خوشمزه ترین مستند های جهان!

به گزارش وبلاگ عکس، روزنامه خراسان - الهام حبشی: در آشپزخانه همه ما ایرانی ها همواره چند جلد کتاب نفیس آشپزی پیدا می گردد که سالی یک بار برای دریافت غبار از قفسه کتاب ها بیرون شان می آوریم! البته ممکن است یکی یا حداکثر دو دفعه هم برای پیدا کردن دستور سالاد شیرازی نوین، لایش را باز نموده باشیم! علاوه بر این کتاب های متنوع و طبقه بندی شده و چند دفترچه هم داریم که حین تماشای برنامه های آشپزی از خوب های شان نُت برداری نموده ایم و معین نیست که چرا هرگز رغبت چندانی برای چشیدن آن ها پیدا ننموده ایم.

خوشمزه ترین مستند های جهان!

با آمدن دستگاه دیجیتال و تلویزیون هایی که قابلیت ضبط داشتند، این دفترچه ها آهسته آهسته به دست فراموشی سپرده شدند و فلش های بی زبان را جانشین خودشان کردند، اما امروز اوضاع برنامه های آشپزی صداوسیما بسیار متفاوت تر از سابق شده است. برنامه هایی که اپیدمی وار از شبکه ای به شبکه ای دیگر انتقال پیدا می نمایند و تساعدی زیاد می شوند.

در این برنامه های جدید آشپزی محور دیگر نه خبری از کیفیت برنامه های قدیم هست و نه خلاقیتی در روش های آشپزی شان به چشم می خورد. برنامه هایی که چیزی نیستند به غیر از یک جِلد تصنعی برای تبلیغ کالا های متفاوت آشپزخانه. در پرونده امروز قصد داریم به معرفی چند برنامه آشپزی محور درجه یک بپردازیم. برنامه هایی که همچنان حس واقعی و پر شور و شوق آشپزی و رویای چشیدن غذا های جورواجور را در دل تان روشن خواهد نمود.

دست پخت هیجان انگیز مرد های آهنی و عنکبوتی!

نام برنامه: سرآشپز (The chef show)

سال فراوری: 2019

نمره IMDB: 8.4

برنامه سرآشپز مخصوص هواداران دنیای مارول و ابرقهرمانی است چراکه قرار است در هر قسمت از این مستند جذاب، یک نفر از ابرقهرمانان مارول را در مقام یاری آشپز تماشا کنید. چه چیزی جالب تر از دیدن مرد آهنی در حال خرد کردن پیاز یا شکسته شدن قلنج شاه میگو در دست های اسرارآمیز مرد عنکبوتی است؟! سرآشپز سریالی است مستند، محصول کمپانی فیرویو اینترتیمنت که به تازگی فصل اول آن با شش قسمت از شبکه نت فلیکس پخش شده است. این مستند خلاقانه با تلفیق تصاویر واقعی آشپزخانه های دنج و سرشناس با اندکی پویانمایی خوش آب و رنگ محصول جدیدی را به دنیای آشپزی ارائه داده است.

همراه با تماشای این مستند می توانید کاغذ و قلم بردارید و نکات جدید و شگفت هنر آشپزی را برای خودتان گرد هم آورید. به عنوان نمونه با تماشای این مستند، با روش های متنوعی از برش زدن گوشت های مختلف آشنا خواهید شد و یاد می گیرید که چطور می گردد یک همبرگر درجه یک را بدون هیچ ماده دیگری به صورت گوشتی سالم و خوش طعم به عمل آورد. ضمناً از تماشای آشپزی با میوه های بهاره لذت خواهید برد.

از این هم بهتر، اصطلاحات عجیب و غریب و واژگان جدیدی را خواهید شنید که ممکن است تا به حال هیچ یک از آن ها به گوش تان نخورده باشد. یکی از جذاب ترین بخش های این مستند برای من، قسمت هایی است که آموزش می بینیم چطور می گردد یک غذای خام گوشتی را به بهترین شکل ممکن مهیا کرد. یکی دیگر از قوانین و اصولی که در این مستند با آن سر و کار دارید، اصول انتخاب ظرف مناسب برای خوراکی های مختلف است. چه غذایی در چه ظرفی سرو گردد تا خواص خود را از دست ندهد، حرارتش تا اندازه معقولی حفظ گردد و از لحاظ زیبایی چشم نواز باشد.

هر غذایی برای تبدیل شدن به بهترین خود، کلید های خاصی دارد. کلیدی که برای داشتن آن، باید سراغ سرآشپز های حرفه ای دنیا را گرفت. افزون بر این، در دنیای خوراکی ها و پخت و پز باید مکمل های متناسب را هم به خوبی بشناسیم، اما تشخیص این که مکمل هر غذایی چه چیزی می تواند باشد، احتیاج به تجربه فراوان و ریسک تلفیق موارد بسیاری دارد.

شما می توانید با تماشای مستند مفرح و سرگرم نماینده سرآشپز، با بخش کوچکی از این فوت و فن ها آشنا شوید و از تجربه شیرین یک عمر کوشش سرآشپز های سنتی دنیا نهایت استفاده را ببرید. به عنوان مثال خوب است بدانید ساندویچ میگو با چیپس فراوان لذت دو چندان دارد یا سرخ کردن نان فانتزی در روغن همبرگر به بهتر شدن طعم لقمه های گوشت یاری فراوانی می نماید و بسیاری نکات دیگر که پس از تماشای مستند سرآشپز با آن ها آشنا خواهید شد.

جذاب برای اغذیه فروشی ها و رستوران دارها!

نام برنامه: خوشمزه زشت (Ugly Delicios)

سال فراوری: 2018

نمره

IMDB: 7.8

مستند خوشمزه زشت مملو از داستان های سنتی شنیدنی است. روایت هایی قدیمی که خیلی های شان برای تان تازگی خواهد داشت. به عنوان نمونه همگی ما بار ها شنیده ایم که به کار بردن واژه هندوانه در مقابل چینی ها توهین آمیز به حساب می آید یا اگر به یک سیاه پوست بگویید که مرغ سوخاری دوست دارد، از یک جمله نژاد پرستانه استفاده نموده اید، اما کمتر کسی علت پشت پرده این کلیشه ها را شنیده است.

مثلا بدانید که سیاه پوستان در دوران برده داری حق پرورش گاو و گوسفند را نداشتند، از طرف دیگر آمریکایی ها هم تمایل چندانی به پخت و پز مرغ نشان نمی دادند به همین علت سیاه پوستان با پرورش مرغ و فروش سوخاری شده آن ها می توانستند تا حدودی هزینه های زندگی و آزادی خود را تامین نمایند. علاوه بر صحبت از فرهنگ، نژاد و سلیقه های مختلف در خوشمزه زشت به دیدن رستوران هایی دعوت خواهید شد که بسیار متفاوت، نادر و رویایی هستند.

به عنوان مثال رستورانی که به طور تخصصی شاه میگو و خرچنگ طبخ می نماید. دیوار های سرتاسر این رستوران با آکواریوم پوشیده شده است. مستند خوشمزه زشت از آن مستند هایی است که می گردد بار ها پای تماشای آن نشست و خسته نشد. مقایسه رستوران هایی که کارشان آماده کردن خوراک فوری است و دلیوری دارند با غذاخوری های صمیمی و کوچکی که با وسواسی خاص، غذا های شان را به مرحله سرو می رسانند.

خوشمزه زشت محصول شبکه نت فلیکس با اجرای درجه یک آشپز سرشناس و دو رگه آمریکایی کره ای، دیوید چانگ فراوری شده است. در این مجموعه هشت قسمتی به مناطق مختلف دنیا سفر خواهید کرد و با تاریخچه غذا های محبوب دریایی و سنتی کره آشنا خواهید شد. کارآفرینانی را خواهید دید که تنها با یک ایده ساده، مشتری های بسیاری پیدا نموده اند و در فست فود های کوچک شان، کسب و کار خوبی دارند.

یک پیتزا و این همه تنوع!

نام برنامه: پیتزاشو (The Pizza Show)

سال فراوری: 2016

نمره IMDB:8.4

این روز ها کمتر کسی در گوشه و کنار دنیا پیدا می گردد که طعم پیتزا را نچشیده باشد و دل در گرو طعم مطبوع این غذای فرنگی نگذاشته باشد. ما هم به همین علت مصمم شدیم تا در یکی از قسمت های این پرونده، یکی از فریبنده ترین پیشنهاد های خود را بگنجانیم. پ

یشنهادی که رد کردنش امکان ندارد! پیتزا شو یک مجموعه مستند کوتاه با شش قسمت 20 دقیقه ای است. در این مجموعه می توانید با ریز و درشت جزئیات درست کردن پیتزا در قاره های آمریکا و اروپا آشنا شوید. غذایی که پختی آسان و راحت دارد، اما در عمل، احتیاجمند چیره دستی، هنر و نوآوری بسیار است. اگر از هواداران پیتزا باشید، تماشای طبخ پیتزا های مختلف برای تان دلنشین و شیرین خواهد بود.

پیتزای معروف شیکاگو، قطور و غول پیکر است، اما تنها با چهار ماده خمیر، گوجه، گوشت تازه و پنیر درست می گردد. در همین شیکاگو پیتزا هایی وجود دارند که به نازکی یک مقوا هستند و به راحتی تا می خورند. سوپرمارکت هایی که ویترین های مجزا، برای فروش برش های پیتزا دارند. به همین منوال با پیتزا های دیگر شهر ها و ایالات آشنا خواهید شد. پیتزا هایی که به جای فر با آتش مستقیم تنور پخته می شوند و دیدن پنیر پف نموده سطح شان دل آدم را آب می نماید.

در برخی مناطق دیگر، پیتزا را با روش های بدیع دیگری آماده می نمایند. به عنوان مثال فست فود هایی هستند که روی برش های نازک و پهن پیتزا را با انبوهی از پنیر سرد پر می نمایند و در میان مردمانشان با عنوان پیتزای پنیر سرد مشهورند. پیتزا های دریایی با درون مایه ای که ممکن است برای ما خوشایند نباشد، مهیا می شوند و مشتریانش با چنان ولعی آن را می بلعند که ناخواسته دل تان می خواهد برای یک بار هم که شده مزه آن ها را بچشید.

پیتزا هایی که شبیه کیک برش زده می شوند و محتویات بین شان را باید با قاشق میل کرد. حالا اگر برای تماشای این مجموعه که با میزبانی فرانک پینلو، سرآشپز معروف فراوری شده است، قانع شده اید یادتان نرود که هرگز با معده خالی پای تماشای این مستند گوارا ننشینید!

تغییر نگاه تان به غذا های ساده و ارزان!

نام برنامه: میز نهایی (The final table)

سال فراوری: 2018

نمره IMDB: 7.7

در میان فهرستی از جذاب ترین مستند های آشپزی که برای تان تدارک دیده ایم، برنامه 10 قسمتی میز نهایی از پرکشش ترین برنامه هایی است که تا به حال فراوری شده؛ یک مستند سریال گونه با روندی رقابتی. در این مجموعه تلویزیونی که برنده جایزه بهترین کارگردانی هم شده، 12 تیم متشکل از دو آشپز حرفه ای با هم به رقابت آشپزی می پردازند.

یعنی ما در این 10 قسمت با 24 سرآشپز حرفه ای و کاربلد سر و کار داریم. سرآشپز هایی که هرکدام حداقل یک رستوران سرشناس در شهر خودشان دارندو با ملیت های مختلف مثل ایتالیا، هند و ژاپن گرد هم آمده اند.

در هر قسمت از این برنامه سه تیمی که کمترین امتیاز ممکن را گرفته اند، مجبورند مجدد مسابقه بدهند. مسابقه ای که برای آن یک ماده غذایی خاص در نظر گرفته شده است و هر سه گروه باید با آن ماده غذایی، نهایت هنر خود را رو نمایند.

این مرحله که چالش برانگیزترین بخش هر قسمت است، با داوری سرآشپزان افسانه ای دنیا، با ذائقه هایی موشکافانه و سختگیرانه کامل خواهد شد. در این مستند قرار نیست چیزی از آشپزی کردن یاد بگیرید، اما این برنامه برای مخاطبانش تدارکات ویژه ای را در نظر گرفته است. برنامه ای که با تماشای آن، وضعیتی فوق العاده هیجان انگیز از آشپزی را تجربه خواهید کرد. از همان قسمت های ابتدایی چنان احساس انس و صمیمیتی با سرآشپز ها پیدا خواهید کرد که از استرس حذف نشدن سرآشپز محبوب تان برای تماشای قسمت بعدی سر از پا نمی شناسید.

میز نهایی از آن پیشنهاد هایی است که می تواند به هنرمندانه ترین شکل ممکن، فکر شما را درباره چندش آورترین خوراکی های دنیا و موادی که دور ریز به حساب می آیند یا قیمت ناچیزی دارند به کلی دگرگون کند.

آشنایی با 2 مستند جدید ایرانی با موضوع آشپزی

از مطبخ تا ذائقه ایرانی

در ایران بیش از سه هزار نوع غذای شناخته شده و 2700 نوع غذای ناشناخته وجود دارد که در بین اقوام گوناگون پخته می گردد. در کنار برنامه تبلیغاتی آشپزی که حوصله انسان را سر می برد و به دل نمی نشیند، به تازگی دو مستند ساخته شده است که از شبکه های مستند و افق پخش شده اند و تماشای شان خالی از لطف نیست.

در خور ذکر است که شما می توانید به وسیله آرشیو سایت صداوسیما، این برنامه ها را دانلود کنید و از لذت تماشای شان با خانواده استفاده کنید. برنامه هایی که در کنار آموزش آشپزی، نکات جالبی درباره تاریخچه و ارزش غذایی خوراکی های خوشمزه ارائه می هد.

مطبخ؛ بیشتر تاریخی است تا آشپزی!

مطبخ از فراوریات جدید شبکه مستند سیماست که تا امروز چهار قسمت از این مستندِ دل نشین با عناوین شیرینی، کباب، خورشت و دیزی منتشر شده است. اگر علاقه مند به تماشای این مستند دیدنی هستید، کافی است سری به سایت شبکه مستند بزنید و هر یک از عناوینی را که گفته شد و باب دلتان است، برای تماشا انتخاب کنید. مطبخ نسبت به دیگر برنامه های فارسی زبان تکامل یافته تر است و از پشتوانه تاریخی و تصاویر مستند شده و واقعی برخوردار است.

مثلا این که اولین رقابت ایران و روسیه سر تجارت شکر آغاز می گردد و ناصرالدین شاه کارخانه قند را در ایران بنا می نماید و کلی روایات شیرین دیگر که با تماشای مستندِ داستان گونه مطبخ با آن ها آشنا خواهید شد. در این مستند، بیشتر از آن که به رموز پختن غذا های مختلف اشاره گردد، تاریخچه تعدادی از خوراکی ها و غذا های سنتی کشور آنالیز می گردد. این که از چه زمانی وارد کشور شده اند و تاریخچه آن ها چیست؟

ذائقه ایرانی؛ معرفی هر غذا در چند جمله!

51 غذایی که باب طبع ایرانیان اصیل و قدیم است در مستندی با نام ذائقه ایرانی گرد هم آورده شده اند. راوی این مستند، تنها در چند جمله و به مدت یک دقیقه هر یک از غذا ها را معرفی می نماید و به سراغ خوراک بعدی می رود. نیما انیسی، کارگردان مستند ذائقه ایرانی با هدف شناخت و آموزش سریع غذا های ایرانی، این مستند کوتاه را در سه قسمت تقریبا نیم ساعته ساخته است.

از نکات مثبت این مستند، توضیح نکات جالب و شنیدنی بسیاری است که مفید، مختصر و بعضا در قالب پویانمایی به اطلاعات مخاطب می افزاید، اما کوتاه بودن بیش از اندازه هم آن قدر ها خوب نیست چراکه هیچ یک از غذا ها آن طور که باید و شاید آنالیز نمی شوند و تنها یک سری اطلاعات را بدون توضیح و بسط به مخاطب انتقال می دهند. انواع کباب ها، کوکو ها و غذا های دریایی در این مستند معرفی می شوند و نکاتی کلی درباره دستور پخت شان هم ارائه می گردد.

منبع: برترین ها

به "خوشمزه ترین مستند های جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین مستند های جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید