اختلال ذخیره سازی چیست و چگونه باید درمان شود؟

به گزارش وبلاگ عکس، اختلال ذخیره سازی یکی از بیماری های روانی جدی و واقعی است که باعث می شود کمک کردن به افرادی که چنین اختلالی دارند، سخت و ناامیدکننده باشد. افراد مبتلا به اختلال ذخیره سازی، تعلق خاطر و دلبستگی ناسالم به اشیاء و وسایل خود دارند؛ حتی اشیاء و وسایلی که دیگر به درد نمی خورند، ارزش مادی ندارند و… چطور می توان به آن ها کمک کرد؟ با خبرنگاران مگ همراه باشید.

اختلال ذخیره سازی چیست و چگونه باید درمان شود؟

اختلال ذخیره سازی یا اختلال احتکار چیست؟

اختلال ذخیره سازی به معنای وابستگی شدید به بعضی اشیاء، وسایل و متعلقات است. افرادی که چنین اختلالی را تجربه می کنند، برای مرتب کردن وسایل خود مسئله ای ندارند اما اگر قرار باشد چیزی را دور بیاندازند، حتی اگر آن وسیله دیگر کارایی نداشته باشد، دچار استرس می شوند. این رفتار و اختلال آن ها باعث می شود که در فضایی شلوغ و بی نظم، ناامن و حتی غیربهداشتی به زندگی ادامه دهند. این زندگی می تواند برای سلامت روحی، جسمی، برای روابط خانوادگی، روابط اجتماعی و حتی روابط کاری آن ها مسائل فراوانی ایجاد کند.

اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما با این اختلال دست و پنجه نرم می کند، ممکن است برای کمک کردن به او دچار مشکل شده باشید و از اینکه نمی توانید کاری انجام دهید، ناامید شده باشید. زندگی با فردی که دچار اختلال ذخیره سازی است می تواند خسته کننده و آسیب زا باشد.

در ادامه بایدها و نبایدهایی در ارتباط با افراد مبتلا به اختلال ذخیره سازی را بخوانید تا بهتر بتوانید به عزیزان خود کمک کنید.

خلاصه ای درباره اختلال ذخیره سازی

اختلال ذخیره سازی یا اختلال احتکار اختلالی است که در آن فرد برای دور انداختن یا کنار گذاشتن وسایلش که دیگر سالم نیستند و کارایی ندارند دچار استرس و آشفتگی روانی می شود و برای دور انداختن آن ها مشکل دارد. افرادی که دچار این اختلال هستند به نگه داشتن وسایل خود احساس نیاز می کنند و خلاص شدن از وسایل کهنه و قدیمی ممکن است باعث شود که دچار اضطراب و نگرانی شوند.

اختلال ذخیره سازی یک مشکل جدی روانی است و می تواند به شرایطی خطرناک و ناامن در زندگی تبدیل شود که شامل آسیب رسیدن به سلامت فیزیکی و حتی ایجاد اشکال در بهداشت فردی است.

علائم این اختلال ممکن است کم تا شدید باشد. افرادی که دچار این اختلال هستند، وابستگی شدیدی به اشیای بی جان دارند و وقتی به دور انداختن آن ها فکر می کنند، دچار استرس شدید می شوند.

گاهی علائم اختلال احتکار می تواند به افسردگی (کمبود انرژی برای تمیز کردن و حفظ نظافت) یا علائم اختلال وسواس فکری عملی مرتبط باشد.

علائمی که مختص اختلال احتکار هستند

  • خرید و جمع آوری اشیاء فارغ از ارزش و اهمیت آن ها
  • احساس ناراحتی شدید از دور انداختن یا خلاص شدن از شر وسایل حتی اگر خراب شده باشند.
  • جمع آوری وسایل تا جایی که نگهداری از آن ها غیرممکن شود (مانند قرار دادن روزنامه ها روی زمین یا هر سطح صاف دیگر).
  • مهارت های سازمانی ضعیف
  • بحث با دیگران که سعی می کنند به آن ها در پاک سازی کمک کنند.

اگر علائم اختلال ذخیره سازی افزایش پیدا کند، فرد ممکن است غیر از مسائل دیگر، اضطراب و انزوا را هم تجربه کند. اگر در اطراف و نزدیکان شما کسی هست که علائم بالا را دارد، بهتر است که از پزشکان و متخصصان مربوطه برای درمان کمک بگیرید.

بعضی از افراد ممکن است تصور کنند که جمع کردن اشیاء و اختلال ذخیره سازی شبیه هم هستند اما در عین حال که شبیه هم به نظر می رسند، دو شرایط کاملا متفاوت اند. جمع آوری خرده ریز و اشیاء و نگهداری آن ها می تواند در نهایت به اختلال ذخیره سازی منجر شود. جمع کردن اشیاء به مرور زمان می تواند تمام وقت، فضا و فکر فرد را به خودش معطوف کند و منجر به اختلال احتکار شود.

چطور به فرد دارای این اختلال کمک کنیم؟ بایدها و نبایدها در ارتباط با این افراد

در برخورد با این افراد کارهای زیر را انجام دهید؛

1. درباره این اختلال مطالعه کنید و آن را بشناسید. اختلال احتکار یک اختلال پیچیده است که ممکن است تصویر واقعی آن را در برنامه های تلویزیونی تابه حال ندیده باشید. با جست وجو در اینترنت می توانید درباره این اختلال و عواقبی که دارد، مطالعه کنید تا دید بازتری نسبت به آن داشته باشید.

2. دوستان و نزدیکان خود را که مبتلا به این مشکل هستند تشویق کنید تا از کمک متخصصان برای درمان خود استفاده کنند. البته سعی کنید که دیگران را مجبور به انجام کاری نکنید. انجام دادن کاری که برخلاف میل آن ها است، راه درستی برای حل این مشکل نیست. اما می توانید آن ها را تشویق کنید که یک درمانگر پیدا کنند تا بتواند به آن ها کمک کند.

3. روی خود آن ها تمرکز کنید نه اختلال ذخیره سازی. اختلال ذخیره سازی همیشه در مورد خود اشیاء و وسایل نیست بلکه باید سعی کنید متوجه شوید که چه عاملی باعث شده که دوست شما به ذخیره سازی روی بیاورد. گاهی یک عامل قابل حل یا یک بیماری زمینه ای باعث ایجاد این رفتار شده است.

4. با آن ها همدلی کنید و به حرف هایشان گوش دهید. افرادی که با این اختلال زندگی می کنند معمولا از این می ترسند که مورد قضاوت قرار بگیرند. شما به نام حامی و پشتیبان عزیزان خود، باید کسی باشید که بتوانند به راحتی با شما حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند بدون اینکه بترسند از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند.

5. درباره رسیدگی به اشیاء و وسایلشان، تنها زمانی به آن ها کمک کنید که خودشان از شما درخواست کنند. به جای اینکه خودتان کاری را انجام دهید، به آن ها در مرتب کردن وسایل کمک کنید. اگر خودشان مایل بودند می توانید برای مراجعه به تراپیست یا درمانگر و برای حضور در گروه های حمایتی، آن ها را همراهی کنید.

6. محدودیت ها و انتظاران معقولی از آن ها داشته باشید. این اختلال، یک شبه از بین نمی رود. بهبودی از این اختلال، یک فرایند طولانی مدت است و اگر بتوانید اهداف واقع بینانه برای آن در نظر بگیرید، طی کردن این فرایند بسیار راحت تر می شود.

7. موفقیت های کوچک آن ها را جشن بگیرید. موفقیت چه بزرگ باشد چه کوچک، برای کسانی که با این اختلال دست وپنجه نرم می کنند، بسیار اهمیت دارد. تغییرات مثبت آن ها را یادآوری کنید و آن را قدر بدانید. این کار عزیزانتان را تشویق می کند تا بیشتر تلاش کنند و جهت بهبودی از این اختلال را با سرعت و اشتیاق بیشتری طی کنند.

نبایدها در ارتباط با افراد مبتلا به این اختلال

1. بدون اجازه آن ها به وسایل شان دست نزنید و آن ها را جابه جا نکنید. شاید فکر کنید که مرتب کردن اطراف می تواند به آن ها کمک کند اما باعث می شود که نسبت به درمان و بهبود شرایط خود، واکنش منفی نشان دهند. دور انداختن وسایل آن ها بدون اطلاعشان می تواند باعث آشفتگی روحی و روانی شود.

2. انتظار پیشرفت سریع نداشته باشید. برای کسی که دچار این اختلال است، هر چیزی که در وسایلشان می بینید ارزش و اهمیت دارد حتی اگر خراب باشد و دور ریختن آن ها می تواند برایشان سخت باشد. اختلال احتکار یک بیماری پیچیده است و ممکن است چندین هفته و حتی چندین سال طول بکشد تا بتوانید پیشرفت قابل ملاحظه ای در درمان آن ها مشاهده کنید.

3. در این رفتار آن ها دخالت نکنید و به آن دامن نزنید. کسی که با چنین اختلالی روبرو است، کنترلی روی رفتار و عکس العمل های خود ندارد بنابراین شما می تواند در کنترل آن به آن ها کمک کنید. نباید با رفتار خود به انباشتن وسایل در خانه دامن بزنید. مثلا به آن ها هدیه ای ندهید که می دانید سرنوشتی مشابه سایر وسایل دارد و در نهایت به انبوه وسایلی که جمع کرده اند اضافه می کند.

4. دنبال مرتب کردن وسایل آن ها نباشید. اگر همیشه در حال مرتب کردن وسایل افراد دچار این اختلال باشید، انگیزه آن ها برای حل مشکلشان کمتر می شود و دنبال کمک نمی فرایند. در نتیجه اختلال آن ها بدون درمان، ادامه پیدا می کند.

5. از آن ها زیاد توقع نداشته باشید. فردی که دچار اختلال ذخیره سازی است برای تمیز کردن و مرتب نگه داشتن محیط اطراف خود با مشکل روبرو است. همچنین برای مراجعه به درمان گر هم ممکن است مشکل داشته باشد. درست مثل سایر انواع اعتیادها و مسائل روانی، افراد دارای این اختلال هم تمایل به عقب نشینی از درمان دارند. از آن ها حمایت کنید و در عین حال، صبور باشید تا دوره درمان طی شود. از آن ها بیش از حد توانایی توقع نداشته باشید و برای بهبود پیدا کردن، به آن ها زمان بدهید.

کمک گرفتن از متخصصان برای درمان اختلال ذخیره سازی

کمک گرفتن از یک فرد متخصص برای حل این مشکل و درمان این اختلال، در ابتدا ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد. شاید به راحتی نتوانید این افراد را راضی کنید که به متخصص و روان درمانگر مراجعه کنند. اما مراجعه به تراپیست مؤثرترین شیوه برای درمان بیماری های روحی است. حتی اگر مراجعه حضوری هم امکان پذیر نباشد، این روزها به لطف اینترنت می توانید از درمان ها و مشاوره های آنلاین استفاده کنید.

تکنیک های درمانی مختلف مثل رفتاردرمانی شناختی که به اختصار CBT هم نامیده می شود، روشی مفید و تاثیرگذار برای کمک به افرادی است که دچار اختلال ذخیره سازی هستند. با این روش، دلایل ایجاد این اختلال مورد بررسی قرار می گیرد و به افراد کمک می کند تا بر احساسات، افکار و رفتارهایی که باعث پریشانی آن ها می شود غلبه کنند.

جمع بندی

کمک کردن به کسی که دچار اختلال احتکار است، ممکن است در ابتدا بسیار ناامیدکننده باشد به همین دلیل شما باید مراقب خودتان هم باشید. قبل از هر چیز اختلال ذخیره سازی را بشناسید و سعی کنید با کمک متخصص، علت اصلی ایجاد آن را کشف کنید. در مراحل بعدی با کمی صبوری و حمایت همه جانبه می توانید به عزیزان خود کمک کنید تا این اختلال را درمان کنند و زندگی منظم و به دور از هر گونه استرس و آشفتگی را تجربه کنند.

منبع: Calmsage

منبع: دیجیکالا مگ

به "اختلال ذخیره سازی چیست و چگونه باید درمان شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال ذخیره سازی چیست و چگونه باید درمان شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید