ستاره استقلال؛ دم دروازه تاریخ

به گزارش وبلاگ عکس، در نخستین هفته از فصل جاری لیگ برتر، وقتی استقلال مقابل طرفدار صف آرایی کرد و یک بر صفر پیروز شد هنوز هیچ خبری از بازیکن خارجی در این تیم نبود. گفته می شد باشگاه استقلال پیگیر جذب یکی - دو بازیکن فرانسوی است که یکی از آن ها سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس را هم دارد. اما هنوز هیچ یک از آن ها به تهران نرسیده بودند و فرهاد مجیدی نخستین پیروزی فصل را بدون آن ها دشت کرد. هفته بعد نخستین بازیکن به تهران رسید و در همان نخستین بازی وقتی در ترکیب اصلی نهاده شد هر دو گل آبی ها را در فولادشهر به ذوب آهن زد. این شروع درخشش کوین یامگا بود که بازی های تأثیرگذارش تا همین امروز هم ادامه داشته و او را به عنوان برترین و تأثیرگذارترین بازیکن خارجی این فصل معرفی نموده است. خرید دیگر استقلال که سابقه بازی در لیگ جزیره را هم داشت بعدتر به تهران رسید، اما هرگز نتوانست به میزان یامگا مؤثر باشد و نقدها فراوانی را هم تحمل کرد.

ستاره استقلال؛ دم دروازه تاریخ

تأثیرگذارترین بازیکن لیگ

کوین یامگا از همان نخستین بازی نشان داد ابزار لازم را برای دلبری از استقلالی ها دارد. در ادامه فصل هم پنالتی های زیادی که برای استقلال گرفته شد، موقعیت را برای درخشش این بازیکن آماده تر کرد؛ چنان که امروز یامگا آمار بسیار خوب 10 گل و پنج اسیست را بیش از هر چیز مدیون پنالتی هایی است که در این فصل به سود آبی ها اعلام شده است. داوران لیگ برتر در فصل جاری 9 بار برای استقلال پنالتی گرفته اند. از این تعداد، هفت پنالتی به وسیله یامگا تبدیل به گل شده و دو پنالتی به وسیله خود او به دست آمده است. به این ترتیب هافبک - مهاجم 25ساله آبی ها با 10 گل، سه پاس گل و کسب دو پنالتی تأثیرگذارترین بازیکن این فصل روی گل هاست و از این لحاظ فقط سعید صادقی (گل گهر) است که با هفت گل و هشت پاس گل توان برابری با او را داشته است. در بین خارجی های لیگ هم گادوین منشا که بالاتر از یامگا صدرنشین جدول گلزن هاست با همان 12 گلی که زده و بدون پاس گل و کسب پنالتی، از لحاظ تأثیرگذاری روی گل ها پایین تر از یامگا می ایستد. لوسیانو پریرا (فولاد) نیز هشت گل زده و سه پنالتی برای تیمش گرفته است تا در مجموع به آمار 11 گل و اسیست برسد. در فولاد آیاندا پاتوسی هم با سه گل و سه پاس گل تأثیرگذاری خوبی روی گل ها داشته است.

یک گل برای ثبت در تاریخ

کوین یامگا علاوه بر تأثیرگذاری اش روی گل ها، از لحاظ نمرات فنی متریکا هم بهترین بازیکن خارجی لیگ تا هفته جاری است. او طی 19 بازی 1709 دقیقه برای استقلال بازی نموده (بیشترین دقایق بازی بعد از مهدی پور و سلمانی) و معدل امتیازاتش در سایت متریکا 7.13 (از 10) بوده است. در تیم استقلال فقط مهدی پور و حسین زاده امتیازی بالاتر از یامگا دارند و در کل بازیکنان لیگ برتر نیز فقط هشت نفر معدل نمرات شان بهتر از این بازیکن بوده که همه آن ها ایرانی هستند. اسماعیلی فر (سپاهان)، صادقی (گل گهر)، نورافکن (سپاهان)، مهدی پور (استقلال)، ترابی (پرسپولیس)، عالیشاه (پرسپولیس)، اخباری (تراکتور) و حسین زاده (استقلال) به ترتیب رتبه های اول تا هشتم جدول بازیکنان را در سایت متریکا در اختیار دارند؛ بنابراین کوین یامگا در رتبه نهم جدول بازیکن ها، بالاترین رتبه را بین خارجی های لیگ دارد. گئورگی گولسیانی (سپاهان) در رتبه 15، گادوین منشا (مس رفسنجان) در رتبه 22 و لوسیانو پریرا (فولاد) در رتبه 29 دیگر خارجی هایی هستند که بین 30 بازیکن برتر لیگ ایران قرار گرفته اند. یامگا سه بار در این فصل به عنوان بهترین بازیکن میدان برگزیده شده و از 1.7 شوتی که در هر 90 دقیقه زده 0.9 شوت داخل چارچوب بوده که دقت بالای او را نشان می دهد. یامگا به طور میانگین در هر دو بازی یک گل زده و اگر روز پنجشنبه در داربی تهران هم گل بزند، نخستین گلزن خارجی تاریخ استقلال در داربی ها خواهد شد. بر خلاف پرسپولیس که با ترائوره، ایمون زاید، بنگستون و بشار رسن در داربی به گل رسیده، استقلال هنوز در داربی گلزن خارجی نداشته و این عنوان، انتظار بهترین خارجی این فصل لیگ را می کشد.

همشهری

منبع: فرارو

به "ستاره استقلال؛ دم دروازه تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره استقلال؛ دم دروازه تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید