تنها کشور 6 فصل دنیا کجاست؟

به گزارش وبلاگ عکس، کشور 6 فصل دنیا

همه ما می دانیم که در دنیا 4 فصل وجود دارد و آن هم فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان است. حتی همه ما می دانیم که کشورهایی در دنیا وجود دارند که از نعمت 4 فصلی بودن محرومند و تنها دارای 2 فصل هستند. اما در این میان یک کشور عجیب در دنیا وجود دارد که دارای 6 فصل است. احتمالا تعجب خواهید کرد که چگونه می شود که فصلی تازه به فصول سال اضافه شود، اما در ادامه متن، خبرنگاران برایتان بانگلادش، تنها کشور 6 فصل دنیا را معرفی خواهد نمود.

تنها کشور 6 فصل دنیا کجاست؟

بانگلادش کشوری است که به سرزمین شش فصلی (Sadartu) معروف است. این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی اش، آب و هوای خاصی دارد. با اینکه به طور کلی آب و هوای بانگلادش، نیمه گرمسیری مرطوب است است اما تقویم بانگلادشی یا بانگلا (Bangla) به طور سنتی، به 6 فصل تقسیم شده است:

  • Grisma: تابستان
  • Barsa: بارانی
  • Sarat: پاییز
  • Hemanta: پاییز پایانی
  • Shhit: زمستان
  • Basanta: بهار

هر فصل تقریبا 2 ماه را در بر می گیرد و گاهی فصل ها با هم همپوشانی دارند و وقت هایی هم می گردد که یک فصل کوتاه تر از باقی فصل ها می گردد. در حقیقت بانگلادش 3 فصل متمایز از هم دارد: فصل گرم قبل از باران های موسمی، فصل بارانی و فصل سرد و خشک.

فصل گرم با ویژگی های متفاوتی نظیر گرمای بسیار شدید و رگبارهای پراکنده شناخته می گردد. آوریل در این کشور گرم ترین ماه است که میانگین دما در شرق حدودا 27 درجه سانتی گراد و در بخش های غربی-مرکزی 31 درجه سانتی گراد می گردد. بعد از آوریل، ابرهایی که در آسمان پدیدار می شوند، از گرما می کاهند. جهت باد نیز در این فصل تغییر می نماید.

بادهای جنوبی یا جنوب غربی، رطوبت بسیار شدید، باران های شدید و البته روزهایی که بدون آفتاب می گذرند، ویژگی های فصل بارانی بانگلادش، این کشور 6 فصل دنیا هستند. باران های این فصل تقریبا 70 تا 85 درصد باران های سالانه را پوشش می دهند.

دمای پایین، هوای خنکی که از سمت غرب و شمال غرب به کشور وارد می گردد، آسمان صاف و باران های پراکنده، از خصوصیات فصل سرد و خشک کشور بانگلادش هستند. دمان میانه در ماه ژانویه (حدودا دی ماه)، در بخش های شمال غربی حدودا 17 درجه سانتی گراد و در بخش های شمال شرقی کشور، حدودا 20 تا 21 درجه سانتی گراد در بخش های ساحلی است. حداقل دمایی که در این فصل در شمال غربی ثبت می گردد، حدودا 3 تا 4 درجه سانتی گراد است.

فصل های زیر، همان 6 فصلی هستند که در کشور بانگلادش دیده می شوند.

  • تابستان | Grisma

این فصل در کشور 6 فصل دنیا از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن (حدودا فروردین تا خرداد) آغاز می گردد که در تقویم بانگلا (بانگلادشی)، دو ماه است. آب و هوا در این فصل گرم و خشک است و تاثیرات این فصل حدودا از اوایل فروردین آغاز می گردد. در تابستان بانگلادش، گرما باعث تبخیر شدن آب رودخانه ها، کانال ها و مرداب ها می گردد و روزها معمولا طولانی تر از شب ها هستند.

  • فصل بارانی | Barsa

این فصل از اواسط خرداد تا مرداد شکل می گیرد. می گردد گفت که در فصل بارانی، بادهای موسمی جنوب غربی، ابرهای زیادی را با خود به همراه آورده و باعث باران های زیادی می شوند؛ تا جایی که تقریبا 70 تا 80 درصد باران های سالیانه را پوشش می دهند. باران هایی که در این دو-سه ماه می بارند، گاهی برای چندین روز ادامه دارند، بدون آنکه حتی لحظه ای نور آفتاب به کشور بتابد.

  • پاییز | Sharat

اواسط مرداد تا اوایل مهرماه را، کشور 6 فصل دنیا به نام پاییز می شناسد. در سنت بانگلادشی ها، این فصل زمانی است که مردم لباس هایشان را به بیرون از خانه می برند تا رطوبت زیادی که به خاطر فصل بارانی به خود گرفته اند، خشک گردد. البته، این بدان معنا نیست که در این فصل هرگز باران نمی بارد، بلکه امکان دارد درحالیکه آفتاب درخشانی در حال تابیدن است، رگبارهای ناگهانی باعث بارش در کشور شوند.

  • آخر پاییز | Hemanta

در کشور بانگلادش، فصل چهارم به آخر پاییز یا همنتا معروف است که تقریبا از اواخر مهرماه تا دی طول می کشد. در واقع این فصل یک مرحله میانی بین پاییز و زمستان محسوب می گردد. در اواخر آبان ماه، هوا معمولا شبانگاهان خنک می گردد و به علت تفاوت دمای روز و شب، شبنم صبحگاهی سنگینی در کشور حاکم می گردد.

  • زمستان | Shit

فصل پنجم کشور 6 فصل دنیا همان زمستان خودمان است که آن را سردترین فصل سال می نامند، البته اگر با تابستان آن را مقایسه کنیم. می توان گفت که این فصل تقریبا با زمستان سال خورشیدی همپوشانی دارد و ماه های دی تا اواخر بهمن را دربرمی گیرد. در طول این فصل، یک مرکز فشار در بالای شمال غربی هند (منطقه هیمالیا) قرار می گیرد. یک جریان هوای سرد از این فشار به سمت شرق جریان یافته و از شمال غرب به بانگلادش وارد می گردد. در طول این فصل، بادهایی که به بانگلادش وارد می شوند، به طور کلی شمالی (یعنی از شمال یا شمال غرب) هستند.

  • بهار | Basanta

آخرین فصلی که در چرخه هوایی این کشور 6 فصل دنیا وجود دارد، بهار است. این فصل بین تابستان و زمستان اتفاق افتاده و تقریبا ماه های اسفند و فروردین را پوشش می دهد. فصل بهار در بانگلادش بسیار مختصر است و در حقیقت می توان گفت که تنها در ماه اسفند حاکم است. هوا در طول این فصل معمولا مناسب و دوست داشتنی است و معمولا 20 تا 25 درصد آسمان را ابر می پوشاند، دمای میانگین این فصل از 22 تا 25 درجه سانتی گراد است.

منبع: banglapedia.org

منبع: الی گشت

به "تنها کشور 6 فصل دنیا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها کشور 6 فصل دنیا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید