نقش بی بدیلی خراسان در فرهنگ و توسعه جوامع بشری

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر کمیته علمی همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلامی گفت: خراسان نقش بی بدیلی در فرهنگ و توسعه جوامع بشری داشته است و متاسفانه ما در راه شناخت خراسان غفلت کرده ایم و کمتر آن را می شناسیم.

نقش بی بدیلی خراسان در فرهنگ و توسعه جوامع بشری

حسین مجتبوی امروز در نشست خبری سومین همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی اسلامی که قرار است در اردیبهشت ماه 1401 برگزار شود، اظهار کرد: سخن خود را با این شعر آغاز می کنیم که هر نسیمی که به من بوی خراسان آرد/چون دم عیسی در کالبدم جان آرد/دل مجروح مرا مرهم راحت سازد/ جان پردرد مرا مایه درمان آرد. خراسان نقش بی بدیلی در فرهنگ و توسعه جوامع بشری داشته است و متاسفانه ما در راه شناخت خراسان غفلت کرده ایم و کمتر آن را می شناسیم.

وی اضافه نمود: خراسان در گذشته اندیشمندان بسیار بزرگی را به فرهنگ و تمدن این سرزمین تقدیم کرده که از جمله آن ها می توان به حکیم ابوالقاسم فردوسی، عطار، خیام و ... اشاره کنم که از افتخارات بزرگ استان ما هستند و کمتر استانی در کشور وجود دارد که چنین سرمایه های فرهنگی و علمی بزرگی داشته باشد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلامی ادامه داد: همچنین وجود مضجع شریف علی بن موسی الرضا در خراسان باعث شناخت این استان به عنوان مرکز معنوی در جهان اسلام شده است و سالانه میلیون ها انسان مشتاق به این شهر سفر می کنند. همچنین وجود آرامگاه های شعرای برگ و امکانات فراوان خراسان در ابعاد تاریخی، فرهنگ و اقتصادی دانشگاه های را بر این می دارد تا پتانسیل ها و امکانات کشور و به خصوص خراسان را معرفی کنند.

مجتبوی گفت: به همین علت موسسه آموزش عالی فردوس یک موسسه پیشتاز در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری است که برگزاری سومین همایش ملی نقش خراسان در هنر و معماری ایرانی- اسلامی را بر عهده گرفته و در این مهم اندیشمندان، صاحبان قلم، محققان خراسان پژوه، شرح نامه نویسان، انجمن های علمی و دانشگاهی را برای همکاری دعوت کرده است.

وی گفت: اقدامات لازم برای برگزاری این همایش از یک سال و نیم پیش آغاز شده است و برگزاری همایش تنها به سه روزی که در اردیبهشت 1401 اعلام شده، ختم نمی شود و موسساتی با سابقه بالا مانند بنیاد پژوهش های اسلامی، شهرداری مشهد، داشنگاه خوارزمی، دانشگاه نیشابور و ... در این کار فرهنگی با ما همکاری خواهند داشت.

دبیر کمیته علمی همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلامی شرح داد: ما همچنین در صدد هستیم کارگاه های علمی و هنری برای تبیین رسالت همایش نقش خراسان که بخشی از آن به مسائل هنر و معماری ارتباط پیدا می کند، برگزار کنیم.

مجتبوی در مورد همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این دانشگاه تشریح کرد: با مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طی جلسه ای تفاهم نامه ای امضا شد تا بتوان با همراهی اداره کل میراث فرهنگی رسالت خود را در معرفی هر چه بیشتر سابقه و پیشینه این استان کهن به اجرا برسانیم. به همین علت ورکشاپ هایی برگزار شد که بسیار در شناخت پتانسیل شهرهای استان خراسان موثر بود و باعث شناخت شهرهای خراسان برای همه مخصوصا نسل جوان شد.

وی ادامه داد: معرفی هر چه بهتر کشور و به خصوص خراسان همچنین باعث می شود بسیار از مهاجرت ها ب تاخیر افتاده و افراد پس از شناخت محل زندگی خود به آن افتخار کنند. لذا انتشار مقاله ها، برگزاری همایش ها و رونمایی از کتاب هایی در حوزه خراسان بسیار در این راه موثر عمل خواهد کرد. به همین علت ما نیز برای همایش نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلامی از صاحبان مقالات، دانشگاه های فعال در حوزه هنر و معماری و... دعوت به عمل خواهیم آورد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلامی عنوان کرد: حال امیدواریم که آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی، ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پای کار آیند تا بنیادی بسیار مقتدر و پیشرو در حوزه خراسان شناسی در کشور ما شکل گیرد تا این بنیاد بتواند علاوه بر تولید آثار فرهنگی و معنوی در مورد حرم مطهر رضوی که یکی از سرمایه های بزرگ کشور است در دیگر حوزه ها و سرمایه های استان نیز فعالیت داشته باشد. به همین علت همچنین قرار است ارتباطی با وزرات خارجه برقرار شود.

مجتبوی اظهار کرد: همایش قرار است در تاریخ اعلام شده در موزه بزرگ خراسان برگزار شود و هماهنگی های لازم نیز در این حوزه انجام گرفته است. دانشجویان و اساتید در این حوزه در حال تولید آثار هستند که قرار است آثارشان در موزه بزرگ خراسان در بازه زمانی مشخص شده به نمایش درآید، تا برای معرفی بیشتر پتانسیل های علمی و فرهنگی خراسان بزرگ فرصتی باشد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم خراسان و ظرفیت هایش را به خوبی برای شناخت بیشتر مردم و جهانیان معرفی کنیم و هدف ما از برگزاری این همایش حرکت به سوی چنین اتفاقی است.

دبیر کمیته علمی همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی- اسلامی گفت: ادراه کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از حامیان اصلی این همایش است، چرا که قرار است این همایش در مکان موزه بزرگ خراسان برگزار شود و آثار تولید شده از قبیل نقاشی ها، مجسمه ها صنایع دستی در این مکان به نمایش درآیند.

مجتبوی اضافه نمود: این همایش همزمان با هفته میراث فرهنگی در کشور برگزار خواهد شد. البته از امروز تا روز برگزاری همایش قرار است ما با کمک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پایگاه های میراث مانند ابنیه تاریخی، صنایع دستی و ... در دیگر شهرها بازدیدهایی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش بی بدیلی خراسان در فرهنگ و توسعه جوامع بشری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش بی بدیلی خراسان در فرهنگ و توسعه جوامع بشری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید