شوک بزرگ به خریداران خودرو؛ پیش بینی قیمت خودرو در سال 1402 ، ثبت نام کنندگان در طرح یکپارچه عرضه خودرو تا انتها فروردین از قیمت های نو آگاه می شوند

به گزارش وبلاگ عکس، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صمت از افزایش 30 تا80 درصدی قیمت خودرو اطلاع داد.

شوک بزرگ به خریداران خودرو؛ پیش بینی قیمت خودرو در سال 1402 ، ثبت نام کنندگان در طرح یکپارچه عرضه خودرو تا انتها فروردین از قیمت های نو آگاه می شوند

فرخنده رفائی: منوچهر منطقی در نشست خبری درباره قیمت نهایی خودروهای تحویلی به متقاضیان گفت: در طرح عرضه گسترده، 500هزار خودرو با قیمت معین شده به متقاضی داده می گردد و رقم اعلام شده در سامانه، ملاک عمل خواهد بود، اما با توجه به اینکه قیمت خودرو در یک سال اخیر تغییری نداشته، احتمالا براساس آنالیز و اعلام شورای رقابت بین 30 تا 70 یا 80درصد افزایش قیمت خودرو برای سال آینده خواهیم داشت.

به گفته معاون وزیر صمت، رقم دقیق افزایش قیمت انواع خودرو تا انتها فروردین1402 نهایی و اعلام می گردد و بعد از اعلام این رقم افرادی که با ثبت نام و براساس نوبت دهی در سامانه در صف قرار گرفته اند، می توانند به طور واضح مشاهده نمایند که کدام خودرو با چه قیمتی عرضه شده و آیا می خواهند از نوبت خود برای دریافت خودرو استفاده نمایند یا خیر؟ منطقی، مبنای کار شورای رقابت برای معین قیمت خودرو را قیمت پیشنهادی سازمان حمایت اعلام نمود که بر مبنای صورت های مالی شرکت ها استخراج و مصوب خواهد شد.

استفاده از ظرفیت فراوری1403

سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از شنبه برای ثبت نام متقاضیان باز شد و هم اکنون ثبت نام اولیه در حال اجرا است. ظرفیت اولیه این طرح تحویل 500هزار دستگاه خودرو اعلام شده است اما با توجه به مقدار بالای تقاضای انباشته در بازار خودرو به طور قطع مقدار تقاضا بسیار بالاتر از رقم اعلام شده برای واگذاری در این طرح خواهد بود. از سوی دیگر، وزیر صمت و مسئولان خودرویی این وزارتخانه بارها اعلام نموده اند که شیوه قرعه کشی دیگر ملاک عرضه خودرو نخواهد بود و قرار نیست هیچ متقاضی واجد شرایطی از دریافت خودرو محروم گردد. زمان تحویل خودرو به متقاضیان طرح عرضه گسترده در معرفی های اولیه این طرح، بین 3 ماه تا یک سال عنوان شده بود اما سخنگوی وزارت صمت بعدها از تحویل های دوساله نیز اطلاع داد؛ چیزی که از سوی معاون حمل ونقل وزارت صمت نیز تأیید شد.

منطقی با تأکید بر اینکه در این طرح به هیچ وجه قرعه کشی نداریم، درباره زمانبندی تحویل خودرو به متقاضیان، گفت: در امسال فراوری خودرو نسبت به سال گذشته، 30درصد افزایش داشت و مقدار فراوری به یک میلیون و260هزار دستگاه خودرو رسید. برای سال آینده نیز فراوری یک میلیون و 800هزار دستگاه خودرو پیش بینی شده است، اگر تقاضاها در این طرح بیشتر از عرضه امسال باشد، نوبت دهی انجام می گردد و اگر در سال1402 توان پاسخگویی را نداشتیم، تحویل به سال1403 موکول می گردد.

وی اعلام کرد: وزارت صمت با اجرای طرح فروش یکپارچه و دیگر برنامه های عرضه، به تدریج در حال کاهش تقاضای غیرواقعی خودرو است و در سال های پیش رو به تقاضای واقعی خواهیم رسید.

پیش شرط های تحقق فراوری 8/1میلیونی

رقم یک میلیون و800هزار دستگاه برای فراوری خودرو کشور در سال آینده در حالی است که فراوری خودروسازان در سال های اخیر همیشه کاهشی و نهایتا چیزی در حدود 800هزار دستگاه در سال بوده است. این رقم در امسال با افزایش 30درصدی فراوری به یک میلیون و260هزار دستگاه رسید اما سؤال این است که آیا خودروسازان کشور توان رساندن تیراژ فراوری به رقم یک میلیون و800هزار دستگاه را دارند یا خیر؟

معاون صنایع حمل ونقل وزارت صمت در پاسخ به سؤال وبلاگ عکس درخصوص اما و اگرهای تحقق این مقدار فراوری، گفت: ظرفیت نصب شده فراوری خودرو کشور در حال حاضر 3میلیون دستگاه است و توان این مقدار فراوری وجود دارد اما برای تحقق رقم اعلام شده، 3عامل باید در کنار هم تنظیم شوند.

منطقی نخستین شرط تحقق این پیش بینی را وجود جریان نقدینگی مستمر و تثبیت شده دانست تا براساس آن قطعه سازان کشور توان افزایش فراوری داشته باشند.

به گفته وی، وزارت صمت کوشش می نماید در سال آینده با اصلاح قیمت ها در این بخش نقدینگی مورد احتیاج زنجیره تامین را فراهم کند.

معاون وزیر صمت در شرح 2شرط دیگر تحقق فراوری 1.8میلیون دستگاهی را تمرکز بر خودکفایی در تامین قطعه و کاهش تامین خارجی از یک سو و افزایش توان مدیریت شرکت های فراوریی برای افزایش بهره وری فراوری دانست و اضافه کرد: بهره وری شرکت های خودروساز ما سطح نسبتا پایینی دارد و اگر فراورینمایندگان بر افزایش سطح تیراژ وکیفیت تمرکز لازم را داشته باشند، تحقق رقم فراوری یک میلیون و800هزار دستگاه خودرو دور از انتظار نیست.

به گفته منطقی، مقدار تقاضای خودروی کشور در شرایط عادی یک میلیون و400هزار دستگاه است اما تقاضای انباشته کشور برای خودرو در سال قبل به 2میلیون دستگاه رسید که 30 تا 40درصد آن امسال پاسخ داده شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شوک بزرگ به خریداران خودرو؛ پیش بینی قیمت خودرو در سال 1402 ، ثبت نام کنندگان در طرح یکپارچه عرضه خودرو تا انتها فروردین از قیمت های نو آگاه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک بزرگ به خریداران خودرو؛ پیش بینی قیمت خودرو در سال 1402 ، ثبت نام کنندگان در طرح یکپارچه عرضه خودرو تا انتها فروردین از قیمت های نو آگاه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید