برانکو از دسترس تیم ملی خارج شد

به گزارش وبلاگ عکس، دستیار سابق میروسلاو بلاژویچ بعد از آغاز کار خود به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در سال 2001 و پس از کسب عنوان قهرمانی بازی های آسیایی که آخرین طلای ایران در رقابت های بزرگ آسیایی به شمار می آید، در شرایطی ایران را ترک کرد که شاید خودش هم فکر نمی کرد دوباره با سلام و صلوات برای راهنمایی تیم ملی به جای همایون شاهرخی از سوی وزارت ورزش به ایران خوانده گردد.

برانکو از دسترس تیم ملی خارج شد

برانکو پیش از صعود ایران به جام جهانی 2006، یک جام ملت های پیروز را پشت سر گذاشت و سپس در جام جهانی آلمان به واسطه کسب نتایج نه چندان خوب، صندلی خود را از دست داد؛ درحالی که به نظر می رسید ایران بتواند با ادامه حضور او در فوتبال ملی، در جام ملت های 2007 حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

نقطه اوج کار ایوانکوویچ اما بازگشت پیروزمندانه به پرسپولیس در زمانی است که این تیم پرطرفدار دچار فطرتی طولانی شده بود. برانکو در بازگشت به فوتبال ایران با پرسپولیس یک تیم بزرگ و فوق العاده درست کرد که یک نایب قهرمانی و سه قهرمانی پیاپی برایش به ارمغان آورد و سپس وقتی چوب به دست یحیی گل محمدی داده شد، او نیز با پیروزیت این مسیر را دنبال کرد.

او با جدایی از پرسپولیس، تجربه ناپیروزی در الاهلی عربستان داشت و سپس از آنجا به تیم ملی فوتبال عمان پیوست؛ کشوری که ذاتا در بین قدرت های آسیا حرفی برای گفتن ندارد اما بعد از حضور دوساله برانکو به نحو آبرومندانه ای از نظر فنی صعود کرد و در دوره اخیر مسابقات جام خلیج فارس، به عنوان نایب قهرمانی رسید. حضور برانکو در فوتبال عمان در شرایطی رخ داد که مهدی تاج پیش از اتمام دوره قبلی ریاست، با او مذاکره نموده بود و پیش قرارداد حضورش در فوتبال ملی را امضا نموده بود، اما با جدایی تاج از فدراسیون، این پروژه به محاق رفت تا بعدها دراگان اسکوچیچ راهنمایی تیم ملی فوتبال ایران را در دست داشته باشد.

اما با آغاز بحث های تازه درباره انتخاب سرمربی تیم ملی برای فیفادی پیش رو (فروردین) دوباره بحث هایی درباره احتمال حضور برانکو در فوتبال ایران بالا گرفته است. در شرایطی که در آخرین جلسه هیئت رییسه نام برانکو به عنوان یکی از گزینه های اصلی مطرح شده اما او به دلایلی نخواهد توانست سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باشد که البته ریشه آن در مسائل مالی است.

سرمربی عمانی ها که قراردادش با فدراسیون فوتبال این کشور تا زمستان سال آینده و بعد از جام ملت های 2024 ادامه خواهد داشت، برای کار با فوتبال ایران باید از قرارداد خود بیرون بیاید که فدراسیون عمان برای از دست ندادن این مربی بند فسخ گران قیمتی را برای برانکو در نظر گرفته و او برای جدایی باید 600 هزار دلار پرداخت کند که این عددی در حد استخدام یک مربی برای یک سال در فوتبال ایران محسوب می گردد.

برانکو بعلاوه مالیات های پرداخت نشده ای از زمان حضور در ایران دارد و در شرایطی که باشگاه پرسپولیس از تسویه حساب مالیاتی با او طبق قرارداد خودداری نموده است، انباشت این پول یک تعهد تازه را برای او ایجاد نموده است. اتفاقی که قبلاً هم برای وی اتفاق افتاده بود و باعث شد تا وی در بازی استقلال - الاتفاق به ایران نیاید. برانکو اگر این بار هم پا به خاک ایران بگذارد، باید مالیات خود را پرداخت کند و از باشگاه پرسپولیس شکایت کند تا این مبلغ را از آنها پس بگیرد و تا زمان پرداخت نشدن مالیات ممنوع الخروج خواهد بود. از این جنبه حضور مجدد برانکو بدون تسویه این مبلغ امکان ناپذیر خواهد بود.

باتوجه به ارزش قرارداد برانکو و البته مدت زمان حضور وی در ایران، این مبلغ در حدود 400هزار دلار تخمین زده می گردد که جمع این مبالغ روی یک هم او را به بدل به گزینه غیرقابل دسترسی برای فدراسیون فوتبال ایران می نماید که در پی مالی ترین قرارداد برای جذب سرمربی خارجی بعدی تیم ملی ماست.

البته به جز این مبلغ اولیه، دستمزد خود برانکو هم نکته مهمی است و این سرمربی کروات بعد از کار پیروزی که در عمان انجام داده، بعید است که حاضر باشد با مبلغ مقرون به صرفه و زیر یک میلیون دلار به ایران بازگردد.

منبع:ورزش سه

منبع: فرارو

به "برانکو از دسترس تیم ملی خارج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برانکو از دسترس تیم ملی خارج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید