فرستادن مار چهار متری به فضا

به گزارش وبلاگ عکس، محققان موسسه فناوری کالیفرنیا با همکاری یک دانشگاه آمریکایی، رباتی شبیه به مار مجهز به حسگر و دوربین را برای کاوش در سطح یکی از قمرهای یخی سیاره زحل طراحی نموده و ساخته اند.

فرستادن مار چهار متری به فضا

به گزارش وبلاگ عکس ، یک گروه از کارشناسان و محققان حوزه رباتیک از لابراتور نیروی محرکه جت موسسه فناوری کالیفرنیا با مشارکت همکارانی از موسسه رباتیک دانشگاه کارنگی ملون، یک ربات شبیه به مار طراحی نموده اند که هدف از ساخت آن یاری به کاوش برای حیات در انکلادوس ششمین قمر بزرگ سیاره زحل است.

به نقل از ایرنا، این محققان در مقاله انتشار یافته در نشریه علم رباتیک شرح داده اند که این ربات چگونه به طور خاص برای حرکت در محیط های یخی مانند سطح قمر انکلادوس طراحی شده است.

قمر انکلادوس تا حد زیادی با یخ پوشیده شده و تحقیقات قبلی نشان داده است که این قمر سطح بسیار گوناگونی دارد. به تازگی محققان کشف نموده اند که قمر یاد شده بعلاوه یک اقیانوس زیرسطحی دارد و وجود ستون هایی (plumes) از آب در منطقه ها جنوبی آن مشخص شده است. این یافته ها موجب طرح این سوال شده که آیا ممکن است این قمر در زیر سطح یخی خود میزبان نوعی از حیات باشد. در این مطالعه تازه، محققان یک ربات نمونه را به منظور کاوش در قمر انکلادوس طراحی نموده و ساخته اند.

این ربات نمونه تقریبا 4 متر طول دارد و شامل یک سر در برگیرنده یک رایانه و چندین بخش است که بدنه ربات را تشکیل می دهند. قطعات ربات به وسیله مفاصلی به شکل گوی به یکدیگر متصل می شوند. این طراحی به قطعات اجازه می دهد که مستقل از یکدیگر بچرخند.

ربات مذکور که محقق حیات دوردست فرازمینی/EELS نامگذاری شده، طوری طراحی شده است که به طور اتوماتیک حرکت و کار کند. این ربات در حین حرکت موادی را از میان یخ ها جمع آوری و آزمایش می نماید تا بتواند به نشانه هایی از حیات برسد. این ربات بعلاوه چندین حسگر و دوربین برای یاری به انتخاب مسیر دارد و اگر در جایی گیر کند، می تواند معکوس حرکت نموده و برگردد.

ربات طراحی شده علاوه بر توانایی حرکت در محیط های سخت، باید قادر به تحمل دماهایی با میانگین 198 درجه سانتیگراد در هنگام ظهر در محل خط استوای قمر مزبور نیز باشد. این محققان هم اکنون ربات تازه را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار داده اند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "فرستادن مار چهار متری به فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرستادن مار چهار متری به فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید