چطور از محیط ریست حفاظت کنیم؟

به گزارش وبلاگ عکس، در 8 گام برای دوستی با محیط زیست پیشنهادات دیگری را بررسی کردیم در ادامه 10 راهکار پیشنهادی یونپ را بررسی می کنیم.

چطور از محیط ریست حفاظت کنیم؟

1. هر نفر یک روز در هفته از رژیم غذایی گیاهی استفاده نموده و گوشت نخورد.

با رعایت این توصیه، پس از یک سال، میزان کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط هر نفر تقریباً برابر است با بیرون نیاوردن خودرو از منزل به مدت یک ماه. حالا تصور کنید که اگر همه هفت میلیارد نفر این توصیه را رعایت کنند. تا چه میزان تولید گازهای گلخانه ای کاهش پیدا خواهد کرد؟ در ضمنً به دلیل رعایت این رژیم غذایی فاقد گوشت، سلامت هیچ کس نیز در معرض خطر قرار نمی گیرد. این نکته به ظاهر ساده می تواند تاثیر بسزایی در حفظ محیط ریست داشته باشد.

2. هرکسی بلیت سفرهای خود را الکترونیکی تهیه نموده و بلیت کاغذی دریافت نکند.

این اقدام در کاهش میزان مصرف کاغذ، قطع درختان و سایر هزینه ها تأثیرگذار است. حالا تصور کنید که اگر همه هفت میلیارد نفر این توصیه را عملاً رعایت کنند، چه میزان از مصرف کاغذ و نهایتاً قطع درختان کاسته می شود؟ با همین کار بسیار کوچک گام بزرگی در حفاظت از درختان در محیط زیست انجام می شود.

3. لوله های آب دارای نشتی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، تعمیر و بهسازی شوند.

اگر تنها و تنها یک لوله آب دارای نشتی، تعمیر و بهسازی شود، سالیانه به صورت میانگین از هدر رفت حدود 40 هزار لیتر آب در دسترس جلوگیری می شود.

4. لامپ های کم مصرف، جایگزین لامپ های معمولی شوند.

جایگزینی یک لامپ معمولی یا رشته ای با یک لامپ کم مصرف، موجب 75 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی برق می شود.

5. هیچ کس وسایل و ابزارهای الکترونیکی کهنه را دور نینداخته و به عنوان زباله تلقی نکند، بلکه این دستگاه ها را بازیافت نموده و از قطعات آن ها استفاده کند.

رعایت این توصیه، به فرایند بازیافت کمک نموده و مانع از هدر رفت انرژی و آب فراوانی می شود.

6. برخی فعالیت های خانگی از طریق اینترنت، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی و ارتباطی اجرا شده و برای انجام برخی کارها از تردد غیرضروری (بخصوص با اتومبیل شخصی) خودداری شود.

این اقدام تا حد زیادی به کاهش تولید کربن و گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا و در برخی جاها (مانند ایران) به سهولت ترافیک (مخصوصاً ترافیک درون شهری) کمک می کند.

7. برای مصرف آب به جای بطری های یک بار مصرف پلاستیکی از قمقمه و بطری های دائمی استفاده شود.

با این اقدام، از هدر رفت آب جلوگیری شده و زباله پلاستیکی کمتری نیز به طبیعت وارد خواهد شد. گاهی کوچک اما موثر در حفظ محیط زیست. محیطی که در آن زندگی می کنیم و ادامه حیات خود را مدیون آن هستیم.

8. شیشه و آلومینیم از سایر زباله ها جدا گشته و به مراکز بازیافت تحویل داده شوند.

با رعایت این توصیه توسط شهروندان، پس از حدود شش هفته امکان بازیافت و بازگشت مجدد شیشه یا آلومینیم جداشده به چرخه تولید وجود داشته و بنابراین می تواند از آن ها بارها استفاده کرد.

9. هر شهروندی در صورت امکان و زمینه مناسب با استفاده از دوچرخه به محل کار خود برود.

اگر کسی با دوچرخه به محل کار خود برود، در ازای هر کیلومتر مسافت، زمین را از شر 250 گرم کربن خلاص می کند.

10. هرکسی تلاش کند تا غذا را در خانه بخورد و از ظروف یک بارمصرف پلاستیکی استفاده نکند.

با رعایت این توصیه، علاوه بر کاهش تولید زباله های پلاستیکی، 260 گونه جانوری نیز از خطر مرگ ناشی از خوردن زباله های پلاستیکی و گیر افتادن در آن ها نجات پیدا می کنند.

منبع: دالاهو

به "چطور از محیط ریست حفاظت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور از محیط ریست حفاظت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید