آخرین جزییات طرح تفصیلی منطقه 22 تهران از ضوابط شهرسازی تا حمل و نقل عمومی

شهردار منطقه 22 تهران جزییات طرح تفصیلی این منطقه را که اخیرا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است تشریح کرد.

آخرین جزییات طرح تفصیلی منطقه 22 تهران از ضوابط شهرسازی تا حمل و نقل عمومی

به گزارش خبرنگاران، علی نوذرپور در نشست خبری امروز شنبه با اشاره به این که منطقه 22 نامش با بلندمرتبه سازی و ساخت وسازهای انبوه و بی قاعده همزاد شده است، گفت: منطقه 22 علی رغم این ساخت وسازهای انبوه و بی قاعده و شهرتی که در بی انضباطی شهری دارد زیبایی های بسیاری از جمله طبیعیت بکر و دست نخورده، پوشش گیاهی انبوه و قریب 3000 هکتار بوستان های جنگلی وردآورد، چیتگر و خرگوش دره است که هر کدام ظرفیت های بزرگی هستند.

وی ادامه داد: در حریم این منطقه هشت روستا و آبادی نیز وجود دارد که مردمان آنها تولیدگر هستند و با یاری همین روستاها توانستیم جشنواره های مختلفی را برگزار کنیم و به این ترتیب ظرفیت های گردشگری گسترده ای در این منطقه ایجاد شده است. همچنین دریاچه خلیج فارس در این منطقه به عنوان فضای عمومی امروز مورد استفاده شهروندان تهرانی قرار گرفته و پیاده روی و دوچرخه سواری در آن انجام می گردد.

شهردار منطقه 22 با اشاره به تصویب طرح تفصیلی منطقه 22 در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، اظهار کرد: در طرح تفصیلی منطقه بر ظرفیت های مختلف منطقه 22 تاکید شده و همچنین نگاه ویژه ای به جمعیت پذیری منطقه اجرا شده طرحی که به حفظ انضباط شهری منطقه یاری می نماید و راهکارهایی برای حمل و نقل عمومی و حفظ و نگهداشت محیط زیست شهری و حوزه های سرمایه گذاری داشته است.

وی ادامه داد: این طرح می تواند برای آینده منطقه 22 را برای تهران حفظ کند و صندلی فراموش شده سنوات گذشته را برای منطقه و شهر تهران برگرداند.

نوذرپور در تشریح جزییات طرح تفصیلی منطقه 22 گفت: در اصول کلی این طرح که نهایی شده چند نکته مورد توجه بوده نخست آنکه حفاظت محیط زیست در تمام تصیمیم گیری های شهرسازان در این منطقه در اولویت قرار بگیرد توسعه کیفی به جای توسعه کمی مبنا قرار گرفته و نقش فرامنطقه ای منطقه 22 باز تعریف شده و در مقیاس تهران عملکرد آن مورد توجه قرار گرفته به شکلی که برای منطقه 22 کارکرد فراغتی در مقیاس شهر تهران تعریف شده در حقیقت 35 درصد فعالیت های منطقه چه در بارگذاری ها و چه در حوزه سرمایه گذاری به بخش فراغتی اختصاص پیدا نموده است.

شهردار منطقه 22 ادامه داد: نکته دیگری که در اصول طرح تفصیلی منطقه 22 مدنظر قرار گرفته تبدیل این منطقه به مرکز است. قرارگیری مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی البته در طرح جامع این موضوع مورد تاکید قرار گرفته بود. نکته دیگر در طرح تفصیلی منطقه 22 هدف قرار دادن این منطقه به عنوان قطب امداد و نجات شهر تهران است.

وی ادامه داد: ارتقاء رقابت پذیری منطقه 22 از اهداف دیگری است که در طرح اصلی دنبال خواهد شد به شکلی که در منطقه به دنبال کارآفرینی و استقرار مشاغل نوین هستیم از سوی دیگر ارتقاء کیفیت زیست و سکونت محلی که تاکنون فضاهای خصوصی در آن شکل گرفته، اما به تناسب آن با این سکونتگاه ها سرانه های خدماتی مورد توجه قرار نگرفته در طرح تفصیلی منطقه به طور جد مورد توجه قرار گرفته است.

نوذرپور تاکید نمود: در طرح تفصیلی جدید منطقه 22 از بارگذاری های سنگین جمعیتی کوشش شده که جلوگیری به عمل بیاید البته آنچه که در گذشته حقوق مکتسبه برای شهروندان ایجاد نموده نیز به عنوان حق مردم مدنظر قرار گرفته است.

شهردار منطقه 22 در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح منطقه 22 گفت: برای اجرای خطوط 9 و 10 مترو در سطح این منطقه کوشش کردیم مشارکت ذینفعان بزرگ را جذب کنیم و طرح احداث این خطوط نیز در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: موضوع تاب آوری منطقه 22 در برابر بحران هایی همچون سیل و زلزله و آتش سوزی در این طرح مورد توجه قرار گرفته که چارچوب هایی برای این مساله دیده شده که برج ها و ساختمان های بلندمرتبه ساخته شده در منطقه 22 در معرض نظارت دائمی قرار بگیرد.

شهردار منطقه 22 ادامه داد: سیستم پهنه بندی نیز در حال حاضر نواقصی در شهر تهران دارد این طرح در تهران در جهت اجرا بعضا با تفسیر رای هایی روبرو می گردد اما در طرح تفصیلی منطقه 22 امکان تفسیر به رای وجود ندارد.

نوذرپور در مورد بارگذاری جمعیتی آینده این منطقه و جمعیت فعلی آن نیز گفت: سهم منطقه 22 از جمعیت شهر تهران در حال حاضر حدود دو درصد است. در حقیقت حدود 215 هزار نفر جمعیت در این منطقه امروز ساکن هستند اما از نظر تراکمی 30 نفر در هر هکتار در منطقه 22 ساکن هستند که یک پنجم تراکم ناخالص شهر تهران است.اما باید به این نکته توجه کنیم که بارگذاری ها، توافقات و پروانه های صادر شده چیزی حدود 2.5 برابر جمعیت فعلی را برای منطقه به همراه خواهد داشت. به این ترتیب در سال 1405 جمعیت منطقه بیش از 325 هزار نفر نخواهد بود در حالی که در طرح جامع تهران 350 هزار نفر برای منطقه پیش بینی شده بود. تا افق طرح تفصیلی منطقه با توجه به بارگذاری های اجرا شده در سطح منطقه باید روی عدد 500 هزار نفر پیش بینی داشته باشیم که این موضوع ما را نیازمند به تامین سرانه های خدماتی مختلف برای منطقه می نماید.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پاسخگویی حمل و نقل عمومی منطقه به تقاضاها براساس بارگذاری جمعیتی در منطقه 22 گفت: وضعیت حمل و نقل عمومی منطقه نسبت به کل شهر تهران پایین تر است، در حالی که در شهر تهران اتوبوسرانی سهم 17 درصدی از کل جابه جایی ها را دارد اما در منطقه 22 این رقم 11 درصد است و سهم تاکسی ها نیز 12 درصد است به این ترتیب در حال حاضر وضعیت مناسبی در منطقه در حوزه حمل و نقل عمومی نداریم هر چند که در موضوع دوچرخه و استفاده از این وسیله وضعیت مان خوب است.

شهردار منطقه 22 اضافه کرد: در مطالعات طرح تفصیلی منطقه 22 تمامی مطالعات ترافیکی با معین شدن جهتهای بارگذاری های جمعیتی اجرا شده و در کنار مطالعات طرح تفصیلی ، مشاوران حمل و نقل ریلی که مطالعات ریلی شهر تهران را انجام داده بودند مطالعات منطقه 22 را انجام دادند و دو خط 9 و 10 برای منطقه 22 پیش بینی شد. علاوه بر آن نیز یک خط LRT نیز برای این منطقه پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آخرین جزییات طرح تفصیلی منطقه 22 تهران از ضوابط شهرسازی تا حمل و نقل عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین جزییات طرح تفصیلی منطقه 22 تهران از ضوابط شهرسازی تا حمل و نقل عمومی"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید