شیوه نامه هفته ملی کودک منتشر شد

به گزارش وبلاگ عکس (ایبنا)، روز و هفته ملی کودک از مهم ترین مناسبت هایی است که همه ساله در کشورهای مختلف به منظور توجه به حقوق بچه ها و برنامه ریزی برای بهبود شرایط زندگی آنان برگزار می گردد.

شیوه نامه هفته ملی کودک منتشر شد

در این هفته، اقدام هایی از سوی دولت، سازمان ها و نهادهای مرتبط انجام می گردد تا به مسائل مربوط به بچه ها توجه گردد. برنامه هایی نظیر نشست ها، کنفرانس ها، نمایشگاه ها و فعالیت های آموزشی برگزار می گردد تا آگاهی افزایی درباره حقوق بچه ها به وجود آید و توجه بیشتری به مسائل آنان معطوف شده و راهکارهایی برای حفاظت از حقوق آنان ارائه گردد.

بنابراین، هفته ملی کودک فرصتی است تا جامعه به وجود و نیازهای بچه ها توجه بیشتری داشته باشد و برنامه هایی برای مراقبت و حمایت از آنان انجام دهد.

بر همین اساس کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، شیوه نامه هفته ملی کودک را به منظور هم افزایی تمامی نهادها و سازمان های فعال در حوزه بچه ها و برگزاری هرچه بهتر هفته ملی کودک منتشر نموده است.

بعلاوهبه منظور ایجاد وحدت رویه در پیش بینی و اجرای برنامه ها، شورای سیاست گذاری هفته ملی کودک، شعار کودکی بهتر، زندگی بهتر را برای گرامی داشت این هفته در نظر گرفته است.

در این شیوه نامه جلب توجه افکار عمومی به سوی اهمیت دوران کودکی، ویژگی ها، نیازها و خواسته های بچه ها امروز هدف کلی عنوان شده است و هم گرایی و هم افزایی فعالیت های دستگاه ها و نهادهای متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه کودک بویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، معطوف کردن توجه مسئولان و جامعه به مسائل و نیازهای قشر کودک بویژه بچه ها با نیازهای ویژه، معرفی کانون و ظرفیت های آن به جامعه بویژه خانواده ها و اولیای تربیتی، آگاهی رسانی در مورد تکالیف و حقوق کودک، فرهنگ سازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت بچه ها، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر بچه ها به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه بچه ها و آشنایی با ظرفیت های آنها نیز به عنوان اهداف فرعی تعریف شده اند.

کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوان روزشمار هفته ملی کودک را نیز به این ترتیب اعلام نموده است:

15 مهر: کودک، صلح، امنیت، محیط زیست،

16 مهر: کودک، زندگی، سلامت، رشد،

17 مهر: کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی،

18 مهر: کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض،

19 مهر: کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت،

20 مهر: کودک، گذشته، حال، آینده

و 21 مهر: کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر.

بعلاوه هم گرایی و هم افزایی فعالیت های دستگاه ها و نهادهای متولی کودک در سراسر کشور از جمله اهداف مهم در برگزاری این هفته است. بر همین اساس بعضی دستگاه های اجرایی مرتبط عبارت اند از: وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی بازی های رایانه ای، شورای کتاب کودک، مدیرعامل بنیاد کودک، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، صندوق نوآوری و شکوفایی و... .

هفته ملی کودک از 15 تا 21 مهر 1402 برگزار می گردد و بچه ها و نوجوانان سراسر کشور، مربیان و اولیای تربیتی، خانواده ها و فعالان حوزه کودک و نوجوان مخاطبان برنامه های این هفته هستند.

شیوه نامه هفته ملی کودک

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شیوه نامه هفته ملی کودک منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه نامه هفته ملی کودک منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید