روش نگهداری گیاه گل سنگ

به گزارش وبلاگ عکس، گیاه هیپوستس یا گل سنگ دارای رنگ ها و گونه های زیادی است که نگهداری از آن در آپارتمان و فضای سبز امکان پذیر است. نام علمی گل هیپوئستس Hypoestes می باشد. در این مقاله نحوه آبیاری، نور، خاک، دما و آفت و بیماری های گل سنگ را شرح می دهم.

روش نگهداری گیاه گل سنگ

روش آبیاری گل سنگ:

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از میهن کاکتوس، خاک گل سنگ باید مرطوب نگه داشته گردد و البته خیس نماند. بهتر است که در بین دو عمل آبیاری سطح خاک گلدان تا حدودی خشک گردد. آبیاری بیش از اندازه این گیاه موجب زرد شدن برگ ها و ریزش آنان می شوند. اما اگر برگ ها بدون اینکه زرد شوند بریزند نشانه تشنگی گیاه است. گیاه رطوبت بالای هوا را دوست دارد که برای تأمین این رطوبت از یک زیر گلدانی عظیم تر بهره ببرید.

داخل زیرگلدانی تا ارتفاع لبه آن سنگریزه بریزید و تا نیمه ارتفاع دیواره در آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها بگذارید. توجه کنید که ته گلدان نباید با آب در تماس باشد. این روش رطوبت مورد احتیاج این گیاه را تأمین خواهد نمود. بعضی از این گیاهان در زمستان دوره استراحت دارند بنابراین آبیاری را به هفته ای یک بار کاهش دهید. مورد دیگری که در آبیاری این گیاه باید رعایت کنید دمای آب است اگر آب سرد استفاده گردد برگ های گیاه کمرنگ شده و حتی ممکن است بریزند بنابراین آب را اگر در حدود 25 درجه سانتی گراد گرم نموده و مصرف کنید نتایج بهتری در پرورش این گیاه به دست می آورید.

دمای مناسب نگهداری گیاه هیپوستس یا گل سنگ:

دمای مناسب برای رشد گیاه هیپوستس یا گل سنگ در حدود 20 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد.

نور:

گیاه هیپوستس یا گل سنگ بهترین رنگ برگ های خود را در مکانی با نور ملایم خواهد داشت. یعنی محیط نباید کم نور باشد زیرا لکه های زیبای برگ کم رنگ و حتی محو می گردد. تابش نور مستقیم آفتاب نیز برگ ها را خواهد سوزاند. همچنین نور زیاد محیط می تواند موجب پیچش برگ ها گردد.

خاک مناسب گل سنگ چیست؟

خاکی غنی با زهکش مناسب و خوب احتیاج دارد. در طی فصل رشد هر دو هفته یک مرتبه می توان از کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. هنگامی که ریشه های گیاه از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید موقع تعویض گلدان است که می توان این عمل را در فصل بهار انجام داد.

تکثیر گیاه هیپوستس یا گل سنگ:

گیاه هیپوستس یا گل سنگ با بذر و قلمه ساقه تکثیر می گردد. برای آماده سازی گیاه جهت کاشت در فضای باز در حدود 12 تا 10 هفته قبل از آخرین سرمای بهاره بذرها باید کاشته شوند. دمای مورد احتیاج برای جوانه زنی بذرها 20 تا 15 درجه سانتی گراد است و در طی دو هفته جوانه می زنند. کشیدن یک لایه پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذرها به حفظ رطوبت هوا و در نتیجه جوانه زنی بهتر بذرها یاری خواهد نمود. برای تکثیر به وسیله قلمه ساقه از نوک ساقه ها بهره ببرید. از نوک ساقه قلمه هایی به طول 5 تا 20 سانتیمتر به همراه 4 تا 3 برگ تهیه کنید. توجه کنید که وجود حداقل یک گره (گره مکان اتصال برگ به ساقه است) بر روی قلمه این گیاه لازم است. البته قلمه را از قسمت های دیگر گیاه نیز می توان تهیه کرد اما نوک ساقه نتیجه بهتری در ریشه زایی خواهد داشت.

برگ های پایین را حذف کنید و آنان را در بستر ریشه زایی قرار داد. بستر را نیز می توان از مخلوط شن با خاک برگ تهیه کرد. بستر را همیشه مرطوب نگه دارید تا ساقه ها ریشه دهند. در خصوص قلمه ها نیز کشیدن یک لایه پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت قلمه ها، به حفظ رطوبت هوای اطراف قلمه ها و ریشه زایی سریع تر آنان یاری می نماید. مدت زمان ریشه زایی قلمه ها در حدود 4 هفته است. توجه داشته باشید که قلمه های این گیاه نسبتاً به آسانی ریشه می دهند و حتی می توان برای ریشه زایی آنان را در درون آب قرار داد اما با شکل گیری ریشه ها بهتر است که آنان را در مخلوط خاکی مناسب کشت کرد.

آفات و بیماری:

شته، مگس سفید، کنه تارعنکبوتی و شپشک از آفات رایج این گیاه هستند. وجود این حشرات و فعالیت آنان موجب کاهش رشد و ضعیف شدن گیاهان می گردد. در صورت فعالیت شته و شپشک ماده چسبناکی به نام عسلک فراوری می گردد که بر اثر آن سطوح برگ براق و چسبناک می شوند و مصرف این دو حشره از شیره گیاه موجب کم رنگ شدن برگ ها و بدشکل شدن آنان و همچنین ضعیف شدن کل گیاه می گردد.

کنه تار عنکبوتی موجب کم رنگ شدن برگ ها در نهایت زرد شدن آنان می گردد و در زیر سطح برگ ها نیز تارهای عنکبوت به وجود می آیند. بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی نماید اما شاید از متداول ترین آنان سفیدک پودری از بیماری های قارچی این گیاه است که منجر به ظهور لکه های خاکستری یا قهوه ای بر روی برگ ها می گردد. شرایط نور کم و سرد و مرطوب بودن محیط این بیماری را تشدید می نماید. محیطی با دما و نور مناسب برای گیاه تهیه کنید و از خیس شدن برگهای گیاه در حین آبیاری جلوگیری نمایید.

هرس گیاه هیپوستس یا گل سنگ:

یکی از مسائل این گیاه این است که به مرور زمان این شاخه های گیاه بلند و باریک شده و منظره ای نامناسب پیدا می نماید. به همین دلیل به طور منظم باید شاخه های بلند گیاه سرزنی شوند تا رشد شاخه های جانبی تحریک و گیاه حالت بوته ای بیابد. این کار را اگر در زمانی که گیاه جوان است و یا برای شاخه های جوان گیاه انجام دهید نتایج بهتری در بوته ای شدن و پر پشت شدن گیاه به دست خواهد آمد.

منبع: جام جم آنلاین

به "روش نگهداری گیاه گل سنگ" امتیاز دهید

2 کاربر به "روش نگهداری گیاه گل سنگ" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش نگهداری گیاه گل سنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید