آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ عکس، قهوه نه تنها سطح هوشیاری و انرژی را در طول روز افزایش می دهد، بلکه از ابتلا به بیماری های مختلف مثل بیماری پارکینسون، نارسایی قلبی، سکته مغزی، بیماری آلزایمر و سرطان روده بزرگ هم پیشگیری می نماید. حتی ممکن است باعث افزایش طول عمر گردد. علاوه بر این، ادعاهای زیادی درباره تأثیر آن روی کاهش وزن وجود دارد. گفته می گردد که قهوه برای لاغری مفید است، چون یک نوشیدنی کم کالری است و در هر فنجان آن (240 میلی لیتر) فقط 5 کالری انرژی وجود دارد.

آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن یاری می نماید؟

در سال های اخیر، قهوه و به ویژه کافئین موجود در آن به علت تأثیری که روی اشتها و وزن بدن دارند، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده اند. بنابراین، تصمیم داریم در این مقاله از مجله اینترنتی وبلاگ عکس مگ به آنالیز شواهد علمی پیرامون ارتباط بین لاغری و قهوه بپردازیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چرا نوشیدن قهوه برای لاغری مفید است؟

کافئین به علت تأثیری که در افزایش هوشیاری دارد، محبوب ترین ماده روان گردان در دنیا به شمار می رود. با توجه به ویژگی های محرک کافئین، تعجب آور نیست که مردم از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه به منظور مقابله با چاقی استفاده نمایند. با توجه به پژوهش هایی که تا به امروز صورت گرفته است، نوشیدن قهوه به دلایل زیر می تواند به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام یاری کند.

1. کم کالری است

برای کاهش وزن باید نقصان کالری ایجاد کنید، یعنی اندازه کالری مصرفی شما از کالری دریافتی تان بیشتر باشد. برای رسیدن به این هدف باید از رژیم غذایی کم کالری تری پیروی کنید یا اندازه فعالیت بدنی تان را افزایش دهید. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش کالری دریافتی انجام دهید، انتخاب نوشیدنی های کم کالری است. به عنوان مثال اگر 240 میلی لیتر نوشیدنی شیرین و پرکالری را با همین اندازه آب جایگزین کنید، بعد از 6 ماه می توانید تقریبا 1.9 کیلوگرم وزن کم کنید.

قهوه به خودی خود یک نوشیدنی بسیار کم کالری است، به طوری که یک فنجان (240 میلی لیتر) قهوه دم نموده 5 کالری انرژی دارد. با این حال، فقط زمانی می تواند جزء نوشیدنی های کم کالری طبقه بندی گردد که به آن شکر یا سایر افزودنی های پرکالری اضافه نگردد. اگر می خواهید کالری دریافتی روزانه تان را کاهش دهید، جایگزین کردن نوشیدنی های پرکالری مانند نوشابه، آبمیوه یا شیر شکلات با قهوه ساده می تواند آغاز خوبی باشد.

2. متابولیسم را افزایش می دهد

کافئین یک محرک طبیعی است که در قهوه، چای و نوشابه یافت می گردد. معمولا در هر سروینگ قهوه در مقایسه با دو نوشیدنی دیگر کافئین بیشتری وجود دارد. یک فنجان قهوه دم نموده حدود 95 میلی گرم کافئین دارد. با این حال، اندازه کافئین آن می تواند بسته به نوع دانه، نحوه رست و آماده سازی متفاوت باشد.

شواهد حاکی از آن است که کافئین باعث افزایش متابولیسم بدن می گردد. متابولیسم فرآیندی است که طی آن مواد غذایی هضم شده در بدن به گرما و انرژی تبدیل می شوند. افزایش متابولیسم به این معنی است که شما هم در زمان استراحت و هم زمانی که فعالیت می کنید، کالری بیشتری می سوزانید. پس هر چقدر متابولیسم بالاتر باشد، راحت تر و سریع تر وزن کم می کنید. یک مطالعه روی افرادی که وزن خود را با موفقیت کاهش داده بودند، نشان داد که دریافت قهوه و کافئین می تواند با گذشت زمان به حفظ وزن کاهش یافته یاری کند.

به تازگی محققان دانشگاه ناتینگهام (University of Nottingham) در انگلیس نشان داده اند که نوشیدن قهوه با تحریک چربی قهوه ای کالری سوزی را افزایش می دهد. در بدن انسان دو نوع چربی متفاوت به نام های چربی سفید و چربی قهوه ای وجود دارد. گفته می گردد که چربی قهوه ای از چربی عادی بدن به عنوان منبع سوخت استفاده می نماید. متأسفانه، با افزایش سن اندازه چربی قهوه ای کاهش می یابد.

3. اشتها را سرکوب می نماید

در برخی از افراد، نوشیدن قهوه باعث افزایش حس سیری می گردد. این موضوع می تواند روی وزن تأثیر بگذارد، چون وقتی اشتهای شما کمتر می گردد، کالری دریافتی تان هم کاهش پیدا می نماید. دریافت بیش از حد کالری مهم ترین عاملی است که باعث افزایش وزن می گردد.

در یک مطالعه محققان مشاهده کردند که اگر 30 دقیقه تا 4 ساعت قبل از صرف غذا کافئین دریافت گردد، حجم غذای خورده شده کمتر می گردد. با این حال، این نتیجه به وسیله سایر مطالعات تأیید نشده است و باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

4. چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می دهد

نتایج یک مطالعه پیرامون تأثیر قهوه برای لاغری نشان داد که اگر سه بار در روز 250 میلی لیتر قهوه مصرف گردد، بعد از چهار هفته چربی انباشته شده در بدن کاهش می یابد. در مطالعه دیگری هم مشاهده شد که بین نوشیدن قهوه و لاغری ارتباط وجود دارد و مصرف چهار فنجان قهوه در طی روز می تواند بعد از 24 هفته اندازه چربی بدن را 4 درصد کاهش دهد. به گفته محققان، تأثیری که قهوه روی افزایش متابولیسم دارد، باعث کاهش چربی بدن می گردد.

نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی می تواند فرایند چربی سوزی بدن را تقویت کند. در یک مطالعه کوچک مشاهده شد که مصرف حدود 200 میلی گرم کافئین 30 دقیقه قبل از ورزش هوازی به افزایش چربی سوزی منجر می گردد.

نوشیدن یک فنجان قهوه یک ساعت قبل از رفتن به باشگاه به شما یاری می نماید که برای مدت زمان طولانی تری و با شدت بیشتری ورزش کنید. بنابراین قبل از اینکه خسته شوید، می توانید کالری بیشتری بسوزانید. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که کافئین ترشح دوپامین (ماده ای که باعث احساس لذت می گردد) را بالا می برد. این یافته نشان می دهد که وقتی قبل از فعالیت بدنی قهوه می نوشید، احتمالا از ورزش کردن لذت بیشتری می برید.

در بسیاری از رژیم های غذایی محبوب با وجود اینکه مصرف برخی از خوراکی ها یا گروه های غذایی محدود یا حتی حذف می گردد، به ندرت نوشیدن قهوه ممنوع است. حتی در برخی از آن ها نوشیدن قهوه توصیه می گردد.

چگونه سرعت لاغری با قهوه را افزایش دهیم؟

در صورتی که مراقب نباشید، قهوه ای که می نوشید به راحتی می تواند باعث بالا رفتن وزنتان گردد. اگر قهوه تان را شیرین کنید یا آن را همراه با سایر مواد غذایی پرکالری مصرف کنید، انرژی دریافتی روزانه شما حدود 300 تا 500 کالری افزایش می یابد. اگر هدفتان کاهش وزن است، باید از قهوه تلخ بهره ببرید. البته می توانید کمی شیر کم چرب یا شیرین نماینده رژیمی مانند استویا به آن اضافه کنید.

انجمن قلب آمریکا توصیه می نماید که زنان اندازه دریافت شکر را به حدود 6 قاشق چایخوری در روز (100 کالری) محدود نمایند. مردان هم نباید در طی روز بیش از 9 قاشق چایخوری (150 کالری) شکر مصرف نمایند. با این حال، بسیاری از افراد به خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین از جمله قهوه شیرین شده عادت دارند و بیش از مقادیر توصیه شده شکر دریافت می نمایند.

استفاده از کافی کریمر (Coffee creamer) یا پودر همراه قهوه هم می تواند این نوشیدنی پرخاصیت را به یک نوشیدنی ناسالم و پرکالری تبدیل کند. برخی از کریمرها که فاقد لبنیات هستند، از ترکیب شکر و شربت ذرت تهیه می شوند. بعلاوه ممکن است حاوی چربی ترانس باشند که دریافت زیاد آن از دلایل اصلی مسائل قلبی محسوب می گردد. بنابراین، بهتر است همواره برچسب روی محصولات غذایی را بخوانید و فهرست مواد تشکیل دهنده آن ها را آنالیز کنید.

آیا نوشیدن قهوه می تواند برای سلامتی مضر باشد؟

قبل از اینکه قهوه را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید، باید از عوارض احتمالی این نوشیدنی آگاه شوید. اگرچه شواهد علمی نشان دهنده مفید بودن قهوه برای لاغری است، اما زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی گردد.

کافئین با مسدود کردن اثرات آدنوزین (یک ماده شیمیایی در مغز که باعث خواب آلودگی می گردد)، به عنوان محرک عمل می نماید. در صورتی که به انرژی و سطح هوشیاری بیشتری احتیاج دارید، این اثر کافئین می تواند برای شما مفید باشد. اما تحقیقات نشان می دهد که اگر بین مصرف قهوه و زمان خواب کمتر از 6 ساعت فاصله باشد، خواب شما مختل می گردد.

اختلال خواب روی وزن بدن تأثیر منفی دارد. چون کمبود خواب به وسیله افزایش هورمون گرلین و کاهش هورمون لپتین گرسنگی را تحریک نموده و اشتها را بیشتر می نماید. گرلین باعث افزایش گرسنگی می گردد و لپتین احساس سیری را تحریک می نماید.

زیاده روی در مصرف کافئین عوارض دیگری هم دارد و می تواند باعث اضطراب، حالت تهوع و افزایش فشارخون گردد. برای اینکه از بروز این عوارض پیشگیری کنید، دریافت کافئین را به 400 میلی گرم در روز (حدود چهار فنجان قهوه) محدود کنید. بعلاوه مراقب باشید که بین آخرین فنجان قهوه ای که مصرف می کنید با خواب شما حداقل 6 ساعت فاصله وجود داشته باشد. اگر با مصرف قهوه دچار مسائلی مانند اضطراب، کم خوابی یا حالت تهوع شدید، زمان آن فرا رسیده است که اندازه مصرف این نوشیدنی را کاهش دهید.

کلام پایانی

نتایج حاصل از مطالعاتی که به آنالیز تأثیر قهوه روی لاغری پرداخته اند، نشان می دهد که این نوشیدنی متابولیسم بدن را تقویت می نماید، چربی سوزی را افزایش می دهد و احساس سیری را تحریک می نماید. بنابراین، می تواند به فرایند کاهش وزن یاری کند، اما نباید از آن انتظار معجزه داشته باشید.

در صورتی که رژیم غذایی سالم و متعادلی نداشته باشید و ورزش نکنید، قهوه نمی تواند کار زیادی برای شما انجام دهد. چربی اضافی بدن را نمی توان فقط با نوشیدن چند فنجان قهوه در روز از بین برد. اگر عادت دارید هر روز قهوه بنوشید، می توانید همچنان به این کار ادامه دهید. اما برای اینکه وزنتان بالا نرود، از افزودن شکر یا سایر مواد پرکالری به آن خودداری کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ عکس مگ را بخوانید.

منابع: everydayhealth, livestrong, healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید