موفقیت استارتاپ ها در گرو اجرای درست قوانین است

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران/فارس عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: ﯾﮑﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺎرتاپ ﻫﺎ وﺟﻮد ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ در ﮐﺸﻮر اﺳﺖ و ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﺪوﯾﻦ و اﺟﺮاﯾﯽ ﻧﺸﻮﻧﺪ اﻣﮑﺎن ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺎرتاپ ﻫﺎ وﺟﻮد ﻧﺪارد.

موفقیت استارتاپ ها در گرو اجرای درست قوانین است

یلدا راهدار چهارشنبه 4 دی در نخستین همایش ملی مدیریت نوین و کسب و کارهای نوپا در رونق فراوری که در دانشگاه شیراز برگزار گردید، اعلام کرد: در کشور اخیرا کسب و کارهایی شکل گرفته که مبتنی بر تکنولوژی و داده های فناوری است که این کسب و کارهای نوپا که به استارت آپ مشهور شده اند تحولی عظیم در ارائه خدمات به مصرف نماینده ایجاد نموده اند.

او افزود: این نوع کسب و کارهای نوپا که عمدتا بر پایه فناوری و تکنولوژی پایدار هستند چنانچه بتوانند در کنار پایداری، مقیاس پذیر هم باشند می توانند اشتغالزایی را افزایش داده و فرایند کارآفرینی را در حوزه اقتصاد اینترنتی و دیجیتالی افزایش دهد.

راهدار اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت صمت، در سال گذشته از میان 188 کشور ایران با تعداد 161 استارتاپ رتبه 48 را به خود اختصاص داده و این درحالی است که تعداد شرکت های دانش بنیان در سطح استان که مشغول به کار هستند 154 شرکت است و از این تعداد33 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای فعالیت می نمایند.

او افزود: به دلیل اینکه استارتاپها کسب و کارهای نوظهوری هستند هنوز قوانین و مقررات مدون شده ای برای آنها تعریف نشده است و با پیچ و خم های سیستم های اداری دست و پنجه نرم می نمایند و فرایند رشد آنها با کندی روبرو است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: یکی از مسائل اولیه استارتاپ ها در آغاز کار نبود قانون مناسب و کارا در حوزه حقوق مالکیت معنوی است و اگر فردی احساس امنیت نسبت به محفوظ ماندن ایده و حقوق مربوط به آن نداشته باشد نمی تواند کسب و کار را ایجاد و فعالیت نمایند.

راهدار بیان کرد: به دلیل تفاوت استارتاپ ها با سایر کسب و کارها، ریسک پذیری آنها بسیار بالاست و سرمایه گذاران معمولا تمایل دارﻧﺪ در ﺟﺎﯾﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺧﻮد را ﺻﺮف ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ رﯾﺴﮏ ﮐﻤﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﭘﻮل آﻧﻬﺎ در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﻗﺮار ﻧﮕﯿﺮد و چنانچه کسب و کار با شکست روبرو گردد کلیه هزینه ها بر دوش کارآفرین خواهد بود و در حال حاضر هم صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر برای این نوع کسب و کارها تعریف نشده است.

او افزود: تحقیق و توسعه جز جدایی ناپذیر استارتاپ ها به حساب می آیند و جریان فراوری دانش و خلق ایده در کشور جدی است اما اثربخشی و به کارگیری این دانش ضعیف است که عمدتا ناشی از ناهماهنگی میان نهادهای تحقیق و توسعه و دانشگاه ها و فضای کسب و کار است.

راهدار اعلام کرد: همچنین فعالیت استارتاپ ها بر پایه فناوری اطلاعات و اینترنت است و یکی از شروط اصلی کارکرد آنها دسترسی به اینترنت پر سرعت در تمام مکان ها، پهنای باند مناسب و قیمت مقرون به صرفه است که متاسفانه شاهد بودیم که با قطع اینترنت در ماه گذشته ضرر هنگفتی به بسیاری از این استارتاپ ها وارد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "موفقیت استارتاپ ها در گرو اجرای درست قوانین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت استارتاپ ها در گرو اجرای درست قوانین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید