مورد عجیب پریسا

به گزارش وبلاگ عکس، المپیک را ناعادلانه از من گرفتند. برای کسی که می توانست سهمیه بگیرد، نه تن ها تلاشی نشد، بلکه سنگ اندازی هم کردند. این حرف های پریسا جهانفکریان، عضو تیم ملی وزنه برداری بانوان است. حرف هایی که خیلی زمان زیادی از آن نمی گذرد و به همین چند وقت اخیر بر می شود. روی صحبت او با مسئولان فدراسیون وزنه برداری است. آن هایی که در اقدامی غیرحرفه ای نامش را از لیست اردونشینان حذف کردند تا به مسابقات قهرمانی آسیا نرود. پریسا اواخر سال گذشته، به خاطر آسیب دیدگی، مدتی را در تمرینات شرکت نکرد تا پارگی مینیسک زانویش را مداوا کند. او وقتی خواست دوباره به اردو ها برشود که فدراسیون در حرکتی عجیب با درخواستش مخالفت کرد.

مورد عجیب پریسا

مریم منظمی، نایب رئیس فدراسیون در امور بانوان در این باره گفت: جهانفکریان درخواست داد که در اردوی فروردین ماه حضور پیدا کند، اما این درخواست زیاد حرفه ای نبود و مورد قبول کادر فنی قرار نگرفت. این بانوی وزنه بردار به همین راحتی از ترکیب تیم ملی کنار گذاشته شد، بدون اینکه علتی منطقی برای آن وجود داشته باشد. جهانفکریان معتقد بود اگر به این رقابت ها می رفت، به خاطر اختلاف اندکش با حریفان می توانست به سهمیه بازی های المپیک 2020 توکیو برسد.

روزی که او این ادعا را مطرح نمود کمتر کسی آن را جدی گرفت و همه به سادگی از کنارش گذشتند. اما وقتی فهرست نفرات المپیکی دسته مثبت 87 کیلوگرم زنان منتشر شد، ثابت شد که بیراه نگفته و با بی تدبیری، فرصت حضور در المپیک را از دست داده است. جهانفکریان در این رده بندی با هزارو 43 امتیاز در رده پانزدهم نهاده شد و کمتر از 200 امتیاز، برای رسیدن به نام برترین ورزشکار قاره فاصله داشت تا المپیکی گردد. حالا، اما خبر رسیده با وجود نهایی شدن اسامی شرکت نمایندگان حاضر در رقابت های وزنه برداری بازی های المپیک، بانوی وزنه بردار ایرانی جواز صعود به توکیو را کسب نموده است! بر اساس قوانین سهمیه های المپیک به هشت نفر برتر رده بندی و شش سهمیه به جای مانده هم به نفرات برتر قاره ها و سهمیه میزبان تعلق می گیرد.

با تغییراتی که طی چند روز گذشته در رده بندی المپیکی دسته مثبت 87 کیلوگرم زنان به وجود آمده، نماینده کشور ساموآ انصراف خود را از شرکت در بازی ها اعلام نموده و این سهمیه به پریسا جهانفکریان رسیده است. وزنه بردار ساموآ در رنکینگ نفر هشتم بود که با خارج شدن نام او از این فهرست، سهمیه اش به نماینده ایران که نفر پانزدهم بود، می رسد.

اکنون سؤال اینجاست، وزنه بردار اخراجی تیم ملی که در آخرین دور تمرینات در تیم ملی نبوده و به تازگی هم در کمیته انضباطی فدراسیون وزنه برداری مورد غضب واقع شده، می تواند راهی عظیم ترین رویداد ورزشی جهان گردد یا نه؟ جواب منفی است. با اوضاع نابسامانی که این روز ها در فدراسیون وزنه برداری وجود دارد باید گفت که این سهمیه ارزشمند با فرصت سوزی متولیان این رشته که در رأس آن علی مرادی است، از بین رفته است.

جهانفکریان هفته پیش به خاطر انتقاد هایی که از فدراسیون مرادی در رسانه های مختلف نموده بود، به کمیته انضباطی احضار می گردد و مورد پرسش مسئولان قرار می گیرد. البته آن طور که خودش روایت می نماید کار از پرسش و پاسخ فراتر بوده و جلسه ای برای تهدید و ارعاب این دختر تشکیل شده است. او می گوید: پس از انتقاد هایی که از فدراسیون کردم به کمیته انضباطی احضار شدم. آنجا پنج نفر نشسته بودند و گفتند چرا از فدراسیون انتقاد کردی، در آن جلسه کلی تهدیدم کردند و گفتند محرومت می کنیم. مسئولان فدراسیون حتی به من نگفتند که من شانس کسب سهمیه المپیک را دارم و فردای آن جلسه من دستم را عمل کردم در صورتی که می توانستم با همین وضعیتم در المپیک حاضر شوم، ولی در حال حاضر دیگر هیچ شانسی ندارم و المپیک را از دست دادم. آن ها به من گفتند تو در خارج از اردو مصدوم شدی و به همین علت هزینه جراحی دستم را پرداخت نکردند و مجبور شدم 30 میلیون از جیب خودم هزینه کنم.

با این شرایط پرواضح است که پریسا در فاصله 20 روز مانده تا المپیک توکیو هیچ شانسی برای حضور در این بازی ها ندارد و نمی تواند با دستی که زیر تیغ رفته، وزنه بزند.

جهانفکریان که بعد از تهدید های فدراسیونی ها شانس خود را برای ادامه حضور در تیم ملی کم رنگ می دیده، ترجیح می دهد که به درمان دستش بپردازد. نکته مهم تر اینکه این وزنه بردار ملی پوش به خاطر کم تجربگی اش، اصلا از فرایند جهت پرفرازونشیبی که ورزشکاران المپیکی برای رسیدن به این بازی ها طی می نمایند، اطلاعات لازم را نداشته تا در واپسین لحظات کورسوی امیدی برای خودش قائل گردد. او ادامه می دهد: بعد از جلسه کمیته انضباطی دستم را جراحی کردم و اصلا نمی دانستم که امکان دارد شانسی برای رسیدن به سهمیه المپیک داشته باشم!.

نکته درخور توجه درخصوص انتشار خبر المپیکی شدن پریسا جهانفکریان اینجاست که مسئولان فدراسیون وزنه برداری هم از این موضوع بی اطلاع بودند. این در حالی است که هفته گذشته فهرست نفرات المپیکی در سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری به روزرسانی شده است.

این خبر روز گذشته در یکی از صفحات شخصی اینستاگرامی که به اخبار تخصصی وزنه برداری می پردازد، جلوتر از همه رسانه های رسمی کشور اطلاع رسانی شد. ساعتی بعد بود که تازه سایت فدراسیون وزنه برداری نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. واکنشی که البته برای افکار عمومی قابل هضم نبود. این سایت نوشت: در پی تغییرات اجرا شده در فهرست حاضران در المپیک این دسته، از پنجشنبه گذشته مذاکرات و رایزنی ها میان فدراسیون کشورمان و فدراسیون جهانی صورت گرفت تا روز آدینه، این مجوز به صورت رسمی اعلام شد. بر این اساس، پریسا جهانفکریان نخستین بانوی وزنه بردار ایرانی است که سهمیه شرکت در بازی های المپیک را کسب می نماید. با قطعیت یافتن این سهمیه تاریخی، از دیروز هماهنگی ها جهت واکسیناسیون او (کرونا) و موضوعات مربوط به سیاست های ضددوپینگ در حال پیگیری است.

نکته مبهم درخصوص خبر سایت فدراسیون وزنه برداری اینجاست که اگر فدراسیونی ها از روز پنجشنبه برای کسب این سهمیه رایزنی کردند و از همه چیز مطلع بودند، چطور این قدر دیر نسبت به انتشار این خبر مهم اقدام کردند؟ چرا باید بعد از اینکه خبر، برای زمان زیادی در شبکه های مجازی و خبرگزاری ها دست به دست گردد فدراسیون آن را تأیید کند؟ مورد دیگر اینکه فدراسیون وزنه برداری که این گونه حمایت خود را از وزنه بردار المپیکی ابراز می نماید، چرا زودتر از این ها نام این ورزشکار را برای انجام آزمایش دوپینگ به ستاد جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) اعلام ننموده است؟

طبق قوانین ورزشکارانی که شانس سهمیه المپیک هستند، پیش تر نام شان به وادا ارسال می گردد تا در صورت وقوع چنین اتفاقات غیرمنتظره ای فرصت شان از دست نرود. پس به صراحت باید گفت چنین دوراندیشی ای در فدراسیون وزنه برداری وجود نداشته است.

سایت فدراسیون وزنه برداری روز گذشته در خبر عجیب دیگری اعلام نمود، چون پریسا جهانفکریان تحت عمل جراحی نهاده شده، باید تیم پزشکی درخصوص اعزام به بازی های المپیک تصمیم گیری نهایی را بنمایند.

پریسا جهانفکریان در حالی نام نخستین بانوی المپیکی تاریخ وزنه برداری ایران را از آن خود کرد که نتوانست طعم شیرینی عظیم ترین اتفاق زندگی ورزشی اش را بچشد. او دیروز مثل بقیه خبر المپیکی شدنش را شنید و تنها آه و حسرت برایش باقی ماند. او تنها به خاطر بی مبالاتی مسئولان فدراسیون وزنه برداری شانس حضور در بازی های المپیک را از دست داد.

منبع: فرارو

به "مورد عجیب پریسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب پریسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید