از ظرفیت های ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی استفاده گردد

به گزارش وبلاگ عکس، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: استان هرمزگان به عنوان قطب مهم کشاورزی کشور در طول سال و با فراوری انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و بعلاوه داشتن ظرفیت دروازه های صادراتی، نقش راهبردی در رونق فراوری و اقتصاد کشور دارد.

از ظرفیت های ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی استفاده گردد

محمدرضا صفا در نشست فعالان مالی استان هرمزگان با سفیر جمهوری بلاروس در تهران اضافه نمود: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان به گونه ای است که تغییرات فصولی همانند زمستان و تابستان تأثیر چندانی در فعالیت های زراعی کشاورزان ندارد و کشاورزان در هر زمانی که اراده نمایند، می توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان ها امکان کشت آن ها را ندارند و بر همین اساس این استان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور معروفیت یافته است.

رئیس اتاق بندرعباس گفت: در حوزه ایجاد گلخانه های فراوری محصولات کشاورزی نیز طرح های بزرگی در هرمزگان در حال اجرا است و تحولات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم که می توانیم متناسب با احتیاج کشورهای هدف محصولات را فراوری و صادر نماییم.

صفا با بیان اینکه هرمزگان با کوشش های اجرا شده از استان های پیشرو در اجرای طرح های کشاورزی و شیلات است، توضیح داد: بخش عمده ای از محصولات کشاورزی کشور در هرمزگان فراوری می گردد و از این حیث در بسیاری از محصولات مهم مانند گوجه فرنگی، پیاز، بادمجان، هندوانه، خرما و مرکبات رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در بحث مراودات تجاری با کشور بلاروس به ویژه در بخش کشاورزی دستاوردهای بسیار خوبی رقم بزنیم.

صفا اظهار کرد: اتاق بندرعباس تأکید بسیار ویژه ای در بحث مبادلات بین المللی و شناساندن ظرفیت های استان هرمزگان در بحث مالی و گردشگری به کشورهای هدف دارد و تا به امروز با اتاق های بازرگانی کشورهای متعددی ارتباط برقرار نموده و دستاوردهای بسیار خوبی نیز در پی داشته است. با توجه به ظرفیت های استان هرمزگان ارتباط با یکی از اتاق های بازرگانی بلاروس که بتواند از ظرفیت های این استان استفاده کند برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این نشست، دیمیتری کالتسوف، سفیر تام الاختیار جمهوری بلاروس در تهران نیز با ابراز خرسندی از سفر به استان هرمزگان، توسعه روابط مالی را هدف از این سفر اعلام کرد و گفت: بین بلاروس و ایران روابط سیاسی خوبی برقرار شده است و همکاری تجاری و مالی روزبه روز درحال توسعه است، توسعه روابط مالی و موجبات سرمایه گذاری و تجاری یکی از کارهای سفارت است در جمهوری بلاروس مثل استان هرمزگان کشاورزی پیشرفته است و کشور بلاروس تقریباً با محصولات کشاورزی تأمین دارد و خدمات ویژه کشاورزی نیز در این کشور پیشرفت داشته است.

وی اضافه نمود: صنعت بلاروس کل محصولات و دستگاه های کشاورزی را فراوری می نماید کارخانه تراکتورسازی در 8 کارخانه برتر جهان قرار گرفته است، تجهیزاتی که در این کارخانه ها فراوری می گردد با ظرفیت از 25 تا 450 اسب است و این تجهیزات قابل استفاده در زمین های موجود کشاورزی است.

سفیر جمهوری بلاروس در تهران با بیان اینکه کارخانه های فراوریی بلاروس محصولات جمع آوری کشاورزی را فراوری می نمایند و کل تجهیزات دستگاه ها در بلاروس فراوری می گردد، بلاروس را یکی از بزرگ ترین تأمین نماینده های کود پتاسیم در بازار جهانی معرفی و تأکید کرد: هر فعالیت مالی می تواند دوجانبه باشد.

کالتسوف با اشاره به آمادگی بلاروس برای خرید سبزیجات تازه، گوجه فرنگی و خشکبار از ایران، گفت: اگر موافق باشید می توانیم پیشنهادات تجاری را به اتاق بندرعباس بفرستیم تا تعاملات خوب تجاری شکل گیرد و فراورینمایندگان خرید داشته باشند و گذشته از کود شیمیایی، فناوری خاک نیز وجود دارد که می تواند یاری کند.

وی با تأکید بر اینکه بعد از استفاده از این مواد ویژه یک خاک غیر قابل استفاده به خاکی حاصل خیز تبدیل می گردد، توضیح داد: بلاروس به بازار جهانی محصولات چوبی نیز می فروشد که مبل و محصولات ساخت وساز ازجمله آن موارد است.

سفیر جمهوری بلاروس در تهران با اشاره به اینکه در بلاروس اتومبیل سازی از صنایع قابل پیشرفته است و ماشین های سنگین و اتوبوس ها از دستاوردهای این کشور است، اضافه نمود: در شهر تبریز یک کارگاه ها و کارخانه های فراوریی وجود دارد و نقاط مشترک بین دو کشور به وفور دیده می گردد.

کالتسوف از برپایی نمایشگاهی در تهران در 17 ژوئن میلادی و شرکت بلاروس در این نمایشگاه اطلاع داد و از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان و سایر حضار جهت شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آورد و گفت: این مذاکرات نیز در تهران ادامه پیدا کند.

وی گفت: کمیسیون مشترک همکاری مالی بین دو کشور در حال فعالیت است و در امیدواریم یک نشست مشترک کمیسیون مالی نیز در شهر ونیز برگزار کنیم.

سفیر جمهوری بلاروس در تهران اضافه نمود: پیشنهاد نموده ایم علاوه بر نمایندگان رسمی، نمایندگان تجاری نیز همراه هیات باشند. اگر امکان پذیر باشد شما هم می توانید در هیات همراه حضور پیدا نموده و در کشور بلاروس حضور پیدا کنید و ارتباط مستقیم با عوامل تجاری برقرار گردد. در نظر داریم که یک ارتباط با استان … کشور بلاروس برقرار کنیم و می توانیم یک ارتباط ویژه بین اتاق بندرعباس و کشور بلاروس نیز ایجاد کنیم.

در بخشی از این نشست، مجید عسکری، دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان نیز اظهار کرد: گلخانه های موجود در استان هرمزگان پروتکل کامل فراوری محصول را نهایی نموده اند و نمونه هایی که طی 2 سال مطالعه با شرکت های اسپانیایی توانسته ایم کامل کنیم به صورت کاملاً ایزوله و فاقد مواد شیمیایی است.

وی با تأکید بر ترویج گلخانه به علت شرایط نسبی استان هرمزگان اضافه نمود: در شرایطی که در سراسر نقاط جهان با مصرف انرژی محصول فراوری می گردد در این استان با مصرف کمتر از 20 درصد از انرژی می توانیم محصول فراوری کنیم، احداث سازه های گلخانه به علت سازه های سبک بوده که قریب به 20 تن در هکتار با کاهش مصرف فلز همراه خواهد بود.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: ایران دارای فوم بیولوژیک مبارزه با آفات است و با تغییر سازه ها از خاک به هیدروپونیک شرایط استفاده از کودهای شیمیایی با گرید بی فائو را فراهم نموده ایم.

عسکری ادامه داد: در بسیاری از فصول سال می توان محصولات را در گلخانه های با سازه های سبک فراوری کرد و همه این ها باعث شده محصولی باکیفیت و با قیمت پایین در استان هرمزگان فراوری کرد.

وی اظهار کرد: بلاروس می تواند منبع خوبی برای کودهای پتاسه باشد و یکی از محدودیت های کشور ایران کودهای پتاسه با گرید A است. بسیاری از خاک های ما خاک های خشک و ازنظر بیولوژیکی فقیر است و توسعه روابط می تواند زمینه خوبی برای تقویت آن را فراهم کند.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان توضیح داد: استان هرمزگان قابلیت توسعه 5 هزار هکتار گلخانه را دارد و دراین ارتباط می توان همکاری دو طرفه ای در ارتباط با ایجاد گلخانه ها، نگهداری و برداشت آن با استفاده از ابراز و ماشین آلات کشور بلاروس داشته باشیم.

عسکری اضافه نمود: زمینه همکاری های علمی بین دانشگاه های ایران و بلاروس را می توانیم فراهم کنیم و از محققین ارزشمند بلاروس نیز بهره مند شویم. با توجه به اینکه ایران به دلایل دارا بودن صنایع بزرگ پتروشیمی می تواند در فراوری کودهای کامل یاری کند.

وی گفت: مطالعات فراوری میوه های گرمسیری در زیر سازه های سبک را به اتمام رسانده ایم و محصولات گرمسیری در امتداد سواحل این استان می تواند به صرفه تر از سایر نقاط جهان باشد.

بعلاوه ایمان جمالی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بندرعباس در این نشست، گفت: در استان هرمزگان محصولات متنوعی را داریم که بیش از 2 هزار میلیارد دلار ارزش محصولات ما است و 400 هزار تن فراوری مرکبات و بیش از 200 هزار تن فراوری خرما، ما در چند حوزه تعیین علاقه مند به همکاری مشترک با شما هستیم و چنانچه شما در این موضوع جدی باشید آماده هستیم با شما همکاری کنیم.

وی اضافه نمود: ما برنامه ایجاد حدود هزار هکتار گلخانه را در استان هرمزگان را داریم که 50 درصد آن اجرا شده و می توانیم در زمینه ایجاد شرکت مشترک برای انتقال تکنولوژی و ایجاد گلخانه های مدرن همکاری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بندرعباس گفت: فراوری خوبی در زمینه تراکتور داریم اما می توانیم در زمینه کمباین مشارکت کنیم و شرکت فراوریی در استان هرمزگان داشته باشیم.

جمالی ادامه داد: در زمینه ساخت و فراوری کانتینرهای یخچال دار می توانیم دستاوردهای خوبی را داشته باشیم و فراوری شناورهای صیادی و صنعتی می تواند یکی دیگر از مباحث کاری مان باشد.

وی تأکید کرد: فراوری ساندویچ پنل برای احداث سردخانه و سازه های مشابه آن می تواند انجام گردد و همین طور در مورد کود می تواند موضوع صحبت ما باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بندرعباس اعلام کرد: چارچوب موردعلاقه ما برای گفت وگو، ایجاد شرکت مشترک، انتقال تکنولوژی و افزایش سطح همکاری می تواند باشد.

راشد دهقانی، نائب رئیس انجمن خرما هرمزگان نیز در این نشست گفت: تنوع خرما در استان هرمزگان بسیار زیاد و کیفیت آن بسیار عالی است، خرما میوه ای بسیار مقوی، دارای قند، ویتامین های مخالف است و در ایران بالغ بر 400 رقم خرما موجود است که 60 قلم از خرمای ایران که جزو محبوب ترین آنها است در استان هرمزگان کشت می گردد.

وی اضافه نمود: استان هرمزگان با سطح زیر کشت 35 هزار هکتار رتبه چهارم کشور را دارد، ازلحاظ فراوری قریب به 200 هزار تن فراوری سالیانه و در رتبه 5 کشور قرار داریم.

نائب رئیس انجمن خرما هرمزگان گفت: حجم مصرف خرما و تازه خوری آن 90 هزار تن و 50 هزار تن مصرف صنعتی دارد.

راشد دهقانی ادامه داد: مرغوب ترین خرمای فراوریی را در استان هرمزگان می توانید به دست آورید، خرمای پیارم که برند جهانی است و بعلاوه خرمای خاصویی از موارد منحصربه فرد این محصول هستند.

وی افزود: اولین خرمای کشور و بعلاوه آخرین خرمای کشور در این استان برداشت می گردد. با توجه به تنوع و محبوبیت خرما در این استان، هرمزگان در فراوری و صادرات این خرما سرآمد است. در حال حاضر به کشورهای روسیه، آلمان و قطر خرما صادر می گردد.

نائب رئیس انجمن خرما هرمزگان گفت: استان هرمزگان می تواند انواع خرمای مرغوب ایران را برای تجار بلاروس تأمین کند. لذا به عنوان پیشنهاد تأکید می کنیم که جلسات تخصصی را در آینده ای نزدیک با تجار بلاروس برگزار نماییم و بعلاوه در زمان برگزاری جشنواره خرما در ایران از تجار بلاروس دعوت می گردد حضور داشته باشند و تنوع خرمای را ببینند.

دهقانی گفت: حاضر هستیم در حوزه داشت و برداشت خرما از تکنولوژی کشور بلاروس استفاده نماییم و بعلاوه استفاده بهینه از تکنولوژی بسته بندی محصول نیز دور از دسترس نیست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "از ظرفیت های ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی استفاده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ظرفیت های ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی استفاده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید