آنالیز گوشی شیائومی 13 لایت؛ هدیه ویژه برای علاقمندان به عکاسی

به گزارش وبلاگ عکس، تقریبا یک دهه قبل، خرید یک گوشی با پسوند لایت به معنی انتخاب دستگاهی با ظاهر پرچم داران، اما سخت افزاری ضعیف تر و به خصوص، نمایشگری کوچک تر بود. اما شرکت های سازنده گوشی های هوشمند با هدف حذف بار منفی احتمالی خرید یه گوشی با پسوندی که نشانگر دستگاهی ضعیف تر بود، و البته افزایش قیمت گوشی های پرچم دار خود، سیاست متفاوتی برای گوشی های لایت انتخاب کردند. نمونه این استراتژی تازه را می توان در عملکرد شرکت هایی مانند سامسونگ و اپل دید. برای مثال، در صورتی که گلکسی اس 23 الترا و آیفون 14 پرو مکس را گوشی پرچم دار هر کمپانی در نظر بگیریم، گلکسی اس 23 و آیفون 14 گوشی هایی به ظاهر در همان خانواده پرچم دار، اما با مشخصات سخت افزاری ضعیف تر هستند. اما شاید بتوان گفت شیائومی تنها سازنده گوشی های هوشمند است که همچنان به سنت قدیمی ساخت گوشی های لایت وفادار مانده. این شرکت در سال های اخیر گوشی های می 11 لایت، شیائومی 12 لایت و حالا شیائومی 13 لایت را معرفی نموده که همگی، از همان فرمول قدیمی ساخت یک گوشی لایت پیروی میکنند.

آنالیز گوشی شیائومی 13 لایت؛ هدیه ویژه برای علاقمندان به عکاسی

در ادامه با آنالیز گوشی شیائومی 13 لایت همراه باشید.

شیائومی 13 لایتسخت افزار
تاریخ معرفیفوریه 2023
ابعاد (میلیمتر)159.2 در 72.7 در 7.2
وزن171 گرم
نمایشگر6.55 اینچی AMOLED
نرخ به روزرسانی120 هرتز
حداکثر روشنایی1000 نیت
تراکم پیکسلی402ppi
پردازندهاسنپدراگون 7 نسل یک
معماری پردازنده4 نانومتری
واحد پردازش گرافیکیAdreno 644
فضای ذخیره سازی128/256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهخیر
دوربین اصلی50 مگاپیکسل (سنسور 1/1.56 اینچی)
سایر دوربین ها

8 مگاپیکسلی التراواید (سنسور 1/4 اینچی)

2 مگاپیکسلی ماکرو

فیلم برداری

4K@30fps

1080p@30/60/120fps

720p@960fps

دوربین سلفی

32 مگاپیکسل

8 مگاپیکسلی تشخیص عمق

حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)
ظرفیت باتری4500 میلی آمپرساعت
سرعت شارژ67 وات
قابلیت های ویژه

استاندارد IP53 (مقاوم در برابر آب و گردوغبار)

محافظ گوریلاگلس 5

پشتیبانی از دالبی ویژن

پشتیبانی از HDR10+

طراحی شیائومی 13 لایت

بر خلاف انتظار، شیائومی در این گوشی از زبان طراحی گوشی های میا ن رده سال های اخیر خود استفاده ننموده. با نگاهی کوتاه به شیائومی 13 لایت می توان نتیجه گرفت که این گوشی بیش از هر چیز یادآور شیائومی 12 و شیائومی 12X است. در واقع شیائومی طراحی تخت و مسطحی که قبلا در بسیاری از گوشی های سال های اخیر خانواده ردمی از آن استفاده نموده بود را کنار گذاشته، و از طراحی با خطوط منحنی در لبه های بدنه و نمایشگر استفاده نموده است. هرچند در سال های اخیر، کاربران نگاه مثبتی به گوشی های مسطح و تخت داشته اند، اما نمی توان طراحی متفاوت شیائومی 13 لایت را یک نقطه ضعف در نظر گرفت.

شیائومی 13 لایت به بدنه ای شیشه ای با فریمی پلاستیکی مجهز شده. نکته جالب درباره فریم آن است که به جز با خراشیدن آن، امکان تشخیص جنس فریم وجود ندارد. استفاده از ترکیب شیشه در پشت بدنه، با فریمی مستحکم و کیفیت ساخت عالی، باعث می گردد در زمان استفاده از شیائومی 13 لایت حس در دست داشتن یک گوشی لوکس را تجربه کنید. نمای روبرویی تقریبا به صورت کامل با نمایشگر پوشانده شده است. نسبت نمایشگر به بدنه در شیائومی 13 لایت 89.5٪ است که یکی از بزرگترین نسبت ها در بین تمامی گوشی های حال حاضر بازار به شمار میرود. صفحه نمایش در لبه ها کمی انحنا داشته تا به نرمی به فریم گوشی متصل گردد. این انحنای ملایم باعث خوش دست تر شدن گوشی شده و کار کردن با آن را ساده تر می نماید.

در لبه سمت راست می توانید کلید های تنظیم صدا و پاور را پیدا کنید و در سمت چپ، هیچ کلیدی دیده نمی گردد. در بخش بالایی فریم به جز سنسور فروسرخ و یک میکروفن، سخت افزار دیگری وجود ندارد و در بخش پایینی بدنه هم، ورودی USB-C در کنار درگاه سیم کارت و بلندگوی مونو قرار گرفته اند. نکته اینکه به علت عدم احتیاج به وجود حسگر اثر انگشت در کلید پاور، لبه های گوشی بسیار باریک طراحی شده اند. در بخش پشتی نیز تنها جزیره دوربین های سه تایی دستگاه دیده می گردد و دوربین اصلی با دایره ای بزرگ تر، کاملا از دوربین های التراواید و ماکروی گوشی متمایز شده.

در نهایت، بزرگترین مزیت طراحی شیائومی 13 لایت، تمایز آن نسبت به گوشی های میان رده و هم قیمت دیگر بازار است که باعث می گردد، کاربرانی که در پی داشتن دستگاهی خاص هستند را به خود جذب کند.

صفحه نمایش و بلندگو

نمایشگر شیائومی 13 لایت یکی از نقاط قوت این گوشی به شمار می رود. صفحه نمایش این دستگاه از نوع AMOLED و همچون نسل قبلی، 6.55 اینچی است. با این تفاوت که بخش بیشتری از بدنه جلویی دستگاه را دربر گرفته (89.5٪ در مقایسه با 88.2٪ در شیائومی 12 لایت) و حداکثر روشنایی آن نیز به 1000 نیت می رسد. این صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید خوانایی مناسب و عملکرد قابل قبولی دارد. بعلاوه با توجه به نرخ به روزرسانی 120 هرتزی و نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز، گزینه مناسبی برای علاقمندان به بازی های ویدیویی به شمار می رود. هرچند که این گوشی با چنین هدفی ساخته نشده است. پوشش 68 میلیارد رنگ، پشتیبانی از دالبی و HDR10+ و بعلاوه، عمق رنگی 12 بیتی، از جمله دیگر نقاط قوت صفحه نمایش شیائومی 13 لایت هستند.

حسگر اثرانگشت گوشی نیز به صورت اپتیکال، در زیر نمایشگر قرار گرفته است. حسگرهای اپتیکال در همه گوشی ها، دارای خصوصیات نسبتا یکسانی هستند. معمولا سرعت عملکرد این سنسورها نسبت به مدل هایی که زیر کلید پاور قرار می گیرند پایین تر است و این نکته درباره حسگر اثرانگشت شیائومی 13 لایت نیز صدق می نماید. بعلاوه در صورت چرب یا خیس بودن انگشتان نیز تشخیص آن ها کمی سخت خواهد شد. با توجه به این شرایط، حسگر اثر انگشت شیائومی 13 لایت نیز در سطح استاندارد همه حسگرهای زیر نمایشگر و اپتیکال دیگر عمل می نماید. با این حال نکته قابل توجه درباره این حسگر، امکان تشخیص ضربان قلب به وسیله آن است که دقت بالایی نیز داشته و می توان مانند یک ابزار سلامتی عمل کند.

بلندگوی این گوشی یک عقب گرد نسبت به نسل قبلی به حساب خواهد آمد. در حالی که شیائومی 12 لایت به بلندگوهای استریو مجهز شده بود، شیائومی 13 لایت از اسپیکر مونو استفاده می نماید که هرچند پشتیبانی دالبی اتموس را به همراه دارد، اما نمی تواند ناامیدی کاربرانی که منتظر اسپیکرهای استریو بودند را کم رنگ کند. احتمالا مدیران شیائومی به این نتیجه رسیده اند که کاربران امروز گوشی های هوشمند، عمدتا از هندزفری های بیسیم استفاده می نمایند و کمتر کاربری است که برای اجرای بازی های موبایلی، یا گوش دادن به موزیک، از بلندگوهای خود دستگاه استفاده کند. اسپیکر شیائومی 13 لایت عملکردی بالاتر از میانه ارائه می نماید، اما نمی توان آن را به عنوان یک ویژگی شاخص در نظر گرفت. صدای خروجی از این بلندگو در شدت های مختلف شفاف است و به خصوص عملکرد خوبی در پخش وکال ها و فرکانس های بالا دارد. اما کاربرانی که علاقمند به شنیدن بیس اغراق شده هستند احتمالا رضایت زیادی از این بلندگو نخواهند داشت.

عملکرد پردازشی شیائومی 13 لایت

شیائومی برای توان بخشیدن به واحد پردازشی 13 لایت، از چیپست اسنپدراگون 7 نسل یک استفاده نموده است. این تراشه که اوایل سال 2022 معرفی شده، اولین سری از نسل نو پردازنده های کوالکام برای گوشی های میان رده به شمار میرود و با توجه به نوع نام گذاری، باید آن را جایگزینی برای پردازنده های محبوبی چون اسنپدراگون 778G دانست. اما در بسیاری از بنچمارک ها، عملکرد آن تفاوت چندانی با این چیپست قدیمی که از آن در شیائومی 12 لایت هم استفاده شده بود ندارد.

بنچمارکامتیاز
Geekbench 6تک هسته ایچند هسته ای
9392585
Geekbench 6 GPU2551
3D Mark - Wild Life2950
Antutu v10496617

نظر می رسد بسیاری از اپلیکیشن های بنچمارک، و بعلاوه بازی ها هنوز به خوبی با این چیپست سازگار نیستند و به همین علت، شیائومی 13 لایت در اجرای بازی هایی مانند Call of Duty Mobile قادر به نمایش همه توان خود نیست. چنین مسئله ای برای کاربرانی که قصد اجرای بازی هایی با گرافیک سنگین بر روی گوشی خود ندارند چندان با اهمیت نخواهد بود، اما گیمرها احتمالا آن را به عنوان یک نقطه ضعف در نظر می گیرند. در هر صورت، می توان امیدوار بود در آینده، با به روزرسانی هایی که توسعه دهندگان برای اپلیکیشن های خود منتشر می نمایند، شاهد عملکرد بهتری از شیائومی 13 لایت در بازی ها باشیم.

دوربین شیائومی 13 لایت

دوربین شیائومی 13 لایت احتمالا برگ برنده اصلی این گوشیست. همچون سال گذشته، شیائومی از آرایش سه تایی دوربین ها برای این دستگاه نیز استفاده نموده. در حالی که دوربین های التراواید 8 مگاپیکسلی و ماکروی 2 مگاپیسکلی نسبت به 12 لایت بدون تغییر به جای مانده اند، شیائومی تصمیم گرفته به جای سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL HM2 سامسونگ، از سنسور IMX766 sensor سونی برای دوربین اصلی استفاده کند. اما با وجود کاهش تعداد مگاپیکسل ها از 108 به 50، عملکرد دوربین شیائومی 13 لایت به نسبت بهتر از نسل قبلی است.

در محیط های روشن، تصاویری که با شیائومی 13 لایت گرفته می شوند دارای جزئیاتی بسیار عالی هستند. گستره دینامیکی به خوبی ثبت شده و نویز در کمترین حالت ممکن قرار گرفته است. بعلاوه رنگ ها نسبت به گذشته واقعی تر هستند و خبری از دستکاری سیستم پردازش تصاویر در کنتراست عکس ها نیست. عملکرد دوربین التراواید نیز در این بازه قیمتی بدون ایراد به نظر می رسد. در تصاویر ثبت شده با دوربین التراواید، کنتراست به خوبی حفظ شده و رنگ ها در نزدیک ترین حالت به سطح واقعی خود هستند. اما عملکرد دوربین ماکرو چندان قابل دفاع نیست و با توجه به سنسور 2 مگاپیکسلی، نباید انتظار زیادی هم از این دوربین داشت. عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی در محیط های کم نور نیز تکرار می گردد. در این شرایط، شیائومی 13 لایت به صورت اتوماتیک حالت عکاسی در شب را فعال می نماید که تاثیر بسیار چشمگیری بر کاهش نویز و ثبت جزئیات بیشتر دارد. دوربین اصلی به خوبی می تواند بالانس لازم در بخش های تیره و هایلایت ها را برقرار کند و گستره دینامیکی همچنان عالی به ثبت می رسد.

در مجموع باید گفت شیائومی 13 لایت دارای یکی از برترین دوربین های ممکن در این بازه قیمتی است که کمتر رقیبی را برای آن می توان متصور شد.

باتری شیائومی 13 لایت

با نگاهی به نظرات خریداران این گوشی، می توان به راحتی دریافت که بیشترین نگرانی ها درباره باتری این دستگاه وجود دارد. و این نگرانی ها چندان بی راه نیستند. شیائومی 13 لایت با وجود استفاده از پردازنده ای نو، چه در مقایسه با نسل قبلی همین گوشی و چه در مقایسه با رقبای فعلی خود، نمی تواند از امتحان باتری سربلند خارج گردد. در حالی که ظرفیت باتری شیائومی 13 لایت نسبت به گوشی سال گذشته ارتقا یافته (4500 میلی آمپرساعت در مقایسه با 4300 میلی آمپرساعت در شیائومی 12 لایت)، اما عملکرد باتری چندان قابل دفاع نیست. با استفاده ترکیبی از این گوشی (شامل عکاسی، برقراری تماس، استفاده از شبکه های اجتماعی و کمی بازی) می توانید یک روز کامل روی همراهی باتری آن حساب باز کند. در صورتی که استفاده سبک تری از گوشی داشته باشید این مدت زمان می تواند تا 1.5 روز افزایش پیدا کند. اما گیمرها و کاربرانی که بخش زیادی از فعالیت های روزمره خود را از طرق گوشی انجام می دهند، می بایست به باتری حداکثر یک روزه شیائومی 13 لایت عادت نمایند.

خوشبختانه بر خلاف رقبایی مانند سامسونگ، شارژر 67 واتی درون جعبه شیائومی 13 لایت وجود دارد و احتیاجی به هزینه اضافی برای خرید آن نیست. این شارژر برای شارژ صفر تا 100 گوشی به زمانی در حدود 40 دقیقه احتیاج دارد. طول عمر میانه یا پایین تر از میانه گوشی در صورتی قابل ارفاق است که دستگاه از سرعت های بالاتر شارژ، مانند 120 وات پشتیبانی کند. اما ترکیب طول عمر و سرعت شارژ میانه، بسیاری از کاربران را دلسرد خواهد نمود.

نظر نهایی

شیائومی 13 لایت دستگاهی با طراحی متفاوت و ظریف به عنوان یک میان رده است که می تواند به سادگی حس تمایز را برای کاربر خود ایجاد کند. اما با وجود نقاط ضعفی مانند باتری میانه و بلندگوی مونو، این گوشی گزینه ای بسیار عالی برای آن دسته از کاربرانیست که اولویت اصلی آن ها، عکاسی با گوشی موبایل است. دوربین شیائومی 13 لایت احتمالا برترین نمونه در بین تمامی گوشی های میان رده به شمار میرود و یافتن رقیبی برای آن در این بازه قیمتی، امری تقریبا غیرممکن است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گوشی شیائومی 13 لایت؛ هدیه ویژه برای علاقمندان به عکاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی شیائومی 13 لایت؛ هدیه ویژه برای علاقمندان به عکاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید