صنعت تولید پوشاک در حال بلعیدن زمین است!

به گزارش وبلاگ عکس، زمین و ساکنان آن در خطر هستند! هرچند ما قبلاً این فریاد را شنیده بودیم، اما به نظر می رسد که شرایط هر سال بدتر می شود. از جنگل زدایی گرفته تا از بین رفتن زیستگاه و منطقه ها مرده اقیانوسی، این سیاره با هجوم آسیب های زیست محیطی ناشی از رفتار خصمانه انسان با طبیعت روبرو است. بسکمک از صنایع به این تخریب کمک می کنند و ما مقصر اصلی این تخریب هستیم. ما با هم با انتخاب هایی که روزانه انجام می دهیم محیط زیست را ویران می کنیم، روندی که اگر بخواهیم زنده بمانیم نمی تواند ادامه پیدا کند.

صنعت تولید پوشاک در حال بلعیدن زمین است!

این خبر بدی است، اما ما می توانیم با تصمیم گیری آگاهانه به نجات سیاره مان کمک کنیم که نه تنها تأثیر ما بر محیط زیست را به حداقل می رساند، بلکه برای زمین نیز مفید است. ما فقط به افراد بیشتری نیاز داریم تا راهبردهایی را اتخاذ کنند که درک و رابطه ما با این سیاره را ارتقا دهد تا بتوانیم هر دو زنده بمانیم.

وقتی صحبت از صنعت پوشاک می شود، مسائل زیادی مربوط به تولید و توزیع وجود دارد که بر سیاره ما تأثیر منفی می گذارد. رنگ های شیمیایی مورد استفاده برای رنگ آمیزی لباس ها به اقیانوس ها سرریز می شود. آلودگی هوا ناشی از انتشار گازهای مخرب کارخانه ها و کامیون ها است که منجر به کیفیت بد هوا و مسائل تنفسی از جمله آلرژی می شود. و همچنین هزینه های انسانی مرتبط با هزینه های کم نیروی کار و شرایط کاری ناایمن وجود دارد. همه این مسائل دست در دست هم می دهند تا یک شرایط وخیم برای سیاره ما ایجاد کنند، اما ما همچنان امیدواریم…

یکی از کارهایی که از ما بر می آید خرید اجناس دست دوم و جلوگیری از این چرخه معیوب است. این کار را با به حداقل رساندن یا حذف تمام مسائل تولید و توزیع ناشی از صنعت پوشاک باید پیش ببریم. اگرچه خرید و در درجه اول خرید لباس های تازه ممکن است هیجان انگیز باشد، اما تاثیر مخربی روی زمین می گذارند. برخی از بهترین لباس ها در حال حاضر در کمد شما یا در فروشگاه های لباس دست دوم و خرده فروشی های آنلاین وجود دارد. خرید از این مراکز می تواند کمکی بزرگ به زمین باشد.

خرید لباس های دست دوم و همچنین اجناسی که می شود از آن ها چندباره استفاده کرد و همچنین به سلامت آن هم اطمینان داشت، یک راه حل ساده است که تاثیر مثبتی بر سیاره ما دارد. این امر تقاضا برای خرید انواع لباس های تازه را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید که نیمی از لذت در تجربه است، به خصوص اگر بتوانید خرید کنید و یک قدم مثبت در نجات از زمین بردارید.

چرا تولید صنعتی برای زمین خطرناک است؟

یکی دیگر از مزایای پایدار خرید اقلام دست دوم کاهش ضایعات و آلودگی است. متأسفانه شرکت ها و تولیدکنندگان اغلب آلودگی هایی ایجاد می کنند که برای حیوانات و محیط زیست بسیار سمی است و جان آن ها را به خطر می اندازد. به طور کلی تولید آلودگی و ضایعات زیادی ایجاد می کند. مقادیر زیادی انرژی برای استخراج مواد خام از زمین و سپس انتقال آنها به یک مرکز تولیدی مورد نیاز است. انرژی مورد استفاده معمولاً از نفت یا زغال سنگ به دست می آید که هر دو کالاهای کارآمد اما بسیار کثیف مورد استفاده در صنعت هستند. تبدیل یک قطعه زمین به مزرعه پنبه به کاری است که نیاز به ورودی های زیادی دارد و خروجی هاای زیادی هم ایجاد می کند. به عنوان مثال، پنبه منبع اصلی آلودگی و زباله است، تولید پنبه شامل مقادیر زیادی زمین و آب است. حدود 2500 لیتر آب برای رشد پنبه کافی برای ساختن یک تی شرت تازه نیاز داریم! این مقدار زیادی آب آشامیدنی است که بسکمک از مردم در سراسر جهان می توانند از آن استفاده کنند و در بسکمک از نقاط زمین از آن محروم هستند.

یکی دیگر از جنبه های آلودگی مرتبط با تولید پوشاک، استفاده زیاد از کودها و آفت کش های مورد استفاده در محصولات است. این مواد شیمیایی اسپری می شوند، اما هرگز جمع آوری یا استفاده مجدد نمی شوند. آنها به خشکی نفوذ می کنند و به اقیانوس ها راه می یابند. در کنار این مواد شیمیایی، مواد شیمیایی دیگری نیز وجود دارد که در تصفیه، رنگرزی و مهندسی مواد بخصوص مواد مصنوعی مانند پلی استر استفاده می شود. در حالی که محصولات فیبر طبیعی مانند پنبه یا کنف برای محیط زیست بهتر هستند، اما به منابع زیادی نیاز دارند. بهترین راه حل برای جلوگیری از آلودگی و ضایعات، خرید لباس و کفش دست دوم است، در این نوع از خرید هیچ استخراج یا ساخت اضافی برای این موارد وجود ندارد. تقریباً 85 درصد منسوجات در محل های دفن زباله قرار می گیرند، جایی که تجزیه مواد تا 200 سال طول می کشد. این نه تنها اتلاف بزرگ منابع مورد استفاده در این محصولات است، بلکه آلودگی بیشتری را به دلیل سوختن لباس ها یا نشستن در محل های دفن زباله و انتشار گازهای گلخانه ای آزاد می کند.

طرف دیگر این معادله مجهول شامل دور انداختن لباس است. هر ساله میلیون ها لباس دور ریخته می شوند و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند و بیشتریت آنها بازیافت نمی شوند.

این مساله تنها محدود به پارچه نیست. لباس و کفش نیز حاوی پلاستیک و فلز است. لباس ها و به ویژه کفش ها اغلب با قطعات پلاستیکی ساخته می شوند که زمان بیشتری برای تجزیه آن ها نیاز است و برای همین برای محیط زیست مضرتر هستند. دکمه ها و زیپ های فلزی نیز بازیافت نمی شوند، بلکه به سادگی در محل دفن زباله جمع می شوند. لباسی که در حال حاضر می پوشید از بخش های مختلفی تشکیل شده است، آنها از منطقه ها مختلف آمده و تحت فرآیندهای مختلفی قرار گرفته اند، وقتی از فروشندگان دست دوم خرید می کنید، ردپای زیست محیطی شما به طور چشمگیری کاهش می یابد.

با تبلیغات و طرح های بازاریابی روزبه روز تقاضا برای خرید لباس بیشتر می شود، اما این شما هستید که با خریدهایی که انجام می دهید می توانید این فرهنگ را توسعه دهید. خرید دست دوم تنها یک خرید ارزان نیست، بلکه یک کار هوشمندانه و یک فرایند به سرعت در حال رشد است.

تخلیه حجم زیادی از پساب های صنعتی عامل اصلی آلودگی های صنعتی است. فاضلاب صنعتی عمدتاً حاوی مواد اولیه تولیدات صنعتی، محصولات جانبی و آلاینده های تولید شده در فرآیند تولید است. بنابراین واضح است که خرید دست دوم به محیط زیست کمک می کند.

شاید حتی به ذهنتان هم نرسد که خرید اجناس دست دوم چقدر می تواند برای محیط ما مهم و حیاتی باشد. حتی فکر اینکه ساختن یک مبل ساده، چقدر می تواند در تخریب زمین موثر باشد، ترسناک است. این مساله فقط شامل موادی نیست که در فرایند تولید استفاده می شوند ، بلکه حمل و نقل و بسته بندی این اقلام هم داستان خودش را دارد. با اقلام تازهی که هر روز تولید می شوند، محل جمع آؤری زباله ها به طور مداوم در حال رشد هستند. این در حالی است که با خرید اقلام دست دوم می شود جلوی افزایش ضایعات تخریب کننده زمین را گرفت.

رنگرزی پارچه و آلودگی آب

سی ان ان می گوید که فرآیندهایی مانند سفید کردن، نرم کردن، یا مقاوم سازی لباس در برابر آب یا ضد چروک شدن، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و تغییرات مختلفی بر روی پارچه دارند.اما رنگرزی پارچه بزرگترین متخلف در صنعت مد است و دومین آلوده کننده آب در جهان است .رنگرزی لباس ها برای به دست آوردن رنگ ها و پرداخت هایی که در صنعت مد سریع رایج است، به مقادیر زیادی آب و مواد شیمیایی نیاز دارد که در نهایت در رودخانه ها و دریاچه های مجاور ریخته می شود.

بانک جهانی 72 ماده شیمیایی سمی را شناسایی کرده است که از رنگرزی منسوجات به آبراهه ها می رسند. دفع فاضلاب به ندرت تنظیم یا نظارت می شود و صاحبان پاسخی نمی دهند. آلودگی آب محیط های محلی کشورهای تولید کننده پوشاک مانند بنگلادش را از بین می برد.یک مقاله اخیر از CNN تأثیر آلودگی آب را بر ساکنان محلی که در نزدیکی بزرگترین منطقه ها تولید پوشاک بنگلادش زندگی می کنند، نشان داد. ساکنان می گویند که آب ها اکنون رنگ سیاه و سفید دارند و ماهی در آب وجود ندارد.آب مملو از مواد شیمیایی، گیاهان و حیوانات را در داخل یا نزدیک آبراه ها می کشد و تنوع زیستی اکوسیستم را در این منطقه ها از بین می برد. مواد شیمیایی رنگرزی نیز اثرات قابل توجهی بر سلامت انسان دارند و با انواع سرطان، مسائل گوارشی و تحریک پوست مرتبط هستند. هنگامی که آب آلوده برای آبکمک محصولات کشاورزی استفاده می شود و سبزیجات و میوه ها را آلوده می کند، مواد شیمیایی مضر وارد سیستم غذایی می شوند.

لباس های مصنوعی وقتی مکرراً شسته می شوند، میکروالیاف (میکروپلاستیک ها) را منتشر می کنند که در نهایت آبراه ها را آلوده می کنند و هرگز تجزیه نمی شوند. یک گزارش در سال 2017 از اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تخمین زد که 35٪ از تمام میکروپلاستیک های موجود در اقیانوس ها از پارچه های مصنوعی مانند پلی استر تهیه شده اند. میکروفیبرها به راحتی از طریق جانداران دریایی بلعیده می شوند و به سیستم غذایی انسان و بدن انسان وارد می شوند و می توانند باکتری های مضر را حمل کنند.

مردم بیش از هر زمان دیگری لباس های دست دوم می خرند و این فرایند در حال افزایش است. آخرین پروژه های تحقیقاتی نشان می دهد که طی 10 سال آینده ارزش صنعت پوشاک دست دوم بیش از سه برابر خواهد شد. پیش بینی می شود که ارزش تجاری این صنعت از 28 میلیارد دلار در سال 2019 به 80 میلیارد دلار تا سال 2029 افزایش یابد.

این فرایند برای دوستداران محیط زیست ، خبری خوشایند است. صنعت مد آلودگی کربن زیادی دارد و 10 درصد گازهای گلخانه ای منتشر شده از طریق انسان در جهان را تشکیل می دهد. این به دلیل خطوط عرضه طولانی و اغلب پراکنده علاوه بر انتشار گازهای گلخانه ای از تولید پوشاک است. 20 درصد از آلودگی آب های صنعتی ناشی از دور ریز لباس هاست.

فواید زیست محیطی خرید لباس های دست دوم

خرید لباس دست دوم یکی از بهترین راه ها برای مقابله با ضایعات نساجی است؛ زیرا لباس ها پس از چند بار پوشیدن دور ریخته می شوند. اما لباس های دست دوم برای چند سال دیگر از طریق افراد تازه استفاده می شود و این باعث افزایش طول عمر لباس می شود. هنگامی که بسکمک از لباس ها از طریق بیشتر مردم دور ریخته می شوند، مقدار زیادی زباله تولید می کند. اما زمانی که از آن لباس ها تا حد امکان استفاده شود، بازیافت لباس ها می توانند تا 10 سال طول بکشد

کاهش مصرف آب

مقدار زیادی آب و مواد شیمیایی برای تولید پوشاک ما مصرف می شود. برای ساختن یک شلوار جین آبی، تقریباً 8000 لیتر آبلازم است. اگر لباس ها بازیافت شوند، به این معنی است که ما زندگی پایدارتری داریم. آبی که برای تولید این لباس ها استفاده می شود، به جای اینکه به عنوان زباله صنعتی گم شود، اکنون می تواند برای مصارف دیگری مانند آب آشامیدنی استفاده شود.

توسعه فرهنگ بازیافت در جامعه

استفاده از لباس های دست دوم و اهدای پوشاک، به افراد نیازمند و محیط زیست کمک می کند و فرهنگ بازیافت را توسعه می دهد. خرید لباس های دست دوم به حفظ سیستم بازیافت کمک می کند زیرا افرادی که توانایی خرید این لباس ها را ندارند، می توانند آنها را بپوشند.

این تنها بخشی از مزایای محیطی و اجتماعی خرید لباس دست دوم است. اگر افراد بیشتری خرید و فروش لباس های دست دوم را امتحان کنند، جامعه ما پیشرفت می کند.

منابع:

  • thechicselection
  • medium
  • onegreenplanet.o
  • onegreenplanet
منبع: بلاگ دیوار

به "صنعت تولید پوشاک در حال بلعیدن زمین است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت تولید پوشاک در حال بلعیدن زمین است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید