عطسه کردن ها بیش از اندازه

به گزارش وبلاگ عکس، عطسه کردن بیش از مقدار و مفرط برای بسیار افراد می تواند بسیار آزار دهنده باشد، به این دلیل که کارهای فرد را موقتاً و به طور کامل مختل می سازد. عطسه کردن امری است عادی، اما چنانچه این کار بیش از حد صورت گیرد می تواند مضر

عطسه کردن ها بیش از اندازه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عطسه کردن بیش از اندازه و مفرط برای بسیار افراد می تواند بسیار آزار دهنده باشد، به این علت که کارهای فرد را موقتاً و به طور کامل مختل می سازد. عطسه کردن امری است عادی، اما چنانچه این کار بیش از حد صورت گیرد می تواند مضر باشد. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

هنگامی که محرکهایی در مجاری بینی وجود داشته باشد، فرد شروع به عطسه می کند. این امر منجر به دفع ناگهانی و بلند این ذرات می گردد. چنین عطسه کردنی زمانی اتفاق می افتد که ماده محرکه از خارج شدن از مجرای بینی ممانعت به عمل می آورد.

عوامل بسکمک وجود دارد که موجب بروز این شرایط در انسان می گردد، و اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، هیچ کس نسبت به این پدیده ایمن نمی باشد. عطسه بیش از حد معمول می تواند موجب ناراحتی فرد شده و موجب مسائل بسیار بیشتری هم گردد.

طبق تعریفی که در فرهنگ لغت پزشکی مدی لکسیکون (MediLexicon) آمده است، عطسه خارج شدن هوا از بینی و دهان با انقباض اسپنامی غیر ارادی غضلات بازدمی است و یا عمل عطسه؛ رفلکس یا حرکت غیر ارادی برانگیخته شده از تحریک غشاء مخاط بینی و یا گاهی اوقات از طریق نور درخشانی است که به چشم برخورد می کند.

عطسه مفرط می تواند برای فردی که آن را تجربه می کند، بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. سرماخوردگی علت شاخص عطسه فراوان است. علل دیگر ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. به نام مثال، برخی افراد ممکن است نسبت به گرد و غبار آلرژی داشته باشند. بنابراین هر زمان که در چنین محیطهایی قرار می گیرند، گرد و غبار غشاء مخاط بینی آنها را تحریک کرده، موجب شده آنها به طور مداوم عطسه کنند. با این حال، در صورتی که فردی نسبت به گرد و غبار آلرژی نداشته باشد، امکان دارد اصلاً تحت تأثیر آن قرار نگیرد.

عطسه به طور طبیعی از طریق برخی بیماریهایی که به سادگی قابل تشخیص هستند مانند آبریزش بینی، سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفس فوقانی، رینیت وازوموتور، و رینیت آلرژیک ایجاد می گردد. در واقع، چنین عطسه و آبریزش بینی همواره همگام با هم پیش رفته و همواره با یکدیگر ظاهر می شوند. در ادامه علل عطسه آورده شده است.

❊ علل ❊

✩ سرماخوردگی (عفونت های ویروسی)

✩تب یونجه

✩رینیت آلرژیک

✩آلرژی به خاک

✩ آلرژی به گرده

✩ موی بدن حیوانات (آلرژی به حیوان خانگی)

✩ بوی قوی (ادویه جاتی مانند فلفل، پودر فلفل قرمز)

✩ نقص در عملکرد عصبی که عطسه را کنترل می کند.

✩ واکنش به نور خورشید (عطسه واکنش به نور)

✩ جویدن آدامس نعنایی

✩ قرار گرفتن در معرض ذرات کوچک موجود در هوا (استنشاق دود، گرد و غبار، دود، و غیره)

❊ عطسه کردنهای زیاد در طول دوران بارداری❊

برخی خانمها در طول دوران بارداری بیش از حد معمول عطسه می کنند. چنانچه این عطسه آنها ناشی از سرماخوردگی و یا سایر آلرژی ها نباشد، علت آن به احتمال زیاد رینیت بارداری (ورم غشاء مخاط بینی) است. شرایط خجالت آوری که همراه با این حالت پیش می آید، آمدن اندازه کمی ادرار در حین عطسه است. علت آن فشار مضاعف بر روی مثانه به علت بارداری است.

عطسه بیش از اندازه در طول دوران بارداری همچنین ممکن است موجب ضعیف شدن عضلات کف لگن گردد. در چنین مواردی، مهم است که با پزشک مشورت نمایید. پزشک ممکن است چند تمرین ساده ای که می توانند در خانه انجام شوند را به منظور تقویت عضله کف لگن توصیه نماید. این کار جهت زایمان بی خطر و طبیعی بسیار حیاتی است. همچنین در صورتی که این عطسه کردنها منجر به ناراحتی فک، کمردرد و یا مسائل تنفسی شده باشند، آن را به اطلاع پزشک خود برسانید.

❊ خطرات ناشی از عطسه زیاد ❊

بدن از انقباضات شدید در حین عطسه رنج می برد. ممکن است فرد دچار پیچ خوردگی رباط و یا گرفتگی عضله در پایین کمر گردد. عطسه مفرط ممکن است همچنین موجب مسائل تنفس و یا جا به جا شدن فک گردد. و هم میکروب ها را به بیرون پرتاب کرده و عفونت را به اطرافیان فرد پخش می کند. بنابراین، پوشاندن بینی با یک دستمال در حین عطسه بسیار اهمیت دارد.

❊ راه های کنترل عطسه❊

کنترل عطسه با زور و اجبار می تواند بسیار مضر باشد به این علت که فشاری که بایستی به بیرون داده گردد، به درون بدن باز خواهد گشت. این امر می تواند به گوش، مغز و سینوس ها صدمه وارد سازد. با این حال، چند کار وجود داشته که فرد می تواند به منظور متوقف ساختن طبیعی عطسه انجام دهد. آنها به قرار ذیل می باشند:

✩ علت عطسه را پیدا کرده و جهت درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

✩ از چیزهایی که نسبت به آنها آلرژی یا حساسیت دارید دوری کنید.

✩ در صورتی که نسبت به گرد و غبار آلرژی دارید، به هنگام بیرون رفتن دهان خود را بپوشانید.

✩ اندازه زیادی میوه یا آب میوه های حاوی ویتامین C مصرف کنید. آنها به رفع مشکل عطسه شما کمک می کنند.

✩ زنجبیل، گزنه و چای علف لیمو به کنترل عطسه بیش از حد کمک می کنند.

✩ مصرف پیاز و سیر عطسه مفرط را کاهش خواهد داد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "عطسه کردن ها بیش از اندازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطسه کردن ها بیش از اندازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید