دانستنی های تغذیه (2)

به گزارش وبلاگ عکس، پزشکان در یک مطالعه نو تأکید کردند که گنجاندن میزان کافی فیبر خوراکی در رژیم غذایی روزانه می تواند طول عمر شما را افزایش دهد.پزشکان انستیتو ملی سرطان در آمریکا می گویند: رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراکی خطر ابتلا به بیماری های قلبی تنفسی و سایر بیماری ها را تا 22 درصد کاهش می دهد.

دانستنی های تغذیه (2)

دانستنی های تغذیه (2)

فیبر و کاهش ابتلا به بیماری ها

پزشکان در یک مطالعه تازه تأکید کردند که گنجاندن اندازه کافی فیبر خوراکی در رژیم غذایی روزانه می تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

پزشکان انستیتو ملی سرطان در آمریکا می گویند: رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراکی خطر ابتلا به بیماری های قلبی تنفسی و سایر بیماری ها را تا 22 درصد کاهش می دهد.

روزنامه بلومبرگ در این باره منتشر کرد: مصرف فیبرخوراکی به اندازه کافی بعلاوه خطر ابتلا به چاقی، دیابت و برخی از انوع سرطان ها را کاهش می دهد. این ترکیب مهم در مواد غذایی در عین حال به حرکات بهتر روده و پایین آمدن اندازه کلسترول خون یاری می نماید.

فیبرخوراکی به اسم یک بخش مهم از یک رژیم غذایی سالم در بسیاری از انواع مواد غذایی یافت می گردد و در شکل مکمل های غذایی هم موجود است. برای دریافت اندازه کافی فیبر به طور روزانه متخصصان توصیه می نمایند که حداقل 5-4 فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید. برخی از سبزی ها و میوه هایی که حاوی مقادیر بیشتری فیبرخوراکی هستند شامل سیب، پرتقال، توت ها و گلابی، کلم بروکلی، هویج، لوبیا و نخود سبز هستند.

بعلاوه می توانید از غلات سبوسدار مانند نان جوسبوسدار و یا گندم سبوسدار به جای انواع تهیه شده از آرد سفید و بدون سبوس و هم از برنج قهوه ای سبوسدار به جای برنج سفید بهره ببرید. گندم یا جو سبوسدار منبع مناسبی از فیبرخوراکی هستند. علاوه بر این لوبیای پخته هم منبع مناسبی از فیبرخوراکی است.

فیبرمحلول هم قابل هضم نیست، اما در حین عبور از سیستم هاضمه با تبدیل یا تخمیر به وسیله باکتری ها دستخوش تغییرات می گردد. بعلاوه با جذب آب تبدیل به ماده ژلاتینی می گردد که از مجاری گوارشی بدن عبور می نماید، اما فیبر نامحلول طی عبور از سیستم گوارشی بدون تغییر باقی می ماند.

مهم ترین منابع فیبر محلول شامل باقلاها از جمله نخود فرنگی، لوبیای سویا و جوی دوسر هستند.

بعلاوه در میوه ها و سبزی هایی نظیر کلم بروکلی، کاهو و ریشه ها و ساقه های زیرزمینی نظیر سیب زمینی و پیاز فیبر به اندازه زیاد موجود است. از منابع مهم فیبر نامحلول غلات سبوسدار، پوسته ذرت، پوست سیب زمینی، لوبیا سبز، پوسته گوجه فرنگی و مغز دانه های گیاهی هستند.

دارچین، گیاه دارویی ارزشمند

یک متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه مصرف دارچین موجب افزایش اشتها می گردد، گفت: خواصی مانند کاهش قند خون، ضدنفخ بودن و تب بری از دیگر خواص دارچین براساس آنالیز طب سنتی هستند.

دکترعلیرضا یزدی نژاد افزود: سازمان بهداشت جهانی هم خواصی مانند افزایش اشتها، ضدنفخ بودن و مسکن دردهای گوارشی را برای گیاهان دارویی تأکید نموده است.

وی بعلاوه خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارچین را از مهم ترین خواص این گیاه دارویی براساس آنالیز های سازمان بهداشت جهانی برشمرد و اظهار کرد: در برخی موارد هم از دارچین به جای ماده نگهدارنده استفاده می گردد، چرا که اندازه ماندگاری ماده غذایی را افزایش می دهد.

این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه ماده مؤثر دارچین داری ساختمان آلدئیدی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این ترکیب فرار است توصیه می گردد این ادویه را به صورت تازه و سابیده شده استفاده نمایید.

سیر داروی درد مفاصل

متخصصان انگلیسی در یک مطالعه تأکید کردند مصرف سیر در پیشگیری از ابتلا به اوستنوآرتریت یا التهاب استخوانی و مفصلی نقش دارد.

متخصصان کالج کینگ لندن و دانشگاه آنجلیای شرقی در آزمایشات خود دریافتند زنانی که سیر زیاد مصرف می نمایند کمتر از سایر زنان هم سال خود در معرض خطر ابتلا به اوستنوآرتریت لگن قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این متخصصان نشان دادند که در سیر ماده ای موسوم به دی آلیل دی سولفید وجود دارد که تأثیر محدود نماینده ای بر فعالیت آنزیم تخریب نماینده غضروف ها در انسان دارد.

سیرخواص بسیار مفیدی برای سلامتی دارد از جمله اینکه درضدعفونی کردن معده نقش مؤثری دارد اما نباید آن را زیاد مصرف کرد. سیر رسوبات خون را حل می نماید. از این رو مصرف سیر به کسانی که دردمفاصل دارند، نقرس گرفته اند و یا به روماتیسم مبتلا شده اند توصیه می گردد. سیر ادرار را زیاد می نماید و فشار خون را هم پایین می آورد.

این سبزی برترین درمان برای فراموشی و آلزایمرا ست و مصرف آن کندی فکر را از بین می برد. سیربعلاوه برترین تقویت نماینده پیاز مغز است و روی مغز تأثیر مفیدی دارد. خوردن سیر عضلات قلب را تقویت می نماید و سبب گردش خون منظم می گردد. مصرف سیرمجاری تنفس و خون را پاک می نماید و احتمال تنگی نفس را می کاهد.

به گفته متخصصان تغذیه، سیرحتی می تواند برخی از انواع سل ریوی را معالجه می نماید و برای معالجه اسهال و برونشیت و سردرد و زکام مزمن و ضعف حافظه و سرگیجه سودمند است. از دیگر خواص سیر می توان به از بین بردن سنگ کلیه و کرم های نازک شکم اطفال اشاره نمود.

مصرف سیر برای بیماران مبتلا به دیابت اثر شفابخش داشته و قندخون را کاهش می دهد. سیر، اثر سمی نیکوتینی که از دود سیگار حاصل می گردد را برطرف می نماید. با وجودی که پزشکان هنوز با اطمینان به این نتیجه نرسیده اند که مصرف سیر با افزایش ماده دی آلیل دی سولفید در مفاصل ارتباط داشته باشد، اما تأکید دارند که نتایج این یافته می تواند بر درمان و یا پیشگیری از ابتلا به آرتریت استخوانی و مفصلی لگن مؤثر باشد.

کاهو، با طراوت و آرامبخش

متخصصان تغذیه می گویند کاهو حاوی ویتامینB6، ویتامینC، ویتامینE، اسیدفولیک و بسیاری دیگر از املاح معدنی است و یکی از مهم ترین نتایج گنجاندن این سبزی با طراوت در رژیم غذایی، حفظ سلامت چشم ها و بینایی است.

کاهو دارای اندازه زیادی الیاف است که دفع پس مانده های غذایی را از روده آسان می سازند.

این سبزی حاوی کلسیم، فسفر، آهن، چربی به اندازه خیلی کم، سدیم، پتاسیم، ویتامینA، ویتامینB1، ویتامینB2، ویتامینB3، ویتامینC، ارسنیک واسید اگزالیک است.

بعلاوه به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، کاهو دارای مواد معدنی مانند نیکل، کبالت، سولفور و مس بوده و به دلیل داشتن ماده ای موسوم به لاکتوکروم خاصیت خواب آور و مسکن دارد. به گفته پزشکان، از لاکتوکروم به اسم داروی خواب آور و مسکن و هم در چشم پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده می گردد.

کاهو بعلاوه آرامبخش است، برای ضعف اعصاب مفید بوده، ملین و ادرارآور است، زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می نماید، اثر ضدتشنج دارد و بالاخره اینکه درد معده را تسکین داده و ورم غدد لنفاوی را برطرف می نماید. به علاوه مصرف کاهو به هنگام شیردهی اندازه شیرمادر را افزایش می دهد. کاهو برای درمان سیاه سرفه، روماتیسم، برونشیت، تشنج، تپش قلب، یرقان، انسداد مجاری طحال و کبد مفید بوده و بعلاوه تصفیه نماینده خون است. مصرف کاهوی پخته برای برطرف سرفه و درد سینه هم مفید است. به علاوه خوردن کاهو پیش از خواب می تواند مشکل بی خوابی را درمان کند.

برای جلوگیری از سوء هاضمه، وعده های متعدد و کوچک بخورید

سوء هاضمه به احساس ناراحتی مبهم در شکم یا قفسه سینه گفته می گردد که هیچ دلیل عضوی تعیین برای آن پیدا نشده است.

این احساس ناراحتی هنگام خوردن یا بعد از آن ایجاد می گردد. در شرایط بروز سوءهاضمه، معده، مری و روده کوچک دچار مشکل و اختلال عملکردی می شوند.

شبکه خبری تورنتو نیوز در مقاله تازهی در این زمینه آورده است که در موارد شدید و طولانی شدن بیماری، مراجعه به پزشک جهت آنالیز علل عضوی، سلامت عمومی بدن و داروهای مصرفی ضرورت دارد.

در این مقاله آمده است که شایع ترین علائم و نشانه های این اختلال گوارشی شامل آروغ زدن، نفخ شکمی و احساس گاز زیاد در شکم و هم سیری زودرس است. در برخی از بیماران حتی درد واقعی شکم و علائم شبیه زخم معده ممکن است بروز کند در صورتی که هیچ زخمی وجود ندارد و به این حالت ترش کردن بدون زخم گفته می گردد.

نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش اساسی ترین شکایت افراد مبتلا به سوء هاضمه است. اصولاً احساس پری و فشار بلافاصله پس از غذا و تسکین آن با آروغ زدن را نفخ معده می نامند. دلیل اصلی نفخ معده مصرف غذاهایی است که تخلیه معده را دچار کندی می نمایند، مانند غذاهایی که حاوی مقادیر بالای پروتئین و چربی هستند. در برخی موارد سوء هاضمه با مصرف برخی غذاها رابطه مستقیم دارد. به اسم مثال بیماران مبتلا به تنگی مری مایعات را خوب تحمل می نمایند، ولی خوردن غذاهای جامد، ممکن است با ناراحتی مخصوصاً در زیرجناغ همراه باشد.

بنابراین گزارش، این عارضه ممکن است هم بزرگسالان و هم بچه ها را گرفتار کند. برای جلوگیری از سوء هاضمه به جای خوردن مقادیر زیاد غذا در یک وعده، وعده های متعدد و کوچک غذا را صرف کنید.

غذاهای سبک تر و سالم تر بخورید و از خوراکی های چرب مانند چیزبرگر و سیب زمینی سرخ نموده پرهیز کنید.

اگر غذاهای اسیدی مانند مرکبات یا نوشابه های گازدار معده شما را آشفته می نمایند، از مصرف آنها دوری کنید. آهسته غذا بخورید و پس از غذا خوردن مدتی استراحت کنید و بلافاصله به ورزش یا فعالیت جسمی نپردازید. علاوه بر اینها افراد مبتلا به این اختلال نباید در خوردن شکلات زیاده روی نمایند.

ویتامین ضروری برای سلامت دندان و استخوان

کارشناسان آموزشگاه پزشکان خانواده در آمریکا در مقاله تازهی تأکید کردند که وجود ویتامینD برای حفظ سلامت دندان ها و استخوان های بدن لازم است و در عین حال هم از بدن در برابر بیماری های مزمن شامل دیابت، بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می نماید. این آموزشگاه در مقاله تازه خود بیان نمود: برخی افراد به دلایل خاصی بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

سایت اینترنتی مای هلنت دیلی نیوز در این باره منتشر کرد: طبق لیست آموزشگاه پزشکان خانواده در آمریکا، افرادی که عمدتاً شهرنشین هستند، نوزادانی که در سن تغذیه با شیرمادر هستند، کسانی که پوست تیره دارند یا در نواحی زندگی می نمایند که به طور معمول اندازه نور خورشید پایین است، افراد چاق و افرادی که قادر به جذب مناسب ریزمغذی ها نیستند(مثل مبتلایان به بیماری های التهاب روده ای و افرادی که از داروهای خانواده گلوکوکورتیکوئید مصرف می نمایند)، به طور معمول بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامینD و عواقب آن قرار دارند. ویتامینD یکی از ویتامین های لازم برای بدن و از ویتامین های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها به وسیله کنترل تعادل کلسیم و فسفر در بدن یاری می نماید.

این ویتامین با افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع آنها از کلیه به متابولیسم استخوان ها یاری می نماید و بعلاوه به وسیله سیستم ژن های هسته سلول در بهبود رشد سلولی هم مؤثر است.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و منابع حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که 10 تا 20 دقیقه قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب، احتیاج روزانه بدن انسان را به این ویتامین تأمین می نماید. کمبود این ویتامین بعلاوه باعث پوکی استخوان در سنین سالخوردگی می گردد.

جوانه ها به کارکرد صحیح عضلات یاری می نمایند.

کارشناس مسؤول تغذیه استان یزد گفت: در فرایند جوانه زدن اندازه ویتامین ها و پروتئین ها افزایش می یابد و در عین حال اندازه انرژی و کربوهیدرات موجود در آنها کاهش می یابد که این نکته می تواند برای کسانی که به کاهش وزن فکر می نمایند جالب باشد.

یوسف نقیایی بیان نمود: جوانه ها به طور کلی در گروه سبزیجات قرار می گیرند، اما ترکیبات بسیار بهتر و بیشتری نسبت به این گروه دارند و معمول ترین جوانه های موجود جوانه گندم، عدس و ماش می باشد.

وی افزود: در فرآیند جوانه زدن این محصولات تغییرات بسیار و در عین حال مفید بر روی دانه ها صورت می گیرد که موجب غنی تر شدن مواد مغذی موجود در آن می گردد که حاوی ترکیباتی از قبیل ویتامین هایB12،B6، ویتامینC، ویتامینE و هم مواد معدنی می باشد.

وی اذعان کرد: ویتامینEموجود در جوانه ها نقش مؤثری درحفظ و سلامت پوست و پیشگیری یا کندی فرایند پیری سلول ها دارد. بعلاوه ویتامین C بسته به نوع جوانه متفاوت بوده، اما نسبت به اندازه آن در دانه افزایش می یابد.

نقیایی ادامه داد: جوانه ها بعلاوه حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم می باشند که به اسم یک آنتی اکسیدان بسیار مهم و پیشگیری نماینده از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می تواند در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشد. بعلاوه مهمیم موجود در جوانه ها می تواند در کارکرد صحیح عضلات مؤثر باشد.

وی در مورد خواص جوانه عدس تأکید کرد: این جوانه حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری بوده که این نوع اسیدهای آمینه موجب رشد بهتر به خصوص در بچه ها می گردد، در عین حال اسیدهای چرب ضروری لینولنیک و لینولئیک در جوانه عدس وجود دارد که موجب رشد سلول های مغزی می گردد.

وی خاطر نشان کرد: در جوانه عدس اندازه فیبر محلول قابل توجهی وجود دارد که منجر به کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و یا قند خون می گردد.

کشمش

شیرین اما محافظ دندان

کشمش، میوه ای خشک و مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می گردد. متخصصان تغذیه تأکید دارند که کشمش، یک غذای پرانرژی، کم چرب و کم سدیم است و برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت نمایند، بسیار مفید است.

به گزارش سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز، کشمش در عین حال برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین خاطر مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

کشمش با وجودی که شیرین و چسبناک است اما بر دندان اثرمخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی گردد، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می نماید. بنابراین کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است. این خشکبار خوشمزه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالا است و از تخریب سلولی جلوگیری می نماید.

کشمش منبع مفیدی از ویتامین ها و عناصر مغذی بدن است. عناصر و ویتامین هایی همانند آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامینB در کشمش موجود می باشد. دیگر ماده مغذی موجود در کشمش آهن به اندازه زیاد است. کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و بعلاوه منبع خوب انرژی است. فیبر باعث جلوگیری از سرطان، کولون، یاری به جلوگیری ازرشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و بعلاوه کنترل قند خون می گردد.

این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می گردد، اندازه چربی غذا را کم می نماید و اندازه فیبر و آهن را افزایش داده و اندازه سدیم را کاهش می دهد، کشمش بعلاوه از سرطان جلوگیری می نماید.

کشمش اندازهLDL یا کلسترول بد را در خون کم می نماید و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.

هوش بچه ها، متأثر از رژیم غذایی

متخصصان تغذیه می گویند. هرچند نتایج مطالعات تازه آنها ممکن است والدین پر مشغله را ناراحت و خشمگین کند، اما این واقعیت را باید پذیرفت که تنقلات ناسالم و فست فودها موجب کاهش ضریب هوشی بچه ها می شوند و برای جلوگیری از این تأثیر نامطلوب باید برای تغذیه سالم اطفال چاره ای مناسب اندیشید.

به گفته متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بریستول در انگلیس، امتیاز هوش بچه های که تا سه سالگی غذاهایی چون چیپس، سیب زمینی سرخ نموده و فست فود می خورند،

نسبت به هوش بچه های که بیشتر از میوه، سبزی، برنج و ماکارونی استفاده می نمایند، حدود پنج رتبه پایین تر است.

بعلاوه این متخصصان در آنالیز تازه تأکید کردند که آسیب های ناشی از این نوع رژیم غذایی بر روی ضریب هوشی بچه ها قابل ترمیم و جبران نخواهد بود.

دکتر باربارا گالانی مسوول فدراسیون غذا و نوشیدنی در انگلیس اظهار داشت: تعجب آور نیست اگر بگوییم که یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای رشد مناسب هوش حائز اهمیت است و این تأثیر در رشد و سلامت تمام بچه ها در هر گروه سنی یکسان است.

به گفته متخصصان، تغذیه گروه های غذایی نان و غلات که انرژی و اندازهی پروتئین مورد احتیاج کودک را تأمین می نمایند، گروه شیر و لبنیات که کلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می نمایند و برای رشد اسکلت و استحکام استخوان ها و دندان ها ضروری هستند، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ که پروتئین و سایر مواد مغذی مورد احتیاج کودک را تأمین می نماید و بالاخره گروه سبزی ها و میوه ها که ویتامین ها و املاح مورد احتیاج کودک را تأمین می نمایند همگی اگر به روش صحیح و به اندازه مناسب به کودک داده شوند در رشد هوش او نقش بسزایی دارند. به علاوه مواد غذایی و خوردنی هایی که منبع غنی از عنصر روی هستند تأثیر مفید و فوق العاده ای روی افزایش ضریب هوشی بچه ها دارند.

منبع: نشریه دنیای تغذیه، شماره 107

منبع: راسخون

به "دانستنی های تغذیه (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های تغذیه (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید