تیموری: جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری احتیاج به حمایت دارد

به گزارش وبلاگ عکس، ولی تیموری معاون گردشگری با تبریک هفته گردشگری به اهمیت تشکل ها اشاره نمود و گفت: تشکل های حرفه ای برای بهبود شرایط و اوضاع نقش مهمی می توانند ایفا نمایند. جامعه حرفه ای بوم گردی متشکل از افراد متخصصی است که بر تمامی امور این حوزه اشراف کامل دارد و نگاه ما نیز به تشکل حرفه ای دقیقا چنین چیزی بود که شاهد هستیم.

تیموری: جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری احتیاج به حمایت دارد

او با اشاره به اهمیت هم افزایی و مشارکت بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر، اضافه نمود: معاونت جهانگردی به عنوان بخشی از بدنه دولت از صندلی سیاسی برخوردار است که برای ورود به بعضی مسائل محدودیت هایی دارد، وظیفه تشکل ها این است که در چنین حوزه هایی ورود نمایند.

معاون جهانگردی با تاکید بر اهمیت توسعه جهانگردی روستایی اضافه نمود: با توجه به شعار انتخابی سازمان جهانی جهانگردی برای هفته جهانگردی امسال که از 27 سپتامبر آغاز شده است، به طور جدی حمایت از موضوع جهانگردی را جزو اهدفمان قرار داده ایم و امیدواریم با یاری شما به عنوان بخش مهمی از جهانگردی روستایی به راهکارها و ابتکار عمل های بهتری در این راستا دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری احتیاج به حمایت دارد ادامه داد: نسل جوان ما در روستاها مهاجرت به شهرها را ترجیح می دهند که این آسیب بزرگی است و اگر این فرایند ادامه داشته باشد، جهانگردی روستایی از سبد جهانگردی کشور حذف خواهد شد.

او شرح داد: در آینده با برگزاری جلسات تکمیلی و تخصصی و مشارکت با جامعه دانشگاهی به شناسایی راهکارهایی برای این آسیب می پردازیم و برنامه ای را برای این جهت برنامه ریزی می کنیم.

تیموری به برنامه های در حال اجرا در حوزه جهانگردی روستایی اشاره نمود و اضافه نمود: هم اکنون در حال آماده کردن سند توسعه بخش جهانگردی روستایی هستیم که در امسال تکمیل می گردد و نقشه راهی برای این حوزه خواهد بود. همچنین در این سند به موضوع بوم گردی که جزء مهمی از جهانگردی روستایی است تاکید خواهد شد.

معاون جهانگردی با اشاره به دسته بندی روستاها اضافه نمود: قالبی را که برای شهرها انجام دادیم در مورد روستاها نیز اعمال خواهیم کرد و بر این اساس هیچ روستایی از لیست روستاهای هدف جهانگردی حذف نخواهد شد، بلکه در یکی از چهار دسته دوستدار جهانگرد، متعهد به توسعه جهانگردی، روستای هدف و روستای مقصد جهانگردی طبقه بندی می گردد.

تیموری در ادامه به بعضی دغدغه و چالش هایی که در نشست مطرح شد پاسخ گفت.

موافقت وزیر در مورد صدور و تمدید مجوزها با دو امضای مدیر کل استان و رئیس جامعه تشکل حرفه ای یکی از موضوعاتی بود که تیموری به آن اشاره نمود و نرخ بیمه دیگر موضوعی بود که معاون جهانگردی به شرح درباره آن پرداخت.

او در ارتباط با بسته حمایت جهانگردی که در دولت در حال تدوین است گفت: در این بسته واحدهای بوم گردی در قالب بنگاه دیده شده اند و ما در کوشش هستیم این فعالیت را به شکل یک کار رسمی و اشتغالزا معرفی کنیم که داشتن کد بیمه کارگاه و کد رسمی اشتغال برای پرسنل جزو ملزومات این کار است.

تیموری در مورد عدم تناسب بین کیفیت و کمیت واحدهای بوم گردی در کشور شرح داد: در ابتدای کار ضوابط محکمی وجود نداشت و به همین دلیل مجوزهای بسیاری داده شد و این واحدها با سرعت رشد کردند. هم اکنون مجموعه مقررات و رتبه بندی اقامتگاه های بوم گردی نهایی شده و در حال آموزش ارزیابان هستیم.

معاون جهانگردی درباره تعیین تعرفه و نرخ های واحدهای بوم گردی گفت: بر اساس بخشنامه ای که از سال گذشته تصویب و ابلاغ شده است، واحد بوم گردی نرخ پیشنهادی خود را به تشکل اعلام و پس از تایید و امضای استان و تشکل نرخ گذاری نهایی انجام می گردد و هر فرایندی غیر از این تخلف است

تیموری درباره نحوه تعیین نرخ های پیشنهادی تاکید نمود که نرخ ها با نگاه رقابت پذیری خدمات تعیین گردد و اینگونه نباشد که منطقه ای به دلیل نرخ گذاری بالا از مقصد جهانگردی کشور خارج گردد.

او به توافق با وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات اشاره نمود و گفت: هر نقطه ای که از لحاظ زیرساخت فناوری دچار مشکل است اعلام و گزارش کنید. این قول صد در صد را از وزیر ارتباطات گرفته ایم که هر مسئله ای در این راستا پیگیری و مرتفع خواهد شد.

تیموری در پاسخ به دغدغه ای مبنی بر اهمیت آموزش واحدهای بوم گردی شرح داد: مجموعه ای در قالب آموزش های عمومی و تخصص آماده شده است که بوم گردی ها را نیز شامل می گردد و واحدها ملزم به رعایت آن هستند.

او همچنین طرح سفرهای خانه به خانه و سفرهای خانوادگی که از سوی این تشکل مطرح شد را مفید دانست و گفت: با توجه به فضای کنونی این نوع سفرها می توانند سفرهای قابل دفاع و فرهنگسازی باشند که اگر سفر را در جهت تخصصی راهنمایی کنیم آسیب ها نیز کاهش پیدا می نماید.

در پایان این جلسه با رونمایی از جشنواره جهانگردی روستایی توسط معاون جهانگردی این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و ایده آغاز به کار کرد و تا پایان آذرماه امسال ادامه خواهد داشت.

جهانگردی خلاق و کسب وکارهای بوم جهانگردی، اقامتگاه های دوستدار محیط زیست، نمونه هایی از کسب وکارهای پایدار، ارتباط با خوراک های بومی با بوم جهانگردی، احیای رویدادها و مناسبت ها در بستر جهانگردی، نقش اقامتگاه بوم گردی در معرفی و احیای میراث ناملموس و صنایع دستی و تولیدات بومی در ارتباط با توسعه جهانگردی جامعه بنیاد مهمترین سرفصل هایی هستند که برای این جشنواره تعریف شده اند.

همچنین برگزاری کارگاه های توان افزایی، نشست های تخصصی با فعالان مرتبط به بوم گردی در استان ها از جمله برنامه های جانبی جشنواره هستند.

منبع: گردشبان

به "تیموری: جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری احتیاج به حمایت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیموری: جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری احتیاج به حمایت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید