رسیدگی به نیم میلیون شکایت در حوزه فناوری اطلاعات

به گزارش وبلاگ عکس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نیم میلیون شکایت در حوزه فناوری اطلاعات که در سه سال گذشته در سامانه 195 به ثبت رسیده، رسیدگی نموده است.

رسیدگی به نیم میلیون شکایت در حوزه فناوری اطلاعات

حدود چهار سال قبل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور برای مقابله با مسائلی که در حوزه فناوری ایجاد یا تخلفاتی که در بعضی موارد در این حوزه انجام می شد سامانه 195 را طراحی و راه اندازی کرد. تعداد کل شکایت هایی که توسط کاربران در این سامانه به ثبت رسیده است، از مرز نیم میلیون شکایت گذشته است.

سامانه 195 در سه سالی که گذشت

بر اساس آخرین گزارش های ثبت شده در داشبورد آنلاین این سامانه، از 530 هزار و 289 شکایتی که در آن به ثبت رسیده است 508 هزار شکایت مختومه شده که حکایت از آمار 95 درصدی شکایت های سرانجام یافته دارد.

سال جاری نیز نزدیک به 30 هزار شکایت در این سامانه به ثبت رسیده که کمتر از هفت هزار شکایت اکنون در حال رسیدگی است و 23 هزار شکایت دیگر به نتیجه رسیده اند.

از تعداد کل شکایت هایی که در سامانه 195 ثبت شده، 286 هزار شکایت مربوط به کیفیت اینترنت و مسائلی است که کاربران در اتصال به فضای مجازی دارند و به بیش از 96 درصد از این شکایت ها رسیدگی شده است.

تا به امروز 116 هزار شکایت مربوط به تلفن همراه، یک هزار و 265 شکایت مربوط به ارزش افزوده، 11 هزار و 466 شکایت مربوط به حوزه پُست، بیش از 6 هزار شکایت در حوزه دفاتر پیشخوان، پنج هزار شکایت مربوط به تشعشعات سایت های اپراتورها و 102 هزار شکایت در حوزه تلفن ثابت در این سامانه به ثبت رسیده است.

350هزار سیم کارت متخلف مسدود شد

از حدود چهار سال قبل صاحبان سیم کارت ها نسبت به دریافت پیامک های تبلیغاتی پولی که باعث می شد قبض های تلفن شان بدون این که اطلاع داشته باشند چند برابر گردد، واکنش نشان دادند.

وزیر ارتباطات با همه گیر شدن این مشکل دستور مقابله با آن را به زیرمجموعه خود اعلام نمود و در سال 97 مقابله با پیامک های ارزش افزوده شروع شد.

ایجاد سامانه 195توسط رگولاتوری، قدم نخستی بود که برای برخورد با این پدیده برداشته شد و به واسطه آن اکنون نزدیک به 350 هزار سیم کارت مسدود شده است.

سه سال پیش، سازمان تنظیم مقررات نخستین فاز برخورد با پیامک های تبلیغاتی مزاحم را با توسعه سامانه 195 اجرایی کرد. سامانه ای که به همه مسائل و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات رسیدگی می نماید و فقط مربوط به دریافت پیامک های مزاحم نیست.

کارکرد سامانه 195 به این شکل است که چنان چه کاربران سرشماره پیامک های مزاحمی که دریافت می نمایند را در سامانه 195 به ثبت برسانند، زمینه برخورد با صاحب سیمکارت فراهم می گردد.

تعداد سیمکارت هایی که توسط رگولاتوری مسدود شده هر روز به شکل آنلاین در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است. تازه ترین آمار تا امروز حکایت از مسدودسازی 349 هزار و 372 سیم کارت دارد.

البته رگولاتوری به مسدودسازی بسنده ننموده، بلکه قوانین سخت گیرانه ای برای احراز هویت زمان خرید سیمکارت و برخورد با افرادی که اقدام به ارسال پیامک می نمایند در پیش گرفته است.

زمانی که شهفرایندان شماره سیمکارت ارسال نماینده پیامک تبلیغاتی مزاحم را در سامانه 195 به ثبت برسانند یا آن را به سرشماره 195 ارسال نمایند، فرایند مسدودسازی شروع می گردد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نموده از زمانی که شماره به ثبت می رسد تا زمان مسدودسازی حداکثر 24ساعت زمان احتیاج است، غیر از این که مورد خاصی باشد که احتیاج به آنالیز بیشتر داشته باشد. ،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "رسیدگی به نیم میلیون شکایت در حوزه فناوری اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدگی به نیم میلیون شکایت در حوزه فناوری اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید