بانوان نویسنده تربیت و توانمند می شوند

به گزارش وبلاگ عکس، نشست رسانه ای جشن شش سالگی بانوی فرهنگ با حضور سارا عرفانی، مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ و معصومه امیرزاده، مسئول آموزش باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در سالن استاد صفارزاده حوزه هنری برگزار گردید.

بانوان نویسنده تربیت و توانمند می شوند

وبلاگ عکس- علی الله سلیمی: سارا عرفانی، مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در این نشست به 6 سال سابقه فعالیت باشگاه ادبی بانوی فرهنگ اشاره نمود و گفت: این باشگاه با هدف تربیت، هم افزایی اندیشه و توانمندی بانوان نویسنده تاسیس شده است. فعالیت این باشگاه تا امروز در حوزه داستان و رمان بوده و قرار است بخش روایت نویسی را نیز اضافه کنیم. وی با بیان اینکه رویکرد باشگاه ادبی بانوی فرهنگ، فراوری آثار پیروز و فاخر و رشد زنانه نویسی است، توضیح داد: ما می خواهیم افراد را به واسطه برگزاری دوره های آموزشی چون عناصر مقدماتی داستان، آشنایی زدایی، درست نویسی، داستان نویسی پیشرفته و خلاقیت زمانی به نوشتن علاقه مند و بانوان سراسر کشور را آماده نوشتن کنیم. عرفانی با اشاره به تمرکز باشگاه ادبی بانوی فرهنگ بر استعدادیابی و پرورش نویسندگان نوقلم، به تشریح برنامه های جشن شش سالگی باشگاه ادبی بانوی فرهنگ پرداخت و گفت: طی دو روز سوم و چهارم اسفندماه ویژه برنامه هایی خواهیم داشت؛ از جمله اینکه در سوم اسفندماه دیدار اعضای بانوی فرهنگ با مربیان چند ماه اخیر برگزار خواهد شد و بر این اساس از ساعت 14 تا 18 امکان دیدار با نویسندگان استانی عضو باشگاه ادبی فراهم می گردد. بعلاوه در روز 4 اسفند ماه برنامه عصری با زنان نویسنده با حضور مهناز فتاحی برگزار می گردد و در ادامه تولد باشگاه ادبی بانوی فرهنگ جشن گرفته خواهد شد و نمایشی از فراوریات یکی از اعضای بانوی فرهنگ به اجرا در می آید. وی اضافه کرد: در کنار این برنامه، فروشگاه و نمایشگاهی از کتاب های اعضای باشگاه ادبی بانوی فرهنگ شامل 120 اثر ادبی به مخاطبان ارائه خواهد شد. مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ از رونمایی سه کتاب فصل توت های سفید، انتقام و برای میلگردها سعدی بخوان اطلاع داد و در ادامه به برنامه تجلیل از یک نویسنده پرتلاش یکسال گذشته که عضو باشگاه ادبی بانوی فرهنگ است، اشاره نمود. وی دیگر برنامه ششمین سالگرد باشگاه ادبی کانون فرهنگ را شروع عضوگیری از طریق سایت این باشگاه معرفی کرد.

آنچه می خواهیم فراوری کنیم در حوزه ادبیات متعهد است

معصومه امیرزاده

معصومه امیرزاده که به عنوان مسئول آموزش باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در این نشست حضور داشت؛ نیز گزارشی از عملکرد واحد آموزش باشگاه ارائه کرد. وی جمعیت مولد برای باشگاه ادبی بانوی فرهنگ را بانوان نویسنده معرفی کرد و اضافه کرد: آنچه می خواهیم فراوری کنیم در حوزه ادبیات متعهد است؛ بنابراین روینمودهایی را برای آن تعیین نموده ایم و نویسندگان را در انتخاب سوژه آزاد گذاشته ایم، اگرچه برایمان اهمیت دارد که به لحاظ تکنیکی آثار قوی و از نظر مضمونی فراوریات در حوزه ادبیات متعهد باشند. وی روینمودهای اصلی باشگاه ادبی بانوی فرهنگ و آثار ادبی را امیدآفرینی، خانواده محوری، حضور شخصیت زن خردمند در داستان و استفاده از قدرت زنانه در داستان معرفی کرد و اضافه کرد: در سوژه یابی، نویسندگان آزاد هستند و مسیر رشد و توسعه یکساله برایشان در نظر گرفته خواهد شد تا با عملکرد جوششی و کوششی مسیری که سایر نویسندگان به شکل طولانی تری طی می نمایند را با سرعت بیشتری سپری نمایند. مسئول آموزش باشگاه ادبی بانوی فرهنگ اظهار کرد: ما معتقدیم آفرینش ادبی و هنری از طریق 4 محور اتفاق می افتد که شامل آموزش مبانی نظری، تجربه زیسته، مواجهه فعال با اثر هنری و نوشتن است که ما آن ها را تبدیل به برنامه نموده ایم. در حوزه مبانی نظری، آموزش عناصر داستان در گلستان و بوستان سعدی و ایده ناظر بر داستان های عرفانی مثنوی را برگزار نموده ایم. در حوزه تجربه زیسته، عصری با زنان نویسنده برگزار گردید که شامل تجارب زیسته نویسندگان درحوزه داستان نویسی بود. وی با بیان اینکه مایل هستیم سال آینده به جای شنیدن تجارب زیسته به سمت خلق تجربه زیسته برویم و دوستان را در مواجهه با تجاربی که زنان به راحتی نمی توانند داشته باشند، قرار دهیم تاکید نمود: در حوزه مواجهه با اثر هنری دو برنامه مستمر یعنی سه شنبه های خواندنی و متون کهن را برگزار کردیم. در حوزه نگارش نیز یکشنبه های فیروزه ای انگیزه بخش نویسندگی و سیر آموزشی آن بود.

پیشخوان رنگین باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در سال آینده

امیرزاده دیگر برنامه آموزشی باشگاه ادبی بانوی فرهنگ را مدرسه ناپیوسته معرفی کرد که چیستی داستان دینی و نقش کهن الگوها در شخصیت پردازی را برای علاقه مندان به نویسندگی تشریح کرد. به گفته وی، در اینجا بعلاوه خودآزمایی انجام شد و دوستان طرح هایی را با توجه به آموزش هایی که دیده بودند ارائه کردند که 97 طرح بود و از میان آن ها هیات داوران 23 طرح را انتخاب کرد. وی اضافه کرد: از آنجا که تفاوت و فاصله طرح های منتخب با دیگر آثار از جهت داستانی زیاد نبود، تصمیم گرفتیم دوره دیگری که خروجی محور باشد برگزار کنیم. با دوره داستان نویسی پیشرفته 4 ماه افراد آموزش دیدند و در نهایت 30 نفر به طرحی رسیدند که قابلیت استخراج رمان را دارد و این اتفاقی بسیار مجذوب کننده برای ما بود. امیرزاده ادامه داد: از میان 70 طرح 30 نفر وارد مرحله بعد شدند و 18 نفر داستانشان به فصل 1 و 2 رسیده و این بدین معنی است که سال آینده پیشخوان باشگاه ادبی بانوی فرهنگ رنگین از کتاب های فراوریی خواهد بود. وی در خاتمه سخنانش از چاپ داستان های کوچک ده به زبان عربی به عنوان برنامه آینده باشگاه ادبی بانوی فرهنگ اشاره نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "بانوان نویسنده تربیت و توانمند می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوان نویسنده تربیت و توانمند می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید