فواید ماست اسفناج و طرز تهیه بورانی اسفناج با تمام نکات

به گزارش وبلاگ عکس، ماست اسفناج یکی از انواع بورانی های اسفناج است که خود به روش های مختلفی تهیه می گردد. این روش ها اگر چه شباهت هایی با هم دارند ولی با توجه به افزودنی های متنوعی که به آن اضافه می گردد، طعم های متفاوتی پیدا می نمایند. این افزودنی ها با توجه به جغرافیا و سلیقه غذایی مردم آن ناحیه انتخاب می شوند.

فواید ماست اسفناج و طرز تهیه بورانی اسفناج با تمام نکات

بیشتر افراد از خوردن ماست اسفناج لذت می برند، برای همین معمولا میزان زیادی از اسفناج را پس از پاک کردن و شست و شو در یخچال یا فریزر ذخیره می نمایند که البته این کار توصیه نمی گردد. چون بعد از یکی دو روز ماده اصلی آن تغییر ماهیت می دهد و خواص مفید آن از بین می رود. پس نکته اول این است که سعی کنید به میزان مصرف یک یا دو روز اسفناج تهیه کنید و همواره اسفناج را به صورت تازه مصرف کنید.

ماست اسفناج را می توان هم به عنوان پیش غذا و هم میان وعده سبک یا عصرانه در نظر گرفت که با توجه به حجم زیاد ماستی که در آن استفاده شده توصیه می گردد در فصول گرم تهیه و سرو گردد.

از فواید ماست اسفناج چه می دانید؟

اسفناج، این سبزی پر خاصیت با برگ های تیره رنگ، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی را باید یک سبزی کامل نامید. فواید اسفناج برای اعضای داخلی بدن و زیبایی پوست و بعلاوه لاغری و درمان بیماری های مختلف ثابت شده است و تنها بخشی از خواص بی شمار این سبزی هستند.

100 گرم اسفناج خام حاوی 20 کالری انرژی، 90 گرم آب، 3 گرم پروتئین، 3/0 گرمچربی، 4 گرم مواد نشاسته ای، 90 میلی گرمکلسیم، 50 میلی گرم فسفر، 2/3 میلی گرم آهن، 70 میلی گرم سدیم، 470 میلی گرمپتاسیم و 600 واحد ویتامین آ است.

ماست قابلیت جذب آهن اسفناج را از بین می برد؟

برخی ها اعتقاد دارند که با ترکیب ماست و اسفناج قابلیت جذب آهن اسفناج وکلسیم ماست از بین می رود اما این مساله به طور کامل اشتباه است؛ درست است کهکلسیم و آهن وقتی به طور هم زمان وارد بدن شوند از قدرت جذب همدیگر کم می نمایند امااینطوری هم نیست که اگر با هم مصرف شوند، جذب نشده و یکدیگر را خنثی نمایند. آیا تابه حال با خود فکر نموده اید که اگر این فکر صحیح باشد پس تکلیف قرص های مولتیویتامینی که کلسیم، آهن، منگنز و… دارند چه می گردد؟ !

شاید بدانید که اگر چند میلی گرم از آهن و چند میلی گرم از کلسیم را جدا نموده و با فاصله بخوریم جذب بهتری صورت می گیرد اما این علت نمی گردد که مصرف هم زمان آن ها، جذب هر دو را صفر کند. ممکن است برخی افراد به هیچ وجه خوردن اسفناج خام یا پخته به صورت تکی را دوست نداشته باشند و از خوردن اسفناج پخته و ماست لذت ببرند. ماستی با درصد چربی مناسب به همراه اسفناج تازه پخته شده (ترجیحا همان روز) برای خوردن اسفناج ترفند مناسبی است.

طرز تهیه بورانی اسفناج

مواد لازم برای تهیه ماست اسفناج برای 6 نفر

  • 2 کیلوگرم اسفناج
  • 500 گرم ماست سون
  • دو تا سه قاشق غذاخوری روغن
  • نمک و فلفل و سیر (و سایر افزودنی ها و ادویه جات با توجه به ذائقه و سلیقه) به میزان لازم
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر

طرز تهیه ماست اسفناج

1.اسفناج را پاک کنید (ساقه هایسفت آن را جدا کنید)، سپس خوب بشویید.

2. اسفناج ها را درون یک قابلمه ریخته و دو تا سه لیوان آب و میزانی نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا زمانی که اسفناج بپزد.

3. سپس اسفناج ها را در یک صافی بریزید و آب آن را بگیرید.

4. سیر را له یا رنده کنید و در روغن سرخ کنید.

5. ماست را با میزانی نمک و فلفل و سیر مخلوط کنید و کاملا بهم بزنید تا یک دست گردد.

6. اسفناج های پخته را ساطوری کنید یا آن ها را بکوبید.

7. در نهایت ماست را به اسفناج اضافه نموده و مخلوط کنید.

8. ماست اسفناج شما آماده سرو است. البته بهتر است چند ساعتی در یخچال بماند و بعد از آن سرو گردد.

نکته 1: برای طبخ ماست اسفناج، به جای جوشاندن اسفناج می توانآن را بخار پز کرد که هم خواص اسفناج حفظ گردد و هم ماده اگزالیک اسید که در اسفناجخام وجود دارد و باعث جلوگیری از جذب کلسیم می گردد، از بین برود.

نکته 2: در صورت تمایل می توانید خودتان ماست چکیده درست کنید، برای این کار، ماست را درون یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید و آن را آویزان کنید، حالا صبر کنید تا آب ماست کشیده گردد. مواد به جای مانده در کیسه، همان ماست چکیده است و می توانید از آن برای تهیه این پیش غذا بهره ببرید.

نکته 3: ماست اسفناج یک پیش غذای خوشمزه است اما می توانید با یاری ماست و اسفناج یک سوپ مجلسی را هم آماده کنید و با این ترکیب یک پیش غذای خاص بسازید.

منبع: کتاب کاله

به "فواید ماست اسفناج و طرز تهیه بورانی اسفناج با تمام نکات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ماست اسفناج و طرز تهیه بورانی اسفناج با تمام نکات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید