گلکسی A55 در برابر A54؛ ارتقای جزئی یا معنادار؟

به گزارش وبلاگ عکس، سامسونگ امسال توجه زیادی به گلکسی A55 نشان داده است از بین ویژگی های مهم ظاهری این گوشی می توانیم به استفاده از فریم آلومینیومی و شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس برای نمایشگر اشاره کنیم. چیپست تازه Exynos 1480 نیز در مقایسه با مدل سال گذشته، ارتقاء قابل توجهی در عملکرد و بازده داشته است. همچنین گلکسی A55 نسبت به A54 بزرگ تر شده و اکنون صفحه نمایش بزرگ تر 6.6 اینچی را درون بدنه ای نسبتا حجیم تر جای داده است.

گلکسی A55 در برابر A54؛ ارتقای جزئی یا معنادار؟

با این حال، گلکسی A54 سال گذشته به خوبی افت قیمت داشته است و همچنان با قیمت مجذوب کننده خود، تجربه ای مشابه با گلکسی A55 ارائه می دهد. مطمئناً، بدنه آن به آن استحکام A55 نیست، اما همچنان از استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار IP67 و دو لایه گوریلا گلس بهره می برد. بنابراین در این مطلب هر دو گوشی را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم آیا با وجود این قیمت اختلاف قیمتی قابل توجه، گلکسی A55 ارزش خرید بالایی دارد یا نه.

طراحی و بدنه

همانطور که اشاره کردیم، گلکسی A55 از بین این دو دستگاه، کمی بزرگتر است. سامسونگ تصمیم گرفت مقدار صفحه نمایش را از 6.4 اینچ به 6.6 اینچ افزایش دهد و بدنه دستگاه نیز متناسب با آن رشد کرده است. با این حال، گلکسی A55 همچنان به راحتی در جیب جای می گیرد و استفاده از آن به لطف حاشیه های باریک تر صفحه نمایش نسبتاً آسان است. با این حال، مگر اینکه این دو دستگاه را در کنار هم نگه دارید، تفاوت حاشیه ها واقعاً قابل توجه نیست.

با وجود شباهت های زیاد، نسل تازه همچنان در طراحی ظاهری با نسل قبل تفاوت های قابل توجهی دارد. گلکسی A54 بسیار گردتر است، با گوشه های منحنی ملایم و فریمی میانی که در طرفین جلو و پشت گوشی باریک تر می شود. در مقابل، A55 از زبان طراحی تازه سامسونگ با فریمی میانی صاف تر و بسیار تیزتر با برآمدگی برای جای گیری دکمه های کناری بهره می برد.

باید یادآوری کنیم گلکسی A55 حالا از فریم آلومینیومی و شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس استفاده می کند که مجذوب کنندهیت بدنه را افزایش داده است. فریم فلزی سنگین تر و نمایشگر بزرگ تر، دلایل اصلی سنگین تر بودن گلکسی A55 نسبت به نسل قبل هستند که البته این تفاوت وزن خیلی هم زیاد نیست. سامسونگ پیروز شده است ضخامت بدنه را در هر دو نسل یکسان نگه دارد که با توجه به ثابت ماندن ظرفیت باتری روی 5000 میلی آمپر ساعت منطقی به نظر می رسد.

هر دو گوشی دارای درگاه microSD هستند و متاسفانه خبری از جک هدفون نیست. همچنین لازم به ذکر است که متأسفانه هر دو از حسگرهای مجاورت مجازی استفاده می کنند.

نمایشگر گلکسی A55 در برابر A54

گلکسی A55 نسبت به نسل قبلی خود یعنی A54، از نمایشگر کمی بزرگتر بهره می برد. با این حال، از نظر مشخصات و عملکرد، این دو پنل بسیار شبیه به هم هستند. شما رفرش ریت 120 هرتز را با مدیریت اتوماتیک مشابه دریافت می کنید. همچنین رزولوشن در هر دو گوشی با نسبت تصویر 19.5:9 یکسان بوده و 1080 در 2340 پیکسل است.

هر دو گوشی از +HDR10 پشتیبانی می کنند. می توانید انتظار داشته باشید که در حالت اتوماتیک حدود حدبیشتر روشنایی 1000 نیت دریافت کنید که برای فضای باز کاملاً قابل استفاده است، هرچند که از برترین های بازار فاصله دارد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که برخی از گوشی های ارزان تر، سامسونگ را در زمینه روشنایی شکست می دهند و بیش از 1400 نیت روشنایی ارائه می کنند.

عمر باتری

باتری هر دو گوشی Galaxy A55 و A54 از نوع 5000 میلی آمپر ساعتی است. با این حال، به نظر می رسد چیپست Exynos 1480 در Galaxy A55 کارآمدتر از Exynos 1380 در A54 باشد. در تست سایت GSMArena، باتری گلکسی A55 پیروز شده 13 ساعت و 27 دقیقه دوام بیاورد و دوام A54 به 11 ساعت و 15 دقیقه می رسد. بنابراین با وجود اینکه در این زمینه تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند، اما در هر صورت نمی توانیم عمر باتری بهتر گلکسی A55 را کتمان کنیم.

سرعت شارژ گلکسی A55 در برابر A54

بسیاری از گوشی های فعلی سامسونگ از استاندارد شارژ سریع 25 وات پشتیبانی می کنند. با این حال، در تست های اجرا شده، شاهد تفاوت های قابل توجهی در سرعت شارژ واقعی بین A55 و A35 با وجود شارژ 25 وات یکسان بودیم. این موضوع در مورد Galaxy A55 و A54 صدق نمی کند. این دو گوشی با سرعت دقیقاً یکسانی شارژ می شوند. این سرعت از سریع ترین سرعت های موجود در بازار فاصله زیادی دارد و قطعاً می توانید در این بازه قیمتی از رقبای آنها شارژ سریع تری دریافت کنید. اما در کل این دو گوشی شاهد تفاوت معناداری در زمینه سرعت شارژ شدن نیستیم.

اسپیکر

هر دو گوشی گلکسی A55 و A54 از سیستم صوتی استریوی هیبریدی مشابهی بهره می برند که شامل یک بلندگوی اختصاصی در لبه پایینی گوشی و استفاده از اسپیکر مکالمه به عنوان کانال دوم صدا است. با وجود شباهت در نوع سیستم صوتی، A55 در این زمینه فزونی قابل توجهی نسبت به A54 دارد. از نظر کیفیت، اگرچه بلندگوها در حدبیشتر یا نزدیک به حدبیشتر حجم صدا، در زمینه اصوات با فرکانس بالا عملکرد ایده آلی ندارند، اما صدای بم قدرتمند و وضوح صدای خواننده به طور قابل توجهی بهتر از A54 است. در واقع، صدای A54 در مقایسه با A55 خفه به نظر می رسد. در ضمنً حجم صدای اسپیکرهای A55 کمی بیشتر از نسل قبلی هستند.

عملکرد

یکی از پیشرفت های به کار رفته در گوشی گلکسی A55، تراشه تازه اگزینوس 1480 سامسونگ است. این تراشه به جای اگزینوس 1380 موجود در A54 مورد استفاده قرار گرفته. هر دو تراشه از پیکربندی پردازنده مرکزی 4 هسته ای بزرگ و 4 هسته ای کم مصرف (چهار هسته Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55) استفاده می کنند. تفاوت اصلی در سرعت کلاک بالاتر هسته های بزرگ A78 در اگزینوس 1480 است که به 2.75 گیگاهرتز می رسد، در حالی که این مقدار در اگزینوس 1380، 2.4 گیگاهرتز است. همین عامل باعث فزونی عملکرد پردازنده مرکزی در نسخه 1480 می شود.

پیشرفت بسیار مهم تر، پردازنده گرافیکی Xclipse 530 مبتنی بر RDNA 2 در اگزینوس 1480 نسبت به Mali G68 MP5 موجود در اگزینوس 1380 است. این موضوع باعث می شود تا گلکسی A55 در تست های گرافیکی عملکرد بهتری نسبت به A54 داشته باشد.

با بررسی نتایج بنچمارک، کاملاً مشهود است که گلکسی A55 نسبت به A54 از نظر عملکرد، بهبود قابل توجهی داشته است. این جهش خیلی بزرگ نیست، اما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. چیپست تازهتر Exynos 1480 گزینه های ارتباطی مشابه نسل قبلی خود یعنی Exynos 1380 ارائه می دهد. این موارد شامل پشتیبانی از Wi-Fi 6 در هر دو گوشی A55 و A54 می شود. با اینکه این چیپست تازه به لحاظ فنی از Wi-Fi 6E پشتیبانی می کند، به نظر نمی رسد این قابلیت در A55 فعال باشد. هر دو گوشی از بلوتوث نسخه 5.3 با پشتیبانی LE بهره می برند.

هر دو گوشی A55 و A54 وعده دریافت چهار سال به روزرسانی های اصلی سیستم عامل و پنج سال وصله های امنیتی را ارائه می دهند. این تعهد بزرگی از طرف سامسونگ است و فراتر از چیزی است که بیشتر رقبا برای میان رده های خود ارائه می دهند. اگرچه هر دو گوشی از مدت زمان پشتیبانی مشابهی برخوردارند، A54 هم اکنون یک سال از این چرخه را سپری کرده است که ممکن است هنگام انتخاب، قابل توجه باشد.

دوربین های گلکسی A55 در برابر A54

در نگاه اول، به نظر می رسد که گلکسی A55 و A54 از نظر دوربین ها شباهت زیادی به هم داشته باشند. هر دو گوشی دارای یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با OIS، سنسور 1/1.56 اینچی و پیکسل های 1.0µm هستند که پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته اند. با این حال، این دو سنسور با یکدیگر یکسان نیستند. A55 از سنسور Sony IMX906 و A54 از سنسور GN5 سامسونگ یا IMX766 سونی استفاده می کند.

همچنین به نظر می رسد که دو دوربین اولترا واید نیز بسیار شبیه به هم هستند، اما آنها هم از سنسورهای مختلفی استفاده می کنند، حداقل تا جایی که ما می توانیم بگوییم. به نظر می رسد که این موضوع در مورد دوربین های سلفی 32 مگاپیکسلی نیز صدق می کند.

کیفیت تصویر

با بررسی تصاویر ثبت شده از طریق دوربین های اصلی هر دو گوشی، در زمینه جزئیات، شاهد کیفیتی مشابه و قابل مقایسه هستیم. هرچند دامنه دینامیکی و کنتراست در هر دو گوشی ایده آل و بی نقص نیست، اما در این زمینه نیز شباهت قابل توجهی بین آنها مشاهده می شود. در ادامه می توانید دو عکس ثبت شده با دوربین اصلی A55 را مشاهده کنید:

برای بررسی کیفیت تصویر دوربین اصلی A54 هم می توانید نگاهی به دو عکس زیر بیندازید.

به طور کلی، پردازش تصویر در A55 کمی آرام تر و ملایم تر به نظر می رسد. بازده رنگ در این گوشی کمتر اشباع شده و تصاویر به مقدار A54 شارپ نیستند. البته A54 نیز در این زمینه افراط نمی کند، اما تفاوت قابل توجهی بین این دو گوشی وجود دارد.

در مورد دوربین های اولترا واید، هر دو گوشی کیفیت مشابهی ارائه می کنند، با این حال با بررسی نمونه عکس ها، به نظر می رسد A54 کمی فزونی دارد. تصاویر این گوشی جزئیات بیشتری را به همراه شارپنس مصنوعی کمتری نشان می دهند. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده با دوربین اولترا واید گلکسی A55 را ببینید.

برای بررسی کیفیت عکس های اولترا واید A54 هم می توانید به دو عکس زیر نگاهی بیندازید.

در مقابل، گلکسی A55 عکس هایی با نویز بیشتر و وضوح بیش از حد ثبت می کند. صادقانه باید گفت، تفاوت قابل توجهی در کیفیت دوربین سلفی A55 و A54 مشاهده نمی شود. هر دو گوشی در گرفتن سلفی عملکرد بسیار خوبی دارند. علیرغم عدم وجود فوکوس اتوماتیک، جزئیات و وضوح چهره ها در تصاویر ثبت شده بسیار بالاست. همچنین، تناژ پوست در عکس ها کاملاً طبیعی به نظر می رسد.

هر دو گوشی با دوربین های اصلی خود، عکس های کم نور با کیفیت قابل قبولی ثبت می کنند. جزئیات تصاویر، حتی در سایه ها، عالی است. نورهای شدید نیز به درستی مدیریت شده و بازتاب نور به طور ماهرانه ای کنترل می شود.

روی هم رفته شاید بتوان گفت که A54 در زمینه جزئیات تصاویر اندکی فزونی دارد. دوربین های اولترا واید نیز عملکرد قابل قبولی دارند، اما کیفیت آنها در حد استثنایی نیست. به طور کلی، کیفیت عکس های هر دو گوشی فزونی مهمی نسبت به یکدیگر ندارند.

کیفیت ویدیو

هر دو گوشی گلکسی A55 و A54 قادر به فیلمبرداری 4K با دوربین های اصلی، فوق عریض و سلفی هستند. در هر دو گوشی کدک ویدیویی AVC/h.264 با نرخ بیت حدود 50 مگابیت بر ثانیه به همراه صدای استریو AAC درون یک فایل MP4 دریافت می کنید. همچنین گزینه ضبط با HEVC/h.265 برای صرفه جویی در حافظه وجود دارد. در حالی که قبلا تثبیت کننده ویدیو در گلکسی A54 تنها برای رزولوشن 1080p فعال بود، سامسونگ در حال حاضر امکان تثبیت ویدیو با کیفیت 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز برای A54 ارائه کرده است.

فیلم های 4K گرفته شده با دوربین اصلی هر دو گوشی از نظر کیفیت کلی قابل مقایسه هستند. جزئیات به وفور وجود دارد، اگرچه باید بگوییم که A54 در این زمینه فزونی دارد و ویدیوهای به طور محسوسی تمیزتر و واضح تر را ارائه می دهد. محدوده دینامیکی (دامنه نور قابل ثبت) نیز بین دو گوشی قابل مقایسه است، اگرچه به نظر می رسد A54 کمی بهتر عمل می کند. رنگ ها بسیار شبیه هستند، ولی A55 رنگ های اشباع شده تری دارد. با وجود اینکه دوربین فوق عریض A54 فیلم ها را کمی بیشتر شارپ می کند، باز هم تفاوت عمده ای در کیفیت کلی بین A55 و A54 وجود ندارد.

نتیجه نهایی؛ گلکسی A55 یا A54؟

انتخاب بین گلکسی A55 و A54 کار ساده ای نیست. اول از همه، قیمت مطرح می شود که در این زمینه A54 برنده آشکار است. مورد بعدی مقدار است. A55 قطعا بزرگ تر شده است، هرچند زیاد محسوس نیست؛ اما همچنان A54 گوشی جمع وجورتری است که به راحتی در جیب جا می شود.

اگر هیچکدام از موارد بالا شما را به سمت A54 سوق نداد، گلکسی A55 در تمامی زمینه های دیگر عملکردی به همان خوبی یا حتی بهتر از A54 ارائه می دهد. A55 صفحه نمایشی بزرگ تر و بدنه ای بسیار باکیفیت تر با فریم آلومینیومی و محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس در پنل جلویی دارد. همچنین، به لطف تراشه تازه Exynos 1480 از نظر قدرت کلی فزونی محسوسی دارد. نکته قابل توجه دیگر این است که A55 حداقل با 8 گیگابایت رم عرضه می شود، در حالی که A54 با حداقل 6 گیگابایت رم به بازار می آید؛ بنابراین A55 از نظر عملکرد در آینده دوام بیشتری خواهد داشت. همچنین، A55 مدل تازهتری است و هنوز چهار آپدیت اصلی سیستم عامل و پنج سال وصله امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است. این در حالی است که A54 یک سال از چرخه پشتیبانی مشابه خود را سپری کرده است.

اما در نهایت واقعیت این است که A54 همچنان حرف زیادی برای گفتن دارد. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید یا نمی خواهید خیلی هزینه کنید، بهتر است سراغ A54 بروید.

گلکسی A55 را بخرید اگر:

  • بدنه بهتر برای شما مهم است.
  • به نمایشگر بزرگ تر نیاز دارید.
  • می خواهید عمر باتری بهتری داشته باشید.
  • کیفیت اسپیکر اهمیت زیادی برای شما دارد.
  • عملکرد بهتر برای شما حائز اهمیت زیادی است.
  • دوست دارید پشتیبانی نرم افزاری بیشتری تجربه کنید.

گلکسی A54 را بخرید اگر:

  • می خواهید کمتر هزینه کنید.
  • بدنه کوچک تر و سبک تر را دوست دارید.
  • در پی جزئیات نسبتا بیشتر در تصاویر و ویدیو ها هستید.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی A55 در برابر A54؛ ارتقای جزئی یا معنادار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی A55 در برابر A54؛ ارتقای جزئی یا معنادار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید