با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما آشنا شوید

به گزارش وبلاگ عکس، تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما

پر واضح است که هواپیما از آن دسته وسایل حمل و نقلی است که در دسته عمومی ها قرار می گیرد و مخاطبینش طیف بزرگ و متنوعی از افراد جور واجور است که از نظر زیست شناختی و بحث میکروب شناسی، بی شک با خود میزان زیادی میکروب را به همراه دارند. حال این میکروب ها به کنار، بعضی از عادات و رفتارهای مسافرین در هواپیما که اصولا سفر کردن با آن لازمه ای مهم به نام صبر را به چالش می کشد را تصور کنید که به صورتی خارج از عرف بروز بنمایند. ممکن است در حال حاضر، شما با خواندن همین چند خط اول این سوال به ذهنتان خطور نموده باشد که پس با این اوصاف، تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما در کجا قرار دارند و اصلا چنین مکان هایی در هواپیما وجود دارد؟ پیشنهاد می کنیم که برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مطلب تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به جواب این سوال به اتفاق هم دست پیدا کنیم.

با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما آشنا شوید

سوال اولی که برای هر مسافری که تصمیش را گرفته که با هواپیما سفر کند این است که، به راستی کدام نقاط هواپیما پاک و پاکیزه تر است؟ چگونه می توانیم تا برای جلوگیری از حضور میکروب ها در اطرافمان و به حداقل رساندن آن ها در نزدیکی خود، اقدامی را به عمل آوریم؟ اگر در هنگام پرواز مسئله ای پیش آمد و در حین پرواز به اصطلاح خرابکاری پیش آمد که بهداشت ما را در هنگام سفر با هواپیما نشانه گرفته بود، چه باید کرد؟

آیا ممکن است به طور مثال، جایگاه های اول ردیف تمیزتر باشند و یا نه، جایگاه های کنار پنجره پاکیزه تر هستند؟ هر کدام این سوال ها صادقانه دارای پاسخ های متفاوتی هستند اما یک بخش از همه پاسخ ها در جواب تمامی این سوالات، مشترک و یکسان است و آن این است که؛ واقعا فرقی نمی نماید که شما در ابتدای ردیف، جایگاه وسط و یا کنار پنجره بنشینید.

میکروبی که به صورت معمول در کلیه وسایل نقلیه پیدا می گردد، در هواپیما هم وجود دارد. البته بیشتر افراد معتقدند که جایگاه های کنار پنجره به این خاطر که در کنار هستند و ذرات ریز مختلف و گرد و خاک ها در لای درزهای کناری جایگاه و یا در میان آن ها قرار می گیرند، بیشتر است. این افراد می گویند که هر چقدر هم که این جایگاه ها نظافت شوند، باز هم میکروبی بیش از حد مجاز در خود دارند.

به هر حال باید به شما این نکته را بگوییم که درست است که جایگاه های هواپیما و علی الخصوص جایگاه های کنار پنجره کثیف است اما این کثیفی فقط مختص به جایگاه ها نیست بلکه ممکن است که هر نقطه ای از هواپیما دارای ممکن است کثیف و دارای میکروب باشد. حال دانشمندان دانشگاه آریزونا سعی نموده اند تا با آزمایشی بر روی فضای کلی هواپیما، تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما را پیدا نمایند.

آن ها در گزارشی که منتشر نموده اند در ابتدا به این امر اصرار نموده اند که به طور مثال جایگاه حاوی میکروب، سرعت و درصد انتقال بسیار کمتری نسبت به میکروبی که در هوا منتشر می گردد، دارد. محققان با استفاده از روش آماری داده های تصادفی، 20 مکان مختلف در هواپیما که جایگاه ها هم جز آنان بودند را انتخاب نمودند. این 20 مکان از میان نقاطی انتخاب شده بودند که بیشترین مقدار لمس شدگی را در میان نقاط دیگر داشتند.

محققان از این نقاط نمونه گیری نموده و پس از آن به آزمایشات مختلف میکروب شناسی پرداختند. نکته جالبی که پس از این آزمایش برای افراد قابل رویت می باشد این است که همانطور که بالاتر گفتیم مردم نگران مکان های میکروبی هستند در حالی که هوا سهم به سزایی در انتقال میکروب ها و علی الخصوص در کابین های هواپیماها دارند.

یکی از محققانی که بر روی این پروژه میکروب شناسی کار می نماید، دکتر چارلز گربا است که در این زمینه می گوید که مردم به این فکرند که چگونه خود را با اقدامات پیشگیرانه از شر میکروب های جایگاه ها نجات دهند و تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما را بیابند در حالی که آن ها به وسیله ژنوم های میکروبی که در فضا ممکن است وجود داشته باشد، محصور شده اند!

او درباره هوای داخل کابین هواپیما می گوید که این که می گوییم که میکروب های فراوانی به وسیله هوا به سادگی قابل انتقال در فضای بسته هواپیما هستند به این معنی نیست که افراد فکر نمایند که نفس کشیدن در هواپیما برابر است با بیماری و یا تماس با میکروب ها ولی این را هم باید در نظر داشت که با توجه به وجود فیلترهای هوا اما، میکروب ها ساده تربه وسیله هوا به افراد منتقل می شوند.

به طور مثال این که فردی آنفولانزا داشته باشد، فردی که بقل او نشسته باید نگران تر از فردی باشد که چندین جایگاه و ردیف با او فاصله دارد. نتایج این تحقیق نشان داده است که نقاطی که کمترین لمس را به وسیله مسافران یا حتی خدمه پرواز می شوند، مقدار آلودگی کمتری بالطبع دارند و در زمره تمیزترین نقاط هواپیما قرار می گیرند.

پنجره های هواپیما، ماسک اکسیژن، زیر جایگاه ها، جایگاه های وسط معمولا در زمره تمیزترین نقاط هواپیما هستند. این نقاط همانطور که گفتیم کمترین مقدار ارتباط با افراد را دارند. حال شاید به نظرتان بیاید که چرا جایگاه های وسط هواپیما در بین این اماکن قرار گرفته است؟ اغلب افراد کمتر تقاضا برای نشستن بر روی جایگاه های وسط هواپیما را دارند. با این که این جایگاه ها در این فهرست در رده آخر فهرست تمیزترین نقاط هواپیما قرار می گیرند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که از دیگر جایگاه ها حداقل تمیزتر هستند.

حال که تمیزترین نقاط هواپیما را به شما معرفی نمودیم، باید بگوییم نقاطی همانند دستگیره درب سرویس بهداشتی هواپیما، سینی غذا، جیب های جایگاه ها، میز تاشو و قفسه های سر پوشیده خدمه هواپیما بیشترین مقدار میکروب را در خود دارند.

این محققان معتقدند که در سفرهای هوایی طولانی مدت، تجمع میکروب ها نسبت به قبلشان دو برابر نیز می گردد و سریع تر نیز منتقل می شوند. یکی از توصیه های محققان دانشگاه آریزونا این است که مسافران ز هواپیما وسیله ای را به عنوان گیفت و یا اشانتیون به بیرون نیاورند زیرا، میکروب های هواپیما به همراه آن ها انتقال پیدا می نمایند. از دیگر توصیه های آن ها این است که از ژل های ضدعفونی نماینده در هواپیماها استفاده نمایند.

منبع: الی گشت

به "با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تمیزترین و کثیف ترین نقاط هواپیما آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید