خانه استیو در کاشان چگونه شکل گرفت؟

به گزارش وبلاگ عکس، این روزها در محله میدان کهنه کاشان و در نزدیکی قدیمی ترین ساختمان شهر اتفاقِ هنری جذاب بین المللی در جریان است.

خانه استیو در کاشان چگونه شکل گرفت؟

ایران آرت : این روزها در محله میدان کهنه کاشان و در نزدیکی قدیمی ترین ساختمان شهر اتفاقِ هنری جذاب بین المللی در جریان است.

خانه ای تاریخی، میزبان 230 قطعه عکس از هنرمند شناخته شده جهانی، آقای استیو مک کوری شده است.

مک کوری خالق پرتره مشهور دختر افغان و معروف به مونالیزای شرق، این عکس را در سال 1984 در اردوگاه پناهندگان افغانستانی در نزدیکی پیشاور پاکستان گرفته و در سال 1985 روی جلد مجله نشنال جئوگرافی به چاپ رسیده است.

در میان هیاهوی شهری از درِ آهنیِ طوسی رنگِ خانه که می گذریم سفیدی مطلق و آرامش بخش، چشم ها را نوازش می نماید. پله های آجری، ما را به ایوان این بنای قاجاری می رساند. خانه در دو طبقه و به سبک معماری گودال باغچه بنا شده و اکنون با اِلمان های معماریِ مدرن به نحوی ترکیب شده تا مأمن آثار هنری مدرن، چون عکاسی باشد.هر سه اتاق طبقه اول که به نمایش آثار اختصاص یافته با در و پنجره های شیشه ای بلند، از حیاط جدا شده اند. در گوشه حیاط طبقه پایین درخت انجیر سبز رنگی جا خوش نموده است. در این طبقه، علاوه بر حوض خانه زیبا و دو اتاق دیگر که مختص نمایش تصاویر هستند یک کتابخانه و یک اتاق مدیا نیز تعبیه شده است.

بانی تاسیسِ این بنا که خانه استیو نام دارد، حسین فرمانی، گالری دار و مجموعه دار معروف، موسس جوایز معتبر بین المللی همچون Ipa , Lucie Awards و MIFA است.

داستانِ خانه استیو از بازگشتِ حسین فرمانی به ایران پس از سال ها دوری، شروع می گردد. وی پس از بازدید از کاشان، شیفته معماری شگفت انگیز خانه های کاشان شده و ایده تبدیل خانه قدیمی به نمایشگاه عکس، با هدفِ حفظ و احیای میراث ملی به ذهنش خطور می نماید.آقای فرمانی ایده خود را با حسن و حسین روشن بخت فارغ التحصیلان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که چندی است در این حوزه فعالیت می نمایند مطرح می نماید.

برادران روشن بخت پس از یافتن مکانی مناسب، عملیات طراحی و مرمت این بنا را شروع می نمایند و نهایتا پس از 10 ماه، کار و کوشش، خانه استیو، در تاریخ 23 خرداد 98 با استقبال بسیار خوب هنرمندان و هنر دوستان فعالیت خود را به طور رسمی شروع می نماید.

درحال حاضر مجموعه خانه استیو همه روزه از ساعت 5 تا 9 بعد از ظهر بصورت رایگان پذیرای علاقمندان می باشد.

منبع: توریسم آنلاین

به "خانه استیو در کاشان چگونه شکل گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه استیو در کاشان چگونه شکل گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید