقات این رودبادها سیستم ها و سامانه های بارشی را تشکیل می دهند که این سامانه ها رطوبت را به لایه های بالایی می برند و در اثر سرما این بارش ها را تشکیل می دهند و گاه بارندگی داریم و گاهی هم بارش به صورت برف است. بستگی دارد به دمای آن منطقه. بادهای غربی معمولا از پایین جمع می شوند و به سمت قطب می روند اما در زمستان ها از سمت قطب به سمت عرصه های پایین تر می روند. من همواره این ماجرا را به این کلاه های نقاب دار بچه ها شرح می دهم که در زمان هایی که هوا رو به گرمی می رود فقط روی کاسه سر بچه می گذاریم اما در زمان های سرد بازش می کنیم و تا روی گلوی بچه ها پایین می آید. در زمان فصل های سرد این رود باد ها به عرصه های پایینی حرکت می نمایند و در زمان هایی که هوا رو به گرمی می رود جمع می شوند و در همان عرصه های بالاتر جریان دارند. و این یک رویه عادی و شرایط جوی نرمال کره زمین هست و ما باید در این فصل این بارش ها را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

موتور جستجوی گوگل به انتها راه رسیده است؟

تصمیم عجیب و جنجالی در مهمترین شبکه فراوری سریال جهان !

جت استریم ها مهمترین پدیده هواشناسی و صنایع هوایی هستند. چرا که بیشتر نواحی آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را در فصل زمستان در بر می گیرند.

متخصصان هواشناسی با استفاده از محل جت استریم ها به عنوان یک ابزار کمکی برای پیش بینی هوا استفاده می نمایند، که در سفرهای هوایی کاربرد بسیاری دارد. اگر یک پرواز در جهت مخالف یک جت استریم باشد، شاهد تاثیر چشمگیری در زمان پرواز خواهیم بود.

جت استریم و حماسه پرل هابر !

ژاپن مدت ها قبل از آغاز جنگ جهانی دوم در حال توسعه تهاجمی در آسیا بود. ژاپن به منچوری و سپس چین حمله کرد؛ ژاپن با آلمان و ایتالیا وارد یک قرارداد سه جانبه شد و موقعیت خود را در صحنه جهانی تضمین کرد. ژاپن با تحریم ایالات متحده روبرو شده بود و برای فعال نگه داشتن ماشین جنگی خود به منابع حیاتی احتیاج داشت. ژاپن تصمیم گرفت جزایر غنی از مواد خام در آسیای جنوب شرقی را از دست قدرت های استعماری اروپایی بگیرد.

برای انجام یک حمله غافلگیرانه، ژاپن تصمیم گرفت به ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده در پرل هاربر حمله کند. ژاپن فکر می کرد که این حمله بر روحیه شهروندان آمریکایی تأثیر می گذارد.

نیروی هوایی ارتش ایالات متحده حمله مشابهی را به ژاپن برنامه ریزی کرد، اما مشکل این بود که برد بمب افکن های B29 ایالات متحده در صورت پرواز از خاک ایالات متحده به ژاپن خارج از پوشش بود. ایالات متحده فوراً برای حمله به یک پایگاه هوایی احتیاج داشت. ایالات متحده توانست جزیره گوام را بازپس گیرد و بمب افکن های B29 خود را برای حمله بر فراز ژاپن آماده کرد.

B29 دارای سیستم هدف گیری بمب -Norden Bombsight- بود. سیستم بمب یک کامپیوتر آنالوگ با بیش از 40 پارامتر برای تنظیم بود، مانند سرعت باد، دمای بیرون و حتی انحنای زمین. این سیستم در اروپا بی عیب و نقص کار می کرد. با این حال، در ژاپن، هنگامی که بمب افکن در خط ساحلی ژاپن در ارتفاع 30000 فوتی چرخید، چیزی غیرعادی احساس کردند. یک جریان هوا وجود داشت که از ژاپن به ایالات متحده با عرض 200 کیلومتر حرکت می کرد. این جت استریم مسئول انتقال هوای سرد بود.

با این حال، تا جنگ جهانی دوم هیچ کس از این جریان اطلاعی نداشت. خلبانان نیروی هوایی ارتش آمریکا نتوانستند بمب افکن ها را در جت استریم کنترل نمایند، بنابراین ارتفاع بمب افکن ها را به 5000 فوت کاهش دادند و آغاز به استفاده از بمب های آتش زا کردند.

مقامات ژاپنی که با جت ریم آشنا شدند ایده متفاوتی را طراحی کردند. ارتش ژاپن بالون هلیومی را با بمب های آتش زا به جریان جت پرتاب کرد. ایده این بود که جت استریم بمب ها را به ایالات متحده راهنمایی کند و همه چیز را به آتش بکشد اما این پروژه با شکست روبرو شد زیرا بسیاری از بالن ها در اقیانوس آرام سقوط کردند. بی شک در تاریخ جنگ های نوین جهان ، عملیات پرل هاربر بزرگترین عملیات هوایی علیه ارتش آمریکاست. فیلم عملیات پرل هاربر یکی از بازسازی های تاریخی از آن عملیات است. ژاپنی ها برای این برد تاریخی شان غیر از عملیات پرل هاربر ، انیمیشن معروف باد بر می خیزد را هم ساخته اند. قصه ای که بر اساس مانگای تاتسئو هوری و برگرفته از زندگی مهندسی به نام جیرو هوریکوشی طراح هواپیماهای جنگنده زیرو استفاده شده در جنگ جهانی دوم و در حمله به پرل هاربر ، ساخته اند.

جت استریم و بالون های ژاپنی حاوی بمب فو گو !

در جنگ جهانی دوم، در نوامبر 1944، ژاپنی ها بار دیگر پروژه ایی داشته اند تا با استفاده از جت استریم به آمریکا حمله نمایند. آنها با محاسبات دقیق، بالون های مجهز به بمب را تا ارتفاع 15 هزار متری بالا فرستادند و آنها را به وسیله این کانال بادی از روی اقیانوس اطلس عبور داده و به سمت ایالات متحده فرستادند. برخی از این بالن ها به آمریکا و برخی به کانادا رسیدند. ساخت و توسعه بالون های نظامی ژاپن که از فناوری استفاده از جریان استریم در آن ها به کار گرفته شده است، بین نوامبر 1944 و آوریل 1945 و تا پیش از فروپاشی ارتش ژاپن تداوم داشته است. ارتش امپراتوری ژاپن حدود 9300 بالون را از سایت های هونشو پرتاب کرد که از این تعداد حدود 300 بالون در ایالات متحده و کانادا و برخی در مکزیک یافت یا مشاهده شد.

بالون ها به وسیله جریان های با ارتفاع بالا و با سرعت بالا بر روی اقیانوس آرام، جت استریم، حمل می شدند و از یک سیستم پیچیده برای کنترل ارتفاع استفاده می کردند. بمب ها به علت شرایط رطوبتی به عنوان راه انداز آتش بی اثر بودند، تنها باعث آسیب جزئی و شش کشته در یک حادثه غیرنظامی در اورگان در ماه می 1945 شد.در آن موقع هیچ هواپیمایی توان پرواز چنین مسافتی تا آمریکا را نداشت.

جت استریم چه می نماید؟

قوی ترین جت استریم های قطبی در ارتفاع 7 تا 12 کیلومتری از سطح دریا هستند و جت استریم های استوایی بین 10 تا 16 کیلومتر از سطح دریا فاصله دارند.اصلی ترین این جریانات از استوا به سمت قطب و از غرب به شرق در جریان است. به همین علت به طور معمول، بیشتر رطوبتی که بادها از اقیانوس اطلس به سمت شرق می آورند باعث بارش باران و برف در اروپای غربی می شوند.

بالون های جنجالی چینی سوار بر جت استریم!

استفاده از رود بادها به عنوان تکنیک نظامی تقریبا از جنگ جهانی دوم به این طرف بسیار شایع بوده است. از بالون های جاسوسی که در جنگ سرد بین روسیه و آمریکا در جریان بوده اند تا همین کانال های هوایی بالادستی که این روزها به چالشی بزرگ بین چین و آمریکا بدل شده است. بالون های جاسوسی چینی که تا به امروز چند تایی از آنها در آسمان آمریکا و کانادا دیده یا سرنگون شده اند و به چالش بزرگ امنیتی جهان بدل شده اند همگی از این تکنیک و علم هواشناسی استفاده می نمایند.

چگونه جت استریم بر بهم ریختگی های جوی تاثیر می گذارد؟

تغییر الگوی جت استریم ها باعث تغییر توزیع رطوبت در کره زمین شده و ضمن اثرگذاری بر اندازه بارش، باعث پدیده های بزرگتری همچون گردبادها، طوفان ها و سیل های سهمیگین می گردد. گرمایش زمین در این جت استریم تغییر ایجاد نموده است.

بیشتر دانشمندان باور دارند که جت استریم ها بر اثر گرمایش جهانی ضعیف تر می شوند. ذوب شدن برفهای قطبی، گرادیان دمایی(حرارت محسوس،sensible heat) این نواحی را تغییر داده که باعث کاهش سرعت جت استریم ها و تغییر طول مدت وزش آن می گردد.

دانشمندان از سال 2007 متوجه شدند که ارتفاع جت استریم ها در بالای کانال انگلیس کاهش یافته و این امر باعث طولانی شدن زمستان ها گشته است.

حجم بخار آب فراوری شده در اثر گرمایش زمین و آب شدن یخ های قطبی، جهت این جریان ها را مختل و کند نموده و این جریان حالت سینوسی پیدا نموده است. در نتیجه قسمت گرم و خشک این جریان، باعث تداوم آتش سوزی در برخی منطقه ها می گردد. مثلا آتش سوزی برخی جنگل ها در سال 2018 در جنگل های اسکاندیناوی و بخشی از روسیه در اثر این پدیده رخ داد. بر اثر این بهم ریختگی در جت استریم، قسمت سرد و باران زا و طوفانی وارد ایران شد و باعث ایجاد بارش های سنگین و طولانی شدند.

این آشفتگی در چرخه سینوسی به علت گرمایش زمین و تغییرات جوی در حال بیشتر شدن است و این امر پیش بینی های هواشناسی را در آینده سخت تر خواهد نمود و باید منتظر دوره های طولانی گرما و سرما، سیل ها و طوفان های سهمگین در جاهایی که انتظارش را نداریم باشیم.

منبع: weatheronline

5858

منبع: خبرآنلاین

به "راز شگفت انگیز جت استریم، قابلیت افسانه ای بادها ، ژاپنی ها با این قدرت جادویی می خواستند آمریکا را بمباران نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز شگفت انگیز جت استریم، قابلیت افسانه ای بادها ، ژاپنی ها با این قدرت جادویی می خواستند آمریکا را بمباران نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید