اندیشکده، اجتناب همپیمانان آمریکا از همراهی با واشنگتن یک فرایند جهانی است

به گزارش وبلاگ عکس، یک نشریه آمریکایی با اشاره به افول اعتبار آمریکا در میان همپیمانان و تنها بودن دولت ترامپ در جنگ سردی که با چین راه انداخته، این انزوا را نشانه روندی جهانی توصیف کرده که در آن دوستان آمریکا تلاش دارند از همراهی با آن در برابر چین اجتناب کنند.

اندیشکده، اجتناب همپیمانان آمریکا از همراهی با واشنگتن یک فرایند جهانی است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عکس، در این گزارش به قلم یوری فریدمن که در نشریه آتلانتیک منتشر شده، آمده است: اگر دولت ترامپ واقعاً رقابت با پکن را در همه عرصه ها شروع کرده است اما در این راه نه تنها معلوم نیست که خود ترامپ همراه باشد بلکه معلوم نیست که بسیاری از همپیمانان واشنگتن نیز همراه باشند.

بنا بر این گزارش، در رقابت آمریکا و چین برای شکل دادن به دنیا در قرن پیش رو، به نظر می رسد آمریکا پیشی گرفته باشد اما این کشور با مشکل بزرگی روبرو شده است و آن این که با وجود داشتن شبکه ای از همپیمانان در دنیا، واشنگتن نتوانسته در این رقابت بزرگ بر سر قدرت همه همپیمانان را متقاعد به همراهی کند.

این گزارش می افزاید: مقامات آمریکایی متوجه شده اند که چقدر کار سختی است تا بتوانند دولت های دوست را متقاعد کنند که آمریکا شریک قابل اتکایی است و می تواند به آنها گزینه های بهتری به نسبت چین ارایه کند.. یا این که آنها را متقاعد کند دستاوردهای نزدیک شدن به واشنگتن برایشان بیشتر از خطرات و ریسکی است که با دور شدن از چین پیش می آید.

این کارشناس درباره علت سخت شدن همراه کردن همپیمانان برای واشنگتن نوشت: این امر تاحدودی بخاطر پیام های مبهمی است که از سوی شخص رئیس جمهوری آمریکا ارسال می شود. ترامپ بارها نارضایتی خود را از تعهدات آمریکا به همپیمانان اعلام کرده و از سویی بارها رئیس جمهوری چین را تحسین کرده است البته با وجود جنگ تجاری کنونی میان چین و آمریکا.

در این گزارش تصریح شده است: پیامدهای همه این تردیدها این بود که در چند هفته گذشته، نزدیک ترین همپیمانان آمریکا در دنیا از جمله انگلیس و فیلیپین اساساً دست رد به سینه آمریکا زده اند. این کشورها با پیروی نکردن از سرکردگی آمریکا، الگویی برای دیگر کشورها فراهم کرده اند.

آنها همچنین نشان داده اند که روابط بین الملل امروز بسیار در هم تنیده است و قدرتی که چین دارد نیز به قدری قابل توجه است.

این گزارش می افزاید: اگر در این شرایط آمریکا قصد داشته باشد که این دنیا را بازسازی کند، به احتمال زیاد خود را منزوی خواهد دید و اگر می خواهد که منزوی نماند باید گزینه هایی به همپیمانانش ارایه کند که به عوض چین، در کنار آمریکا قرار گیرند.

این کارشناس با ذکر مثال هایی نوشت: حرکت های متقابل برای جلوگیری از جنگ سرد چین و آمریکا از اواخر ژانویه و از زمانی شروع شد که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت که این کشور به شرکت مخابراتی چینی هوآوی اجازه خواهد داد که تجهیزات شبکه موبایل 5G را در اختیار انگلیس قرار دهند. این اقدام سیلی محکمی به مقامات آمریکایی بود که ماه ها با همتایان انگلیسی لابی کرده بودند تا هوآوی را تحریم کنند آن هم به دلیل اتهام خطرات امنیتی ارتباط این کشور با دولت چین.

حتی در این راه دولت ترامپ تا جایی پیش رفت که اطلاعات طبقه بندی شده را در اختیار انگلیس قرار داد که نشان می دادند هوآوی احتمالا از شبکه های خارجی جاسوسی کرده یا آنها را مختل می کند. اتهامی که هوآوی آن را تکذیب کرده است.

بنا بر این گزارش، حتی دادستان کل ایالات متحده متوجه این پیام ضعف آمریکا به همپیمانان شده و پیشنهاد می کند دولت آمریکا باید بتواند گزینه جایگزینی برای هوآوی به بازار ارایه کند و این کار را با کسب مالکیت رقبای اروپایی هوآوی یعنی نوکیا یا اریکسون انجام دهد.

در این گزارش با اشاره به نمونه دیگری از دور شدن همپیمانان آمریکا آمده است: رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین که از منتقدان آمریکا از زمان روی کار آمدن در سال 2016 بوده اعلام نمود که دولتش همه توافقات درباره قوای نظامی آمریکا در این کشور را ملغی می کند. هر چند دو طرف 180 روز فرصت دارند این توافقات را نجات دهند ... اما تصمیم دوترته با این حال تهدیدی برای ائتلاف آمریکا است و تلاش های ارتش آمریکا برای تقابل با چین در منطقه را به خطر می اندازد.

همانطور که برد گلاسرمن از کارشناسان حوزه آسیا عنوان کرده، اقدام دوترته تا حدودی بخاطر تردید وی درباره تعهدات آمریکا به مسئله دفاع فیلیپین و نگرانی این کشور از ضدیت با چینی که در حال صعود است، اعلام کرد.

در انتهای این گزارش آمده است: در گزارشی که در اندیشکده امنیت آمریکایی نوین درباره سیاست آمریکا در قبال چین منتشر شده آمده است که شرکای آمریکا بطور کلی نمی خواهند بخشی از نظام بین الملل تحت امر چین باشند اما در عین حال نمی توانند واقعیت جغرافیای و فرصت های کلان اقتصادی چین را نادیده بگیرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده، اجتناب همپیمانان آمریکا از همراهی با واشنگتن یک فرایند جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، اجتناب همپیمانان آمریکا از همراهی با واشنگتن یک فرایند جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید