ناشری که به طراحی جلد فکر می کند از دغدغه محتوا گذشته است، روی شاخه طراحی تمرکز کرده ایم

به گزارش وبلاگ عکس، کاوه کاغذچی مدیر فروش انتشارات وارش که در حوزه طراحی و دیزاین کار می کند، در رابطه با برنامه های آینده و آینده این نشر گفت وگویی با خبرنگار خبرنگاران داشت که به شرح زیر است:

ناشری که به طراحی جلد فکر می کند از دغدغه محتوا گذشته است، روی شاخه طراحی تمرکز کرده ایم

برنامه های آینده شما برای انتشارات وارش چیست؟

ما بنا بر آن رشته ای که کار می کنیم دوست داریم دانشجوهایمان و مخاطبانمان از علم روز جهان برخوردار شوند و برنامه داریم کتاب های 2018-2019 به بعد ترجمه شود و به دست مخاطب برسد. همچنین قصد داریم کمی به سراغ تألیف برویم و همین تألیف می تواند کار ما را نسبت به قبل سخت تر کند زیرا رشته ای که ما در آن فعالیت داریم وارداتی است و دوستان مؤلف باید کاملا فهم در این حوزه داشته باشند. مسیر ما کلا دو گونه است ترجمه آثار روز جهان و نوشتن آثار تألیفی.

قصد دارید جز دیزاین در حوزه دیگری نیز کتاب چاپ کنید؟

در واقع رشته مادر در هنر، دیزاین است. ما دوست داشتیم عمومی در هنر ورود کنیم ولی فعلا برای ما زود است، الان برنامه آن را نداریم ولی در آینده انجام خواهیم داد. به سینما اصلا وارد نمی شویم ناشران دیگری هستند همچون ساقی و چلچله و ... که تخصصا در این حوزه کار می کنند. ما نیز سعی کردیم که در دیزاین کاملا تخصصی وارد شویم.

برای شما مجذوب کننده ترین بخش در نشر کتاب چیست؟

بازخورد کتاب من طراح جواهر انقدر زیاد بود که متعجب شدیم. مخاطبان از این کتاب با لطف بچه یاد می کردند. می گفتند بالاخره بچه ام آمد من خودم به شخصه فکر نمی کردم استقبال به این خوبی باشد.

نشر وارش چه خلاقیتی نسبت به دیگر رقبا دارد که آن را متمایز می کند؟

ما به شاخه ای از هنر را توجه کردیم که تقریبا ناشران به آن وارد نمی شوند. البته ناشران نیز حق دارند و مسائل مالی را در این حوزه دخیل می دانند، چون حوزه دیزاین آورده خاصی ندارد. در 45 سال گذشته همه در پی تخریب مردم ایران هستند، می گویند سرانه مطالعه پایین است، دو دقیقه است که همان دو دقیقه هم روزنامه و شبکه اجتماعی است. اگر اینگونه است چرا 40 هزار ناشر در حوزه کتاب داریم؟ چرا از نمایشگاه کتاب این گونه استقبال می شود؟ می گویند مردم در پی روانشناسی زرد هستند، خب این کتاب از چه درگاهی وارد بازار نشر شده؟

من در زمان انتشار کتاب من طراح جواهر دیدم چگونه افراد برای کتاب تخصصی صف می بندند. ناشران امروزه باید کتاب هایی بازاری برای آورده مالی چاپ کنند ولی ما نمی توانیم اینگونه کار کنیم. مخاطب ما اکثرا دانشجو هستند و دانشجویان وضع مالی خوبی ندارند، در وارش سعی می کنیم کتاب ها را با کیفیت بالا و قیمت پایین چاپ کنیم تا حداقل کمی به فکر مخاطبان باشیم.

طراحی جلد چه تأثیری بر فروش یک کتاب دارد؟

تأثیر طراحی جلد ثابت شده است. جلدهای انتشارات سمت را مشاهده کنید، طراحی جلدها بد نیست بلکه فاجعه است ولی مخاطب آن دانشجو است. دانشجو مجبور به خرید کتاب است با هر طراحی جلدی که باشد، ما به عنوان ناشر دانشگاهی وقتی دور هم جمع می شویم دغدغه دانشجو را داریم. وقتی کاغذ دولتی توزیع می شود، اول از همه به ناشران عمومی می رسد، هر چقدر که می خواهند. سؤال من این است آیا مهم است که شازده کوچولو کاغذ دولتی بگیرد؟ یا باید فیزیک هالیدی کاغذ دولتی بگیرد؟ چرا باید به ما کاغذ دولتی تخصیص نگیرد؟ من هم در حوزه عمومی و هم حوزه تخصصی هنر کتاب چاپ می کنم و مخاطب هر دو قشر را دارم ولی وقتی به من کاغذ داده نمی شود باید چه کار کنم؟ وقتی ناشری می خواهد کتاب زرد چاپ کند، من که نباید دغدغه کاغذ او را داشته باشم، دغدغه من دانشجو است نه چیز دیگر.

به نظر شما کتابی با محتوای زرد و طراحی جلد خوب، می تواند یک کتاب شاخص با طراحی ضعیف را در رقابت فروش شکست دهد؟

طراحی جلد یک بزک خوب از محصول است که باید انجام شود. بهترین ناشر در حوزه طراحی جلد آریانا قلم است که روی دست او نیست. به تازگی امیرکبیر نیز کمی روی طراحی جلد خود کار کرده و آن را ارتقا داده. این موضوع در جهان ثابت شده است که جلد ویترین کتاب است و حس خوب به مخاطب می دهد. من ندیده ام غیر از این باشد ولی انتشاراتی که طراحی جلد خوبی دارد قطعا محتوای خوبی دارد. طراحی مرحله بعد از محتوا است، ناشری که به طراحی جلد فکر می کند دیگر از دغدغه محتوا گذشته است.

پرفروشترین کتاب نشر شما کدام عنوان ها بوده اند؟

ما در این مدت کمی آزمون و خطا می کردیم که کدام بخش بهتر است؟ ما در بخش مد و فشن استعدادهای بسیاری داریم. جواهرسازی یک بخش کاملا جدا است ولی در عین حال به مد و فشن نیز پل می زند. معماری بسیار خوب بود. در حوزه موسیقی چون کار نکرده ام نمی دانم. ولی در بخشی که کار کردم معماری، مد و فشن، جواهرات و طراحی کاربردی بسیار خوب بوده ولی در دیزاین زیاد از ما استقبال نشده است.

کتاب های ترجمه شده از طریق مهدی مقیمی در کدام بخش قرار می گیرد؟

ما تجربه تلخ کتاب های دیزاین را داشتیم، به همین دلیل آقای مقیمی آمد و به قولی دیزاین را نجات داد. او بخشی از دیزاین را ترجمه کرد که قشر عام نیز متوجه آن بشود. ما کتاب طراحی گمانی را چاپ کردیم که بچه های معماری در آن حوزه کار می کنند و درباره آینده دیزاین است. آقای مقیمی دغدغه این موضوع را داشت تا بخش آینده نگرانه ای از دیزاین را ترجمه کند تا مخاطبان و قشر دانشگاهی ما بدانند در جهان چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

چه کتاب های در دست چاپ دارید؟

چهار عنوان کتاب در دست چاپ است که یکی از آن ها ترجمه جدیدترین کتاب دونالد نورمن است و بحث های جدیدی از دیزاین را بازگو خواهد کرد. دو کتاب در بخش جواهر داریم که یکی از آن ها تألیفی است. فکر کنم تا سرانجام سال ده عنوان کتاب در بحث طراحی طلا و جواهر، دیزاین و معماری خواهیم داشت.

در سرانجام تمایل دارید نکته ای بگویید؟

نام مجموعه پخش کتاب و سایت ما پیتزابوک است. پیتزا غذای جسم است و کتاب غذای روح. ما حتی در بخش بسته بندی کتاب نیز کار کرده ایم که تولیدات ما در بسته هایی پیتزا مانند به دست خریداران برسد، ایده در حوزه های مختلف زیاد داریم. اگر کمی بتوانیم به ثبات مالی برسیم خبرهای خوبی از ما خواهید شنید، روزی با 100 میلیون می توانستیم خانه بخریم ولی امروزه یک عنوان کتاب نیز نمی توانیم چاپ کنیم. این اتفاقاتی است که ما را کمی از خلاقیت ها دور کرده ولی ما ناامید نیستیم، قصد داریم که روزی برسد هیچ کدام از دانشجویان ما از ایران نروند، امروزه ما صادرکننده دیزاین به جهان هستیم اما با تلاش بیشتر و نگه داشتن دانشجوها، ایران مهد دیزاین خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ناشری که به طراحی جلد فکر می کند از دغدغه محتوا گذشته است، روی شاخه طراحی تمرکز کرده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناشری که به طراحی جلد فکر می کند از دغدغه محتوا گذشته است، روی شاخه طراحی تمرکز کرده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید