معاینه فنی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش وبلاگ عکس، دریافت معاینه فنی یکی از مواردی است که سهل انگاری در دریافت آن و نداشتن آن می تواند سبب جریمه و مشکلاتی دیگر برای صاحب دستگاه گردد.

معاینه فنی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش وبلاگ عکس، یکی از اقداماتی که باید برای وسایل نقلیه بالای 4 سال (اعم از داخلی و خارجی) انجام داد، معاینه فنی است. این اقدام سلامت فنی و فیزیکی خودرو را به صورت کامل مورد آنالیز قرار می دهد تا احتمال بروز تصادفات به علت نقض فنی را تا حد زیادی کاهش پیدا کند. اگر وسیله نقلیه شما شما احتیاج به انجام این نوع معاینه را دارد اما درباره مراحل و نحوه انجام آن اطلاعی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

معاینه فنی خودرو چیست؟ (خودرو و موتور سیکلت)

چند سالی است که لزوم داشتن معاینه فنی برای خودروهایی با عمر بالای 4 سال وجود دارد و دارندگان ماشین های بدون معاینه فنی، مورد اعمال قانون از طرف پلیس راهنمایی رانندگی قرار می گیرند. مبلغ جریمه معاینه فنی برای هر روز دیرکرد، به مقدار هزینه انجام آن برای کل سال است. لذا نسبت به زمان انجام این نوع معاینه خودرو حساس باشید و آن را به تعویق نیندازید که هزینه های زیادی را به شما تحمیل خواهد نمود. با گرفتن استعلام خلافی و دریافت جزئیات آن می توانید از جریمه شدن به علت نداشتن معاینه فنی، اطلاع یابید.

طبق اعلام مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران هزینه معاینه فنی وسایل نقلیه به ترتیب جدول زیر است:

نوع وسلیه نقلیه

تعرفه سال 1401

تعرفه مردودی

خودرو سبک بنزین سوز

47 هزار تومان

10000 هزار تومان

خودرو سبک دوگانه سوز

47 هزار نومان10000 هزار تومان

بازرسی چشمی خودرو سبک دوگانه سوز

12 هزار تومان-

خودروهای نیمه سنگین و سنگین

71 هزار و 600 تومان12000 هزار تومان
موتور سیکلت12 هزار تومان2000 هزار تومان
خودروهای گازوئیل سوز71 هزار و 600 تومان 12000 هزار تومان

معاینه فنی چند وقت یکبار باید انجام گردد؟

اگر با سوال معاینه فنی می بایست چند وقت یکبار انجام گردد؟ روبرو هستید! باید به شما بگوییم که این کار با هدف سلامت همیشگی خودروی شما به صورت سالیانه انجام می گردد تا تمام قطعات فنی داخلی ماشین به صورت کامل آنالیز و در صورت احتیاج، تعویض شوند. در صورت مردودی در آزمون معاینه فنی باید تمامی ایرادات موجود برطرف گردد.

شما احتیاجی به معاینه فنی خودرو صفر، ندارید و تا 4 سال از انجام آن بی احتیاج هستید. این قانون برای تمام خودروها اعم از داخلی و خارجی یکسان است و فرقی میان آن برای دارندگان وجود ندارد. بعلاوه شما باید این کار را برای تمام وسایل نقلیه اعم از سبک یا سنگین وزن، انجام دهید.

نوبت دهی معاینه فنی خودرو

حال که فهمیدید معاینه فنی خودرو چیست و در چه زمانی باید انجام گردد وقت گرفتن نوبت برای انجام به موقع آن در مراکز معتبر و مورد تائید است برای این منظور تمامی صاحبان خودرو و موتور سیکلت می توانند هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین از خدمات مراکز ارائه دهنده خدمات معاینه فنی در سراسر کشور بهره ببرید. به این علت که نوبت دهی آنلاین مزایای بیشتری نسبت به مراجعه حضوری برای اخذ معاینه فنی دارد این روش توصیه می گردد تا هم در زمان صرفه جویی گردد و هم نوبت دهی دقیق تری صورت گیرد.

نوبت دهی آنلاین معاینه فنی

برای اخذ نوبت اینترنتی معاینه فنی خودرو در تهران، باید به سایت https://services27.tehran.ir مراجعه کنید. پس از مطالعه ضوابط و قوانین و کلیک بر روی دکمه مطالعه نمودم به صفحه ای راهنمایی می شوید که از شما شماره پلاک ماشین ، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه را می خواهد. پس از ورود اطلاعات خواسته شده، با استفاده از کد فعال سازی که به شماره موبایل ارسال می گردد به صفحه خانه (اصلی) سامانه راهنمایی می شوید. حال پس از انتخاب مرکز مدنظرتان برای انجام معاینه فنی و تاریخ مناسب با پرداخت هزینه به صورت آنلاین نوبت معاینه فنی خود را دریافت کنید.

مراحل دریافت معاینه فنی به صورت الکترونیکی

پس از اخذ نوبت و مراجعه در زمان اعلام شده به مرکز معاینه فنی، خودروی شما به ترتیب مورد آنالیز فنی و چشمی، قرار می گیرد. در صورت مردود شدن در هر مرحله، مشکل به اطلاع شما خواهد رسید تا برای مدت 2 هفته نسبت به برطرف آن اقدام نموده و دوباره برای دریافت برگه قبولی معاینه، وقت بگیرید. شما برای این 2 هفته مهلت، مورد جریمه قرار نخواهید گرفت اما باید به سرعت در مدت زمان مشخص شده نسبت به انجام معاینه دوباره خودرو و گرفتن برگه قبولی معاینه، اقدام کنید.

از مهم ترین مراحل صورت گرفته در هر معاینه فیزیکی و فنی ماشین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ثبت اطلاعات

به محض ورود به مسیر معاینه، پلاک خوردو از طریق دوربین خوانده و اطلاعات مورد احتیاج، ثبت می گردد تا خودرو به صورت رسمی مورد پذیرش قرار بگیرد و ورود خودرو در سامانه معاینه فنی ثبت گردد. در این مرحله کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری آنالیز و هزینه انجام معاینه به صورت کامل از شما گرفته خواهد شد.

آنالیز ظاهری ماشین به صورت چشمی

در این مرحله کارشناس به صورت چشمی، ظاهر فیزیکی خودرو را مورد آنالیز قرار می دهد تا از سلامت تمام قطعاتی قابل رویت مطمئن گردد. از مهم ترین قطعاتی که در این مرحله به صورت کامل آنالیز می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرایط آیینه ها
  • دفرمه نبودن بدنه
  • سلامت شیشه ها
  • شرایط لاستیک ها
  • مقدار پوسیدگی بدنه
  • کار کردن برف پاک کن ها
  • صدا و دود خروجی از اگزوز
  • چراغ های نور بالا، نور پایین، ترمز، دنده عقب، خطر، راهنما و چراغ پلاک

در آزمون معاینه فنی ویژگی های ظاهری و فنی خودرو کاملاً مورد آنالیز قرار می گیرد.

  • صدای معمولی بوق
  • صدای طبیعی خودرو
  • نداشتن روغن سوزی
  • سلامت کمربند ایمنی
  • سالم بودن بدنه خودرو

در صورت بسته بودن تجهیزات اضافه روی خودرو مانند رینگ اسپورت های نامتعارف و بوق هایی با صداهای غیرمعمولی، خودروی شما در این مرحله مردود خواهد شد و باید پیش از رفتن به این مراکز معاینه، تمامی متعلقات اضافه و غیر قابل قبول را از خودرو باز کنید.

آزمون آلایندگی

در صورتی که اگزوز بیشتر از حد مجاز، آلاینده فراوری کند، هوای شهر آلوده می گردد و ضرر زیادی برای محیط زیست به همراه دارد. در این مرحله با استفاده از دستگاهی مخصوص، مقدار کربن دی اکسید، مونو اکسید کربن و دیگر آلاینده های خروجی از اگزوز در 2 سرعت آرام و سریع خوردرو آنالیز می گردد تا در صورت لزوم مورد تعمیر قرار بگیرد.

آزمون یاری فنر

یاری فنر نفش بسیار مهمی در حرکت خودروها در پیچ دارد و خرابی آن می تواند موجب تصادفات مرگبار و واژگون شدن خودرو گردد. لذا سلامت این قطعات بسیار مهم هستند و آنالیز سلامت آن ها از طریق دستگاهی دقیق و پیشرفته صورت می پذیرد که عملکردشان را به صورت گرافیکی و عددی بر روی صفحه نمایش آنالیز می نمایند.

آزمایش ترمزها

در این مرحله از معاینه فنی یکی از حساس ترین موارد ایمنی در هر خودرو، یعنی ترمزهای آن، مورد آنالیز قرار می گیرد. دستگاهی به صورت دقیق، قدرت ترمزگیری هریک از محورها را مورد آنالیز قرار می دهد و معیار خود برای محاسبه کردن قدرت ترمزها را حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو قرار خواهد داد. سلامت ترمز دستی نیز در این مرحله صورت می پذیرد.

تست ترمزها یکی از مهم ترین بخش های آزمون معاینه فنی در انواع خودروها است.

آزمون اهرم بندی سیستم تعلیق

سیستم تعلیق، متشکل از یکسری قطعات وصل شده به یکدیگر هستند که در جلوبندی خودرو قرار دارند. نحوه اتصال ناقص و لقی آنها به یکدیگر می تواند حوادث ناگواری را در حین رانندگی ایجاد کند. لذا با بهره گیری از دستگاهی خاص، تمام اتصالات سیستم تعلیق را در زیر فشار و کشش قرار می دهند تا تمام ضعف و لقی ها پیدا شده و عملکرد آن مورد آنالیز دقیق قرار بگیرد.

آنالیز نور ماشین

زاویه نور خودرو و شدت آن باید به صورتی باشد که منطقه ها مورد احتیاج راننده در حین رانندگی را پوشش دهد و مسئله ای برای رانندگان دیگر ایجاد نکند. در این مرحله، تمامی این موارد، مورد آنالیز کارشناسانه قرار خواهد گرفت و در صورت وجود مشکل باید نسبت به تنظیم نورهای خودروی خود اقدام نمایند.

آزمون لغزش جانبی و انحراف از مسیر

مقدار انحراف خودرو سالم از مسیر از حدود 7 متر در هر کیلومتر، تخطی نمی کند و در صورت بیشتر بودن باید نسبت به تنظیم فرمان و جلوبندی، اقدام گردد. البته مقدار باز یا بسته بودن دهانه چرخ های ماشین نیز در مقدار انحرافات خودرو از مسیر بسیار موثر هستند. با توجه به اهمیت تعادل داشتن خودرو در مسیر، در صورتی که با رها کردن فرمان خودرو در حین رانندگی، ماشین به سرعت منحرف می گردد نسبت به برطرف این مشکل اقدام کنید و منتظر تشخیص آن از طریق کارشناسان معاینه فنی کنید.

تست های صورت گرفته در معاینه فنی به جهت آنالیز و افزایش ایمنی خودرو است.

آنالیز سیستم دوگانه سوز

در صورتی که ماشین شما دوگانه سوز باشد یک مرحله به مراحل کلی معاینه اضافه می گردد که در آن به آنالیز سلامت فیزیکی و عمر کپسول گاز شما می پردازند. در صورتی که کپسول از لحاظ شکل ظاهری، مشکل داشته باشد و یا تاریخ انقضای آن فرا رسیده باشد، شما ملزم به تعویض آن با نمونه مشابه، خواهید بود.

اگر هر گونه مشکل در سوئیچ شدن سوخت خودرو از بنزین به گاز وجود داشته باشد و یا علائم مشکوکی در هنگام استفاده از گاز CNG به نظر کارشناس برسد، شما احتیاج به تنظیم یا تعمیر قطعات مربوطه خواهید داشت. گفتنی است که استفاده از گاز مایع به جای گاز CNG مجاز نیست و در صورت استفاده از این نوع سوخت، کارشناس مربوطه، معاینه فنی شما را مردود اعلام خواهد نمود و گواهینامه معاینه فنی برای شما صادر نخواهد شد.

صدور گواهینامه

با گذر از تمام مراحل گفته شده به صورت کامل و بدون مشکل، گواهینامه معاینه فنی برای شما صادر خواهد شد. این گواهینامه در گذشته به صورت برچسب بر روی شیشه ماشین چسبانده می شد تا پلیس راهنمایی رانندگی در هنگام احتیاج، آن را مورد آنالیز قرار دهد. با توجه به قانون نو معاینه فنی، دیگر احتیاجی به چسباندن گواهینامه روی شیشه نیست و تمام اطلاعات به صورت آنلاین در سامانه ذخیره خواهد شد و آنالیز این مورد به صورت آنلاین انجام می گردد.

پس از آنالیز کامل وسیله نقلیه، گواهینامه معاینه فنی برای خودرو صادر می گردد.

در ادامه به شما مهلت اعتبار معاینه فنی برای خودروها و وسایل نقلیه را خواهیم گفت:

موتور سیکلت، خودروی سواری شخصی و دولتی سبک؛ 1 سال

خودروهای عمومی سبک و سنگین با عمر کمتر از 10 سال؛ 6 ماه

خودروهای عمومی سبک و سنگین با عمر بیشتر از 10 سال؛ 3 ماه

جمع بندی

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که معاینه فنی چیست و چه مراحلی دارد. بعلاوه زمان لزوم انجام آن را به اطلاع شما رساندیم. جهت استعلام معاینه فنی و با خبر شدن از زمان مورد احتیاج برای انجام شدن روی خودرو شما و مقدار اعتبار آن، شما می توانید به صورت آنلاین از سایت symfa.ir اقدام کنید. در این سایت، اطلاعات پلاک و مشخصات مورد احتیاج را وارد خواهید کرد و مقدار اعتبار به اطلاع شما خواهد رسید.

در حال حاضر جهت درخواست پذیرش خودروی خود در یکی از مراکز معاینه فنی شهرتان، بهتر است به صورت آنلاین اقدام کنید تا زودتر نتیجه بگیرید. البته بعضی از شهرهای کوچک و کم جمعیت احتیاجی به رزرو آنلاین ندارند و باید به صورت حضوری اقدام گردد. در شهرهایی مثل تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد در حال حاضر مردم اغلب به صورت آنلاین نوبت می گیرند تا از ازدحام متقاضی در مراکز جلوگیری گردد. شما نیز بهتر است برای صرفه جویی در وقت و سهولت به جای مراجعه حضوری از نوبت گیری آنلاین بهره ببرید. با توجه به اینکه نوبت دهی آنلاین در هر شهر، سایت و سامانه مخصوص به خود را دارد باید آدرس سایت و سامانه نوبت دهی شهر خود را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید.

منبع: دنیای سفر

به "معاینه فنی چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاینه فنی چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید