زعفران، گیاهی با ارزش غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی

به گزارش وبلاگ عکس، زعفران گیاهی است که با نام علمی Crocus Sativus از خانواده زنبق (Iridaceae).خواص درمانی: برحسب آزمایش هایی که در اروپا صورت گرفته است،زعفران خاصیت کاهش چربی و کلسترول خون و افزایش نفوذ اکسیژن درپلاسما را در موش آزمایشگاهی

زعفران، گیاهی با ارزش غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی

زعفران، گیاهی با ارزش غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی

نویسنده:دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

زعفران گیاهی است که با نام علمی Crocus Sativus از خانواده زنبق (Iridaceae).

خواص درمانی: برحسب آزمایش هایی که در اروپا صورت گرفته است،زعفران خاصیت کاهش چربی و کلسترول خون و افزایش نفوذ اکسیژن درپلاسما را در موش آزمایشگاهی از خود نشان داده است. در طب عوام نقاط مختلف دنیا، زعفران به اسم آرام بخش، ضد اسپاسم، اشتها آور و مقوی معده استفاده می گردد. در کشور آلمان زعفران به اسم آرام بخش، درمان درد معده و شکم و آسم مصرف می گردد.

نگهداری: زعفران باید دور از نور و رطوبت باشد، بهتر است نگهداری، زعفران در ظرف شیشه ای یا فلزی دربسته باشد و در حرارت معتدل نگهداری گردد، با توجه به اینکه اسانس (مواد معطر) زعفران قابل تبخیر شدن است، در صورت نگهداری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه و زعفران کاسته می گردد و مرغوبیت آن از دست می رود. چون مواد معطر گیاهی یعنی اسانس در حالت پودر شده، بسیار سریع تر از پودر نشده آن تبخیر می گردد، بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنیم و یا در صورت پودر کردن آن را در ظرف بسته نگهداری نماییم.

تقلبات: مهم ترین تقلبی که به اسم زعفران صورت می گیرد گل رنگ می باشد که شباهتی به زعفران دارد و می تواند ایجاد رنگ زرد کند. زعفران به ویژه به صورت پودر، با تقلبات بیشتری می تواند همراه باشد.

سمیت: با آزمایشاتی که به عمل آمده مصرف حداکثر 1/5 گرم در روز برای یک فرد بالغ بلامانع است، ولی باید سعی کرد که برای جلوگیری از عوارض و مسائل بعدی، کمتر از این میزان مصرف گردد و از زیاده روی در مصرف آن خودداری گردد.

تحقیقات نو: یکی از مواد موجود در زعفران که مقادیر زیاد آن باعث سمیت می گردد، ماده ای به نام Safranal است که جزو مواد اصلی زعفران است. با تحقیقات نوی که اینجانب و همکاران در دانشکده داروسازی تهران روی زعفران انجام داده ایم، می توان گفت که سمیت زعفران ایرانی در مقادیر زیاد، کمتر از انواع غیر ایرانی است که این موضوع هنوز برای مجامع علمی و استفاده کنندگان در دنیا گزارش نشده و تازگی دارد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "زعفران، گیاهی با ارزش غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زعفران، گیاهی با ارزش غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید