چگونه شرایط رم و پردازنده و کارت گرافیک را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟

به گزارش وبلاگ عکس، نظارت بر منابع سیستم، به ویژه در زمان بروز مشکلاتی مانند کندی یا نقص فنی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سیستم عامل ویندوز 11، ابزارهایی تعبیه شده اند که به شما امکان می دهند به راحتی شرایط رم، پردازنده و کارت گرافیک را مشاهده کنید.

چگونه شرایط رم و پردازنده و کارت گرافیک را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟

چگونه در ویندوز 11 شرایط منابع سیستم را آنالیز کنیم؟

Task Manager یکی از مهم ترین ابزارهای نظارت بر منابع سیستم در ویندوز 11 به شمار می رود. این ابزار ساده ترین راه برای مشاهده برنامه ها و پردازنده هایی است که در حال انجام هستند و میزان مصرف منابع آن ها را به شما نشان می دهد. در ادامه نحوه آنالیز میزان مصرف منابع سیستم با استفاده از Task Manager توضیح داده شده است:

  • برای باز کردن Task Manager کلیدهای ترکیبی CTRL + Shift + Esc را فشار دهید.
  • روی تب عملکرد (Performance) کلیک کنید. این تب میزان استفاده از رم، پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU) و دیسک، به همراه اطلاعات شبکه را نمایش می دهد.
  • برای مشاهده میزان استفاده از رم، بخش حافظه (Memory) را انتخاب کنید. این بخش جزئیاتی مانند میزان رم در حال استفاده، میزان کل رم موجود و مشخصات آن را نمایش می دهد.
  • با کلیک بر روی بخش CPU می توانید میزان استفاده از پردازنده را آنالیز کنید. این بخش درصد استفاده لحظه ای پردازنده، سرعت کلاک فعلی، سرعت کلاک پایه، مدت زمان روشن بودن سیستم و اطلاعات دیگری را نمایش می دهد.
  • برای مشاهده میزان استفاده از حافظه کارت گرافیک، روی بخش GPU کلیک کنید. در صورتی که سیستم شما دارای دو کارت گرافیک باشد (مانند لپ تاپ هایی که یک کارت گرافیک مجتمع و یک کارت مجزا دارند) می توانید انتخاب کنید که میزان استفاده از کدام کارت را مشاهده نمایید.
  • Task Manager بعلاوه دارای یک نمای کلی مفید است که تنها باکس های مربوط به مصرف منابع سیستم را نمایش می دهد. برای دسترسی به این نمای کلی، بر روی فضای خالی داخل Task Manager راست کلیک نموده و گزینه نمای خلاصه (Summary View) را انتخاب نمایید. پس از آن، پنجره Task Manager به شکل کوچک تری که در تصویر زیر مشاهده می کنید، درخواهد آمد.

برای آنالیز اینکه کدام برنامه ها بیشترین منابع سیستم را مصرف می نمایند، به تب Processes در تسک منیجر بروید. این تب تمام برنامه های در حال انجام و فرآیندهای پس زمینه، میزان استفاده آنها از حافظه، پردازنده، دیسک، شبکه و پردازنده گرافیکی (GPU) را نمایش می دهد. شما می توانید با انتخاب برنامه های (یا پردازش ها و سرویس های) غیرضروریِ پس زمینه که به آن ها احتیاجی ندارید، و کلیک بر روی دکمه End task (سرانجام کار)، منابع سیستم را آزاد کنید.

آنالیز شرایط منابع با Resource Monitor

مانیتور منابع (Resource Monitor) ابزاری برای نظارت بر عملکرد سیستم است که جزئیات بیشتری نسبت به تسک منیجر (Task Manager) در ویندوز 11 ارائه می دهد. این ابزار اولین بار در ویندوز ویستا معرفی گردید و از آن موقع تا به امروز در تمام نسخه های بعدی ویندوز وجود داشته است. Resource Monitor علاوه بر نمایش میزان استفاده از CPU، شبکه، دیسک و حافظه، معیارهای لحظه ای دیگری مانند زمان پاسخگویی، توان عملیاتی و زمان فعال را نیز نشان می دهد. برای بهره گیری از این مشخصه، باید این کارها را انجام دهید:

  • با فشار دادن کلید Windows، منوی استارت را باز کنید، عبارت Resource Monitor را تایپ کنید و Enter را بزنید.
  • برای مشاهده نمودارهای مربوط به مصرف منابع، بر روی تب Memory کلیک کنید. این تب شامل یک نمودار حافظه فیزیکی است که نشان می دهد چه میزان حافظه در حال حاضر در حال استفاده است، چه میزان حافظه در دسترس است و چه میزان حافظه در حالت آماده به کار واقع شده است. بعلاوه جزئیات مربوط به درصد استفاده از حافظه نیز در این تب نمایش داده می گردد.
  • برای مشاهده نمودارهای مربوط به درصد استفاده از پردازنده، بر روی تب CPU کلیک کنید.
  • برای مشاهده فرآیندهایی که از شبکه (اینترنت) استفاده می نمایند، بر روی تب Network کلیک کنید.
  • برای مشاهده جزئیات مربوط به مصرف حافظه، CPU، شبکه و دیسک در یک تب واحد، بر روی Overview کلیک کنید.

آنالیز شرایط منابع با Performance Monitor

مانیتور عملکرد (Performance Monitor) قدرتمندترین ابزار تحلیل کارایی موجود در ویندوز 11 است. این ابزار برای یاری به تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم و میزان مصرف منابع، و بعلاوه ارائه خلاصه شرایط سیستم، گزارش های کارایی و نمودارهای لحظه ای عملکرد طراحی شده است.

  • با فشار دادن کلید ویندوز، عبارت Performance Monitor را تایپ نموده و اینتر را بزنید تا منوی استارت باز گردد.
  • از پنل سمت چپ پنجره، گزینه Performance را انتخاب کنید تا بتوانید داده های مربوط به مصرف منابع و خلاصه شرایط سیستم را مشاهده نمایید.
  • برای تماشا داده های عملکرد به صورت لحظه ای، روی Performance Monitor کلیک کنید. به طور پیش فرض نمودار، عملکرد پردازنده را نشان می دهد.
  • برای اضافه کردن شمارنده های دیگر به نمودار، روی دکمه + Add کلیک کنید.
  • سپس در پنجره باز شده، یک شمارنده مانند Memory را انتخاب کنید. خط committed bytes برای شمارنده حافظه، میانگین میزان استفاده از رم را در طول زمان نشان می دهد.
  • دکمه Add را فشار دهید.
  • برای مشاهده اطلاعات عملکرد شمارنده انتخابی روی نمودار، روی OK کلیک کنید.

شما می توانید با ایجاد مجموعه های گردآوری داده (Data Collector Sets)، این داده ها را بهتر تحلیل کنید. برای این کار، در Performance Monitor گزینه Data Collector Sets را انتخاب کنید. روی User Defined کلیک راست نموده و گزینه New > Data Collector را انتخاب نمایید. سپس با استفاده از ویزاردی که باز می گردد، قادر به راه اندازی Data Collector نو خواهید بود.

اطلاعات حاصل از مجموعه های گردآوری داده به وسیله گزارش ها قابل دسترس می شوند. با کلیک روی Reports در Performance Monitor می توانید به اطلاعات مجموعه های گردآوری داده که اجرا نموده اید، دسترسی داشته باشید. سپس با انتخاب User Defined گزارش های داده خود را مشاهده کنید.

آنالیز شرایط منابع سیستم با سایر ابزارها

اگر ابزارهای داخلی ویندوز برای نظارت بر منابع سیستم برای شما کارآمد نیستند، خوشبختانه گزینه های بسیاری از ابزارهای جانبی در دسترس است. می توانید از ابزارهای ساده و سبکی مانند OpenHardwareMonitor بهره ببرید. این نرم افزار رایگان و متن باز است و به طور خلاصه، میزان استفاده از پردازنده، کارت گرافیک، حافظه و دیسک سخت را به شما نشان می دهد. بعلاوه حداقل و حداکثر دما و سرعت فن های اجزای مختلف کامپیوتر را نیز در اختیارتان قرار می دهد.

استفاده از این ابزار بسیار ساده است. کافی ست به وب سایت OpenHardwareMonitor مراجعه نموده و نرم افزار را دانلود کنید. پس از دانلود، تنها با دوبار کلیک بر روی فایل اجرایی، ابزار اجرا شده و تمامی اطلاعات مورد احتیاج خود را مشاهده خواهید کرد.

از دیگر گزینه های جایگزین می توان به HWiNFO ، Libre Hardware Monitor و MSI Afterburner اشاره نمود که علاوه بر نظارت بر منابع سیستم، امکان اورکلاک کردن قطعات را نیز فراهم می نمایند. با این حال، با وجود اینکه مایکروسافت دیگر از ابزارک های دسکتاپ در ویندوز پشتیبانی نمی کند، می توانید از 8GadgetPack برای اضافه کردن ابزارک های نظارت بر منابع سیستم به صفحه اصلی خود بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که این نرم افزار مدت هاست به روزرسانی نشده و ممکن است به درستی کار نکند.

زمانی که میزان استفاده از منابع سیستم (به ویژه حافظه رم و پردازنده) بالا می رود، سرعت ویندوز 11 کاهش یافته و پاسخگویی آن کمتر می گردد. هر زمان احتیاج به افزایش سرعت ویندوز داشتید، می توانید با استفاده از ابزارها و ابزارک های معرفی گردیده، میزان استفاده از منابع سیستم خود را آنالیز کنید.

پس از آنالیز، می توانید برنامه ها یا فرایندهای پس زمینه که بیشترین منابع را مصرف می نمایند شناسایی نموده و آن ها را ببندید. با بستن این برنامه ها، به طور کلی شاهد بهبود عملکرد سیستم خواهید بود.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه شرایط رم و پردازنده و کارت گرافیک را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه شرایط رم و پردازنده و کارت گرافیک را در ویندوز 11 آنالیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید